Hästlån???

Vala

Trådstartare
Jag hörde av någon att man kan få rätt fördelaktiga hästlån via olika bolag.

Någon som tagit hästlån när dom köpt häst?

Som kan berätta om det är bra eller dåligt och om det är bättre att vända sig till banken??

Sv: Hästlån???

Denna fråga är jätteaktuell för mig också...

Har bara kollat upp lån på min "vanliga" bank, visste inte att det fanns "hästlån"...

Puttar upp tråden lite för att någon förhoppningsvis ska svara=)

Hur funkar det?
Borgar hästen för lånet eller vad?
har inte riktigt förstått mig på det där.

Tacksam för svar.

Eftersom jag och den andra bestämmande parten vid häst köp inte är överens om vad för häst vi ska ha tror jag att jag får ta ett lån själv och köpa drömhästen! =)

Jag tog lån för några år sedan när jag köpte min ena islandshäst.
Det var genom Agria/länsförsäkringar,räntan var hyfsad och hästen var väl säkerheten förmodar jag ,för ingen borgensman behövdes. Dessutom får man 5% rabatt på försäkringen om man tar dettta lån.
Har funkat bra tycker jag,jag betalade genom autogiro och numera är hon obelånad! :banana:

jag lånade lite till min nuvarande häst, i min vanliga bank dock...

ni som lånat på annat ställe vad fick ni för ränta?

Jag lånade på Wasa Kredit. Det är nog hyfsad hög ränta där om man jämför men jag var jättenöjda med dem. Bra service och inga problem med autogiro osv. Hästen var inte säkerhet för lånet utan det var ett vanligt blancolån.

Anlitade också Wasa. Är mycket nöjd, trevligt bemötande och bra service. Här kan du se vad kostnaden blir.

Lånade i JAk banken...har ingen ränta alls för det är räntefritt. Ca 3% kan man väl kalla nån slags ränta då, men det är för å täcka administrativa kostnader. Lånade 20000:-, när lånet är betalt får jag tillbaka ca 17000:-. Lånet har alltså bara kostat mig ca 3000:- :-)). Detta är EJ ett av JAKS blancolån. Blancolån har andra regler. LÅNA INTE i kreditbolag. Dom har ju hutlösa räntor..

Snabb jämförelse mellan Wasa kedrit samt Jak banken om man tar ett lån på 20000:- och amoterar i 120 mån (10 år).

JAK BLancolån: Månadsbetaling per månad bli: 356:-. efter lånet är betalt får du tillbaka ditt efterspar som är: 20000:-. Lånet har kostat dig 2640:-...för du betalar varje månad en låneavgift på 22:-.

Wasakredit: Månadsbetaling/månad blir: 264:-, men då får du inte tillbaka något samt att lånet kostat dig: 11680:-. Totalt kostar lånet dig: 31680:-...Visst är kreditbolag samarbetsvilliga, dom vill ju låna ut så mycket dom kan...men tänk på VAD du får betala i slutändan...mycket HÖG ränta...Det finns andra alternativ i då form av JAK samt medlemslån genom facket. Strunta i kreditbolagena råder jag, det är INTE förmånligt alls.

Mynta2 skrev:
Lånade i JAk banken...har ingen ränta alls för det är räntefritt. Ca 3% kan man väl kalla nån slags ränta då, men det är för å täcka administrativa kostnader. Lånade 20000:-, när lånet är betalt får jag tillbaka ca 17000:-. Lånet har alltså bara kostat mig ca 3000:- :-)). Detta är EJ ett av JAKS blancolån. Blancolån har andra regler. LÅNA INTE i kreditbolag. Dom har ju hutlösa räntor..

Snabb jämförelse mellan Wasa kedrit samt Jak banken om man tar ett lån på 20000:- och amoterar i 120 mån (10 år).

JAK BLancolån: Månadsbetaling per månad bli: 356:-. efter lånet är betalt får du tillbaka ditt efterspar som är: 20000:-. Lånet har kostat dig 2640:-...för du betalar varje månad en låneavgift på 22:-.

Wasakredit: Månadsbetaling/månad blir: 264:-, men då får du inte tillbaka något samt att lånet kostat dig: 11680:-. Totalt kostar lånet dig: 31680:-...Visst är kreditbolag samarbetsvilliga, dom vill ju låna ut så mycket dom kan...men tänk på VAD du får betala i slutändan...mycket HÖG ränta...Det finns andra alternativ i då form av JAK samt medlemslån genom facket. Strunta i kreditbolagena råder jag, det är INTE förmånligt alls.

Nej, du räknar fel här. Det du missar är att i med att du betalar mer per månad, är just de pengar som ligger sparade åt dig att ta ut är det ingen ränta på.

För att kunna då göra en korrekt jämförelse måste man räkna de 92 kronorna man betalar mer, och hur mycket ränta man skulle få på de pengarna, om man sparade 92 kr i månaden i 10 år.
Så lånebolaget tjänar alltså inte 2640:-, utan även räntan på de extrapengar (jämfört med andra lånet) som du sätter in.

Det här är en krånglig beräkning, och det är ju precis vad som är meningen.

Skulle någon kunna hjälpa mig här?

Jag tror iofs att det lånet är fördelaktigare än wasakredit, men det finns ju andra lån också.

Nä, du räknar fel...JAK är en räntefri bank...de ska och får inte tjäna ränta...pengar som ligger i banken är medlemmarnas pengar....alltså mitt eftersparande blir lån åt någon annan... Banken får inte gå med vinst...Vad fick du 92:- i från ??

Jag lånade till min häst i min "vanliga " bank - medlemslån.
Jag lånade 35 000 och valde att amortera 4000:- i månaden, så att jag snabbt hade betalt av hästen

Hästen är inte säkerhet.

Jag lånade 30000 på fem år och betalar tillbaka ca 650 kronor i månaden (men det sjunker allteftersom).

Mynta2 skrev:
Nä, du räknar fel...JAK är en räntefri bank...de ska och får inte tjäna ränta...pengar som ligger i banken är medlemmarnas pengar....alltså mitt eftersparande blir lån åt någon annan... Banken får inte gå med vinst...Vad fick du 92:- i från ??

Det är ju så mycket mer i månaden du betalar jämfört med wasakredit.

Klart som fasiken det blir ränta för banken på de pengarna som ligger inne. Det är i bankens intresse (alltså då medlemmarnas!) att tjäna pengar, så att de har till att låna ut åt andra. Sen kanske pengarna inte tillfaller bankdirektörerna, utan går till nya lån.

Så bara de där 92 kr i månaden du betalar extra blir 11040. Ränta på de, och du har nästan hela ditt efterspar. Så egentligen får du inte pengarna tillbaka i slutet, utan du sparar ihop till de. Det hade man kunnat gjort på en annan bank också.

Folksam har ett samarbete med Ikanobanken, du kan låna mellan 30-100000:- (150000:- om ni är 2 sökande). Räntan är dryga 6%, inte så tokigt!

Tack så jätte mycket för alla era svar. Ska kolla med Agria dom samarbetar ju med Wasa.
Har redan allt annat försäkrat via dom så det borde gå bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama