”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

jaha det blev inget akande. forst sa var jag uppe klockan 5 och sen sa ramlade jag och sa, jag ligger en liten stund till.. och vaknade 830. taget gick 9.. och forsoker resa mig och hela varlden snurrar.. och jag nyser.. och nyserx12 ganger.. och mar som en kraka vinglar ut till pallar, de far mat och vatten i regnet, och sa tanker jag, ok jag far kora till stan.. men ack nej. 39.5 i fever igen.. jag blir KNASIG.. skall jag aldrig bli bra om jag bor i det har landet|?? sa jag lagger mig igen och nu ar jag uppe, fortfarande fever men maste ga och ge pallar lite mer att tugga pa, senblir det varm asparagus soppa och fire i peisen.. petra far ta ut djuren en stund nar hon mockar..
glad om bloodcloth tess, och godis fran bageri (bestallde du en mamma sugga med 3 kultingar at mig??) later som ngt som mor kommer att gilla.. bli battre snart ocksa.
tant kamel, du bara inte vagar slanga nagra kraksjukebaciller pa den har traden.. Forkylning klarar jag (forsoker klara i alla fall) men kraksjuka, nej tack.. men hoppas forstas att ni alla blir friska och krya och kan komma soderut snart.. till sommaren kanske???
Tant Lobell, dangit om pumpen. du har val en vedkamin hoppas jag? eller kan du satta pa elektriska element eller ngt sa ni inte fryser?? Ibland ar jag glad for min vedeldade lilla torp.. kan alltid fa varme och mat.. och jag har en manuell konservoppnare ocksa.. lol.

dangit= en renare variant av ordet dammit, som lost oversatt ar en svordom.. maste ju ha en ren mun annars kommer inte sant nick..eller sa kommer han med coal.. lol..

ha det bra alla, tittar in efter pallefodningar och mig sjalv fylld upp med suppe..

Hade blivit tokig om jag varit du,-när man aldig blir frisk. Men man får se det positivt, snart vänder det och går mot ljusare tider. Här spöregnar det och hästarna har väl snart lera upp till knäna. Har varit och vaccinerat en av hästarna och i kväll blir det bara mockning och lerbostning. Hoppas du känner dig lite piggare efter soppan! Har hört att häromkring "går" luftvägsinfektion med efterföljande hosta som vara 4-6 v!!! Undrar om man kan klara sig undan den!?

Men kära hjärtanes Tant Kat.... tar eländet aldrig slut för dig:confused: Huvva så tungt å vara krasslig så länge...

Nä, självklart så ska jag inte smitta er... just nu, för stunden så har jag personligen inga symtomen men det ändrar ju sig ganska snabbt....

Lobell: hoppas verkligen att ni kan ordna tillfällig värme för er... vi vill ju inte att du å de dina ska frysa... :cry:

Tant Maria_Stalltjänst: Sicken tjusig pålle du har:love:...men ni borde som redan nämt kolla över sadlingen...just ni hamnar ni ju på pållestussen:eek:

Men, du borde snart åka på kurering till varmare land. Tur ändå att du har tjejerna till hjälp.

Nix, vi har ingen vedkamin, eldar allt nere i källaren.
Men sambon köpte en gasolvärmare, hade tänkt köpa en ändå, fast inte riktigt nu, och den värmer upp rummen där nere.
Vi har även 2 st elelement som vi får värma ungarnas rum med inatt.

Som tur är har stallet sitt vatten från en annan brunn, men inget vatten vi dricker i första taget, väldigt järnrikt, men duger att spola toaletterna med :)

Värst är när man ska diska efter 7 personer, blää

KL
Några rader till "gissa vem" :)

Det var en gång en liten, liten gumma som bodde i en liten, liten stuga.
Men sin lilla, lilla katt, sina små, små pållar och sin lilla lilla pall.

Katten sa: ”Miao”
Hästarna sa: ”Frust”
Gumman sa: ”Host”

En kväll sade gumman, ganska hest, till katten:
”Jag måste hugga ved, annars fryser vi om natten”
”Det tycker jag visst du ska göra - och jag vill ha mat"
Sa katten och fick svaret "”Host - du ska snart få ett fat
Men först ska pållar ha foder och vatten”.
”Låt det inte dröja för länge!”, sa katten.

Ut gick gumman, högg till några kubbar
Gick sedan åsta’ över stockar och stubbar
Kom fram till stallet och hästarna sina
De stod där och vänta’, så lugna och fina.
”Host”, sa gumman,” mat ska ni få
Inte kan ni här hungriga stå”
Pållarna fick både hö och färskt vatten,
Och sedan gick gumman tillbaka till katten.

In i stugan med ved till sin brasa
Gick gumman, sjönk sedan ihop som en trasa
Men katten fick mat och gumman åt soppa
Innan hon till sist i-säng kunde hoppa

”Host” sa gumman
”Miaou” sa katten
”Frust” sa hästerna

Och pallen, den sa ingenting.

Gud vad bra!!! Man vet ju precis vem du berättar om;)

Tant Kat - krya på dig! Nu måste det väl snart bli bättre. Mne du verkar vara en envis j...el. Annars skulle du npg snart behöva en riktig dunderkur och vila - inte masa ut i regn och rusk hela tiden. Bara sova, vila och bli bra!

KL

Själv så sitter jag här å muttrar....Skulle så stort iväg på Kamelskump.... käkade min lunch...som var goda plättar med socker på... laddade, förberedde mig.... sen vart jag övertalad att krypa ner i fåtöljen å kolla en Wallander.... den var bra.... jag satt så skönt, magen var så mätt....:o

behöver jag skriva att jag aldrig tog mig iväg:grin:

Jag ska aldrig mer lyssna på käre maken och sjuka barn...det enda dom vill är locka mig till fördärv och elände... :devil:

Det bor en liten författare i dej ju!

Men snälla Kat, nu måste du se till å få lite medicin så du blir av med dina elaka baciller!!

Och du Helena! HUR kan du va så lättpåverkad? Fast ska jag erkänna mina synder så kröp jag oxå ner i soffhörnet under filten och jäklar va det var skönt :angel:

Hela em har det blötsnöat här men nu har det gett sej och temperaturen kryper ner mot 0 så jag antar att det blir blixthalka.

*kl*
Host, host... är jag inte lite sjuk? Eller feber? eller magkatarr.... eller bara någonting??!?:crazy:
Nähä, inte det, nä..... bara att ta på sig ridkostymen och bege sig till dagens HOPPLEKTION på ridskolan... Va ´e det egentligen för fel på att bara skogsmulla? :angel: Promenad med shettisen eller något, just det, den var ju inte ens min... Nähä. Fast 1 åringen är min förståss.... den behöver man ju inte hoppa på förrän om några år va?

Alltså...man måste ju inte hoppa:) Fast det är så himla kul när man väl gör det. Det går säkert jättebra. Lycka till, inväntar rapport;)

Kl

Hej allihop!(gamla och nytillkomna)

Här igen,efter en månad med diverse småtrubbel(både med mig och hästarna).Allt blir genast mycket tyngre och ohanterligare när mörkret,snön och kylan kommer.Funderar varje år vid den här tiden om jag inte skulle strunta i sommarsemester och ta ut den på vintern istället.Tiden och orken räcker inte till så mycket mer än jobb,bära ved,fixa mat till hästarna och mocka,känns det som.

På hästfronten händer inte så mycket,drog ner på ridningen i samband med älgjakten och har inte kommit igång igen.

Hade en tid inbokad för att kolla upp varför D.kändes ofräsch när jag red honom,just den dagen var det blixthalka och jag hade inga vinterdäck fått på,varken på bil eller transport.Fick ringa återbud både till kliniken och kompisen som skulle hjälpt till.Har inte ordnat ny tid,tänker vänta till våren,hinner ändå inte rida honom just nu och hoppas att han inte har ont av att bara gå i hagen.

En sak jag HAR tagit tag i är H:s stelkrampsvaccination.Inte snålhet utan bara slöhet/tanklöshet att hon har gått utan det i alla år.Fick mig en tankeställare när hon fick spiken i hoven för ett tag sedan,gick ju bra den gången som tur var!

Har hängt med i allt som skrivs här,tro inget annat:),underbart att få ta del av eran vardag både i glädje och i vissa fall sorg.Själv tänker jag ta nya tag!

Nu får du allt se till att hålla dej inne och bli frisk,låt din stalltjej fixa med pållarna så mkt som möjligt.Krya på dej

Nepp nu får du allt slå dövörat till och inte lockas till dumheter.Tänk på din kamel,han vill ju ut med matte på ryggen.Hmm hur mkt energi har han sparat nu??Kanske kommer att gå undan;) Sitter nu och antligen fått upp värmen efter 2 ridturer i ösregn:crazy: Nu vill jag ha SNÖ!!!!

Och du Helena! HUR kan du va så lättpåverkad? Fast ska jag erkänna mina synder så kröp jag oxå ner i soffhörnet under filten och jäklar va det var skönt :angel:

Men huvvaligen så förtappade vi är.... skam å elände...jämmer å olycka... nu får vi skärpa oss....

Du kan ju åtminstone skylla på din arm.... jag har inget, förutom dålig diciplin och stora mått lathet:omen men... ska ta nya tag imorgon... jag kommer inte ens snegla på vare sig sjuka barn, älskade makar eller sköna soffor,,,,:grin: bara ge järnet rakt ut i vintern... å sen bädda ner mig efter avslutad tur...(hoppas jag iaf):D

Nepp nu får du allt slå dövörat till och inte lockas till dumheter.Tänk på din kamel,han vill ju ut med matte på ryggen.Hmm hur mkt energi har han sparat nu??Kanske kommer att gå undan;)
Ja, det kan ju ha en tendens till det när jag vart lat...fast..egentligen inte så fort, mera fjädrar under hovarna och en :devil:ryggaktion som ger mig höga rumpkast och blåa stjärthalvor:crazy:

Iiii det där känner jag igen .är som min busa som tror att hon är en lippizianare ibland,inte rolig att sitta på då:crazy:

till alla och ingen, glad to see folk tillbaka, lider med tanta kamels anda, haller med vinterdack ar bra att ha. ..och sa stackars tess som enligt facebook lyckades trampa i DOGSHIT .. och inte bara EN gang men TVA.. lol..nej det ar inte skoj, och nu har hon fever igen.
Tant Brimmis, min hosta/etc, ar kroniskt.. Jag fick Asiaten nar jag var liten babies, sadar en 4 manader gammel.. Och den har luftrorskatarren ar en foljd av det. Sa varje ar, fran runt mitten av October till slutet av november nar allt har frusit var jag sjuk.. Och med folsedag i slutet av November, nej ingen vagade komma for jag lat ju som en hel avdelning pa Kurhotellet.. Vilket kanske i sig sjalv skulle varit bra om jag hade fatt akt pa... Detta holl alltsa pa fram till jag flyttade till Gbg, japp av alla stallen dar luften ar bara sa ra och dimma och regn hjalper till, dar var jag bara sjuk en eller tva ganger pa de ar jag laste dar.. Sen var det ju USA, och EN gang under alla ar var jag sjuk. Vilket bevisar att min kropp skall inte bo har alls. lol Till och med lakaren sager det, nu overtala forsakringskassan och allt ar frid och frojd.. 1 October till 1 March skulle vara perfect.. Och meds, tja som ung hallde de i mig max+ dose av Cocillana vilket betydde jag var i totalt drogat format nar jag var i skolan.. Tankte pa det nu ocksa, jag maste ha varit ett storande element for mina klassisar, men ga till skolan skulle jag (sa styvmonstret), det var ju inget fel pa mig mer an fruktansvard hosta.. lol..
22 skall jag till oronnasahals om jag klarar mig sa lange, Dr Lotta, som forresten har Islandshorses sa ring om du behover.. vi shall see.

Forlat tradkapning har.. men nu vet alla varfor jag later som jag gor, och en gor sa gott en kan.

Hoppas bara att du kan få hjälp så att du i alla fall kan ha det drägligt, som du har det nu är det inte kul:cry:

*KL
Min prinsessa trodde att hon var hingst igår:o Jag skulle ta en ridtur innan jag skulle iväg på 1-års kalas, en liten lagom träningsrunda. Dock passerade denna runda två mycket stiliga hästar i en hage, hon har gått förbi där väldigt många gången, men nu så ställde hon upp, blåste så det hette duga, tog lite piruetter på stället och försökte resa sig.

Jag var tvungen att sitta av och leda henne förbi, jag gick först och efter kom en häst som dansade och var stor som ett hus, ibland kändes det som om hon blev blockerad, vilket aldrig hänt förr. Dock efter att vi gått en stund så lugnade hon ner sig och skrittade helt avslappnat bredvid mig. Då satt jag upp igen, och hon tänkte börja om, men då sa jag med min tröttaste röst, men Caramelle nu får du väl skärpa dig nu går du.... Och hon bara gick igen:idea: Hon är väldigt röstkänslig och man behöver aldrig höja rösten, dock känner hon igen min röst när jag har tröttnat på dumheter:p

Resten av rundan gick alldeles utmärkt, så det är nog hormonerna som spökar, ställt upp sig har hon gjort förr:angel: Och hon är så lik sin pappa när hon gör så, man kan aldrig tro att hon har ponnymått:laugh:

Kvällens rapport:
Jag har med en stycke brun halvblodsvalack idag hoppat över 80 cm högt hinder!:bump:
Och jag är bara sååå mallig och det var riktigt kul faktiskt!! Pållen som sådan är en klippa att hoppa, bara visa vägen och hålla om så sköter han allt!
De andra fortsatte några centimeter till, men jag var nöjd, första sprången på 6 månader, det får räcka.:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 477
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka