Hästj**veln är inte klok!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Håller med, är hästen farlig så ska den tas bort. Tänk i första hand på den egna säkerheten och inse de egna begränsningarna..

Här är ett ruggigt exempel på hur det kan gå (ur dokumentären "Buck")
http://youtu.be/o0so3NIta9Y

Lite OT:

Vafan HÄNDER där?? Har inte sett "Buck", är det där ett klipp som visar hur man INTE ska göra eller? För hästen berättar ju om och om igen vad den gillar behandlingen... skulle blivit förvånad om den INTE attackerat..
Jag tror att om man verkligen kan läsa hästar, så hamnar man inte i en sån här situation...
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Men hallå!

om man utsätter hästen för dumheter som han nu gjorde så får man tillbaka.

hästen sa till innan-varnade men han såg inte/ struntade i det o fick vad han förtjänade.

För ovanlighetens skull håller jag med dig. Oavsett bakgrund så pressar han hästen trots att den visar att den inte accepterar läget och jag tycker den var otroligt "snäll" vid själva attacken, den hade lätt kunnat döda karln om den faktiskt velat. Men den ville bara att han skulle sluta jävlas.

Sedan kanske hästens uppväxt förstört den bortom all räddning, men då är det bättre att avliva än att strula med den sådär...
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

hasten var i huset, uppfodd pa nappflaska till x antal manader da den lille hingsten kastades ut i en hage pga agarens operation - hingsten avlivades efter BB clinicen. 3 arig hingst som anfoll folk, bilar o fan o hans moster.

vad ni bor komma ihag nar ni tittar pa buck/laser BBs skrifter o sadar ar att han forst och framst ar en showman, han kan sta pa scen, fanga er uppmarksamhet och behalla den. Det har han drillats till sedan barnsben. Och show saljer, quickfixes ocksa.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

vad ni bor komma ihag nar ni tittar pa buck/laser BBs skrifter o sadar ar att han forst och framst ar en showman, han kan sta pa scen, fanga er uppmarksamhet och behalla den. Det har han drillats till sedan barnsben. Och show saljer, quickfixes ocksa.

Buck Brannaman är defenitivt ingen showman när det kommer till hästar, han var som barn "drillad" (eller piskad) att showa med lasso inför puplik, att han har så bra hand med "problemhästar" säger han själv främst beror på att han haft en svår barndom och kan sätta sig in i hur det känns (även för en häst) att bli trängd, kränkt och i största allmänhet illa behandlad.

Sen Buck är lärling till Ray Hunt, och Ray Hunt var defenitivt ingen showman...och Quick fix... nejdu.....;) Har du läst Ray Hunts böcker?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

kl ojoj hur kan får man ta på denna "filmen". Gått på någon kanal eller något?=)
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

DVD:n har precis släppts i UK. Den amerikanska går inte att titta på med svensk DVD standard. Du har PM.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Men hallå!

om man utsätter hästen för dumheter som han nu gjorde så får man tillbaka.

hästen sa till innan-varnade men han såg inte/ struntade i det o fick vad han förtjänade.

Problemet är att den hästen "varnade" när nån gick förbi utanför hagen. Attackerade liksom folk för att de fanns till.

Jag har sett hela filmen, inte bara klippet. Jag tycker väl egentligen hästen redan skulle varit avlivad och att det var korkat ur säkerhetssynpunkt att ens försöka men ibland vill man ge sista chanser.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag kan ärligt säga att jag inte kan särskilt mycket om NH och den typen av hantering och "minilongering" många sysslar med.

Men jag kan säga så mycket som så att jag gärna hade velat ha lite bakgrundsinfo på den hästen. Aldrig i hela livet att jag velat vara inom "attackradien" utan att ha all information om den. Den var ju inte riktigt klok.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Kl

Om Buck-filmen. Jag hävdar inte att mannen som blev attackerad gjorde rätt, inte alls. Jag hade aldrig i hela mitt liv satt en fot i närheten av den där hästen, den ger mig rysningar, oberäknelig är bara förnamnet.
Mannen som blev attackerad på filmen är medhjälpare till Buck och om jag inte förstod fel (svårt då man inte vet om filmen är klippt i rätt ordning) så hade Buck själv redan kommit fram till att hästen var bortom räddning, men hans medhjälpare "arbetade" honom ändå själv i korallen av någon anledning, då den attackerade (jag kan ha fått fel uppfattning). Utifrån det klippet så undrar jag om han överhuvudtaget kan läsa av hästar, han måste ha sett detta komma!

