Hästkompis eller inte?!

Sv: Hästkompis eller inte?!

Min erfarenhet av hästflockar som visserligen är ganska begränsad men den stämmer inte med det du skriver. En unghäst kan aldrig ta över i en flock utan risken finns att den blir för nedtryckt av de andra. Jag tror inte att de tvunget måste gå med livligare hästar inte så att det inte kan fungera med äldre.

Hörru du :cool:
vart har du fått det ifrån? :confused:

jag har flera gånger bevittnat min nyss fylda 4 åring som glatt kom in i flockar på 4-5 äldre valacker, ett par MYCKET ranghöga, och tog över utan att ens behöva vinkla ett öra. Min häst har varit oerhört ranghög ända sen barnsben, och vilken flock jag än placerat honom i så har han tagit rangen på detta sättet. Han är INTE unik det lovar jag.

Hörru du :cool:
vart har du fått det ifrån? :confused:

j.

Ja det kan man undra. :confused:

Min erfarenhet av hästflockar som visserligen är ganska begränsad men den stämmer inte med det du skriver.

De hästar jag har träffat på har varit så. Men OK det är mkt möjligt att det inte stämmer. Jag har inte träffat på ngt större antal. Du har säkert fler att jämföra med.

Tkr personligen inte att hästar ska gå själva om det går att undvika. Men tror inte heller att hästar mår bra om de går i en flock men inte får vara med, och de är utmobbade... Min förra häst tyckte inte alls om att gå själv när han var skadad, och i kombination med att han inte reds så mådde han inte alls bra.
Min nuvarande häst går själv för tillfället och hon verkar inte bry sig så mkt om det, provade att släppa ihop henne med ett par andra och det funkade bra, men hon blev lite ivrig och gick omkull så blev halt, så fick gå själv igen, ska släppa in henne till dem igen när karensdagarna på försäkringen är över.
Jag tror iaf att hästar mår bättre om de får ha kontakt med andra hästar, tkr det är ibland det härligaste som finns att se, när två hästkompisar står och myser och kliar varandra :)

En danska hästetolog, Janne Christiansen Winter, har gjort en studie på hästars beteende när de dels står uppstallade med viss kontakt, dvs galler emellan, dels i lösdrift och dels helt avskiljda och sedan studerat beteende när de kommer ut i hage med full kontakt. Det visades en markant skillnad i kontaktbehovet hos de med helt avstängd samt delvis avstängd kontakt vid uppstallning, jämfört med de som gick i lösdrift inomhus.

Så att säga att det räcker med hästar på andra sidan staketet (med ström i vanligtvis=väldigt begränsad kontaktmöjlighet över staketet) är nonsens. Sen att alla hästar inte funkar ihop med alla är en sak men det är oftast ett problem som uppstår pga för dåligt tilltagna hagar. Jag har ex på hästar som egentligen inte är speciellt förtjusta i varandra men har de tillräckligt stora hagar så kan de ändå när de vill putsa varandra och stå och hänga ihop även om de inte går sida vid sida när det betas eller fodras.

Självklart vid speciella situationer som konvalecens eller temporär avsaknad av kompis så dör de ju inte men studien nämnd ovan visade allt för tydligt behovet av kompis I samma hage så jag anser det inte ok att hästar går ensamma, om så med kompis på andra sidan staketet.

Mår en häst dåligt om den inte har hästkompis i samma hage?
Förstår ju om man har en häst ensam i ett stall utan några hästkompisar alls i någon hage bredvid, att en sån häst inte kan vara lika glad som en häst med hästkompisar.

Men om man har en häst ensam i en hage och det går andra hästar i hagen precis bredvid, mår en sådan häst dåligt?

Finns ju många som har sina hästar ensamma i hagarna pga skaderisken, mår dessa hästar sämre?

Lite funderingar från min sida :d

Rent generellt sett så kan ju inte en häst som inte har kompisen i samma hage utöva det sociala samspelet fullt ut. Jag hade inte valt att ha hästen så om det inte fanns mycket särskilda skäl för det (hingst, skada e d), men självklart är det mycket bättre att den har kompisar i hagarna intill än om den inte ens ser andra hästar. DET vore totalt förkastligt och snudd på djurplågeri!

Man kan ju inte sara på om enskilda hästar mår sämre än andra, men de är ju flockdjur och alltså gjorda för att vara tillsammans. Personligen anser jag att det är egoistiskt att låta hästen gå själv för jämnan p g a skaderisken (om det inte är en häst som verkligen gör sig rejält illa gång på gång om den får en kompis - då får man ju överväga att låta den gå själv för att den ska slippa skada sig). Två hästar som känner varandra skadar inte varandra särkilt ofta. Det finns ju dock alltid undantag, exempelvis hästar som faktiskt är för tuffa mot andra hästar vilket gör att de får gå själva. Jag förstår om man inte vill ha sin häst söndersparkad eller jagad darana i ända, och i sådana fall är det nog lika bra att låta "bråkstaken" gå ensam om man inte kan hitta någon kompis som det fungerar bra med.

Däremot har jag förståelse för att man inte vill släppa sin häst i en flock bland 10 andra hästar, för i en så pass stor flock är detfaktiskt en ökad risk för skador.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka