Sv: hästkontrakt?
"XX köper hästen XX i befintligt skick och avstår från att göra veterinärbesiktning."
Det bör väl fungera.
Jag köpte min vita 2001, när hon var 17. Vi gjorde iofs en gårdsbesiktning, men kryssade i rutan i förköpt kontrakt, där det stod att hästen såldes i befintligt skick.
Så när det visade sig att min vita var dräktig, trots att säljaren gjort två ultraljud och kollat hästen med 3 olika vet och "hon var tom", så var det rätt skönt att ha den rutan ikryssad, den dagen säljaren fick höra att min vita till allas förvåning hade fölat. Hon ringde nämligen och frågade när hon kunde komma och hämta sina hästar... två dagar efter fölning och både jag, släkt och vänner höll på att gå upp i atomer. Men tack och lov, är ridskolechefen på "min ridskola" advokat. Jag visade alla köpepapper och han sa bara att "jag kunde sitta lugnt" och det kändes tryggt.
Jag skulle nog åka till granngården eller annan djurbutik och köpa förtryckt säljkontrakt, för att ha torrt på fötterna om något skulle visa sig eller uppkomma efter försäljning.
Mvh
IngelaH