”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Vi diskuterade ju hosilage contra silage och hosilage skallju inte lukta mkt egentligen. Med 4 hastar gick jag igenom en bal pa en vecka, men fodrade endast nar det var kallgrader. Gar man igenom fortare sa ar mogelrisken inte hog alls, en vecka hade jag inte problem.
TS pa hosilage skall ju vara over 50% tror jag, det jag hade var 78% och torr ho da var 86%.. sa inte mkt skillnad.
Jag fodrade 10% mer av hosilage an torrt ho, sa om normalt de fick 4kg gav jag dem 5kg hosilage \(vilket blir 25% lol), men de holl vikten pa det och frodades.. Bara lite info.. jag tycker det later som en bra deal..

Har hander inget, jo hander gor det. Jag har nu borjat nysa och frysa och har lite fever igen.. Huvudet dunkar och det kanns som hela kroppen gor ont. \Vad kan det vara? en liten forkylning igen??? Jag ar sa trott att inte bli frisk, och tydligen blir jag inte det sa lange jag bor har. Immunsystemet ar nada, ork nonexistent, sand mig till pippiholmarna snalla..
Men man far inte vara deppig, det ar en ny dag.. utan sno .. ha det bra alla

Tack för tipset Karin! Nu vet jag vad jag ska göra med gubbens 50 årspresent :D. Han fick nämligen en rollator av sina snälla kamrater och den har bara stått i ett hörn ute i bon.

Det blåser isvindar i dag med och det kommer några ynkliga snöflingor. Ja man får va glad för det lilla i bland och så länge det inte regnar och töar undan så är jag nöjd.

Hörrni ni som vet, ska man avmaska igen efter en dubbel dos med Banminth?

Men usch din stackare :( Är du sjuk igen? Krya på dej och var rädd om dej. Kram

Tant Brimmis vad menar du med double dose av Banminth (formodar det ar Ivermectrin?) Jag vet att man inte avmaskar sa ofta i sverige som back home men princip kor man en ivermectrin innan bete och en efter bete och en nar forsta frosten har landat. Emellan anvander man en oxyfenbendazole eller annat (inte ivemectrin baserad). Men jag forstar inte vad du menar med din fraga... forklara garna..

baminth är mot bandmask o har du avmaskat med de nu , så behöver du inte göra de igen när de är vinter. annars är de väl 4 veckors intervall mot bandmask.

ja idag såg man inte en själ på ridturen:) Blåser små:devil: snön yr åt alla håll , träden suckar rejält i skogen och vägen blåser igen.

Nå Springaren har långa ben så inga problem:) Veden sprakar i kaminen och kaffet är snart klart , läget är under kontroll:laugh:

Ja jag har avmaskat med Banminth för 2 veckor sen. Vet hade skrivit ut nåt annat preparat men det blev ändrat 3 ggr för dom var restade från tillverkarna. Det enda som fanns att få just då var Banminth och läser man om det så står det att man ska avmaska igen efter 4 veckor men jag antar väl att hade det varit så så hade jag fått recept på 2 behandlingar, om jag tänker efter :angel:.

Jaja, Tack för svaret iaf. Det är tur att det finns folk som vet och kan :bow:

Jag vill också vara med i kalendern, men jag han inte hem från jobbet medans det var ljust. Det gör jag inte heller imorgon.
Kanske det skulle lyckas fredag eller helgen.
Det enda jag hittade på datoren var detta. Det är kanske lite tråkigt.

Kl

Å hjälp vad snö det kommer!(redan!).Jobbigt att skotta förstås men det blir lite jämnare för hästarna att gå på,det är ju bra.Inte lika bra är att de går på styltor,även på H som har snösulor fastnar det.

Vi har ju haft väldigt blåsigt i två dygn.Hästarna kan inte koppla av inne i lösdriften utan kastar sig ut så fort jag släpper ut dom ur boxarna.De får stå inne en stund morgon o kväll eftersom D ska ha sin medicin.I vanliga fall trivs de rätt bra i boxarna men inte nu!

Nu har det lugnat sig med blåsten men det har börjat snöa igen,dom verkar rejält trötta och jag tror att de går in och lägger sig i halmen i kväll.

Jag kunde sluta lite tidigare idag så jag fick 1,5 timme i dagsljus i em.Hann köra ett antal skottkärror med grus som jag la i en gång i hagen där det behövdes mest.

Var hos läkare igår,hade slemsäcksinflammation i armbågen,äter Diklofenak nu.

Det är ju en helt underbar bild!Vilken tillit hon måste känna för dig:).

Klart han har, jag har haft honom i 25 år.
Det blir en helt speciell relation, när man har haft sin häst så länge.
Jag hoppas alla som har häst får uppleva det.

KL

Jahaja, idag är det hödag, vilket innebär hela dagen i gammal Volvo:crazy:

Myggfritt med risk för istappar under näsan vid händelse av rinnsnor men man ska inte klaga...jag ÄLSKAR vintern...

Karin: Jag får också ligga å gosa med Kamel i hagen...hur mysigt som helst... :love:

Jag önskar er alla en bra dag, återkommer efter schtaaden å ser vad ni hittat på...

Kram å hej så länge...

Och har ar det hamtning hos kusin av hasttrailer for morgondagens tur till ATG for avlivning.. OM jag hittar passet lol.. jag letar... Skall passa pa att fa hem en cubic av bjorkved ocksa.. bara att hitta plats for den, bulle Valdemar ar ju inhyst i veboa...
Ingen sno annu men tempen droppar, sa det blir val kyla utan sno..brrr.. hoppas det inte blaser i alla fall..
alla har en god dag..

Kör försiktigt när du hämtar transporten!

Kl.
Morronbestyren är avklarade både inne och ute och jösses vad det blåser kallt! I dag åkte termobyxorna på och dom satt inte i vägen på någe vis.

I gårkväll var det i det närmaste snöstorm igen och Winnie tycker inte att det är riktigt okej när mattorna blåser omkring i öppningen till ligghallen, hon blir lite stirrig. Så jag knöt ihop dom lite med balsnören så det blev lite tyngd på dom och det funkade bra för dom har legat inne och sovit i natt och det har inte yrt in nå snö heller.

Idag ska jag väl försöka få fram lite adventsgrejor och så måste jag väl ner till jobbet med läkarintyget, om det kommer med posten.

Ha en kanoners bra dag!

Ja det är ju så härligt så man blir alldeles varm inombords :love: Det är lycka, harmoni, kärlek och tillit det!

Här e vi inne på 3:e dagen med nästan snöstorm. Snön e snart uppe på första tråden och det är rena isbjörnarna som vill komma in på kvällen.
Sambon står och skyfflar ute och försöker göra en parkeringsplats.

Idag kommer min rockard :)
Vi var så bekväma att vi lejde hjälp att hämta den. BMW:n litar vi inte på att dra då topplocket är lite sådär, min nyinköpta ( gamla) Ford är framhjulsdriven och sonens Volvo på reparation, och vi är inte så sugna på att släpa med oss småskruttar att åka 30 mil i detta vädret.
Så har sambon turen att helt nyligen lärt känna en ung kille som har hjälpt honom meka bilar, kört hem sonen från jobbet i en vecka plus att han nu kör 30 mil för att hämta rockard, timmerkälkar + eventuellt en släde, och han vill inte ha nåt betalt förutom bensinen. :eek:
Så när jag fyller år den 11 dec, tänkte vi bjuda med honom och hans tjej på julbord på ett ställe som Jägarförbundet har. Har aldrig ätit julbord på viltkött.

Senast ändrad:

Tänk ändå vad underbart vi lever med våra pållar..... :DHr blev schtaaden och höhmtningen inställd eftersom min käre make rusade på dass och spydde...Vinterkräksjuka?!?:confused: Ja, den som lever får se....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 467
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka