”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det är inte klokt vilken vinter det är. Inte trodde jag att snön skulle bli liggande så här länge när den damp ner så tidigt i november. Men det gör den. Jag har jagat min hovslagare med blåslampa men den kraken är så fulltecknad just nu. Jag gissar att det är många fler än jag som ångrar bittert att vi inte la på snösulor där i mitten av oktober. Lätt att vara efterklok, men vem tusan räknar med full vinter i Mälardalen nu?? Här brukar vi ha problem med knädjup lera så här års.

Nåväl, igår fick jag fatt i honom och han kommer på måndag. Så ingen ridning på ännu en vecka. Så kan det vara.

tanterna och gubbe kalendern? lol. det vore nagot det. och overskott gar till varan framtida skotsel som riktigt gamla tanter och gubbe?? LOL. men visst vore det kul, dock tror inte vi fick salt manga..

har ar det tisdag och det kanns som sno i luften men annu har inget kommit ner. temp haller sig runt 5-10 minus och det ar inte helt fel darute..
dagen skall spenderas packning av tacken och zibbers sadel och trans och vad mer jag kan hitta, det aker till goteborg for nu. Och sen ar det dags att borja borsta honom.. han are sa smutsig.. men det ar jamt det.. Skall ocksa forsoka jobba med lilleman Mirri ocksa.. Hela ladan ar full med ho och halm som kom igar kvall halv 9.. maste fa in det pa ngt satt sa jag kan ta mig fram..
brimmis ar det idag du aker till doctor?? kor forsiktigt och hoppas pa goda news.. alla ha en bra dag..

KL

Hej hopp i stugorna...här är en nyvaken tant Cizma med myggfritt ute...

Det har inte hänt nått på El Camelo-fronten mer än att han mufflar hö och skiter sönder sin box....

Tajger: Så fint inslag... vilket stall, vilken pålle, vilken kvinna:bow:

Brimmis: Klart vi håller alla tummar, tår, hovar å tassar för dig å din hand idag...

Karin: Vilken otroligt sötlök du har där.... hur underbar som helst:love:

Hoppas ni alla får en härlig dag...jag har ännu inte hunnit planera min så jag vet inte riktigt vad som ska hända:p

Nu har jag sett klart kalendersnutten.
WOW, vilka fina kort det var! :bow:
Och vad snygga ni var.

Man blir ju rörd. " Förlossningsskadade mammor på 12-13 år." Hemskt.

KL*

Brimmis: Hoppas eländet är slut nu så du kan börja rida igen.

Här är det stormvarning idag. Det ska komma lite snö. men sen blir det sol resten av veckan :)

Har fortfarande inte hört nåt av hovis. Han har väl fullt upp nu stackaren.
Vi har inte mkt snö men igår hade trullan styltor när hon kom in.

Vi kanske kan bli sponsrade av nåt pallföretag :)

Jag kan ju ta ett kort när jag fryser fast på stallplan. Du när du försöker komma upp på pålle ensam.
Kanske ett på Voff när hon hänger över en gren med hästen springade iväg.
Finns ju en massa snygga poser att välja mellan :)

Oj, vad det blåser och snöar här. Hästarna får dubbel hö-ranson ute.

Vilken fin kalender och bra inslag.
Japp nu har vi en tv-kändis här i tråden:)

jag tror nog vi har bilder att satta ihop en kalender, men sen salja den?? haha det vore ngt det.. kanske som "humoros horsepics" kanske?? LOL.
Och prata om pallen, hur skulle det vara om vi tog bild pa vara pallar, om de ar personlizad eller sa, och lagger ut?? Jag hade tankt att mala min vackert, nar sommaren kommer. Just nu ar det bara kallt och ingen sno heller.. hastar star under trad och ar uttrakade....
maste gora ngt.. toots yall

Låt inte så förvånad:laugh: vi grankottar till sadelluffare beriper ju inte sådant där finlir heller:laugh: Här körs de med naturrufs på allt:eek:

raking , klippning , skydd , matchning , inte hålls vi med sånt:angel:

tänkte bara om de var någon anledning till klippningen förutom en utseendesak ju och i dressyr vill man väl se halsen , förmodar jag .:)

Idag var de isvindar friska , tur de finns skog . Snösulor o brodd satt bra idag och kokkorna for åt alla håll men pålle var stadig på foten.

Enda abret är att brodden slits så jäkligt ,, 3 veckor sedan skoning o dags o byta runt om , tur de är gott om brodd :laugh:

snön har börjat falla så makligt o skall tydligen fortsätta hela dagen i morgon , ska tydligen bli 1 dm , men förråden är fyllda o kaminen sprakar , så bara å boa ner sig i soffan.

KL

Kravlade mig ur sängen på något vis i morse och fixade utsläppen men sen var jag heeelt slut!

Så NU åkte jag till doktorn. Dommen blev bronkit, bihåleinflamation och en liten begynnande öroninflamatinon på höger öra. Tur jag gick till doktorn för alvedon och nässpray hade nog inte fixat detta. Nu har jag fått superpiller och bör vara frisk om ca 1 vecka. Hoppas tidigare för jag har inte tid med detta. Behöver jobba och vara hos mamma. Tiden rinner iväg.

I förrgår fick jag visat mina stallrutiner för två vänner så de kan hoppa in med kort varsel när mammas tid kommer. Det är de två bla som jag senare kommer att dela stall med. Vi passade även på att gå igenom lite nödvändigheter inför flytten. De visade sig att de kommit över ett störe parti hösilage som räcker till samtliga hästarna för 1 kr kg ( betalar nu 1.80 kg för hö).

Har aldrig fodrat med hösilage innan. Om jag gör det kommer jag att gå över till det försiktigt med Kellys vanliga hö också. Är det mer näring osv i hösilage? Det känns så för det luktar och känns mer färskt....Och ska man ge samma mängd som hö? Något annat att tänka på? Eller ska jag tacka nej till hösilaget och fortsätta med vanliga höet?

Ser att det diskuteras snösulor. Satte på det för första gången i år på Kelly och det har gjort stoooor skilnad. De var inte så dyra. Totalt med fyra broddhål per sko och sulor blev skoningen 200 kr dyrare. Billig livförsäkring. Jag har dock inte en sådan sula som täcker hela underdelen av hoven. Hovis avrådde för det kan tydligen bli problem under den ifall hästen går i lera. Har i stället den som följer skon och är öppen i mitten och hitillst trots tösnö så har jag inte haft några styltor :banana:

Kelly fick gosa in sig i sitt termotäcke idag. Premiär för denna vinter. Det blåste snöspikar på tvären i en iskall nordanvind och det var -4 men kändes mycket kallare. Ska bli ner mot -12 här nu så nu kommer väll vattnet i stallet att frysa igen. Förra vintern satt vi med värmepistol och blåste på ledningen varje dag :mad:

Nu ska jag gå och bädda ner mig en stund och vila.

Kram allihop :)

näringsinnehållet kan du endast veta om de finns en analys , att se på ensilaget eller höet va dde inne håller är en omöjlighet. de som ser grönt o fint ut kan vara värdelöst näringsmässigt o vice versa-

ta en analys på energi o protein o mineral , så vet du , väl värt den kostanden.

Hö har en ts på ca 84 % och 1 ts motsvarar 1.2 kg hö

hur mycket du ska ge av ensilaget beror på ts halten , hur blött de är alltså.

du får räkna om.

Sen ska jag vara kontrovesiell o säga att har hästen lätt för att få fång skulle jag hålla mig till hö .

De viktiga är att vänja in väldigt lånsamt samt ge rätt mängd så hästen får tillräckligt med fiber.

se till att om de är storbal , den går åt på ca 3-5 dagar .

Kl

Hej på er alla tanter och gubbar....

Nu var det ett tag sen jag slank in här i er goa värme... Har en stund över ...
Eller rättare sagt... Jag börjar bli bättre efter att min mage havererade i lördags och kan nu hålla mig från toaletten en längre stund..

Maghaveriet beror på stress... efter ett antal veckor med dubbla arbetsuppgifter fick magen nog... Håller nu på att få avföringen fast nog för att våga mig tillbaka till jobbet..:crazy:

På hästfronten intet nytt skulle man kunna säga...:D
Det har inte hunnits med mer än lite daglig hantering och några korta pass för att repetera tömkörningen med 3 åringen.

Under dessa korta pass får 1 åringen träna på att stå i box i stallet själv.

De senaste dagarna har vi haft syndafloden över oss. Och som lite lök på laxen så har det blåst stormvindar. Hästarna är som dränkta katter på kvällen och de är mer än villiga att komma in i stallet... Tänk om dumskallarna kunde använda lösdriften till det den är tänkt för.... Men ...Nope... På sin höjd de går in och skiter där...

Såg att ni talat om jul och julpyntning... Själv pyntar jag inte... varken stall eller hem... Plockar fram lite extra ljusstakar bara...
Här har ni nämligen en äkta antijul människa... :cool:

Vi brukar ha en alternativ jul här hos oss för de människor som önskar komma undan stressen och hetsen kring julen... det blir fler och fler som ansluter för varje år... Den som kommer med en julklapp är inte välkommen.. :devil:

Nu skall jag försöka äta en bit mat och sen är det dags att gå ner och orda till stallet inför kvällen...

Man får väl oftast ge mer av hösilage då det är en del vätska oxå. Annars vet jag inte mer än att man ska ge lite av det i början och se så inte hästen blir dålig i magen. Jag brukar ge våra 1 bakjäst om dan i en månad innan jag köper nytt hö eller börjar med kraftfoder. Samma innan betet. De har aldrig varit dåliga i magen.

Du får väl kanske räkna på hur mkt mer du behöver ge om det lönar sig att byta. Fast det är kanske smidigt om ni har samma foder om ni ska mata ihop i hagen.

KL

Ska vi göra en bukekalender vill jag vara på omslaget.
dscn(51).jpg

:rofl:

Nu återgår jag till spisen en stund. Snön yr och ylar runt knutarna.

Absolut med den bilden på första sidan kommer kalendern att gå som smör:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 470
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat