”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl.

Äntligen är jag hemma! Och gipset fick jag lämna kvar i Uppsala, det känns faktiskt läskigt att vara utan. Dr Ursula var nöjd med handleden så här långt och nu ska jag få börja träna handen lite smått, äta med kniv och gaffel och vända blad i tidningen med handen :eek: inte tusan tordes jag tala om att jag bla skött 2 hästar hela tiden, iofs för det mesta med höger hand men ibland har jag fått lov att stötta upp med vänstern, vid skottkärrskörning tex :crazy:.

Försökte snika åt mej ett sånt där handledsskydd med skenor och grejs men det fick jag inte och inte tordes jag tala om att jag ville ha det till stalltjänstgöring heller :angel:.

Nån ridning är det inte tal om än iaf, sjukskriven till mitten/slutet på februari. Det är absolut förbjudet att lyfta, ev kunde jag börja tidigare om jag fick administrativa arbetsuppgifter och det lär jag nog inte få. Nästa operation blir om 6 mån-1 år.

Tack för alla hejjarop och tummhållningar i dag :)

Jäklar va fina ni är i almenackan, Tajger och McMarco och alla andra :bow: :bow: :bow:. Synd bara att dom inte finns att köpa här då hade jag köpt en direkt.

Nu måste jag läsa vad ni har haft för er i dag när jag varit borta.

grattis men snälla snälla Brimmis , var nu duktig flicka o gör som doktorn sagt, även om de är lång tid , finns ju en naledning till det.

inga hjältedåd ens när de känns bättre , så har du stor chans att de verkligen blir bra.

Du vet hur lång tid en sena eller brott tar på en häst .

flåt att jag tjatar men alternativet är inget alternativ oftast . :)

Kl.

..// nu ska jag få börja träna handen lite smått, äta med kniv och gaffel och vända blad i tidningen med handen :eek: inte tusan tordes jag tala om att jag bla skött 2 hästar hela tiden, iofs för det mesta med höger hand men ibland har jag fått lov att stötta upp med vänstern, vid skottkärrskörning tex :crazy:. //..

Ja du - vad säger man. Hjältinna eller komplett idiot? ;) Både ock förstås. Hästfolk ÄR inte kloka!

Skönt att få av gipset, men attans vad segt med mer operationer mm:(

Tack för berömmet, har skickat PM!

Tant Kat - Baksida - tror du den får plats? Har inget vidvinkelobjektiv:D Kul idé, får se vad det kan bli;)

Här har det snöat för fullt i em, pålle gick och hukade mot vinden och snön på väg till ridhuset, vi har ju så långt...minst 300 meter...Och nu ska det frysa på också:(

Gud vad fint :D

Och vilken bra intervju, du är född till "kändis" :p

Tack:) Men jag vet mina begränsningar:D Men det är roligt att kalendern får så mycket uppmärksamhet.

Vad skönt att gipset i alla fall är av :) Trillade handen ner av sig själv efter det? Man tappar ju så mycket muskler även om man inte lyder "doctors order".

Det är bra att börja långsamt så kan du öka sedan:p Lycka till med uppträningen:bow:

Måste engagera min fotograferande son:p Men en bakbild borde inte vara så svår att få, det är ju oftast så man syns:o

Idag svävar jag på moln :)

Var med min Effie hos kiropraktorn och idag fick han loss allt. Så nu får jag äntligen fortsätta med inridningen efter tre månaders uppehåll...

Själv har jag smygstartat lite efter min nackfraktur med att låna ridskolans snällaste ponny en stund förra helgen. Ville mest kolla att jag inte blev rädd när jag kom upp i sadeln igen. Men icke! Så på torsdag ska jag rida lektion. Längtar så efter att komma igång igen, men vill få lite rutin i kroppen innan jag hoppar upp på min 3-åning igen (som ju snart är 4 :o)

Är för övrigt supernöjd med dagen. Fick ingen hjälp med lastningen idag, men det gick galant. Hon klev rakt in i släpet och gick ut när jag bad henne. Skönt med tanke på att hon fastnade under bommen i våras!

Nähäää du, handen är stel som en pinne och dessutom luktar den som en stinkbomb :eek: Jag har tvättat och skrubbat och smort hur många gånger som helst och nu börjar den lukta liiite bättre :crazy:

Men huvva, nackfraktur!! Det här med hästar ÄR farligt ju! Ta det lugnt för guds skull och trilla inte av.

Men fy vilka isvindar det blåste nu när jag nattade kusarna. Dom fick kvällsmaten lite tidigare i kväll för jag är trött som en björn i oktober :D.

Jag var också ute nyss i snöstormen och nattade hästarna, det blir till att leta fram overallen till i morgon bitti.

Men grattis! :) En solstråle bland allt elände (jag menar det omtänksamt/snällt).

Förstår att du är glad - härligt att du kan komma igång igen med din "pensionärshäst" och att det går bra med lastningen när du är själv (det är alltid nervöst efter incidenter - om det ska sitta kvar, vilket ju gäller för dig själv också!).

Vad fin den är, hästen du tränar att stegra:) och vad smart att använda rollatorn som pall, sadelhängare mm:D

Det var hösilage och inte ensilage som vi ev ska fodra med...nästan torrt sådant. Jag vet ju att analys måste tas i vilket fal som helst men tänkte mest att näringen kanske höll sig bättre i det lite fuktigare alternativet mot torrt hö. Ungefär som frukt. Torkad frukt är ju rätt mycket mer näringsfattigt än färsk frukt :confused:

Loboell- Visst underlättar det avsevärt om vi alla fyra fodrar med samma. Särskilt i hagen

Brimmis- Grattis till att äntligen fått dumpat gipset :banana: Måste vara underbart.

Godnatt allihopa // Voff

mja nu är de där du kallar hösilage en hästmänniskouppfining:) Tekniskt sett är hösilage ett ensilage bara torrare:laugh:
men skit samma , spelar roll. Nej näringsvärdena ligger fast i hö förutom vitaminerna , näringsvärdena ändras inte nämvärt från ett år till ett annat.

Är de rätt torrt sk hösilage var uppmärksam på den hygieniska kvaliteten får ju torrare ett ensilage är ju känsligare är de för fukt o därmer mögelsporer.

så liknelsen med färsk o torkad frukt stämmer inte på grovfoder.:)

2,endast 2 modiga tanter har sant sina bilder, kom igen nu, sand era bilder sa jag kan borja. maste ju ha ngt att gora de dagar jag inte tar mig ut..
tant ponny, har du ringt annu pa pallen?? tank att susa fram runt skagern pa en flinga med en samling av olika lustiga hastar.. Undrar om Tess och Kelly skall gora ett repeat performance av deras trad/byx upptradande?? det vore ju ngt att fa pa vid.. haha.. forlat tess, jag vet att det inte ar funny egentligen, men ja, den bilden jag far i huvet ar obetalbar... hoppas du kanner dig battre snart med hjalp av alla roliga piller forresten. Pain nar man far en massa crud pa en gang. Och har haller en ny forkylning att utveckla sig.. underbart underbart.
Tant Brimmis, snalla ta det forsiktigt, du har bara tva tassar och de skall racka lange. Jag kopte en jattebra skena/stodbandage forra aret nar jag brot batben/knoge/tumme/drog sonder ledband, men forstas kommer jag inte ihag var.. Dyrt var det men toppen att anvanda och man kunde kora skottkarra ocksa. Glom inte att motionera fingrarna med, skall du ga till therapeutic person och trana?

Jag har fortfarande inte hittat zibbers passport, i morgon (idag onsdag) far jag borja med en annan hog.. Dock jag far lite rojt samtidigt som jag letar nu sa det ar ju bra...Inte klokt vad mkt man kan samla pa sig i en kort stund.. Mitt mal ar att kunna flytta (om jag skulle alltsa) allt jag ager (forutom pallar forstas) i "saker" i en karra en gang.. Det gar, bara att komma sig for att sortera..

Dags att elda lite mer och ga tillbaks till hosacken...Hoppas jag kan sova nu.

Jag ska ordna ett kort på akterpartiet så fort jag hinner men igår hamnade jag under täcket väldigt tidigt i ett migränanfall...:cry:

Grattis Tant Brimmis till avtackning av gipset:D

I övrigt så händer det väl inte mkt, El Camelo mufflar hö och retar polerz, jag lullar mest runt å bara är... får se om vädret tillåter lite Kamelskump i veckan

Ha en underbar dag, så hörs vi senare...

Jag ska be guben min ta ett kort på ändalykten, det gör han nog gärna.

Får åt skogen vad det blåser, fortfarande! Jag jobbade igår kväll, jag kör hemtjänst vissa dagar (andra dagar jobbar jag på avdelning) och igår var det en sträcka jag aldrig trodde jag skulle ta mig igenom. Att jag inte fastnade är ett rent under, det var sådana snödrev. Stenhårda och packade, inga mjuka fluffiga här inte. När jag senare på kvällen skulle tillbaka till nästan samma ställe körde jag en omväg på nästan en mil, men det gick nog fortare. Så ni som ska ut och köra, ta det försiktigt!

Tack för infon...har tidagre fodrat med ensilage på en foderhäst. Men då delade vi balar med en grannbonde så vi använde den bara två dagar sen hämtade han bollen och lämnade en ny. Hösilaget har man ju hört en del positivt om men jag är alltid tveksam till nya fodergrejer. Mögelrisken är ju klart tänkvärd.

Samtidigt så tänker jag på att det inte dammar lika mycket som torrt hö vilket kan vara bra när man har en gammal kärring som jag ;)

Får prata igenom detta med de övriga tre en gång till....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka