Hästj**veln är inte klok!

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

notara

Nu vill jag ha alla tips & trix ni kan! För nu j**lar ger jag snart upp!
Ponny på 7 år som inte har fått en vettig uppfostran. Har i princip fått göra lite som han själv har velat utan att någonsin fått veta att "nu jädrar anåda räcker det!". Stark som en oxe och lyssnar SKIT på människor, bryr sig inte ett skvatt! På 8 månader har han hunnit med allt från att sticka iväg till att sparka bakut, stegra, hoppa på mig, rusa över mig, bita, hota m.m. Jag har tagit hjälp av verkligt kunniga tränare utan resultat och jag har tränat och kämpat vareviga dag med hans uppförande, alltid varit konsekvent i all hantering och visat tydligt vad som är acceptabelt och inte. Jag har försökt allt från repgrimmor till bett, grimskaft runt nosen, stanna, backa m.m. för att få honom att överhuvudtaget lyssna ens lite på mig, men nej. Vareviga gång man försöker få hans uppmärksamhet så flänger huvudet bara runt och kollar på allt annat förutom personen som står där och ju mer man försöker träna dess mindre bryr han sig. Jag har försökt att sitta i evigheters evigheter i hagen för att få honom intresserad men icke. Knallat runt, runt i flera timmar utan att ens få så mycket som en enda svansviftning åt mitt håll av honom. Vi har försökt med round-up med absolut noll resultat och en mängd andra övningar men han bry sig lika lite.
Nu idag brast det totalt för mig och jag gav honom ett kok stryk. Japp, ni läste rätt, jag gav honom ett kok stryk! Efter att ha rusat fullständigt över mig, sparkat bakut mot mig (5cm från att träffa mig i skallen :eek:) och rusat iväg i full fart med mig hängandes i grimskaftet för att till sist slita sig helt och rusa runt på gården som en total idiot, så var det nog för min del och jag släppte alla nerver jag hade. Bägaren rann totalt över och det gjorde den rejält!!
Nu ger jag den här ponnyn en sista chans, och hjälper inte det så blir han avlivad. VAD skulle DU göra med en sådan här ponny?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Avliva. Helt klart.
Varken du eller ponnyn får ju ut något av det ni håller på med.
Han kan inte bete sig, och du kan inte hantera det, och så blir det en ond cirkel.
Har det gått så långt att du "klår upp" honom är det nog inte mycket att göra...
Att sälja vidare är ju knappast ett alternativ.
Men varför köpte du ponnyn från början?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Ska kanske tillägga att ponny ä FRISK och genomsökt millimeter för millimeter, så det är inte att han har ont som gör att han uppför sig så här.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Svårt att förklara men ponnyn kom till mig av en slump, jag köpte honom inte.
Jag tog grimskaftet och rappade till honom 3 gånger på bakdelen, vet inte då om det räknas som ett "kok stryk" i andras ögon, men i mina ögon gör det i alla fall det.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Skicka iväg på sommarbete i rejäl hage ett par månader med många hästar så kanske han lär sig veta hut.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Ja, med en riktigt, riktigt ranghög ledarhäst som kan lära ponnyn att veta hut. Då får du (TS) dessutom en paus från hästen och kan samla dig lite. Låter som en jättetrist situation du har hamnat i, men skicka iväg på sommarbete och passa kanske på att gå någon kurs i hästhantering, inriktning problem, för att få lite pepp och lite inspiration. Ge det ytterligare en månad eller två i höst och fungerar det inte, så avliva. Det är inte hållbart att ha en häst som sparkar mot huvudet.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Hej!
Vad har du tänkt dig att ha ponnyn till? Vilken typ av duktiga tränare har du haft där och vad säger de?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Ja, med en riktigt, riktigt ranghög ledarhäst som kan lära ponnyn att veta hut. Då får du (TS) dessutom en paus från hästen och kan samla dig lite. Låter som en jättetrist situation du har hamnat i, men skicka iväg på sommarbete och passa kanske på att gå någon kurs i hästhantering, inriktning problem, för att få lite pepp och lite inspiration. Ge det ytterligare en månad eller två i höst och fungerar det inte, så avliva. Det är inte hållbart att ha en häst som sparkar mot huvudet.

Instämmer, bra sagt.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

8 månader är en rejäl chans redan. Jag tycker du ska skjuta den direkt och skaffa en ponny du kan ha kul med istället.


Ibland har det helt enkelt gått för långt. Då kan den bästa utvägen för alls säkerhet, vara att avliva. Tycker inte det är något fel i det.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Låt hästen få vara häst och sluta bråka med den. Varför ska hästar ständigt lära sig pli och foga sig? Istället för att vara hård och bestämmande, var mjuk och vänlig och fråga snällt.. Om du inte ska ha kvar ponnyn så har jag en väninna som gör underverk med såna hästar. Hona kanske kan få honom isåfall, om hon tar emot honom..
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Känns som att skaderisken är tämligen hög om man lämnar den på bete med okända hästar, och människor? (Jag antar att de kommer att ha personlig tillsyn åtminstone 1gg/dag?)
På ett okänt ställe dessutom...
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Låt hästen få vara häst och sluta bråka med den. Varför ska hästar ständigt lära sig pli och foga sig? Istället för att vara hård och bestämmande, var mjuk och vänlig och fråga snällt.. Om du inte ska ha kvar ponnyn så har jag en väninna som gör underverk med såna hästar. Hona kanske kan få honom isåfall, om hon tar emot honom..
:bow::bow:
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Den lär sig ganska fort bara den blir satt på plats ordentligt av en annan ranghög häst. I mina ögon är denna ponny en riktig trädgårdsuppfödning= har varit så söt och gullig och fått göra som den vill så länge den är liten och sedan när det vuxit upp så förstår den ingenting och beter sig därefter.

Det behöver inte innebär en fara att låta den åka iväg på bete med andra okända hästar och människor på ett okänt ställe. Vi personifierar alldels för lätt, hästar är hästar och inga barn.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag tycker att du och ponnyn tillsammans skall åka iväg till någon som kan hjälpa er. Att du släpper den på bete lär ju inte lösa hanteringsproblemen. Var bor du någonstans?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Det handlar inte om pli och "foga" sig, det handlar om att kunna hantera ponnyn på ett säkert och normalt sätt överhuvudtaget. Jag har varit med hästar, och jobbat med hästar i 25 år, och här är det inte hård och bestämmande, gapande och skrikande som många andra håller på med när det är dags för uppfostran. Ponnyn har aldrig i sitt liv blivit uppfostrad överhuvudtaget, och nu har det gått så långt så han är en fara för personerna som ska hantera honom. Tycker du då seriöst att man bara ska blunda för det och inte alls få honom att förstå att sådant här beteende accepteras inte? Utan man ska "låta honom vara häst" med risk för eget liv? Tyvärr, i min värld så är hästar hästar och ska så få leva, men är de så ouppfostrade så att de inte ens kan uppföra sig normalt och människorna kan vara säkra runt dem, då ska det till uppfostran. Med mjuka metoder, jaa absolut, men med vissa hästar är man tvungna att ta i och visa på skarpen att "NU var det nog!" då de inte lyssnar då man frågar snällt (jaa, det finns faktiskt sådana hästar)
Jag skickar inte ponnyn till någon annan som "gör underverk". Ponnyn lämnar här och blir det ingen skillnad så går han vidare.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Hästarna går tillsammans här hemma och bete finns också här hemma, och dit ska vi snart flytta dem och på samma gång kommer det lite nya hästar hit, så jag vet inte om det skulle hjälpa att skicka honom på bete ;)
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

kan du låna hem en äldre trygg häst ? Som även är ranghög !
.. använd den som hand/läro häst. Får ponnyn någon slags kraft foder.? ta bort det . Longerar du ponnyn eller motioneras han på nått sätt ?
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Det var ju synd. Min väninna fick en avlivningshotad haflinger som försökt döda sin förre ägare. Den var tränad på ett sätt som den hästen fann oacceptabelt, och så kan det vara med många djur. Jag tror inte att det är antalet år med hästar som har betydelse. Det som är viktigt är hur mycket man tar till sig om olika arters behov. Uppenbarligen har något gått fel med den här hästen, vad vet jag inte.. Men det är tydligt att den inte vill hanteras av människor och den troligaste orsaken till det är bristande förtroende. Den använder sig av avståndsökande signaler på ett tydligt sätt. Även jag har haft och hållit på med hästar i många år även om jag inte gör det nu. Min andra väninna som bor 500 m från mig har haft hand om flera såna här hästar i ett travstall, och vi delar åsikt i den här frågan.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag har svårt att tro att det finns hästar i travstall som är så ouppfostrade som TS ponny är.
En ponny som fått göra som den vill i flera år är fruktansvärd, och jag har all förståelse för att man avlivar en sån häst bums.
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Tycker det här med att släppa den hos en ranghög häst verkar vara en bra idé. Den kanske inte har fått gå med andra hästar i sin ungdom?
Hjälper inte det tycker jag att du ska avliva den, inget fel med det. Det finns så många andra trevliga hästar som du kan välja mellan. Och bara för att någon har klarat av många problemhästar betyder det inte att dom skulle klara den här, kan sluta tragiskt... Och jo, har man hållit på med hästar i 25 år borde man kunna en hel del, men ingen kan trolla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 988
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 585
Senast: Skorpis_8
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp