hästkontrakt?

A

apan37

hejsan, ska sälja mitt 21åriga sto i helgen.
vad ska finnas med på kontraktet? nån som har färdig mall?
hon är inte veterinärbesiktad och vi har kommit överrens om att inte göra det heller, hur ska jag skriva så att jag inte åker på nåt sen ifall de uppstår nåt?
mvh

Sv: hästkontrakt?

Varför inte besiktiga hästen? Klart om hästen bara ska gå i hagen som sällskap så kanske det spelar mindre roll men ska hästen ridas är nog en besiktning bra att ha gjord.

Jag kommer aldrig riktigt förstå mig på folk som köper hästar utan besiktning, det är väl alltid skönt att ha en viss hälsokoll på hästen så man vet vad man har att göra med. Även som ägare måste det vara skönt att veta vad det är man säljer så man kan ge hästen en framtid som passar den.

Färdiga köpekontrakt finns ju annars att köpa. Är väl enklast antar jag.

"XX köper hästen XX i befintligt skick och avstår från att göra veterinärbesiktning."

Det bör väl fungera.

Jag köpte min vita 2001, när hon var 17. Vi gjorde iofs en gårdsbesiktning, men kryssade i rutan i förköpt kontrakt, där det stod att hästen såldes i befintligt skick.

Så när det visade sig att min vita var dräktig, trots att säljaren gjort två ultraljud och kollat hästen med 3 olika vet och "hon var tom", så var det rätt skönt att ha den rutan ikryssad, den dagen säljaren fick höra att min vita till allas förvåning hade fölat. Hon ringde nämligen och frågade när hon kunde komma och hämta sina hästar... två dagar efter fölning och både jag, släkt och vänner höll på att gå upp i atomer. Men tack och lov, är ridskolechefen på "min ridskola" advokat. Jag visade alla köpepapper och han sa bara att "jag kunde sitta lugnt" och det kändes tryggt.

Jag skulle nog åka till granngården eller annan djurbutik och köpa förtryckt säljkontrakt, för att ha torrt på fötterna om något skulle visa sig eller uppkomma efter försäljning.

Mvh

IngelaH

Nja, befintligt skick räcker inte långt.

Lagen säger (köplagen, om det är den ts kommer att lyda under i det här fallet):
---
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
---
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Själv föredrar jag att skriva något i stil med "säljaren har uppmanat köparen att veterinärbesiktiga hästen men köparen har valt att avstå och och förklarar sig nöjd hästens skick"

(nu pratar jag enbart om köplagen, det kan ju vara så att köpet faller under konsumentköplagen som är hårdare)

Ett tillägg, bra om man också kan skriva in vad hästen har för bruksskick. Dvs skriv kontraktet att hästen ska gå som sällskap och håller för det så kan köparen knappast reklamera hästen efter att ha tränat den i hoppning te x i två månader och den har blivit halt. Då speglar säljaren sin utfästelse.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 951
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar