Hästj**veln är inte klok!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Det finns ju ingen som fostrar en häst bättre än en annan häst, på hästvis. :) Dock för ju inte alla hästar över detta på människor. :/ Dom ser ju tyvärr att vi är människor och ej hästar. Så för att hästarna i hagen har satt den på plats betyder det inte att den lyssnar på dig. Kan dock vara smart som någon sa att ta med en "högre rangad" häst som du litar på och känner dig trygg med och ha bråkstaken som handhäst. Blir ju dock svårt att hålla från hästryggen om han sliter sig. Prova med två hästar i korallen om du har en stor sådan? En häst som är duktig där inne, så hakar bråkstaken kanske på, och så kan ni börja bygga en relation därifrån? Att han tar efter en annan hästs beteende. Och kör bebissteg med honom.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

När vi människor hanterar hästar gäller det att vi är i rätt sinnesstämning.Hästarna läser av oss mycket mer än många tror och det som gäller är att skaffa ett förtroende med ömsesidig respekt.Hästen måste tycka att det är trevligt att jobba ihop.Jag brukar alltid jobba väldigt korta stunder med problem hästar och sakta bygger vi tillsammans upp ett förtroende vilket kan ta mycket olika lång tid beroende på vad det är för häst.Ger väldigt mycket beröm så fort hästen gör rätt tex något gott och väldigt mycket mjuk beröring med handen.Säger även hästens namn vilket många lär sej snabbt ropar man sedan namnet får man en reaktion direkt,spetsade öron och tillslut kan det även komma någon gnäggning.Måste man tillrätta visa måste det vara precis rätt tajming så att hästen förstår dock något man sällan behöver ta till.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

På vilket sätt skulle en annan häst kunna förbättra ponnyns relation med människor? Jag ser det inte alls som att ponnyn är ouppfostrad. Det enda jag ser är en häst som inte vill vara nära människor och som visar det. Jag har svårt att tro att den skulle trivas bättre efter att ha fått stryk.. Trist att människor fortfarande behandlar hästar på det här sättet, och fortfarande saknar kunskap om hur inlärning går till..
För den som är intresserad så har jag en bra sida om inlärning hos häst. Kontakta mig på PM så får ni den.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

KL

Som jag ser det har du varit konsekvent med en och samma metod i 8 månader. Baserat på att detta inte funkat över huvud taget skulle jag vilja påstå att metoden uppenbarligen inte fungerar. Det är inte alla hästar som funkar och trivs med vilken metod som helst. Jag hade skickat iväg ponnyn på ett bete i en riktigt stor flock, där hästar får vara hästar sas. Under tiden hade jag bara åkt dit någon gång i veckan (mot förmodan att dom har daglig tillsyn i övrigt) och umgåtts med ponnyn på en låg och kravlös nivå. Kanske bara komma dit med en morot eller klappa på honom en stund. Inte göra eller kräva någonting över huvud taget, vill han inte så vill han inte. Till hösten hade jag börjat om, och totalt utelämnat den metod som under 8 månaders tid aldrig fungerat. Mycket varierande motion, inget krafftfoder och mycket hagvistelse (gärna lösdrift).

Men detta baserar jag ju då på din text, är ju i princip omöjligt att veta när man inte upplevt hästen själv.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Men du har alltså aldrig träffat en häst som beter sig illa för att den har kommit undan med det för många gånger? Märkligt, det har nämligen jag.
Jag har träffat mängder med viljestarka ponnys som blir förbannade för att de inte får bestämma. Att klappa till en häst med ett grimskaft är ju inte direkt misshandel, har du sett hur hästar är mot varandra?

Jag tycker synd om dig ts för jag har haft sån tur att de ponnysar (samt hästar) jag mött som betett sig illa slutat med det när de fått konsekvent uppfostran och tydliga regler (INTE kadaverdisciplin, mina hästar får friheter men vet var gränsen går)
Jag tycker generellt att man inte ska lägga all sin energi på att rädda hästar som är en fara för omgivningen, det finns massa trevligare hästar att ta hand om därute..:angel:

På vilket sätt skulle en annan häst kunna förbättra ponnyns relation med människor? Jag ser det inte alls som att ponnyn är ouppfostrad. Det enda jag ser är en häst som inte vill vara nära människor och som visar det. Jag har svårt att tro att den skulle trivas bättre efter att ha fått stryk.. Trist att människor fortfarande behandlar hästar på det här sättet, och fortfarande saknar kunskap om hur inlärning går till..
För den som är intresserad så har jag en bra sida om inlärning hos häst. Kontakta mig på PM så får ni den.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Ponnyn har uppenbarligen lärt sig ett beteende som den tycker fungerar, nu måste du lära den att det inte fungerar och att ett annat beteende fungerar bättre. Du skriver att du försökt få hästens uppmärksamhet men inte lyckats, kanske är det där det viktigaste jobbet ligger? Att se till att hästen är uppmärksam på människan? Kanske behöver du kräva (istället för att försöka) att hästen visar dig uppmärksamhet? Och då menar jag inte kräva med våld utan att kräva genom att lära den att det är detta, och ingenting annat, du vill att den ska göra.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Det finns ju ingen som fostrar en häst bättre än en annan häst, på hästvis. :) Dock för ju inte alla hästar över detta på människor. :/ Dom ser ju tyvärr att vi är människor och ej hästar.

Det kan gå bra om man som människa förstår sig på hästspråket på ett bättre sätt som hästarna lättare förstår. Om man som människa lär sig att ta plats och visa vad som inte är acceptabelt. Det är ju också därför det är lättare att ha att göra med hästar som kan hästspråk sen små. Visst vi är inte hästar och kommer aldrig att bli men vi kan göra mycket tecken och visa en energi som faktiskt hästarna förstår.

Men som sagt, det krävs att man är kunnig i kroppsspråket och ta reda på vad det faktiskt är man sänder ut till hästen.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

På vilket sätt skulle en annan häst kunna förbättra ponnyns relation med människor? Jag ser det inte alls som att ponnyn är ouppfostrad. Det enda jag ser är en häst som inte vill vara nära människor och som visar det.

Ponnyn är både ouppfostrad och osäker tycker jag det låter som, en ponny som har tagit över helt enkelt. En annan häst kan mycket väl lära den hästen att tagga ner och bli trygg i en flock, trygg med en ledarhäst som visar vad som är okej och inte okej. Sen när hästen är uppfostrad i flocken är det betydligt enklare att som människa visa hästen sen vad som är okej och inte, däremot så kräver ju det att människan tar sig tid att lära sig sitt kroppsspråk och vilka signaler den sänder ut till hästen.

Flocken gör ju inte allt jobb men det är en enorm hjälp på vägen.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Spinner vidare lite: Såklart ska man inte misshandla/slå hästen, men en del behöver riktigt tydliga ramar och gränser. Att man säger till på skarpen så snart det far iväg. Man kan ju tex vara tydlig verbalt eller vara fysiskt tydlig utan att misshandla hästen, tex knuffa till ordentligt om pålle inte flyttar på sig.
Det är ju kanon om mjuka metoder fungerar - men det gör inte alltid det.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

När slog du till hästen? Med tanke på att den slet sig och sparkade mot dig? Slog så ATT den slet sig eller slet den sig långt efter?

Jag skulle nog spontant säga att om man inte lyckats få hyfsad pli på den på åtta månader så har man nog åtagit sig lite för mkt mot vad man har kunskap för.
Visst för att det tar ett tag innan man kan få kontakt med hästen, men på åtta månader bör rätt många problem ha minskat eller försvunnit.

Jag skulle göra som de andra föreslagit: släppt hästen på bete nån månad eller två och Sen skulle jag börja om helt fram början.
Utan bråk och krav, utan helt enkelt börja som att hästen är en ohanterad unghäst som inte fattar nånting. Börja med att den accepterar att man tar på den i stallet, att det accepterar borstning och att den flyttar sig för tryck.
Sen kan man börja leda hästen (framåt, start och stopp, inget annat och absolut inte bakåt om hästen är en sån som stegrar!)
Om hästen är en sån som sticker måste du givetvis vara snabb och förekomma det så den aldrig får chansen.

När hästen klarar av basicsakerna kan man ta steget längre och börja träna annat, men det är ju jätteviktigt att den som hanteras vet vad den håller på med så det inte BLIR problem. Man måste läsa av hästen för att undvika konflikter och så man inte själv pressar hästen så den känner sig tvingad att slå ifrån.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Varit med om något liknande... 2-årigt kallblod som fått göra precis som hon själv velat. Likadan i sitt beteende, totalt omöjlig att hantera/leda för hon tycker hon bestämmer här i livet. Har blivit ihopsläppt med 5 andra ranghöga ston och bara efter några dagar är hästen som en helt annan! Fortfarande lite trälig men hon går att hantera, leda och få uppmärksamhet. Fortfarande mycket att jobba med men nu går det åtminstone att komma fram till hästen :angel:
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Låt hästen få vara häst och sluta bråka med den. Varför ska hästar ständigt lära sig pli och foga sig? Istället för att vara hård och bestämmande, var mjuk och vänlig och fråga snällt.. Om du inte ska ha kvar ponnyn så har jag en väninna som gör underverk med såna hästar. Hona kanske kan få honom isåfall, om hon tar emot honom..

Men nej. På stäppen som fri och förvildad är det ok (tills flockledaren sätter stopp möjligtvis), inte när man är en "tamhäst". Det är skillnad på pli och foga sig och att vara hanterbar och säker att vara i närheten av. En häst kan vara häst utan att försöka ha ihjäl folk.

TS: Bara du kan bestämma när du inte orkar hålla på mer, ponnyn är ju uppenbarligen farlig - och inte lite heller. Döda hästar far inte illa, och jag tycker du tänker helt rätt som inte vill skicka den vidare till ytterligare ett hem där någon ska försöka sig på den. :bow:
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

jag hade gjort som en rang hög häst. straffat ut honom. satt honom på plats rejält utan att skrika. gå emot honom och tvinga honom att backa från dig! detta är ett jätte jobb så jag har oxå förståelse för om du tar bort honom. sådana hästar eller ponnier kan bli farliga. även om du fixar ledarskapet är det inte säkert att han respekterar andra människor, jätte jobbig situation. lycka till
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

kl...
Min häst som är åtta år nu, var tre när jag fick honom, var precis så som du beskriver din ponny. Hade kunnat skriva 95% av texten själv. Kan ha några tips men skriver på mobilen nu och det är inte så smidigt så jag återkommer senare när jag har dator ist!:)
Men tycker det låter jättebra så som du gjort hitills. Att sätta hösten i en stor flock med ranghög/a häst/är verkat dock som en bra början, som många andra skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästj**veln är inte klok!

*KL*

Generellt tycker jag att man skall tänka två gånger innan man går vidare med ett projekt som det här. Vi hade en liknande historia i ett stall jag stod i för ett antal år sedan. Shetlandsponny, hade aldrig riktigt lärt sig att acceptera människor. Snäll så länge han "ville", men om han någon gång inte "ville" växte hornen ut.

Han hanterades oerhört konsekvent och självklart av oss alla. "Såhär är det bara" och utvecklades till en riktigt trevlig ponny.

En dag skulle jag och en person till hjälpa ägaren att klippa ponnyn. Han tyckte att det var ganska onödigt, men vi körde som vanligt. Ignorerade dessa åsikter och berömde när han gjorde rätt. Det gick bra. Jag vände mig mot de andra för att fråga hur brett spår vi skulle ha på sidan (vi spårklippte alltså). Och då - i nästa sekund blev jag medveten om att jag har en shetlandsponny som stod på bakbenen framför mig och sparkade mig i ansiktet med framhovarna. Han hade kastat sig uppåt - bakåt, ryckt sönder haken i ett av grimskaften och hoppat på mig!

Jag blev så dj*vla arg att det inte fanns på världskartan. Ponnyskrället bands fast igen, min väninna satte sig på honom och vi klippte klart. Efter det blev jag rädd, för när jag insåg att jag hade stora svullnader på ögonbrynsbågarna så fattade jag ju att det bara var för att hästen var oskodd som jag levde. Det hela gick så vansinnigt fort.

Jag är helt säker på att jag inte nöp honom med klippmaskinen, för jag inte lagt intill den när det small. Ponnyn kunde seriöst dödat mig eller skadat mig allvarligt. Helt klart var att han inte gick att lita på över huvud taget om man inte var 100 % på sin vakt 100 % av tiden.

Och ärligt, hur ofta kan man verkligen säga att man är det? Vi var fokuserade eftersom vi visste hur han var, men så släppte vi väl uppmärksamheten en bråkdel av en sekund för att diskutera klippningen så tog han chansen.

Alla hästar är ju olika, men efter den där så tänkte jag att man också måste fundera över vad som kan hända och vad det kan kosta när man tar sig an en häst som denna.

Tycker TS ponny låter som den spelar i en liga högre än den här shettisen.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Men det där låter nästan lite som att något inte riktigt står rätt till i huvet på hästen. Hästar kan ju faktiskt ha lynnesfel, det är ovanligt men dom kan ju ha det. Sen kan det också bero på hormoner eller för mycket testosteron eller vad som men något är ju fel. Är hästen frisk så är det inte omöjligt att få bukt med en sådan häst och dom flesta brukar ändra sig relativt snabbt.

Hade en hingst i travstallet jag jobbade i som betedde sig lite liknande, helt plötsligt från ingenstans hade man honom mer eller mindre på sig, då slutade jag iallafall hantera den hästen i väntan på kastreringen. Efteråt la hästen av helt med sånna beteenden.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

HAr du nån film? För om du lägger ut en film så kan flera av oss bedömma den o se "vad som händer", alltså, när verkar hästen reagera, när märker du nåt, korrigerar du, testar hästen. Osv. En film är väldigt nyttigt, både för dig o se själv, men även om du vill ha hjälp med problemet
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Du gör som du finner det bäst. Om du inte tror att det finns någon annan som kan få ordning på ponnyn, under dina villkor, så ja, då är det bättre att avliva den förr än att någon kommer till skada.

Det finns hästar som är enkla att hantera för vem som helst, i andra änden finns det hästar som ett fåtal människor kan hantera. Allt beroende på hästens personlighet och tidigare erfarenheter av människor. Ju fler som blandar sig in och ger hästen dåliga erfarenheter, ju sämre blir förutsättningarna för nästa person i kedjan som ska "försöka".

Alla människor älskar heller inte alla hästar och vice versa. Ha inte en häst som du inte trivs med och inte känner att du kan förändra. Gör dig av med den på ena eller andra viset.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Med round up, syftar du då på join-up(r)?
Kan inte säga annat än att du borde skicka iväg honom till någon som verkligen kan någon typ av NH (alt. en riktig hästkommunikatör) där hästen inte blir tilltryckt varken fysiskt eller psykiskt, och som inte bara säger sig kunna det utan verkligen kan det. Hästen försöker förklara att den inte nöjd med någonting och den behöver någon som lyssnar. Vet du någon som är utbildad och får utöva join-up(r) skulle det vara super att göra på denna häst.

Tycker ABSOLUT INTE att du ska avliva hästen! Problemet kommer heller inte försvinna om den bara går i flock, då människor varit med och skapat detta beteende. Det sämsta du kan göra på en häst som beter sig såhär är att slå den, eller på annat vis behandla med våld.

Hitta någon som verkligen LYSSNAR är nog det enda du kan göra just nu.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag håller med om Join up.

Jag tror att den sällan misslyckas om man gör rätt.

Jag är inget proffs på den men med instruktioner av en vän lyckades jag efter 3 timmar med mitt kallblod jag hade.
Dagen efter gick det fortare.
Ska man göra en Join up får man räkna med att det kan ta tid. För du kan inte sluta innan hästen visat underkastelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 988
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Skorpis_8
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp