”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl.

Men jämmer och nöd! Minus 11 grader och blåser, tror ni att pållarna står inne i ligghallen där det är lä och mysigt i halmen? Nähä, dom vänder upp sina breda rövar mot vinden och stannar ute :cool:

Har nyss varit ut och fyllt på hö och vatten till hästarna. Bole-tunnan funkar kanonbra hittills iaf, ska bli spännande och se längre fram när det blir riktigt kallt om den håller isfritt men än så länge är jag supernöjd!

I dag har jag iaf skickat in en anmälan till patientskadeförsäkringen så nu är det bara att vänta på svar. Var ner till distriktan och en av syrrorna där läste i genom min anmälan för jag vill ju inte bli utan ev ersättning pga att jag skrivit fel men hon tyckte det var kanonbra skrivet. Hon tyckte även att jag skulle göra en HSAN-anmälan, stafettläkarna åker runt och tjänar enorma slantar så då kan man iaf begära att dom ska göra sitt arbete tyckte hon och det måste jag ju hålla med om. DLM har oxå gjort en anmälan! Ja vi får väl se.

Var väldigt snyggt med mörkgrönt ju :)
Och kanske man kan måla brunt inne i boxen sitället för det svarta.

Jag vill att det ska vara mysigt och varmt i stallet. Nu ser det ut som ett stort j*la badrum :rofl:
Och inte nog med det, de som målade fick tydligen lite färg över, för vi har likadant i sovrummet .

wow, och har gar jag i minaa 7x9 meter lol.. tanker dock att inforskaffa ett 4 boxars 6x9 meter manskapsbod stall.. jag kan ha el i det .. sen lata utboxarna bli for uthyrning och ta ner boxar i ladan.. vi far se sa den blinda...

idag, ja hamtade karran hos kusin och fick sitta och vanta 40 minutes da Peter hade dragit at handbromsen och mina stackar hander klarar inte att ta ner den. Han kom och jag akte da till vedgubben, stod och handlastade en kubik fran skopa till insida av trailer.. sen susa hem och fa in hastar och gora kvall.. jag trodde petra hade varit har sedan 3 som det var sagt och gjort rent stall.. men icke.. ETT stall var rent.. jag ar inte glad.. sen lasta av ved till presenning tills jag i morgon kvall kan forflytta veden in till veboa, alltsa var bulle valdemar bor just nu.. Han far ju flytta in till zibbers stall.
Sen blev det vafflor, och medans hon at (alltsa jag at inte) letade jag efter zibbers pass som ar ngnstans i roran.. Men jag maste ju hitta det i afton aven om jag far vara uppe till midnatt eller langre.. om ngn ar synsk snalla tala om var det ar..jag far lite skit bortstadat dock sa det ar ju bra..
Sen sager jag ok jag far val ga ut och gora ren stallen nu, och Petra sager, ok jag aker hem och tittar pa tv en stund.. jag bara gapade!!!! sa hmm ok, nar kommer du tillbaka? ja ngn gang runt 11 tror jag... Det var liksom WOW big time.. Sa inget mer men gick ut nar hon var fortfarande har och gjorde rent ett stall, tog mig hela 5 minutes.. hon akte...
Nu ar jag tillbaka till passletande, ha en underbar natt alla, jag far inte sova ar ju klart.. grrrr

Visst är de skönt att slippa krångla med vattnet på vintern:) Jag har en thermobar , köpte den för 6 årsedan och den funkar finfint . -25 o vattnet håller +12 .

'är den vettigaste grej jag köpt till hästarna, fattar inte att folk håller på o jäklas så på vintern när man kan slippa.

Köpa täcken för 2000 går bra men inte en elvärms vattentunna:laugh:

Här finns det bara grus-och asfalt och dessa skor med fast brodd håller för två skonongar efter varandra. Dyra som f*n men värt det!

S.

visst kan du de men jag målade mitt stall i mossgrönt på boxdörrrar o fronter och samma mossgröna på halva boxväggarna , vitt o svart för resten , blev väldigt mysigt o varmt o fått mycket beröm för de färgkombon.:)

ahaaa utropade den bleka grevinna , tog ett skutt in i buskarna :angel:

Där ser man ,har haft vanliga guldskor o gila dem men här vet ja ingen som har haft de med brodd. Låter ju kanon , de ska testas , skönt o slippa byta brodd efter 3 veckor:)

Nja dyra o dyra , är de dubblt så dyra som vanliga o räcker 2 preioder blir de ju samma pris :laugh:

Var väldigt snyggt med mörkgrönt ju :)
Och kanske man kan måla brunt inne i boxen sitället för det svarta.

Jag vill att det ska vara mysigt och varmt i stallet. Nu ser det ut som ett stort j*la badrum :rofl:
Och inte nog med det, de som målade fick tydligen lite färg över, för vi har likadant i sovrummet .

:rofl::rofl:

Gubbtjyv: vill ha bilder på stallet!
och ja just det: hör till puckona som släpar vatten på vintern :o har hästen inackorderad och det är flera hagar med hästar i, så jag har tyckt att det är mycket pengar.... vår hage ligger ca 30 meter från stallet. hur drar man kabel på ett säkert sätt? :confused:

Ädle Springaren med guldskor på så kan ni ha racing på vägarna sedan!
(Håller in tyglarna och hoppas inte att min buspålle hänger på, hon var nog galopphäst i sitt förra liv!)

Jag har dock satt på boots för att hon inte ska skada kronränderna vid ev tramp. Hon gjorde det förra vintern hos förra ägaren. Det vill jag inte.

S.

Jag vill oxå se Gubbtjyvs stall och Gubbtjyv själv oxå när han sitter på sin häst :)
Jag tycker att vi dissar honom, tills han sätter in kort ;)

Jag drar oxå vatten. Men nu fyller jag 2 stora dunkar och tar på skottkärra eller drar på pulka, Och sen när det blir riktigt kallt, fyller jag på med varmvatten när jag ger hö. Det går, och man är väldigt tacksam när våren kommer :)

som ovan. 4 stycken 10 liter dunkar upp for den lilla backen till stallen. och ut till tunnan i hagen.. det blir manga sma turer nar man skall fylla upp. MEN jag ser det som motion och starkelse av mina svaga armar och hander. Jag forsoker undvika att bli totalt handikappad innan jag behover. Dock maste jag anvanda skottkarra/magasinkarra for att fa dem till stallen. \Klarar endast att bara 2 i taget... mest for att jag bara har 2 armar och hander hahaha.
Varen med tinad slang ar underbar, har 60 meter som racker overallt.. \kanske kanske blir det vatten till nya stallet OM jag bestammer mig for att bygga det.. problemet ar dock bergsgrunden jag har har.. oh well, you gotta do what you gotta do.. nu skall jag sova, har hittat passet..

ss lätt som en plätt ju :) transformatorn på ena sidan av en stängselstolp o transformatorn på utsidan och till transformatorn köper du en tillräckligt lång sladd för utomhusbruk o kopplar ihop med stickpropp i transformatorn. voila:laugh:

jag gjorde som en fågelholk o satte transformatorn i så kontakterna sitter under tak o vägg så att säga.

elektrikern hade inget att erinra på den installationen.

lite kreativitet anbefalles :laugh:

blir inge mer racande med guldskor än nu , men jag är ju lat av naturen , vilket jag har haft mycket gott av :D så håller de ,så slipper jag skruva i o ur 24 brodd o byta efter 3 veckor . :laugh:

Lägg dem på en pulka o dra dem nu när de är snö ., lättare o dra än skjuta kanske :)

Hur gräver du ner kabeln då mitt i vintern, eftersom vi passerar en väg mellan stall och ridhus där hästarna ska kliva? :crazy:

och HUUUUR lyckas du slita ner elitbrodd med treveckors intervaller? Mina håller halva vintern, jag byter typ 2 ggr/vinter.... och ja -jag rider ute i alla gångarter, fast inte varje dag, ca 3 dagar i veckan.

finns även rektangulära vatten kar som man ställa under staketet så räcker den till 2 hagar.

Dyrt o dyrt , tja har ju haft min i 6 år kosta 3500 o håller i minst 10 år till. blir inte många kronor o svett o stånk är värt lite de med.

Anledningen jag köpte den var att jag hade en kolik märr och kolikerna fick hon ju alltid på jourtid så att säga o 1 vet besök mindre betala ju vattentunnan. Dyrt eller inte beror ju på hur man räknar vad man värdesätter och knacka is o böka med frusna vattenkärl tar tid o du har väl inte hur mycket fritid som helst eller :laugh:

Fördelarna är att du vet att de finns ej iskallt vatten och hästarna dricker betydligt mer och gör av med mindre energi eftersom vattnet är enbart svalt.

nää jag säljer inte el vattentunnor :laugh:

jag har inte grävt ner min , behöver inte de . ingen trafik där.

är de allmän väg med biltrafik eller bara hästar ?? 'ä r debara hästar som går där jan du ju lägga slangen i något som håller för hästarna typ kraftig gummivattenslang.

måste elen korsa vägen då. Annars kan du ju lägga den utemd staketet.

allmän bilväg , ja då blir de värre om de inte fins något rör som går under, eller vänta till våren o gräva ner den då.

lösningar finns altid , tänk kvinna tänk :laugh:

Är inga problem alls :) Tar aldrig ur brodden o rider 2-3 timmar nästan varje dag företrädesvis grusväg till o från skogsstigarna o dessutom är inte rörelsemönstret vackert på Springaren:)

hyr en grävmaskin då om du ska ha den med gång o de är fruset , går på några timmar ju :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat