”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Kl.

Jaha, då var det dax för en ny dag. Har vaknat och fått i mej frukost, hundarna och pållarna har oxå fått sitt. Vet ni gott folk att om 6 veckor har julafton redan varit :eek:. Undrar varför julen kommer så plötsligt varje år. Jaja, det blir nog nån rå med det oxå, jul blir det i vilket fall som helst.

I dag är det tusen saker som ska hinnas med så man får ligga i som en iller och ikväll blir det 50 årskalas för en kompis.

Ha en härlig lördag!

Är det ngn i det här härliga gänget som "provat" akademisk ridning? Läser en del men har aldrig kommit mig för att anmäla mig till ngn kurs. Har ju en stark, lite tjock fjording som sedan han kastade av mig sist inte har gjort så mkt. Undrar om AR kan va ngt för oss!? Alla hästar ska ju vara välkomna!!!och ryttar också för den delen......

Man är väldigt välkommen till AR och jag rekommenderar att gå som fotfolk först. Man ser bättre hur man jobbar med olika typer av hästar och det är oerhört nyttigt. Sen anmäler man sig med häst och det spelar ingen roll vad man har för häst och vad man är för ryttare. Jag hämtar massor av kunskap från AR när jag jobbar mina hästar under utbildning ;)

Rekommenderar också att börja gå med som fotfolk... Oerhört lärorikt... Dessutom får du möjlighet att känna efter om det är något för er utan att släpa med hästen.

Precis som Piraja har jag hämtat mycket matnyttigt ur den akademiska läran när jag jobbat med mina hästar... både unga och äldre...

Har faktiskt bara varit fotfolk och sen gått hem och praktiserat en del av det jag sett och hört. Jag har aldrig deltagit med häst.... men ändå fått massor ut av läran....

Hej!

Jag måste bara få tala om att när du skriver så är det helt underbart! Du har ett sätt att skriva som är otroligt talande. Man kan riktigt se scenen framför sig, exempelvis med badkaret. Du har ett sådant bra sätt att verkligen ge dina läsare en upplevelse. Tänk dig själv som författare och sedan ha ritade bilder till!! Jag skulle stå först i kön för att köpa!! Skrattar så hjärtligt när man läser om din pålle så maken börjar undra vad som är så roligt på datorn.

Mvh Susanne.

*kl*
Så, då har man varit ute på en ridtur igen. Hann bli ovän med dottern innan vi ens hade sadlat klart. Slängde in sadeln igen o hota med ingen ridning :cool: alls idag. Hon börjar få tonårsfasoner. Plus att hon drog sadelgjorden på sin ponny precis när jag fick förbi och han försökte ta en tugga på min rumpa :eek:- Det bidde droppen för stunden.
Men sen kom vi ut. Faslig blåst men inget regn för stunden. Red en sväng, pållarna var pigga o ville gärna galopperat ikapp rejält.
Sen hade någon lite andra ideér när vi var hemma, vilket sluta med att hästarna nästan krocka o börja sparka och jag blev trampad på foten. Att inte ungar kan lära sig att nej är nej!
Hur som helst, vi slapp regnet o nu är det lite kaffe innan man ska fortsätta med helgjobbet. Dvs. städa, tvätta, fixa mat, mocka o allt annat som hänger över mig o väntar.

Men ikväll ska jag ut på galej, Björn Skifs på Scandinavium, det ska bli kul!!:bump:

Björn Skifs - kul!!! Men tonårsdöttrar - inte lika kul. Nåja, jag har tagit mig igenom den tiden, har bara en 18-årig son att tjata på. Han är alltid lika snäll och vänlig när jag ber honom göra nåt, och sen händer inte ett piss...gömma tangentbordet aller bilnyckeln är nog det enda som hjälper:mad:

Cizma - vilka luringar till djur du verkar ha, men jag undrar om inte maken har en liten poäng där;)

Brimmis - jul har jag inte ens börjat tänka på:eek: Har ju födelsedagar i hela november, Fars dag och annat rafs. Det får klaras av först- Ha det så kul på 50-årsfest! Gör inget inte jag skulle gjort;)

Och stackars McMarco - jag hade sovmorgon idag! Brukar få en i veckan iaf.

Idag är det dottern som rider, så inga hästäventyr här! Ha en skön lördag, alla! Jag tittar nog in senare och kollar om ni hittar på nya roligheter:)

Ändringar i planerna här idag...så det får bli kvällspyssel med hästarna. Å andra sidan har vi nu så mycket snö att det blir bra ändå. Det formligen vräker ner... Hästarna fick lite tidigare högiva nu för vi ska till Sundsvall, hela gänget...ack ja...

Så här ser det ut nu hos oss:
101113Snow1.jpg

Angaende AR.
Vilket ar jattebra. Det anvands ju i Vienna till example och den gamla kavalleri ridiningen bygger pa samma principer. Undertecknad med flera har pa traden ar militar utbildade (sa att saga) och har detta i grunden. Och det finns bocker!!! Den basta boken jag har hittat, dock pa engelska men den finns pa svenska ocksa, ar Alojis Podjaskys (han var chef pa ridskolan i Vienna under 50-70talet). En mycket larorik bok som jag har haft som grundlag for traning av mina unghastar under aren. Mkt markarbete forstas, sa nar man ar redo att borja sitta pa hasten kan den det mesta. De aven lar sig balansen aven om de inte har ryttare pa ryggen. Om ni nagonsin har sett ett upptradande av de vita hingstarna dar de ar arbetade fran marken har ni fatt ett smakprov vad man kan lara dem.
Jag rekommenderar AR hogt, aven om dagens AR kanske inte ar detsamma som militar ridning per se. Men ngnstans maste det finnas en gammal ryttmastare som ar villig att lara ut.. Om man inte anvander sig av yngre formagor.
Borja som fotfolk, sug in vad ni ser och ga hem och prova pa pallen.. Och fjordis, Jag tror det skulle vara en utmarkt sak for din Lussebulle, han blir nog aldrig en smacker rabarber, men just att arbeta pa de olika delarna hjalper mkt.. |Tant Fjanta har jag jobbat med sa, innan hon blev gammal alltsa. Och det hjalpte gott nar gamla pappa och hon var ute i skogen, hon bara svishade mellan traden lol.. Bulle Valdemar har jag inte mkt hopp for, har lite svart att forestalla mig honom gora en levad mellan stolpar haha.. Dock prova kan man och just att otranade hastar far arbeta utan att ha tyngd hjalper mkt.
Jag tror Tant Ponny har gatt pa nagra AR kurser/seminars, vi far vanta pa att hon dyker upp..
Nu skall jag hugga ved.. toots yalls.

Någon som läser Ridsport? Jag finns på bild i sista numret.:://

Jag ska genast springa ner till köket och hämta blaskan! Shit - en KÄNDIS! :)

Jag har haft en härlig dag med pållen. Regn och blåst - men en härlig ridtur! Kändes gôtt att vara skogsmulle och Ville tyckte nog att det var skönt att slippa skolor en dag!
75624_1561901002327_1079388511_3078918_4293143_n.jpg

74430_1561900322310_1079388511_3078916_4389621_n.jpg

Angaende AR.
Vilket ar jattebra. Det anvands ju i Vienna till example och den gamla kavalleri ridiningen bygger pa samma principer. Undertecknad med flera har pa traden ar militar utbildade (sa att saga) och har detta i grunden. Och det finns bocker!!! Den basta boken jag har hittat, dock pa engelska men den finns pa svenska ocksa, ar Alojis Podjaskys (han var chef pa ridskolan i Vienna under 50-70talet). En mycket larorik bok som jag har haft som grundlag for traning av mina unghastar under aren. Mkt markarbete forstas, sa nar man ar redo att borja sitta pa hasten kan den det mesta. De aven lar sig balansen aven om de inte har ryttare pa ryggen. Om ni nagonsin har sett ett upptradande av de vita hingstarna dar de ar arbetade fran marken har ni fatt ett smakprov vad man kan lara dem.
Jag rekommenderar AR hogt, aven om dagens AR kanske inte ar detsamma som militar ridning per se. Men ngnstans maste det finnas en gammal ryttmastare som ar villig att lara ut.. Om man inte anvander sig av yngre formagor.
Borja som fotfolk, sug in vad ni ser och ga hem och prova pa pallen.. Och fjordis, Jag tror det skulle vara en utmarkt sak for din Lussebulle, han blir nog aldrig en smacker rabarber, men just att arbeta pa de olika delarna hjalper mkt.. |Tant Fjanta har jag jobbat med sa, innan hon blev gammal alltsa. Och det hjalpte gott nar gamla pappa och hon var ute i skogen, hon bara svishade mellan traden lol.. Bulle Valdemar har jag inte mkt hopp for, har lite svart att forestalla mig honom gora en levad mellan stolpar haha.. Dock prova kan man och just att otranade hastar far arbeta utan att ha tyngd hjalper mkt.
Jag tror Tant Ponny har gatt pa nagra AR kurser/seminars, vi far vanta pa att hon dyker upp..
Nu skall jag hugga ved.. toots yalls.

Ska anmäla mig nästa gång en kurs dyker upp i grannskapet! Här fullständigt vräker regnet ner idag så hästarna får nog gå in lite tidigare. Man kan ju alltid
klippa en alltför lång och tjock fjordman!! Man inte man!?!

McMarco - Jag hittar ingen tävlingsannons för kalendrar i senaste Ridsport (Nr 22). Är det i den förra? Eller Ridsport Special???

Men tack snälla du...:D vad glad jag blev av ditt beröm:D Det kommer jag leva länge på..

Iaf, vi tog oss ut idag..Jag, Kamel,Rebecca, Göte och Maya med (hör å häpna) Lillskruttan Evelina som nu har hel å fin arm... Det gick jättebra, lite smårädd var hon ju men vi tog det lugnt och bara skrittade... Vädret var riktigt ridvänligt....

Å Kamel, han var så snäll så, lite småskuttig men glad och pigg... en renflock bidde lite skraj för oss så dom tog till flykten men i övrigt var det bara stilla ro i skogen...

Därimot, när jag skulle upp vart det lite haveri i maskineriet.... jag blev lixom hängandes över Kamel och hittade inte riktigt adekvat muskel som skulle skicka högersidan över:o Den lilla skruttan på tio bast fick knuffa på med gråten i halsen, för hon var nämligen övertygad om att jag antingen skulle trilla ner på henne eller att hon skulle putta för hårt så jag skulle flyga av på andra sidan....:crazy: SOM om det VORE en MÖJLIGHET:eek:

Jaja, Kamel stod snällt å väntade tills alla ben, valkar och rumpor var på plats... men däremot tror jag att kanske den lilla dottern blev lite traumatiserad av att se hotet från den breda röven:crazy:

Men, iaf, summa sumarum så var det en alldeles underbar liten tur som var välbehövlig för både jag, Kamel, Maya och skruttan... Rebecca följde bara med som moraliskt stöd för oss alla andra men till och med hon tyckte det var skönt:banana:

Det var väl du som skrev ngn gång att du anmält dig som fotfolk till en kurs som inte blev av? Anyway - ABSOLUT kan alla vara med! Det är en av de saker jag uppskattar med kurserna / clinicarna - det är en salig blandning av ekipage. Det och att ingen är där för att "visa upp sig". Allt utgår från hästen och utifrån vad den klarar av utformas övningarna (för att stärka där det behövs s a s).
Jag håller ju nu på att försöka öka antalet intressenter här eftersom vi är ngt för få för att vara säkra på att kunna fylla upp platserna för de kurser som planneras för 2011. Om du bor i V Götaland så hör av dig. Vi har en av de bästa tränarna :) Lägger till att jag alltid är fotfolk, men min dotter deltar.
Jag är intresserad av klassisk dressyr ö h t. Det som tilltalar mig mest är den portugisiska varianten (har nog ingen missat som jag har med kontakt med här) som liksom AR utgår från "bruksridning" - om man nu ska generalisera grovt. Jag har också varit inne på western en del - och en del former har mycket gemensamt med AR.

Hmmm, det var någon som sa att det var det här numret. Jag har inte köpt det själv än. Måste kollas upp.

KL

Har inte haft någon som hellst koll på vad ni mina vänner syslat med det sista. Får sätta mig och läsa igenom det jag missat någon dag.

Här händer ingenting på hästfronten utan det är ren och skär marktjänst. Har bestämmt mig för att så ska det få vara året ut tills Kelly är flyttad.

Jag har i alla fall tackat nej till det stall jag hade fått plats i. Ägaren var helt underbar och så himla förstående till varför det andra passade mig bättre. Ångrade jag mig var jag välkommen att höra av mig igen. Hon verkade vara en riktig klippa.

Jag har allstå tackat ja då till det andra stallet och flytten går 2 januari :bump: Vi har pratat ihop oss vi fyra inackorderaingar lite och det känns suuuuper. Helt rätt. Kände mig väldigt hemma i det stallet så fort jag klev in genom dörren.

Kelly lägger fortfarande på sig i hullet men musklerna är ett minne blott. De får vi börja ta itu med efter flytten. Tänk, då får jag ridsällskap. Jag har ju aldrig ridit Kelly ihop med någon annan så undra hur det ska gå :D Hon kanske eldar upp sig totalt!!

Jag kommer också att få lite motionshjälp på Kelly eftersom två av tjejerna har unghästar så lånar de henne gärna och tar en tur ibland. Bra nu när jag har så fullt upp med annat. Det är tjejer som jag har fullt förtroende för.

Ska ta hem den ihopdammade kaffebryggaren som jag köpte till nuvarande stallet och frächa upp den. Alla fyra är kaffedickare så nu ska den väl äntligen komma till användning.

Som extra grädde på moset är fölis inte halt längre och de går ute som vanligt igen. Unghästen ska snart på inridning och då blir stallpysslet på kvällarna lite enklare.

Nu börjar uppförsbacken någ ta slut!

Lördagskramar Voff

Nä men hej Voff! Kul att se dig igen! ÄNTLIGEN ordnat sig med stall då :) Va bra att du får hjälp men motionering också! OCH ridsällskap! Om du vill, berätta hur du har det f ö också.
Kram

För övrigt är det lite trögt det är därför stackars Kelly har hamnat i skymundan. Anledningen är att min mamma har hjärntumör och cancer i lever och lungor och är i slutstadiet av sin sjukdom. Jag och min bror har med lite hjälp av släktingar vårdat henne i hemmet i flera veckor nu på våra lediga dagar. Därför har det inte funnits så mycket tid att vara här eller i stallet. Först jobb sen mammsen varje dag :(

Nu har mammsen åkt in på sjukhus sen några dagar så jag har suttit där sen i torsdags. Men i natt blev sonen sjuk (örnoninflamation, ögoninflamation och 40 grades feber) så nu fick någon annan sitta där idag. I morgon jobbar jag igen. Ingen vila eller stall här inte :cry:

Men själv är jag frisk men trött och det är alltid något positivt i alla fall ;) Om en lite stund ska jag åka och ta in hästarna, mocka och kvällsfodra. Rena balsamet för själen....

Sen blir det soffmys och "Så mycket bättre" :banana:

Men hjärtat.... skickar massor av styrke-bryr sig om kramar till dig och ska tänka massor av styrketankar till dig innan jag somnar så får du dom under natten:)

Kelly klarar sig mer än väl , går ingen nöd på henne, tänk inte de du .

Nu är de viktigare saker att tänka på o göra , Kelly ä r den samme när allt är över, var sak har sin tid .

Det viktiga är du i de dina , att ni mår så bra de går o orkar. Kan ana vad du har runt dig nu , men den gamla klyschan , att de är mörkast innan de ljusnar stämmer påfallande ofta.

När jag var i en liknande situation , blev stallpysslet och hästarna andningshålet , de var skönt att luta huvudet mot halsen o gråta , de kändes bra när man hörde de brumma och jag vet inte men jag inbillar mig att de kände att de inte var som de skulle .

Min drummel som inte är mycket för gos o mys , var plötsligt väldigt mycket för att lägga huvudet på axeln o bara vara där ,

Så ta hand om er o finns för varnadra , är mycket värd att ha en axel o få vara ledsen mot.

livet är grymt ibland men de är de enda vi har o får göra så gott vi kan.

sköt om er

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka