Hästköp - HJÄLP!!

J

JulAhl

För ett par veckor sen bestämde sig jag + familj att köpa en häst som vi alla tycker väldigt mycket om. Allt har fram tills nu flutit på väldigt smidigt med bra säljare etc. För någon dag sen var det dags för besiktningen vilket hon klarade u.a., dock fanns det anmärkningar på röntgen. Hon är röntgad både "normalt" och även i ryggen, varav det fanns två anmärkningar av klass 1 och två anmärkningar av klass 2 + en klass 0. Veterinären som användes säger att det inte är någon fara och inget som skall hindra oss från att köpa hästen, så vi tog inte så allvarligt på det. Men för säkerhets skull kontaktade min mamma en annan klinik idag. De har inte tittat på röntgenplåtarna än men tyckte på beskrivningen att det lät som om hästen kunde behöva en väldigt lätt form av "särbehandling", dvs alltid gå i form och så.
Jag blir bara så trött av detta, det är första gången vi köper häst och vet inte hur allvarligt man skall se på en sak som denna. Självklart kommer jag inte flängrida så då borde det inte vara några problem, men samtidigt vill man ju inte köpa grisen i säcken heller! :(
Kan tilläggas att hon är 6 år.
Snälla, dela med er av era kloka tankar och tips - det uppskattas oerhört!

Sv: Hästköp - HJÄLP!!

Strålben BF:Lindrigt breddade och fördjupade synovialrecesser BF
Tornutskott i bröst och främre ländrygg: intilliggande tornutskott på flera ställen med lindrig sekundär reaktion på ett ställe i sadelläget.
Båda dessa är bedömda som klass 2 vilket innebär: "Fynd som kan accepteras och bedöms sakna betydelse på en i övrigt sund häst"

Jag tycker att du i första hand ska rådfråga en veterinär som du litar på!

Alla är vi olika, en del vill köpa helt "felfria" hästar och en del tycker att någon skavank inte gör något. Men den röntgenhysteri som faktiskt har blivit i Sverige de senaste åren så är det egentligen konstigt att några hästar säljs;)

Röntgenplåtarna skickades till en klinik i närheten idag så förhoppningsvis får vi ett utlåtande inom de närmsta dagarna. Veterinären ska tydligen vara duktig har jag hört av andra hästfolk men har ingen egen erfarenhet. Av någon anledning så känns det lite mer pålitligt när det är en veterinär som inte har någon kontakt med ägaren. Just nu hoppas jag på ett mirakel, att den andra veterinären bedömde helt fel och det inte finns några orosmoln på plåtarna :p

Jag brukar säga - köp inte problem, det får man ändå...
Givetvis ska ni lyssna på veterinärerna men jag skulle fundera mer än en gång. Den största risken kommer ju efter köpet, ny ryttare, nytt träningssätt, nya underlag mm.

Men en annan riktlinje sägs ju vara försäkringsbolagen, som inte försäkrar en häst som av röntgen eller besiktning att döma löper stor risk att bli skadad av div. fynd. Självklart vill man inte att ens häst ska bli sjuk men med tanke på hur många hästar som går sönder trots fint skelett känner jag mig kluven i hur viktig faktor röntgen är egentligen.. :confused: Ingen som själv har erfarenhet av hästar med anmärkningar på röntgen?

KS-varningen hade jag defintivt tagit allvarligt på och avstått från köp. Hästen har ju också en reaktion på det kritiska stället (sadelläget).

Hade letat annan häst.

Misstänker att vi får avstå från att köpa hästen, tråkigt när man varit inställd på denna hästen ett tag nu...:cry: Men bättre att det kommer fram nu istället för senare antar jag.

Precis om Lovisaleonora_ så hade jag reagerat på KS-varningen. Det är inte en rolig sjukdom alls om den blir utvecklad. Å andra sidan finns det inget som säger att den kommer att utvecklas, men visst ställer det högre krav på ryttaren och varierad träning. Bad har ni tänkt använda hästen till? Om ni ändå överväger att köpa hästen, så se till att ha försäkringarna i ordning så ni inte får reservationer på halva hästen.

Precis som break_a_leg säger så tycker jag att det här med röntgen urartat helt. Visst ska man vara försiktig, men om man skulle röntga många av dagens elithästar årligen, så skulle nog en stor del sjunka drastiskt i värde över en natt, helt i onödan...

Och jag som har en häst med problem från strålbensområdet hade dragit öronen åt mig av den anledningen.
Jag önskar TS all lycka till oavsett köp eller vidare sökning av annan häst att köpa:).

Strålben BF:Lindrigt breddade och fördjupade synovialrecesser BF
Tornutskott i bröst och främre ländrygg: intilliggande tornutskott på flera ställen med lindrig sekundär reaktion på ett ställe i sadelläget.
Båda dessa är bedömda som klass 2 vilket innebär: "Fynd som kan accepteras och bedöms sakna betydelse på en i övrigt sund häst"

Och jag skulle också avstå. Dels har jag haft en KS-häst, och en med strålbensproblem. Båda två i samma häst - nä.

Dessutom om jag fattar rätt hade den FLER fynd med? Men som inte bedöms spela roll alls.

Hej

Roligt med första hästköpet! :D Jag har bara en sak att säga som råd:
Det är dumt att köpa på sig problem...
Första hästköpet ska vara roligt, bra och toppen! Inte skapa problem och oro...

Lycka till!! =)

// Mvh - J

Jag brukar säga - köp inte problem, det får man ändå...
Givetvis ska ni lyssna på veterinärerna men jag skulle fundera mer än en gång. Den största risken kommer ju efter köpet, ny ryttare, nytt träningssätt, nya underlag mm.

Klokt sagt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III