Hästkostnad/månad

Sv: Hästkostnad/månad

MissFideli skrev:
Hur gör du då om hästen blir dålig? Har du undanlagt mer pengar? Eller om du plötsligt behöver en ny sadel mm?

Om hästen blir dålig och behöver veterinär så är det max ca 2000kr jag betalar i slutänden. T ex hade min häst lite problem i höstas... Först en hälta som krävde klinikbesök. Efter drygt en månad fick hon förstoppning och veterinärerna var ute tre dagar i rad.
Allt som allt gick det på ca 10500kr MEN försäkringsbolaget betalade ca8500kr. (Agria med utökad veterinärvård)
ALLTSÅ: Det behöver inte bli så HIMLANS skyhöga kostnader om du bara har en bra försäkring men var beredd på att det då o då kan gå 1000-2000kr till veterinärostnader.

En ny sadel? Då får jag spara ihop till en OM inte sparade pengar redan finns på mitt sparkonto.

Mina kostnader för min nordis:

Försäkring per år: ca 900kr
Vaccination/tandkoll: ca 1000kr/år

Stallplats: 1600kr/månad där ingår spån och hö/halm
Övrigt foder: ca 200-300kr/månad
Hovslagare: ca 600kr varannan månad
Alltså= jag räknar med ca 2000-2500kr en vanlig månad PLUS eventuella händelser som kräver veterinär.

Det är bra att ha några tusen sparade på ett konto som man kan ta av om något plötsligt händer eller man behöver något. Det brukar jag alltid försöka se till att jag har.

MissFideli skrev:
Åh 17 !! Fräckt, på katter är det fortfarande 20 el 25% utöver självrisken på 1200:-. Hos Agria alltså.

Japp, jag vet, har min schäfer försäkrad i Agria. 20 % utöver självrisken får man betala då.

Iofs så är ju försäkringen för hästen bra mycket dyrare, men jag är glad att jag har den. Har ju verkligen fått utnyttajt den de senaste 2 åren... :crazy:

/Lizzie

*lånar*

Förresten. Det beror mycket på VAR DU BOR också... hur mkt det kommer att kosta... kan vara stora skillnader.

Och vad för slags häst du skaffar dig. Är det en DYR häst så kostar försäkringen mer osv. T ex kostar min nordis, som jag valt att ha försäkrad till bara några tusen, enbart ca 900kr om ÅRET (som sagt).
Ett halvblod är mer skadebenägna (enligt försäkringsbolagen) och kostar mer ÄVEn om man har samma summa i livförsäkringen. Men oftast värderar man ju halvbloden till mer... låt säga 50 000kr... då kostar säkert föräskringen 500kr/MÅNAD.

Vi har våra hästar och uppfödning inbakade i lantbruket men har ett speciellt "hästkonto" där pengar från försäljningar sätts in. Detta konto täcker betäckningar, utbildning, inköp av grejer och dyl, men inte foder, löpande veterinärärenden och liknande eftersom det går på lantbruket. På kontot finns det pengar om det skulle behövas till något oförutsett. Trots att vi har ganska många hästar så har vi dem försäkrade för veterinärvårdens skull.

Min häst kostar ca 4 500:- varje månad. Uppstallningen inkl foder och strö går på 3 500:-, försäkring 500:-, och sen är det kostnader för hovslagare och lite extrafoder som inte ingår i stallhyran.
Dessutom har jag ett konto för oförutsedda utgifter samt betäckningskostnader, eftersom jag ska låta betäcka henne i år igen (gick gall förra året).

Ja, men det var ju just hur mycket man lägger undan för oförutsedda händelser jag undrade över. Det andra är ju påverkbart beroende på krav på stall och annat, men sjuk kan ju alla hästar bli.

Min häst kostar/månad ca:
Foder (exkl hö som vi har eget) 210kr
Halm: Har egen =0kr
Hyra: 0kr - har hästen i eget stall
Försäkring: 75kr
Hovlagare: 350kr var 8:e vecka =>175kr
Utrustning: ca 100kr (allt man köper utslaget på ett år som förbrukas, ej sadel, täcken medräknat då jag räknar med att det håller mer än ett år)
Övrigt; vaccinationer mm: ca 50kr

Summa:610kr/månad

sen tillkommer ju oförutsedda utgifter men de kan jag inte räkna ut på ett ungefär efter som de just är oförutsedda... har alltid en buffert både privat och till hästen så jag står aldrig pank.
Det tillkommer även lite el till stall och staket, men det betalar mina föräldrar eftersom det är deras stall, men det är inga stora pengar, max någon hundring i månaden om ens det.

Senast ändrad:

Grundstallhyra: 3800:-/mån (kommer att höjas till 4300:- i april) Förut kunde jag jobba i stallet varje helg o på så sätt få ner kostnaden, men nu har stallägaren fått sparnoja tyvärr.
Extra kostnad utöver stallhyran: 500:-/mån (hagskydd+ 4 extra torvbalar)
Hovslagare: 1000:- (var 7e vecka)
Träning: 1600:- (dressyr 2 ggr/v)
Försäkring: 800:-/mån
Mineraler: 900:- (ca varannan-var 3e månad) Det är det enda foder jag köper extra. Hösilage, havre o betfor ingår.
Då o då köper jag en säck müsli som jag ger nån näve om dan utöver havren som lite godis/omväxling. Jag ger även olja o salt som jag köper själv. O så morötter o äpplen såklart! :d
ALLA mina pengar går till totton känns det som. Har inte köpt ett klädesplagg på typ år o dag... Men så är det ju o ha häst, iaf för mig. :)

//MF

Foder, stallplats, strö, bete, försäkring o skoning.

Kostnaden ligger på för min stora 1900 och 1500 för min dponny.

undefined
Min stall och häst kostnad just nu är på 15.000kr men i vanliga fall ligger den på 7000-8000 kr per månad allt som allt inräknat förutom utrustning.

Återigen, det var den överskjutande delen jag ville ha. Det man spar undan till oförutsedda händelser.

Jag har en trav häst och hon kostar mig ca 4100:- I fasta avgifter/månad. Sen är det licenskostnad 1800:-, transport, försäkringar, underhåll av vagn. mm mm. Det är en väldigt kostsam historia och det är ofta man knappt har mat till sig själv.
Nu få rmin häst mycket dyr mat och hon äter mycket men det är ju en sån kostnad man inte kan snåla på.

Box: 800:-
Krafftfoder: ca 1200:-
Tillskott: ca 600:-
Hö: 800:-
Spån: ca 200:-
Skoning: 500:-

Hej
Så här räknar jag
Månad
Stallhyra 1500
Skor (Utslaget/månad) 500
Foder 500
Träningar 700
Försäkring 500
Oförutsett 700
(täcken, vet m.m)
Totalt (utan bensinkostnader) 4400 kr

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka