Hästmänniskor!

Sv: Hästmänniskor!

När jag skulle köpa min lille guling så var alla bara glada för min skull :) du kanske borde byta umgänge om dina vänner inte kan glädjas med dig?

Fördommar finns över allt och kommer alltid finnas, bara gilla läget och vara glad för vad man har:laugh:

Jag har hört mycket skit om fjordningar.
- Dålig lynne
- För "tjocka" att träna, tävla med
- Elaka
M.M

Gick faktiskit till min granne och frågade om jag fick hjälpa till med henes. OJ vilka hästar!!! Inget av det jag har nämnt stämde på dessa. Är väldigt sugen på att skaffa mig en lite fjordis nu x)

Dåligt lynne!?:eek:
Möjligen humoristiska och retsamma. Även smarta och uträknande. Kloka som få djur kan vara. Och den som inte kan hantera det tar det väl för dåligt lynne.

Jag har själv inga planer på att någonsin köpa en fjording. Men dyker den rätta upp så kan jag lämna mina nordsvenska planer bakom mej utan att sörja. Det är en fantastisk ras som jag uppskattar att jobba med grmt mycket..

Åh din var riktigt fin ju :) tyvärr är det ju sällan man ser riktigt välridna fjordingar, eftersom de som har kunskapen oftast inte köper en fjording. Men det betyder ju inte att de inte kan.

Åh din var riktigt fin ju :) tyvärr är det ju sällan man ser riktigt välridna fjordingar, eftersom de som har kunskapen oftast inte köper en fjording. Men det betyder ju inte att de inte kan.

Det tackar jag för.
Ja, han är inte illa, den lille sötnosen. Fyra år gammal på denna bild som är tagen i våras när vi gjorde vår debut på dressyrbanan. Ruggigt väl betalt i domarpoäng - men han var nog värd det!
Har en annan fjording:
206442_101316123289409_100002330643644_8666_2476554_n.jpg

Hon är lite äldre men har inte haft så bra förutsättningar. Fångmärr som var helt omusklad när jag fick klorna i henne. Smart hästrackare med hemsk exteriör och trevlig samarbetsvilja och fantastisk utstrålning. Här tränar vi på enhandsridning vilket matte har jobbigt med...:devil:

Knapplånar mig själv.
Sorry, TS, för att jag snor tråden med bilder på ett par av mina fjordingar. Men jag hör uppenbarligen till dem som inte ser några större fel i fjordingar och gärna gör reklam för rasen..:p

Jag förstår och håller med.
Men å andra sidan känner jag att hästsporten är FULL av avundsjuka när det gäller allt, utrustning till hantering till utbildning.. u name it.
Dom som har ridtravare råkar ju också otroligt ofta ut för dessa fördomar. Hästarna i sig kan ju vara underbara och jätteduktiga på mycket.
Min kompis skulle skaffa Dölehäst och fick massor av negativa kommentarer då det är som ett kallblod. Hon ville ju träna, rida lite dressyr och grejer men fick nästan konstant bevisa att han var minst lika duktig som de övriga hästarna.

Man ska vara nöjd själv känner jag. Ingen mening o försöka leva upp till vad andra tycker och tänker. Du kommer ju känna dig otroligt nöjd med hans utveckling eller om ni lullar i skogen. Det är ju du som rider och sköter honom.
Är det inte rasen så lovar jag att du kunde fått negativa kommentarer om någonting annat?;)

Lycka till med den häst du skaffar oavsett ras säger jag bara!! ;)

Håller med dig, vad man än väljer för ras så blir det alltid gliringar från andra...

Köper man en arab/fullblod får man bara höra att de är nerviga å hispiga knäppskallar.

Köper man ett halvblod har man ju köpt ett stort brunt schabrak till häst som är knäpp i huvet.

Köper man en fd travhäst så får man bara höra att det är ett sönderstressat gammalt ök.

Köper man en islandshäst så får man höra att det är en terrängmaskin som vuxna inte borde rida på å det går bara att rida rakt fram på dom, å inte kan de gå rent heller.

Köper man ett kallblod är det också fel...

Så vad tusan man än köper är det fel, antingen har hästen förlite eller för mycket kapacitet enligt omgivningen.

Och det är inte bara ras. Man kan få negativa kommentarer om hästens kön, och mankhöjd, också.

Ston är ju halvt dumma i huvudet.
Valacker är lata.
Hingstar är livsfarliga, eller åtminstone mer eller mindre galna.

Köper man en ponny, så är man för lång för att rida ponny.
Köper man en mindre häst, så är det ju värdelöst - "det är ingen riktig häst".
Köper man en större häst, så är den ju för stor och kommer inte att hålla.

Bah, vad fanken! ;)

Eller så gör man synden att behålla sin tävlingsponny trots att man är för gammal för att tävla ponny. Gräsligt värre. :eek:

Jag har fått höra både det ena och det andra efter att jag beslutat att inte köpa ett halvblod.
Bland annat att jag är en skogsmulle som inte borde ta upp platser hos dressyrtränaren när det fanns
ponnyryttare som faktiskt kunde tävla som ponnyekipage också ville träna. Att jag var dålig på att rida och så vidare.

Här på buke kan man läsa om på dressyrforumet om hur vi vuxna ponnyryttare snuvar ponnybarnen på fina ponnyer
samt att man inte kan utvecklas så mycket i sin ridning om man inte har en storhäst.

Samt att man inte kan utvecklas så mycket i sin ridning om man inte har en storhäst.

Ehm... Vad är skillnaden på att rida en stor eller liten häst? Mer än att den ena är just mindre än den andra?
Alltså borde man kunna utvecklas minst lika mkt på ponnyn som på en likvärdig stor häst?

Suck folk e så himla tramsiga...

Jag slutade faktiskt jobba där.. Man kan ju inte jobba på ett ställe där varken connie eller rabis är ok.. Går ju inte! ;-)

/Lavinia

Fast jag skulle heller inte (aldrig är lite att ta i, man vet aldrig var man hamnar) kunna tänka mig att köpa en fjording. Det betyder inte att jag tycker det är något fel på dem, utan att det inte är den typen av häst som jag vill ha och inget mer.

Lavinia: Inte ens connie duger?! :eek: Näe, ett mentaltest kanske vore på sin plats där? ;)

Äsch. Det finns så mycket fördomar. Försök att inte bry dig. Gillar du fjordningar så skaffa en fjordning. Det är ju du som ska trivas med hästen, inte de som gnäller. Jag får själv höra stup i kvarten "varför skaffar du inte en riktig häst isället, du som gillar dressyr?" Jag rider lika mycket dressyr på min 3-vägskorsning och tycker inte att jag behöver ett halvblod till det. (vilket dessa tycker) Jag trivs och är glad för min häst. De får tycka vad de vill.
Jag har för övrigt sett min ena tränare rida sina hästar varav en är fjordning. Den kan mycket. Det är roligt att se en häst röra sig lätt i de flesta rörelser som tex piaff och den ser ut att ridas med tankens kraft. Härligt!! En tjej som var med på en kurs rider också fjordning och den tävlar hon dressyr ganska aktivt med. Lycka till med din fjordning.

Åh, den bilden känner jag igen från datorn. (jag är hästtjejen med mycoplasma)
Bilden är jäkligt bra!! Var stolt över din härliga häst!

knapplån

Jag blir förvånad över hur många hästmänniskor som alltid (?) möter en massa negativa kommentarer emot sina hästar. Jag möter sånt rätt sällan in real life. En del i skvallerform "h*n sade minsann att" eller på nätforum. Men inte så himla ofta ute i verkligheten.

Såklart inträffar det ibland, men då brukar jag krasst säga emot, gärna med ett skämt. ;) Det första som hände när jag flyttade till nya stallet var ett person XX kom fram till mig och mitt bruna halvblod och högt deklarerade att alla halvblod är fula, inte går att rida, och att man inte kan se skillnad på dem. Trevligt och artigt välkomnade - nej. Å andra sodan tror jag inte h*n medvetet var elak, bara klumpig och oövertänkt. Så jag deklarerade lika högt att min finaste vackraste klokaste häst hade de mest fantastiska kvaliteerna. Sedan var det klart. :D

Man ska inte gå och hetsa upp sig över korkade kommentarer. Duktiga hästmänniskor ser om hästen är välskött, välriden och välhanterad. Det är vad som räknas. Och tvärtom tycker jag raserna som har lite svårare för sig ofta får mycket postiv uppmärksamhet när man ser att de hävdar sig utmärkt.

Håller med dig, vad man än väljer för ras så blir det alltid gliringar från andra...

Köper man en arab/fullblod får man bara höra att de är nerviga å hispiga knäppskallar.

Köper man ett halvblod har man ju köpt ett stort brunt schabrak till häst som är knäpp i huvet.

Köper man en fd travhäst så får man bara höra att det är ett sönderstressat gammalt ök.

Köper man en islandshäst så får man höra att det är en terrängmaskin som vuxna inte borde rida på å det går bara att rida rakt fram på dom, å inte kan de gå rent heller.

Köper man ett kallblod är det också fel...

Så vad tusan man än köper är det fel, antingen har hästen förlite eller för mycket kapacitet enligt omgivningen.

*kl

Lustigt att alla håller med att man ska se efter vad man själv ska ha för ras. Inte bry sej om vad andra tycker... Alla här är ju rörande överens..
Var är alla negativa tråkiga som man möter som rackar ner på andras val av raser?:D Törs dom inte uttala sej:crazy:

Äsch - tror att det där är rätt så överdrivet. Det finns något pucko här eller där, men det brukar mest vara ridskoletjafs. Min häst är finare än din häst... ;)

Eller så gör man synden att behålla sin tävlingsponny trots att man är för gammal för att tävla ponny. Gräsligt värre. :eek:

Jag har fått höra både det ena och det andra efter att jag beslutat att inte köpa ett halvblod.
Bland annat att jag är en skogsmulle som inte borde ta upp platser hos dressyrtränaren när det fanns
ponnyryttare som faktiskt kunde tävla som ponnyekipage också ville träna. Att jag var dålig på att rida och så vidare.

Här på buke kan man läsa om på dressyrforumet om hur vi vuxna ponnyryttare snuvar ponnybarnen på fina ponnyer
samt att man inte kan utvecklas så mycket i sin ridning om man inte har en storhäst.

Det tror jag i och för sig hänger ihop med att många långa personer rider ponny, vilket gör det svårt att utvecklas i dressyr och hoppning. Du kan inte inverka korrekt. Tycker många tonåringar på 170cm+ tävlar på nätta B-C-ponnysar - både häst och ryttare hade fått det lättare med en mer storleksmässigt passande partner... om man nu vill rida dressyr/hoppning. Man kan ju träna/tävla i någon annan gren isf. Där storlekskillnaden inte blir så markant.

Nä det tror jag oxå. Hade bara varit kul om någon slängde in en kommentar om att "du ska inte ha en fjording för nordsvenskar är en myyycket bättre ras".;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 078
Senast: Regret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025