Hästmänniskor!

Sv: Hästmänniskor!

Min ena tränare tog alltid min ponny sist de dagarna hon red 15 hästar. För hon tyckte helt enkelt att min ponny var jobbigare än hennes 185 häst och ville inte rida henne först. :o

Kanske något OT.
Min andra tränare skrittade 10 minuter på min ponny och satt sedan av och sa "Jag kommer aldrig mer sitta på din ponny.". :angel:

Jag tycker själv att halvblod är mer lättrida än min ponny, de är mer lättridna. Men en av mina tränare brukade säga att ska man ha en häst att
lära sig rida på ordentligt så ska man ha en ponny som min. Hon tog till och med ut en EM ryttare och satte upp henne på min ponny för
att hon skulle lära sig att rida på yttertygeln. :devil:

Hahah, de där kommentarerna har jag också fått om min ponny :angel:

Tränare, ryttare och beridare med högre meriter, tävlar framgångsrikt på S:t George nivå har ridit min ponny. ALLA har sagt att det är den svåraste hästen de suttit på och han blir jämförd med problemhästarna över 180... Min tränare satte upp i 40 minuter och fick inte honom att gå i form eller söka sig ner det minsta under den tiden. Djävulshornen i pannan brann på honom av förbanndelse :devil:

Vi med små envisa ponnyer får lära oss den hårda vägen när det gäller ridning. Hahaa;)

Ja alltså hon var sjukt svår att rida första gången jag satt upp på henne, så jag tror att hon testar en del.
Hon blir lättare för varje gång man rider, men det finns lättare hästar att sitta på om man säger så. Det rör sig
inte så mycket i benen, men ryggen är som hela havet stormar. :p

Den är oerhört intelligent (faktiskt den intelligentaste rasen enligt forskning) och därmed lättlärd.

Har du någon källa på det? Nyfiken då jag ser det som svårt att bedömma en hästras som mer intelligent än alla andra. Det skulle krävas en ofantligt stor och omfattande undersökning.

Intelligent innebär inte per automatik lättlärd, häaten kan lika gäran använda sin intelligens för att hitta sätt att slippa lära sig ;-).

känner igen det där, egentligen är det väll mot alla det "grövre" raserna skulle jag kunna tänka mig då jag
för några veckor sedan köpt en grövre american curly, han ser inte ut så mycket för världen. Men han förvånar alla!
när någon t.ex har ridit eller när jag ridit för någon får man ofta höra "oj, han var ju het" "men gud, han kan bli riktigt bra" "jag trodde såna här hästar var av de latare slaget" osv, alla förundras av hans charm tillslut :)

annars är det ju också så att många "grövre" hästar oftast blir promenad och skogsmulle hästar för att dom är säkrare att rida ut på än en sprättig nervös häst.
men med rätt träning kan alla raser bli superbra :) jamenar det finns ju "nättare" raser som inte alls är bra på att tävla och det också.

jag och hoddan ska i alla fall visa vad vi går för, med halvt bortfallen man och krullig päls ska vi sopa på tävlingsbanorna!
tycker även att andra med grovare raser ska satsa på det och visa vad man går för! :D

Kl.

Måste bara få berätta om en lustig incident från igår:

Var på promenad med med stallägaren igår, hon med hund i koppel och jag med två och ett halvt-årig nordis i koppel. Vi stöter på en av stallägarens grannar o pratar en stund, grannen frågar mig vad jag har för häst och jag talar om att det är en nordis som är tänkt som allroundhäst i framtiden. Grannen frågar då "Och det tror du?"... Ehh, ja det tror jag att han klarar med bravur.

Mycket roligt fenomen att människor måste lägga värderingar i vad för häst andra har. Så länge ägaren till hästen ifråga är nöjd borde det väl räcka?
Jag är nöjd och det räcker för mig:)

Kl

En fjording har kommit till sista kvalet inför GP ponnyn nästa år.

Han tror inte på att han är en fjording utan ett fullblod i galoppträning :D .

Han är dock inte reggad som fjordig då papprerna på han inte har varit iårdning men skulle inte tro att det är någon annan ras i honom.

Kram

Har du någon källa på det? Nyfiken då jag ser det som svårt att bedömma en hästras som mer intelligent än alla andra. Det skulle krävas en ofantligt stor och omfattande undersökning.

Intelligent innebär inte per automatik lättlärd, häaten kan lika gäran använda sin intelligens för att hitta sätt att slippa lära sig ;-).

Ja, jag läste en artikel i ridsport (vill jag minnas att det var), där man hade gjort en stor undersökning för att ranka intelligensen hos olika hästraser. Araben kom etta, följd av tennesse walking horse (tror jag, det var några år sedan!)

Sen är vi väl väldigt många som kan vittna om hur krävande det är att hålla en arab mentalt sysselsatt, eftersom den lär sig efter en repetition vilken rörelse på banan som förväntas just då och snabbt tycker det är urtråkigt med för lama utmaningar mentalt.

OT: Intelligentaste hästrasen? Shetlandsponny, russ och andra små urhästar. :devil:

Dem behöver man inte ge några mentala utmaningar, det är de som ger dig dem!

Det låter mest som en kul grej och inte vetenskap, det finns för övrigt väldigt många raser så en sådan undersökning hade behövt omfatta tusentals hästar. Det finns många raser och man bör undersöka ganska många hästar av var ras.

Vi ska inte börja tjafsa om intelligenta hästraser i den här tråden, men det var faktiskt en seriös undersökning, inte någon kul grej. Går säkert att googla fram den nånstans om man vill.
Men det spelar ingen roll, var och en tycker förstås att den egna rasen är intelligentast och bäst, och så ska det ju vara!

Jag lyckades inte hitta info om undersökningen, det var därför jag frågade. Jag ser det som omöjligt att ens genomföra en sådan undersökning på ett seriöst vis och undrade hur det gått till.

De flesta hävdar nog att deras ras är intelligent, men intelligentast?

KL
Fjordingar är de finaste som finns! :D Stå på dig!

De som säger elaka saker har aldrig ägt en fjording eller så har de haft att göra med en som varit förstörd av människor.

Visst är fjordingar envisa och har mycket egen vilja, men det är ju en del av deras charm :D När man väl lär känna dem så går de genom eld och vatten för sin ägare.

Lata, feta och inte duktiga på att hoppa? BULL-SHIT!

Ja, hästmänniskan är ett säreget släkte många gånger:laugh: Och alla vet dom bäst, hehe. Men fjordhästen är bra häst. Användbar, frisk och tålig, godmodig och dessutom väldigt vacker!

*KL*
Det finns folk till allt, det är allt jag kan säga ;)

Jag har en travare, så visst har jag fått höra lite spydiga kommentarer om att han inte kan galoppera och liknande. MEN - jag tror att jag har fått höra säkert trefalt så många komplimanger om hur go han är att hantera, att han gör sitt bästa och liknande. Eller så har jag fått för mig i alla fall :angel:
Jag tror mycket handlar om hur stor proportion man låter de negativa respektive de positiva kommentarerna anta. Jag suger åt mig när folk säger saker om vår häst som stämmer (att han är lätt att hantera, eller intelligenta tips för hur man kan hantera de hinder som uppstår) men glömmer nog ärligt talat bort rätt fort om någon säger saker som jag vet med mig inte stämmer (typ att han inte skulle kunna galoppera).

Någon gång i framtiden när jag ska ha en annan häst så tror jag minsann att det ska bli en fjording - är löjligt sugen :d

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 078
Senast: Regret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025