Anledningen till att jag länkade till filmsnutten var att jag ville att folk skulle tänka till, det går inte att rädda alla hästar. Tyvärr.
Många går säkert, men det beror mycket på deras bakgrund och hälsostatus. Och det kan bli farligt om man inte inser sin egen begränsning.
Hästen i filmen hade tex lidit av syreförlust vid födseln och ägaren hade lyckats återupplivat den, så det är inte alls otänkbart att den led av en hjärnskada. Fast som Buck också förklarade i filmen så hade det säkert kunnat bli en bra häst ändå, om den hade fått rätt sorts uppfostran/förutsättningar.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Här har vi ett typiskt exempel på en svår häst som inte blir hanterad med horsemanship. En sån här häst behöver en tydlig ledare. Som talar hästens språk. "Uppfostran" funkar inte i en sån här situation när det gått så långt. Och eftersom du inte har kunskapen så får du antingen lära dig snabbt eller inse att hästen måste komma till en människa som är väldigt kunnig.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Såg att jag tryckte på fel svarsknapp. Var om join up ja svarade. Hon som gått kurs.

Fiador: har du lust att pma om dvdn till mig?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

du missforstod min kommentar

Han AR en artist, en gang i scenljuset alltid i scenljuset. Och ja, jag har bade last och lyssnat och umgas med folk som har ratt mkt kontakt med honom.

Jag skrev inte att han ar en PRapa, eller bara Quickfixes, men en reflektion voer vad nagon sa att han lagger ratt mkt press pa - ja, han har 1 helg pa sig att fa resultat. Det finns effektiva quick fixes och det finns quick fixes som bara funkar for en vecka eller sa.

Jag har traffat manga manniskor genom aren med en tuff barndom som ar duktiga med hastar och hundar, det ar inget som gor honom speciell. Det som ar storsta skillnaden ar att han ar oppen med det och pa satt och vis ar "the american dream". Visst ar han duktig men att antingen bli ett Fan eller komma med korrigerande kommentarer om en person baserat pa en film - som ar satt att salja i forsta hand ar ganska oupplyst.

Har sett filmen och helt kallt, hur hemskt det an ar, sa ser jag inget sardeles imponerande i den. Ja visst ar han duktig, verkar vara en mkt trevlig manniska och han hjalper sakert jattemanga - men jag kommer aldrig betala 4siffrigt med dollar for att besoka en av hans clinics.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Det är du som har missuppfattat, jag har inte sett filmen:D

Jag baserar mitt uttalande på information sen långt tillbaks i tiden. Buck må ha varit i "showbiz" som ung, men det är fortfarande inte "show" det handlar om när det kommer till hans förmåga med hästar. Möjligen har han hjälp av denna erfarenhet då han ska förmedla sitt budskap till människorna som han hjälper. BB har funnits och arbetat med samma typ av hästar och människoproblem i många år innan filmen lanserades.

Sen vadå quickfix på en helg, varför tror du det? Möjligen tror (hoppas) människorna som söker hans hjälp att det fungerar så.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

..du kommenterade pa min kommentar som var en respons till en kommentar om filmen.... vill du fortsatta diskutera gallande hur jag uttryckte mig sa foreslar jag att du studerar filmen. T.ex. ar det en "liten ponny" vars agare har svart att halla henne pa volten under "ledovningarna" - Buck bryr sig inte om att forklara for tjejen att hasten bryter och vander in for att HON star i en bromsande position till hastens bog.

Att leva som clinician only kraver en Showman, hur ogarna du an vill se honom som det. Och ja, du har ratt, den kunskapen och talangen hjalper honom med hans kunder - sjalvklart. Det ar namligen det som skiljer en talangfull hastmanniska som ar "vem som helst" fran en som lyckas fanga sin publik, skapa "magin" osv. Annars hade vi haft betydligt fler stora gurus med filmer gjorda av dom. Och jag ar mkt medveten om hans historia, sa den behvoer du faktiskt inte forklara for mig ;)

Folk som betalar stora pengar for en 2 dagars clinic forvantar sig resultat, resultat pa 2 dagar brukar betyda att man far ga lite hardare fram an man hade gjort hemma t.ex. Ater igen sa var det en kommentar pa Filmen, sa igen tycker jag du ska se den sa kan vi aterkomma till det sen ;)

Min hogst personliga asikt ar att genom hans sorgliga barndomshistoria, showbizzen och talangen med hastar sa har han hittat en pengako och byggt upp ett eget "brand" sa att saga. Inget fel med det alls, och det betyder inte att jag anser honom Dalig. Utan det ar helt enkelt fakta. :P
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

han forlorade sin mamma, blev flaskmatad och bodde i huset upp till 3 manader om jag minns ratt sen akte agaren in i sjukhuset o han hystades ut i en hage dar han fick springa vild till x ars alder. Han utvecklade helt enkelt ingen vettig relation till tvabenta... ehm. Sen hingst uppe pa det. Han ar inte elak utan helt enkelt en hast som inte ar mentalt sund. Flaskmatade hastar kan bli lite speciella, han blev bara j-vligt speciell. Han var alltsa kliniskt dod nar hon hittade honom i hagen som folunge, sa de misstankte hjarnskada uppe pa det.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

kl

Men hallå! Även om det är en dokumentär så är det ju faktiskt en FILM. Det hjälper knappast TS i sin situation, jag tvivlar på att hon har fött upp hästen i huset...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 988
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Skorpis_8
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp