”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Här jobbar vi med både häkte och anstalt under samma tak, så att säga. Det är ett j*dra komplex och det tog hur många veckor som helst att lära sig hitta, bara :o ...Är fortfarande inte helt bekant med alla husen men det löser sig väl med tiden. Har sökt till häktet men vet inte var jag kommer att placeras än.

den där ridningen är bara lätt arbete o fodrar i princip inget extra . jag rider betydligt hårdare än de där men ger inget extra för de arbetet.

Lucern är knappast dyrare än de flesta kraftfoder förutom havre då.

5 dl kraftfoder gör knappast varken till eller från i något annat avseende än som krubbskrammel.

Jag borde få en sånhär:banana: för nu har jag fått vatten i köket oxå!!!
Nu fungerar allt........ett tag iallafall!!

ja för tusan,, snål har ja aldrig varit .... bra jobbat :banana::bump::banana::bump::rofl:

Håller tummarna att du får vara på häktet då,eftersom det är det du vill!!
Jag förstår var du håller hus! Vi har två som flyttat upp härifrån! Ja,dvs,de kommer ju ursprungligen därifrån,så de har sas flyttat hem!:laugh:

Jag borde få en sånhär:banana: för nu har jag fått vatten i köket oxå!!!
Nu fungerar allt........ett tag iallafall!!
:banana::banana:
Håller tummarna att du får vara på häktet då,eftersom det är det du vill!!
Jag förstår var du håller hus! Vi har två som flyttat upp härifrån! Ja,dvs,de kommer ju ursprungligen därifrån,så de har sas flyttat hem!:laugh:
Jo...det är väl rätt uppskattat att få sitta av tiden närmare hembygden ;)

Hahaha!! Ja så är det nog!

Voff: Mitt gamla sto fick aldrig kraftfoder annat än när hon var dräktig o digivande och hon redde sej bra på grovfoder!
Naturligtvis är det individuellt samt beroende av grovfodrets värden,men där kan man komplettera med lusern och förstås kraftfoder vid behov.Jag ger alltid olja oxå.Linfröolja,ca 1dl/dag.Gubbens linfrökaka har väl samma verkan antar jag? Har aldrig gett det men hört att det ska vara bra.
Jag skulle prova först o se tiden an.
Min var 17 när hon fick sitt första föl,andra 19,tredje 21.

Just ja Voff: På avataren är hon 22 och jag vänjer av vid ca 8mån ålder om stoet är i bra skick. Skulle tro att hon gått utan föl ca 4-5 mån på den bilden.

Var vänlig och klicka på en av 'Snabbsvars'-ikonerna i inläggen ovan för att aktivera 'Snabbsvar'.8 per 20 kg.. jag nastan dog, nar jag betalar bonde 125 per kilo... tack och lov kan jag ga dar pa monday..
tackien com ocksa, tack pinto. och nu skall hag ge oallar vatten.. toots

enda skillnaden på linolja och kakan är att oljan innehåller bara energi medans kakan innehåller rätt högt med protein , omega 6 o omega 3 innehållet är lika.

proteinets sammasättning är dock av den arten att det inte kan räknas som proteinfodermedel även om innehållet är bra , hästarna kan inte tilllgodo göra sig de tillräckligt.

tänkte på kakan mest som krubbskrammel först o främst .:) när de andra får så att säga

nu är i mina ögon jobb inget självändamål o sträva efter :laugh:

trodde ju att de skulle ätas med inte bara drickas :laugh:

Toppen att bussgods skötte sej.
Hoppas att du tyckte täckema var okey och att du passar?

lol du kunde tyda mitt konstiga meddelande ovan,, vet inte vad som hande dar.. i alla fall, har hamtat men inte packat upp, jag kollapsade nar jag kom hem, nu har jag sovit en timme, ar sa sa men skall ut och vattna pallar som har fatt sta inne sedan lunch.. och ge dem alla sina godis...

men skall packa upp i afton, tror sakert de ar perfekta...for andamalet.. men jag ar skyldig pengar.. satter in har senare..
sa jag var pa granngarden och de hade inte ett tacke kvar av den bla gula.. 2 fullsize halters och ett babyhalter.. kopte nastan det men sa nej, jag vantar lite till.. och fick en sack med korn, 119 kronor for den.. nastan dog, hos bonden betalar jag 1.75 per kilo.. ja nu har jag sa jag klarar mig i alla fall..
morkret sanker sig over bygden, ni far alla ha en god afton..

den där ridningen är bara lätt arbete o fodrar i princip inget extra . jag rider betydligt hårdare än de där men ger inget extra för de arbetet.

Detta är den ridning jag tänkt mig nu i början. Mest skritt och trav eftersom hon är under igångsättning. Hur mycket jag kommer att rida sen vet jag inte eftersom jag inte haft henne i full gång. Men med tidigare hästar rider jag ca 1½ tim 6 ggr veckan i alla fall. En dag är alltid vilodag sen kan passen bli längre el kortare beroende på hur jag rider.

Jag behåller väl lusernpelletsen då och ger den+ hö+ mineraler+ kalk. Vid nästa höhämtning är det nytt hö som gäller och jag skulle få analys så det visar sig väl då vad som kommer att behövas.

Behöver du ge kalk om du ger Lusen? den brukar ge kalköverskott.

Jag ger en pellets som är en blandning av mineral och kalk. Denna säck köpte jag långt innan jag började med lucern. Nu är det nog bara några veckor kvar på den säcken.

Jag trodde Lucernpelletsen mest gav protein och inte så mycket av andra ämnen. :crazy:

Eftersom jag är rätt usel på det här med foderstater så ska jag fodra som jag gör nu och invänta den nya analysen. När den har kommit ska jag ta hjälp för att få det så bra som möjligt för Kelly. Inga mer gissningar, det har den förra ägaren gjort tillräckligt av.

Jo, nog innehåller det mer än bara proteiner. Kalcium/fosfor-kvoten är 6,4 (Vitafor Lucernpellets). Googla på Kvarnbyfoder lusern och klicka på "vitafor lucern". Äldre hästar brukar kunna tillgodogöra sig bättre av lucern än andra kraftfodermedel som ofta innehåller mycket stärkelse. Något jag skyr som bara den när det gäller mina hästar. Stärkelse och socker är ett big no no här ;)

de där är en väldigt bra foderstat i mina ögon :bow::banana:

Bara synd att man fick lära sig "the hard way"...gav min Sune (RIP) havre och kraffts pellets, SPORT tror jag det var då han gick 3 timmar per dag hårt...och han fick en tarminfektion som höll på att ta kol på honom rakt av.

När han kom till mig hade han svårt att hålla hull...matade på med hö, krafft och havre i enorma mängder och han blev bara magrare...sen sjuk...en klok veterinär sa åt mig att ge tusan i allt utom hö och lucern och se på attan. Hästen blev frisk och i mycket gott hull med massor av muskler. Det där är ju några år sen nu men jag har tagit det med mig.:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II