Hästmänniskor!

Sv: Hästmänniskor!

Ehm... Vad är skillnaden på att rida en stor eller liten häst? Mer än att den ena är just mindre än den andra?
Alltså borde man kunna utvecklas minst lika mkt på ponnyn som på en likvärdig stor häst?

Suck folk e så himla tramsiga...

Jag personligen tycker det är jättestor skillnad att rida stor häst jämfört med ponny. Alltså att jämföra typ halvblod med ponnyras.

Min är ponnyras men överhöjdare. Han är snäppet knepigare än ponny (för mig) men det beror självklart inte på att han är 8 cm högre utan på att hans typ och gång är lite mer hästig. Han är inte "bara" en för hög ponny utan ser inte heller ut som en ponny främst rörelsemässigt.

Jag väljer alltså ponny eftersom jag tycker stora hästar är svårare att rida - inte svåra som i heta/lättskrämda eller liknande (även om jag gillar ponnymentaliteten :D) utan för att de rör sig på ett annorlunda sätt. Tycker jag :)

En duktig ryttare kanske därmed inte ser en ponny som lika stor utmaning? Så tolkade jag inläggen på dressyrforumet.

Jag väljer alltså ponny eftersom jag tycker stora hästar är svårare att rida - inte svåra som i heta/lättskrämda eller liknande (även om jag gillar ponnymentaliteten :D) utan för att de rör sig på ett annorlunda sätt. Tycker jag :)

En duktig ryttare kanske därmed inte ser en ponny som lika stor utmaning? Så tolkade jag inläggen på dressyrforumet.

Min ena tränare tog alltid min ponny sist de dagarna hon red 15 hästar. För hon tyckte helt enkelt att min ponny var jobbigare än hennes 185 häst och ville inte rida henne först. :o

Min andra tränare skrittade 10 minuter på min ponny och satt sedan av och sa "Jag kommer aldrig mer sitta på din ponny.". :angel:

Jag tycker själv att halvblod är mer lättrida än min ponny, de är mer lättridna. Men en av mina tränare brukade säga att ska man ha en häst att
lära sig rida på ordentligt så ska man ha en ponny som min. Hon tog till och med ut en EM ryttare och satte upp henne på min ponny för
att hon skulle lära sig att rida på yttertygeln. :devil:

Åh, den bilden känner jag igen från datorn. (jag är hästtjejen med mycoplasma)
Bilden är jäkligt bra!! Var stolt över din härliga häst!

Jag är jättemallig.

Ulrika F kommer att hålla kurs i Pernillas ridhus på lördag, jag rider travnordis och sötsnok till fjording, om du är intresserad av att kika på en annan instruktör.
Mitt första pass är 12.15, sedan 45 min paus, sedan första passet på nästa häst.
Ingela A (med gutten) är den som organiserat denna gång. Kommer lite halvblodstyp hästar också.

Ledsen alla andra för trådkap med personligt meddelande...

Hemska kommentarer får man. Sånt är livet. De flesta i stallet där jag har mina hästar blev lite chockade när jag ville vara med på hoppträningarna med min Tinker. Fick plats i shettisgruppen, för att ingen tror att vi kan hoppa. Det kan vi ju egentligen inte heller, men vi gör det för skoj skull. Förstår alla som får taskiga kommentarer och sånt, får höra sånt själv.

Hemska kommentarer får man. Sånt är livet. De flesta i stallet där jag har mina hästar blev lite chockade när jag ville vara med på hoppträningarna med min Tinker. Fick plats i shettisgruppen, för att ingen tror att vi kan hoppa. Det kan vi ju egentligen inte heller, men vi gör det för skoj skull. Förstår alla som får taskiga kommentarer och sånt, får höra sånt själv.

Jag vet precis hur det är.. Härikring är jag den knasiga tjejen som släpar med min islandsponny på både hoppträningar och dressyrträningar varje vecka och hatar att rida både tölt å pass när jag har en riktigt fin 5 gångare som gärna töltar...

Men han gillar att dressyra å hoppa med som tur är :p

Å näe jag skulle aldirg i livet byta ut min prins mot en "riktig" häst!

Min ena tränare tog alltid min ponny sist de dagarna hon red 15 hästar. För hon tyckte helt enkelt att min ponny var jobbigare än hennes 185 häst och ville inte rida henne först. :o

Min andra tränare skrittade 10 minuter på min ponny och satt sedan av och sa "Jag kommer aldrig mer sitta på din ponny.". :angel:

Jag tycker själv att halvblod är mer lättrida än min ponny, de är mer lättridna. Men en av mina tränare brukade säga att ska man ha en häst att
lära sig rida på ordentligt så ska man ha en ponny som min. Hon tog till och med ut en EM ryttare och satte upp henne på min ponny för
att hon skulle lära sig att rida på yttertygeln. :devil:

Men är Stella jämförbar med ponnyer i allmänhet då? Undantag finns ju alltid :)

Jag har verkligen inte ridit många häst, spec inte stora hästar (:eek:) men tycker det är stor skillnad bara att sitta upp på en stor häst och skritta 3 steg typ. Oavsett om det är en halvgalen typ eller en riktigt lazy one så är det, tycker jag, stor skillnad på hur de använder/kan använda ryggen.

Sedan beror det väl på vad man själv föredrar att rida vad om är svårt och inte, jag tror jag är bättre på att rida lite "halvtråkiga" ponnyer med kort gång än en jättehäst som halvt skickar av en i varje travsteg för den har sådant kliv liksom. Jag fixar inte alls den rörelsen i ryggen (läs bromsar och kniper mig fast) och den skrämmer mig faktiskt väldigt mycket :p (därför vill jag numera bara rida ponnyer)

Medan duktigare ryttare bara ser ponnyn som något att trycka till lite och sedan gör den så gott den kan medan den stora går att utveckla. Kanske? Mina vilda gissningar :D

KL: där jag hade mina hästar förr klagde alltid stallägaren på mina hästar, att dt borde slaktas m.m. och vi hade båda samma ras varmblodigtravare. Men hans hästar var dt aldrig fel på... Sånt stör jag mig på när folk klagar på ens hästar r de här samma ras och inte ens lika utb... :S

Hihi jag förstår vad du menar, men det finns ju faktiskt ponnysar med riktigt mkt gång som är svåra att sitta på å så finns det stora hästar med lite rörelse som är lätta att sitta på.

Jag red min tränares häst för ett par veckor sen som är närmare 180 i mkh och där höll man ju på flyga ur sadeln i trav trots att jag red lätt..
Men den hästen rids det svårklass dressyr med också...
Å som tur är har tränaren min också svårt att sitta på den hästen i trav oavsett lättridning eller ej...

Men rider jag andra kompisars stora hästar med medel gångarter är det ju inga problem :)

Har ridit islänningar som är lika svåra att sitta på som dressyrhästen eftersom de har så jättemkt rörelser.
Min ponny har mindre rörelser och är lättare att rida på, men han är ju ingen häst i världsklass heller...

KL

Har också fått kommentarer pga av valet av ras.
Gick hästgymnasium och vid frågan om vad man hade för häst (Clydesdale och travare) så blev ofta reaktionen (även från lärarna alltså) antingen ett matt "jaha då rider du bara i skogen alltså..." eller att personen rent av vände bort huvudet och märkbart visade att "du är inte värd att prata med mig" :crazy:
Lärarna förutsåg direkt att man var fullständigt okunnig och smått korkad, på med hjälptygel på hästen innan de ens sett en rida. Men man hade ju travare, då kunde man inget. Inte så konstigt att man slutade där innan studenten :crazy:

Du väljer själv vad du låter gå in... Jag rider dressyr och mullar i skogen och kör min shire. En och annan kommenterar saker som "jamen går DE DÄR BJÄSSARNA att rida också?" och liknande och då svarar jag bara glatt att det gör de! Känner jag för det så lägger jag till att hästen förvisso är duktigare än matte när det kommer till dressyr men att han får ha överseende.

Skulle vi alla lägga en massa energi på att ta illa upp över saker som är direkt fjantiga så skulle vi bara gå omkring och känna oss hudlösa och ständigt uppflängda och ledsna och sårade... helt onödigt!

Jag har shire för att jag gillar shire. Jag svarar på frågor och får jag en spydig kommentar (händer för övrigt sällan) så fräser jag ifrån eller låter den passera och struntar sedan i den!

Du väljer själv vad du låter gå in... Jag rider dressyr och mullar i skogen och kör min shire. En och annan kommenterar saker som "jamen går DE DÄR BJÄSSARNA att rida också?" och liknande och då svarar jag bara glatt att det gör de! Känner jag för det så lägger jag till att hästen förvisso är duktigare än matte när det kommer till dressyr men att han får ha överseende.

Skulle vi alla lägga en massa energi på att ta illa upp över saker som är direkt fjantiga så skulle vi bara gå omkring och känna oss hudlösa och ständigt uppflängda och ledsna och sårade... helt onödigt!

Jag har shire för att jag gillar shire. Jag svarar på frågor och får jag en spydig kommentar (händer för övrigt sällan) så fräser jag ifrån eller låter den passera och struntar sedan i den!

Amen!

Det räcker väl att vara glad och nöjd med sin häst? Det är jag tusen gånger om och det är inget annat som spelar någon roll att bry sig om :)

*KL
38019_137539219610947_100000646102708_224172_6023159_n.jpg

Jag och min förra fjording som jag tyvärr var tvungen att avliva i somras :(

Jodå, finns en hel drös liknande ponnyer häromkring.
Eller ja, fanns, Några är sålda, och en av mina favoriter att rida är väl på väg utomlands till sina nya ägare så småning om. :cry:

När jag var tvungen att ta bort fjordan jag hade så tyckte alla att jag skulle skaffa en "riktig" häst,,,,,,,,,,,,,det blev det. Högdräktig, folkilsken varmblodsmärr blev det och vi hade skoj i 17 år innan jag blev tvungen att ta bort henne också pga. skada och ålder. Hon blev 25 år, kärnfrisk intill sista veckan, lynne som en pitbull på speed men allt var bara ett spel för gallerierna. Ärlig, kramgó, kelig, lätthanterad och kunde hanteras av alla,,,,,,,och en riiiktig retsticka som aldrig missade ett tillfälle att flyga på mig när jag vände ryggen åt henne och ge mig ett "bett" i arslet. :eek: :D

Lyssna inte på de trångsynta... Man ska ha en sån ras som passar en och som man tycker om.

Min donna är korsning Knabstrupper/Varmblodstravare. 152 cm i mankhöjd och en kraftig tös. Hon har inte det flottaste steget, men det bekvämaste...:love:

När jag köpte henne fick jag kommentarer som:
"Varför köper du en för liten häst?"
"Vad ska du med en travare till?"
"Ville inte du utvecklas?"

Och med tanke på min förstörda kropp (ffa rygg) så passar hon mej perfekt.
Sen att hon har världens största personlighet och hjärta gör ju sitt...:love: ;)
Mvh Domino_s

Jag upplever snarare att det är "vi" som väljer en "udda" väg, som hör och uppfattar det vi vill höra, det vill säga oftast det negativa. Vi går i försvar innan vi ens hört vad folk egentligen tycker om vårt val av häst. Om det än må vara de som äger ridtravare, fjordhästar, ardenner, shire, islandshästar eller kanske de som rider ponny som vuxna. Vi har dessutom ofta fördomar om de som väljer en klassisk väg (dressyr = välstammad halvblodshäst) ;)

/Kallblodsägaren (flera raser, mest större kallblod) som väljer att vara glad för det jag har och faktiskt aldrig fått någon negativ kommentar. Det som sägs är endera positivt eller sanningar, det är ju faktiskt oftast så att en typ av häst har bättre förutsättningar för en gren än andra.
Umgås med allt från westernryttare, extremt inriktade tävlingsryttare i dressyr, ardennergubbar som arbetar i skogen.. You name it.

:bow: Man behöver inte ta det som negativt, svara på folks frågor ist! Brukar får roliga blickar och viskningar och en del kommentarer, när jag kommer dragandes med en 180 cm+ kuse (dock ej shire) på tävling, men va fasen, låt dom glo ;) Är väl kul med lite uppmärksamhet kan jag tycka än att bara vara som alla andra!

*KL*

Bara i den här tråden var det en kommentar om någon som var "stolt" ägare till ett halvblod med beteendestörningar.
Varför skulle personen i fråga in vara det?

Jag har varit på bägge sidor.
Jag har haft ett halvblod, men hon dög inte överallt, hon var inte god nog åt alla. Meddans andra, gärna med kallblod, tyckte att hon var ett "skithalvblod".
Har numera kallblodstravare. Möter en del nu också.
Jag tycker att man möter lika mycket "rasism" och fördomar hos alla typer av hästfolk.
Man skaffar väl den hästen man tycker att man passar för helt enkelt.
Ibland är det slumpen.
Jag har alltid trivts bäst på stora halvblod men när jag ramlade över kallblodet nu så blev jag helsåld, hon är en underbar INDIVID, och måste nog säga det om alla mina hästar, ingen är egentligen inköpt för att de var en viss typ eller ras, de har varit individer som har passat mig bäst i hjärtat.

Till TS.
Vill du ha en fjordning så skaffar du en fjordning. Kommentarer från trångsynta får man i alla läger och oavsett ras så sådant är enbart att blunda för och LE för att man inser att man vet bättre, att det är individen som räknas, inte färg, ras, storlek osv.

ar tvungen att posta ngt... jag har araber, jag har fjording, olika hastar som ar alskade och ridna lika mkt. nej lille valdemar pa 139 cm kan inte hoppa hogt, araben pa 150 kan inte heller hoppa hogt, men de ar bada underbara pallar. vill du ha fjording, kop en, obstinata, envisa, "egna" visst, men harliga hastar.. full av bus och har hjarnan mellan oronen.. jag ar pa min 3e nu och det blir nog en till nar valdemar har vandrat vidare (han ar 24 nu). Bast av allt, den dar nosen som kommer upp over boxdorren som vill ha pussar och bli gosad med.. varm pals som fingrar tinar i och man fryser aldrig om andan nar man rider barbacka....

Eller så gör man synden att behålla sin tävlingsponny trots att man är för gammal för att tävla ponny. Gräsligt värre. :eek:

Jag har fått höra både det ena och det andra efter att jag beslutat att inte köpa ett halvblod.
Bland annat att jag är en skogsmulle som inte borde ta upp platser hos dressyrtränaren när det fanns
ponnyryttare som faktiskt kunde tävla som ponnyekipage också ville träna. Att jag var dålig på att rida och så vidare.

Här på buke kan man läsa om på dressyrforumet om hur vi vuxna ponnyryttare snuvar ponnybarnen på fina ponnyer
samt att man inte kan utvecklas så mycket i sin ridning om man inte har en storhäst
.

Hahaha alltså vaa? Finns de bara typ tre fina ponnyer i världen eller? Fina välridna ponnyer finns det ju 13 på ett dussin av, om man kan betala. Men som vanligt så ska väl allt vara gratis.

Kanske är man snällare i värmland, men jag brukar inte höra folk snacka så som ni skriver i tråden. Brukar väl få höra en och annan kommentar om att min häst är halvgalen men det är hon ju och jag med så liksom, lika barn leka bäst :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 078
Senast: Regret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025