Hästj**veln är inte klok!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Man kan inte vänta sig att alla hästar visar underkastelse i en korall fullt ut eller andra ställen. Mitt sto sänker t.ex. ALDRIG sin nacke utan svansställningen ändras bara. Men så länge hon lyssnar och gör rätt ger jag eftergift. Väntar inte på underkastelse varje gång, utan när hästen lyssnar, oavsett om det är med sur min så nöjer jag mig. Efter några gånger så är minen plötsligt helt ok i samma övning.

Så tycker det är mer viktigt att få hästen att lyssna än att visa underkastelse. :) Lyssna kan man gör med en sur min så länge man gör det. :) Sen tycker jag att det är vårt jobb som människa att få den där sura minen glad. :)

Tror inte man ska pressa denna ponny ifråga. Utan välja "sina strider" börja med lätta övningar, lägga upp det och planerar det så att du VET att du kommer komma ut som "vinnare" med en nöjd häst. Avsluta direkt det går bra!

10, 15 minuters pass. Det är vad jag hade gjort i alla fall! :)
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

*KL*

TS
Ta bort ponnyn alt ge bort den till nagon som har pysslat med sadana hastar forr.

Ska du nu forsoka med join up och allskons rundcoralls arbete sa ber jag att du tanker pa foljande: VAR AR DIN FLYKTVAG? Du -maste- se till att du SNABBT kan ta dig ut ur corallen, over/under staketet. Och se for tusan till att corallens staket ar starkt nog for att halla hasten INNE i den aven om han vill ut. Motsatt popular belief sa ar en hast i en rundcorall en trangd hast - i synnerhet om man forsoker arbeta pa att den skall lyssna. En hast som ar van vid att vara basen kan mkt val besluta sig for att attackera. Det dor folk VARJE ar for att de inte har en flyktvag och hasten bestammer sig for att slass och inte springa runtrunt. Din sakerhet MASTE vara A och O, i synnerhet i ett avgransat omrade med en sadan ponny. Att han "redan" forsokt sula dig i huvudet, springa over dig osv visar tydligt for mig att du -maste- vara otroligt forsiktig och garna ha folk med dig OM du skulle arbeta honom i en rundcorall. Var radd om dig. I valet dig eller hasten, valj alltid DIG!
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Håller med, är hästen farlig så ska den tas bort. Tänk i första hand på den egna säkerheten och inse de egna begränsningarna..

Här är ett ruggigt exempel på hur det kan gå (ur dokumentären "Buck")
http://youtu.be/o0so3NIta9Y
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

1 Jag tycker inte att 3 rapp är att prygla upp hästen!
2 Du behöver få hjälp med din häst!!!!
3 Var rädd om dig!!!! Hästar är starka o farliga även om de är mindre
4 Var i landet bor du? Om du inte vill berätta offentligt så skicka PM så ska jag hjälpa dig att få hjälp
5 Om det känns för farligt så tror jag på att avliva hästen tyvärr, hästar kan ha ihjäl människor o där vill vi inte ha dig <3
6 Ta det lugnt med hästen just nu tills du har en plan så du inte hinner skada dig.
7 En ranghög häst kan vara en plan men bara ihop med träning tror jag.

Hojta om du vill ha hjälp så ska jag se vad jag kan ruska fram. Många års hästerfarenheter gör att jag jag har ruskigt många kontakter som jag gärna använder.

Var rädd om dig det är det viktigaste!!!!!
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Kl.


Jag börjar med att be om ursäkt om mina farhågor inte alls stämmer. Men har följt denna tråden i det tysta och det känns inte alls som att du är mottaglig för hjälp av utomstående. Rätt uppfattat eller? Du har heller inte svarat på en del konkreta frågor. Så jag undrar bara... Är du som jag uppfattar dig så har du tröttnat och frustationen övergår till hästen. Det är ju ack så lätt att alltid på hästen... Eller oxå finns inte ens dessa problem å tråden är bara till för att provocera. För visst du har faktiskt fått en del vettig svar. Och som sagt ber jag än en gång om ursäkt om mina farhågor skulle visa sig vara helt fel. Du vet ju bäst själv :)!
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

KL.

Är ponnyn riden eller gjorts ngt med?

Om man inte lyckats på 8 mån. o den blir värre så får man nog leta på brister hos sig själv.

Jag hade skaffat hjälp för länge sedan OM det nu är så svårt.

Buck-filmen är ett typ ex. vad som kan hända om man utsätter en häst för orättvis behandling o den har integritet. Skapar problem.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Ska man göra en Join up får man räkna med att det kan ta tid. För du kan inte sluta innan hästen visat underkastelse.

Man ska inte sträva efter underkastelse, man ska sträva efter acceptans och att hästen lyssnar så man kan börja kommunicera med varandra. Man ska aldrig traggla med sånt där, då gör man antagligen fel vilket också kan göra hästen otroligt frustrerad och tillslut farlig om hästen är lagd åt det skarpa hållet.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag uttryckte mig fel, jag menar självklart att hästen ska lyssna.

