Hästmänniskor!

Sv: Hästmänniskor!

Det finns ju tyvärr en och annan hästrasist här i världen :mad:

Var ju klockrent när jag hade en lipizzaner, då visste dom inte vilket ben dom skulle stå på riktigt :D

Det är bara att slå dövörat till och låta dom rida på sina kolosser till vagnshästar (läs bruna halvblod) så kan man roa sig själv.

Klart det gjorde, finns inget bättre än en connie ju ;)

Haha!

Det har du såklart rätt i. Fast dom gillade inte connien heller. Ska det vara ridhäst ska det vara halvblod förstår du.:confused:

/Lavinia, som sitter och klurar på hur hon ska stjäla sin kompis grannes connieponnie

Rasrasister finns det överallt, sen förstår jag inte riktigt varför alla ryttare skulle vara i behov av en häst med grand prix förutsättningar... De allra flesta hästar kan gå lätta dressyr klasser, det kanske inte är fullt lämpligt att hopptävla tyngre arbetshästar alá shire och ardenner iom deras tyngd men lätta kallblod kan gott skutta runt lättklass precis som araber,travare och islandshästar....

Det går ju att lära en kamel dressyrrörelser...
http://www.youtube.com/watch?v=CnsWQ4kNG-w

Som arabhästägare vänder jag mig mot att araber "gott kan skutta runt i lätt klass". Det finns gott om araber som har bevisat att de kan mycket mer än så, i konkurrens med stora halvblod. Problemet för vår ras är väl snarare att många väljer en arab för att de inte har några tävlingsambitioner utan mest vill skogsmulla och träna lite ibland. Dessutom ligger utställningshysterin dem i fatet, alltför många tycker att en arab bara kan springa runt i ett snöre och se vacker ut.
Förlåt att jag kapar tråden lite här, men jag vill slå ett slag för att araben faktiskt kan mycket! Den är oerhört intelligent (faktiskt den intelligentaste rasen enligt forskning) och därmed lättlärd, har lätt för samling, spänstig till tusen och har ofta god hoppförmåga. Många passar utmärkt till fälttävlan eftersom de är modiga och uthålliga.

Jag har själv en arab;) Som är tävlad i hoppning,dressyr, fälttävlan och distans... Lättklass är upp till 120, över det är det faktiskt gansla få som går då de oftast är lite för små för att nå fram i 130 och över, sen finns det självklart undantag precis som med allting annat. Hade med min när jag gick på strömsholm bland alla halvbloden och han blev accepterad trots att han är en liten arab på 152 och har en del drag av trimmad symaskin över sig... Men hoppa det kan han men 120 var gränsen för vad han kunde ta sig över på ett bra sätt och räcka fram på distanserna även om han i höjd på enkelhinder säkert skulle kunna studsa över högre med en modigare ryttare:angel:

Jag tror att det är lätt att glömma bort att lätta klasser sträcker sig till LA klasserna i dressyr och 120 hoppning, det menas inte bara LC:1 och 90 cm...

Ja, visst är han fantastisk! Lägger in en (lätt uttjatat) bild på min fyraåring för att visa även här att alla fjordingar inte är så illa... dock inte i klass med Guus...:o
246649_113553905398964_100002330643644_135630_144951_n.jpg

Jag har själv en arab;) Som är tävlad i hoppning,dressyr, fälttävlan och distans... Lättklass är upp till 120, över det är det faktiskt gansla få som går då de oftast är lite för små för att nå fram i 130 och över, sen finns det självklart undantag precis som med allting annat. Hade med min när jag gick på strömsholm bland alla halvbloden och han blev accepterad trots att han är en liten arab på 152 och har en del drag av trimmad symaskin över sig... Men hoppa det kan han men 120 var gränsen för vad han kunde ta sig över på ett bra sätt och räcka fram på distanserna även om han i höjd på enkelhinder säkert skulle kunna studsa över högre med en modigare ryttare:angel:

Jag tror att det är lätt att glömma bort att lätta klasser sträcker sig till LA klasserna i dressyr och 120 hoppning, det menas inte bara LC:1 och 90 cm...

Håller med dig när det gäller hoppningen, absolut. Det finns förstås en gräns för räckvidden. Dock finns det araber som kommit förbi de lätta klasserna i dressyr, t ex Chocco som gått Msv B med placeringar och vinst och Bimaal som tävlat i Msv A om jag inte har helt fel.

Hästmänniskor ja. Alla kan bättre och vet bättre än någon annan vad som är rätt och fel :grin:..

Jag började min tid som hästägare, eller mina först 10 år, med en arab och har hört allt man kan höra om henne och vår utveckling. Under denna tid köpte vi också en lipizzanar-korsning och det blev ett himla liv där med. När vi sen tog en avkomma på denna med en halvblods hingst kunde ingen förstå hur jag kunde sitta med en korsning till och att vi valde just den hingsten var en katastrof. Utifrån vad jag satt på så fokuserade alla på min ridning också och sa att jag aldrig skulle bli en vettig ryttare med dessa hästar (Jag stod väldigt många år i ett stort tävlingsstall). Dock har nog en del fått svälja det nu i efterhand :grin:..

Tycker det är hemskt att andra ska lägga energi på andra och deras val än fokusera på deras egna. Men tyvärr är det så här hästvärlden är..

Håller med dig när det gäller hoppningen, absolut. Det finns förstås en gräns för räckvidden. Dock finns det araber som kommit förbi de lätta klasserna i dressyr, t ex Chocco som gått Msv B med placeringar och vinst och Bimaal som tävlat i Msv A om jag inte har helt fel.

Självklart finns det hästar av alla raser i mer än lätta klasser också, men det jag menar med att de kan gå lätta klasser är att alla individer inom rasen klarar av det, med rätt ryttare och lite talang så finns individer som går högre. Det finns gott om halvblod med fin stam som inte går högre än lättklass heller...

Chocco har om jag inte minns fel startat Intermediaire I:bump:

Konstigt att folk inte kan se individen utan måste haka upp sig på rasen istället.
Jag var på en kurs där det var varmblod, fjordingar och nordsvenskar. Jag berättade att jag snart skulle genomföra en barndomsdröm, en långritt i fjällen på islandshäst. Istället för att bli glad för min skull fick jag negativa och dumma kommentarer av ledaren som såg ner på isisar och andra raser som hon inte ägde. Jag sa inget dumt om hennes hästar eller om någon ras men för henne var det visst tydligt att jag ratade hennes hästraser eftersom jag hade valt en tur med just isisar. Jättedumt

Ja, det är så korttänkt och dumt ...!
Själv tränar jag emellanåt för en person som tävlar i dressyr på sina halvblod, men hon ger lektioner för folk med hästar av alla de slag och har bara positiva kommentarer om hur spännande och lärorikt det är med olika hästraser och vad varje ras har för särdrag och kan tillföra till det man redan kan om hästar. Rätt inställning!:bow:

Vill du ha en Fjording ja då köper du dig en Fjording :D....självklart kan man tävla på dom oxå..vet en Fjordis som tävlar i hoppning 110 och är en riktig snygg kille oxå.....den hästen hoppar som en Gud.

Det är bara trångsynta människor som klankar ner på olika hästraser.

Vill du ha en Fjording ja då köper du dig en Fjording :D....självklart kan man tävla på dom oxå..vet en Fjordis som tävlar i hoppning 110 och är en riktig snygg kille oxå.....den hästen hoppar som en Gud.

Det är bara trångsynta människor som klankar ner på olika hästraser.

Är stolt ägar till en fjording! Vi är inte duktiga men vi gillar varandra och vi gör vårt bästa. Men...hörde senast igår av min "stallkamrat" att hon aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en fjording. Istället är hon "stolt" ägare till ett halvblod med en massa beteendestörningar!!

Fast jag skulle heller inte (aldrig är lite att ta i, man vet aldrig var man hamnar) kunna tänka mig att köpa en fjording. Det betyder inte att jag tycker det är något fel på dem, utan att det inte är den typen av häst som jag vill ha och inget mer.

Lavinia: Inte ens connie duger?! :eek: Näe, ett mentaltest kanske vore på sin plats där? ;)

Äger en ridtravare så svaret är givet,,, -JA. Ha ha. Jag brukar skratta åt folk när dom kommer med okunniga kommentarer. Skaffar jag en ny häst så blir det en bruksnordis och den vill jag rida dressyr med. Inte för att tävla och bli bäst utan för att den är en grymt härlig ras och dom är härlig att sitta på när dom jobbar med kroppen.

Ville jag tävla mer seriöst skulle jag nog köpa mej en häst mer anpassad för ändmålet. Men jag vill gå mot strömmen så jag kommer nog aldrig att göra det:crazy:

Är stolt ägar till en fjording! Vi är inte duktiga men vi gillar varandra och vi gör vårt bästa. Men...hörde senast igår av min "stallkamrat" att hon aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en fjording. Istället är hon "stolt" ägare till ett halvblod med en massa beteendestörningar!!

Jag skulle aldrig heller vilja ha en fjording, men med det sagt betyder det ju inte att jag tycker illa om dom.
Det står 3 fjordingar i stallet där jag har min häst och jag gillar dom alla tre, men ingen av dom skulle jag vilja köpa.
Alla de 3 har beteenden som jag inte gillar ;)

Meen min häst har också sidor jag inte är stormförtjust i...

Fjordingen är inte den ras som jag dras till helt enkelt, men jag har ingenting emot de som väljer att skaffa sig en.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 078
Senast: Regret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18