Sv: Häst som rycker i bettet m.m
Ok, om vi skippar respektfrågan, det är en lite känslig bit som jag förstått (vilket jag också tycker). Så hänger det ändå ihop lite med ridningen. Det hör visserligen ihop med ridtipsen jag försökt ge (men måste ha uttryckt på ett klumpigt sätt ) men om vi BARA fokuserar på själv problemet komemr vi till följande slutsats:
1. Det ÄR en ovana. Mental spänning eller testande.
2. Sättet att få bort det är i viss mån irrelevant, huvudsaken är att vara konsekvent och att få resultat.
Men ett tips är som sagt att ta det som en olydnad och tillrättavisa på ett tydligt men milt sätt, t ex ett ryck i ena tygeln för att visa hästen att det är obehagligt och ge en "a-ha så där var inget trevligt att göra"-upplevelse, sen är det bara tålamod och KONSEKVENS som gäller oavsett vilken resultatgivande metod man väljer. En ovana tar ett tag att bryta eftersom det är det mentala det sitter i, t o m personligheten. Att ändra någons personlighet/reflexbeteende tar tid så välj en metod du själv tror på och var väldigt konsekvent. Att inte bry sej om det tror jag inte är någon lösning i det här fallet.
Jag tycker absolut inte "ni" är arroganta j*vlar som inte tar andras råd (som du uttryckte det) snarare kändes det som att Alexandra_W misstolkade mina inlägg trots att jag försökte vara övertydlig och när det händer upprepade gånger blir det frustrerande men jag ska inte klanka ner på folk som inte är tankeläsare så jag ber om ursäkt för det.
Kassiopeja skrev:Antagligen för att jag inte är villig att göra det som krävs eftersom det, som det verkat hittills skulle krävas antingen STRYK eller nåt annat som skrämmer skiten ur henne.
Jag håller dock med dig om att det är NH-mässigt att ha fler idéer på lager än hästen har knep, men tyvärr så är den här hästen så inihelskotta smart att jag fick brist på knep/idéer. Det är ju därför jag har lämnat bort henne (se om någon annans knep och idéer funkar bättre?) och det är förmodligen också därför som frågan är ställd här på forumet...
Hon verkar ju helt nöjd med att gå och nappa i bettet.. vi vet inte vad man kan göra för att få henne att SLUTA med det (för att då se vad hon gör istället om hon inte KAN nappa i bettet). Vi VILL rida henne på bett (om det hjälper någon att förstå problematiken bättre kan vi väl LÅTSAS att hon är tänkt att bli min dressyrhäst, fär då MÅSTE man ju (tydligen) ha bett och bettlöst som superlösning går bort... :smirk: ) och vi vill få henne att sluta med nappandet.
Vi efterfrågar tips och trix och får bara skit för att:
a) hästen nog har ont och vi är bara elaka som inte fattar det?, eller
b) vi är arroganta jävlar som vägrar ta andras råd (även om de inte ens berör problemet som sådant).
Oh well.
*suckar tyngst gör*
/JES
Ok, om vi skippar respektfrågan, det är en lite känslig bit som jag förstått (vilket jag också tycker). Så hänger det ändå ihop lite med ridningen. Det hör visserligen ihop med ridtipsen jag försökt ge (men måste ha uttryckt på ett klumpigt sätt ) men om vi BARA fokuserar på själv problemet komemr vi till följande slutsats:
1. Det ÄR en ovana. Mental spänning eller testande.
2. Sättet att få bort det är i viss mån irrelevant, huvudsaken är att vara konsekvent och att få resultat.
Men ett tips är som sagt att ta det som en olydnad och tillrättavisa på ett tydligt men milt sätt, t ex ett ryck i ena tygeln för att visa hästen att det är obehagligt och ge en "a-ha så där var inget trevligt att göra"-upplevelse, sen är det bara tålamod och KONSEKVENS som gäller oavsett vilken resultatgivande metod man väljer. En ovana tar ett tag att bryta eftersom det är det mentala det sitter i, t o m personligheten. Att ändra någons personlighet/reflexbeteende tar tid så välj en metod du själv tror på och var väldigt konsekvent. Att inte bry sej om det tror jag inte är någon lösning i det här fallet.
Jag tycker absolut inte "ni" är arroganta j*vlar som inte tar andras råd (som du uttryckte det) snarare kändes det som att Alexandra_W misstolkade mina inlägg trots att jag försökte vara övertydlig och när det händer upprepade gånger blir det frustrerande men jag ska inte klanka ner på folk som inte är tankeläsare så jag ber om ursäkt för det.