Jag var ute efter underkastelse hos den hästen jag hade i exemplet, då han visade klart och tydligt att han gjorde som han ville, och det var inte förrän jag fick fram underkastelse hos honom som han började lyssna på mig. Sen gick det mkt lättare och vi fick en mkt bättre relation med ömsesidig respekt för varandra.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag håller med om Join up.

Jag tror att den sällan misslyckas om man gör rätt.

Jag är inget proffs på den men med instruktioner av en vän lyckades jag efter 3 timmar med mitt kallblod jag hade.
Dagen efter gick det fortare.
Ska man göra en Join up får man räkna med att det kan ta tid. För du kan inte sluta innan hästen visat underkastelse.

Snälla... Join-up(r) bör bara utföras av de som kan (alltså gått utbildning, det är enda sättet att lära det), det kan bli så tokfel annars när man inte förstår innebörden utan bara väntar på en "underkastelse".... :confused:
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Man ska inte sträva efter underkastelse, man ska sträva efter acceptans och att hästen lyssnar så man kan börja kommunicera med varandra. Man ska aldrig traggla med sånt där, då gör man antagligen fel vilket också kan göra hästen otroligt frustrerad och tillslut farlig om hästen är lagd åt det skarpa hållet.

Jättebra att vi har någon som kan, då Join-up(r) tyvärr blivit ett experiement för folk som anser sig ha koll på vad det går ut på
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Snälla... Join-up(r) bör bara utföras av de som kan (alltså gått utbildning, det är enda sättet att lära det), det kan bli så tokfel annars när man inte förstår innebörden utan bara väntar på en "underkastelse".... :confused:

Om du läser inlägget så står det att jag fick instruktioner av en vän, hon har gått utbildningen hos Monty. Hon hjälpte mig mycket med den hästen och efter mkt om och men kunde han till slut hanteras av de flesta vuxna människor. (iaf de i stallet vi stod i)
Innan sprang han över dig om du stod i vägen eller bara drog.

Jag uttryckte mig fel, det står det i det andra inlägget. När det gällde den hästen var vi ute efter just underkastelse, då vi försökt att få honom att lyssna tidigare.
Då det vi gjorde funkade utmärkt så har jag svårt att tro att det var fel.

Nu är ju inte tråden till att diskutera just Join Up, utan då kan den som vill starta en annan tråd endast för det.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Nu vill jag ha alla tips & trix ni kan! För nu j**lar ger jag snart upp!
Ponny på 7 år som inte har fått en vettig uppfostran. Har i princip fått göra lite som han själv har velat utan att någonsin fått veta att "nu jädrar anåda räcker det!". Stark som en oxe och lyssnar SKIT på människor, bryr sig inte ett skvatt! På 8 månader har han hunnit med allt från att sticka iväg till att sparka bakut, stegra, hoppa på mig, rusa över mig, bita, hota m.m. Jag har tagit hjälp av verkligt kunniga tränare utan resultat och jag har tränat och kämpat vareviga dag med hans uppförande, alltid varit konsekvent i all hantering och visat tydligt vad som är acceptabelt och inte. Jag har försökt allt från repgrimmor till bett, grimskaft runt nosen, stanna, backa m.m. för att få honom att överhuvudtaget lyssna ens lite på mig, men nej. Vareviga gång man försöker få hans uppmärksamhet så flänger huvudet bara runt och kollar på allt annat förutom personen som står där och ju mer man försöker träna dess mindre bryr han sig. Jag har försökt att sitta i evigheters evigheter i hagen för att få honom intresserad men icke. Knallat runt, runt i flera timmar utan att ens få så mycket som en enda svansviftning åt mitt håll av honom. Vi har försökt med round-up med absolut noll resultat och en mängd andra övningar men han bry sig lika lite.
Nu idag brast det totalt för mig och jag gav honom ett kok stryk. Japp, ni läste rätt, jag gav honom ett kok stryk! Efter att ha rusat fullständigt över mig, sparkat bakut mot mig (5cm från att träffa mig i skallen :eek:) och rusat iväg i full fart med mig hängandes i grimskaftet för att till sist slita sig helt och rusa runt på gården som en total idiot, så var det nog för min del och jag släppte alla nerver jag hade. Bägaren rann totalt över och det gjorde den rejält!!
Nu ger jag den här ponnyn en sista chans, och hjälper inte det så blir han avlivad. VAD skulle DU göra med en sådan här ponny?

Min häst har aldrig sparkat mot mig, eller stegrat. Men i övrigt låter det som en lite liknande relation som jag o min häst hade för typ 2 veckor sen, och nu går han utan grimskaft efter mig som en svans ^^ Har du testat stigbett? Det gjorde jag. Du måste dock lugna ner dig och inte vara aggressiv när du använder det! Det är som kedjegrimskaft fast skarpare och är ett bättre alternativ. :) När han gör fel tar du hårt i det, så han känner av det. När han gör rätt ska du hålla löst så det inte är spänt vid hakan eller vid knäppet. Han kan inte lyckas springa ifrån dig från detta, jag hade det på min stora nordsvensk och han kom aldrig loss. Mycket beröm när han gör rätt och när han gör fel får han känna det genom stigbettet. Tillslut känner han att när han gör rätt så är det skönt och när han gör fel gör det ont. Du kan inte sitta i hagen hos den eller på något sätt börja umgås med den på hans villkor och inte dina? Tror som jag själv fått lära mig om problemhästar att han tappat hoppet och människorna/dig och saknar ledare och försöker ta över rollen själv och att ni missförstår varandra totalt. Vart bor du? Jag hade turen att jag fick hjälp nästan direkt när jag väl hade fått in i huvudet att jag behövde hjälp och att jag måste berätta om våra problem..
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Har bara läst första inlägget.

Men jag hade tagit bort ponnyn, helt klart. Inget djur är värt att offra liv och lem för. Den kanske har någon tumör eller fel någon annanstans så den helt enkelt är kokko. Det där låter inte det minsta normalt.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Buck-filmen är ett typ ex. vad som kan hända om man utsätter en häst för orättvis behandling o den har integritet. Skapar problem.

Har du sett hela den dokumentären med bakgrundsinfon om hästen också?

Tycker inte direkt att problemet var att hästen hade integritet, snarare att den var potentiellt hjärnskadad och helt präglad på människor.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Håller med, för den hästen var inte problemet mycket integritet.
Den visste inte vad det innebar att vara häst. Uppfödd på nappflaska, inne i huset... :crazy: 3 år senare, 500kg och hingst = inte så gullig längre.
Buck sa i dokumentären att det var en häst som i det närmaste hade förvandlats till ett rovdjur.

MEN, faktum är ändå att situationen kan bli farlig då man handskas med ett så stort djur, speciellt i en liten rundkorall där (som någon annan också skrev) hästen faktiskt blir trängd. Även om hästen inte är så skadad som den i filmen var, så kan den gå till attack om den känner sig trängd och människan inte vet riktigt vad den håller på med.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Absolut kan den bli trängd, säger ingenting annat. Det kan alla djur. Vad jag tycker om att över huvud taget försöka jobba bort ett sådant extremt beteende som hästen i filmen uppvisade (och dessutom behålla den som hingst :crazy: ) ska jag inte tala om. (Ägaren verkade ju näst intill helt tappad bakom vagnen, fick en känsla av att hon tyckte det var rätt "coolt" att ha hingstar och dessutom en halvt galen en som attackerade både människor och bilar.)

Just DEN hästens allmänna beteende kan man inte bortförklara med en känsla av att vara trängd. Andra hästar kanske går att "rädda" men jag tycker ärligt talat inte det är värt risken. En häst som är lite nervös och svårhanterad - visst. Men inte ett djur som attackerar folk besinningslöst bara för att de finns till och står inom räckhåll. Med detta vill jag säga att man säkert kan jobba bort trängdhet och få hästen att lita på människor men jag hade aldrig tagit risken att behålla en häst som attackerar folk. De går ju inte att lita på för fem öre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Hade jag haft orken, tiden och pengarna att ta itu med problemet (trots att du hållt på länge) hade jag en tränare jag var på kurs med för inte länge sedan. Kanske hade jag börjat med att ta lektioner, hade jag känt att "nä, jag pallar inte men jag vill ha ponnyn" skulle jag försöka lämna bort den till nämnda tränare någon månad om han gått med på det.

Annars, med tanke på att den beter sig så illa, hade jag tagit bort den. Jag är osäker på om jag skulle vilja/våga lämna den till någon annan heller i och med problemen den orsakat. Risken är att den får de värre hos någon annan.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Han tjatar alldeles för mkt på hästarna. Konstant drivande position. Man måste våga lita på hästen inte korrigera innan hästen har gjort nått. Jag föredrar nästan att inte veta så mkt om hästen innan jag börjat jobba med den. Ägarna har ibland lätt att framstå sina pållar som riktiga monster å tvärtom. Sen kan hästar uppföra sig väldigt annorlunda med olika människor :) beroende hur människan i sin tur är å gör. MR kör m för Mkr. "rovdjursmetoder" vilket ja inte e allt för förtjust över. Men jovisst blir quick fix
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Håller med, för den hästen var inte problemet mycket integritet.
Den visste inte vad det innebar att vara häst. Uppfödd på nappflaska, inne i huset... :crazy: 3 år senare, 500kg och hingst = inte så gullig längre.
Buck sa i dokumentären att det var en häst som i det närmaste hade förvandlats till ett rovdjur.

MEN, faktum är ändå att situationen kan bli farlig då man handskas med ett så stort djur, speciellt i en liten rundkorall där (som någon annan också skrev) hästen faktiskt blir trängd. Även om hästen inte är så skadad som den i filmen var, så kan den gå till attack om den känner sig trängd och människan inte vet riktigt vad den håller på med.
Men hallå!

om man utsätter hästen för dumheter som han nu gjorde så får man tillbaka.

hästen sa till innan-varnade men han såg inte/ struntade i det o fick vad han förtjänade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 988
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Skorpis_8
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp