”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Äsch ta de inte så hårt:laugh: Vore de inte som de är så vore de ju inte

Tant Cizma ju och Herr Kamel är säkert väl medveten om de :rofl:

Ja det är hon som är ung men hon ska kunna uppföra sej iaf :mad:. Hon är snäll, arbetsvillig, påhittig och godhjärtad samtidigt som hon har ett sjuhelsikes humör. Hon ger inte efter utan strid men håller aldrig någonsin på med elakheter och när hon väl gett sej följer hon som ett fromt lamm.

När jag är tvåarmad igen ska här drillas så snön tinar på gårdsplanen. För nog märks det väl att dom tror att dom kan bossa över mej nu när jag är handikappad, men min tid kommer var så säker :devil:.

Lamm. Lussebullar, Rabarbers, Adla Springare, Giraffer, Kameler, envisa ponies, flingor... Tala om diversity.. pa det hoga planet.. men oh sa skoj det ar...

Hej!

Jag har suttit och läst i denna tråden lite och fått några goda skratt... kanske även jag platsar här...

Jag är en 40-årig 2-barnsmamma. Har eget stall med mitt 3-åriga halvblod + en 19-årig shettis. Shettisen kör jag och min snart 5-åriga dotter rider henne. Pojken som är 7,5 har ramlat av vår förra ponny några ggr och åker numera bara med i rockarden.

Jag har alltid hållt på med hästar. Köpte min första egna häst när jag var 19 och fick egen ekonomi. Han var då en 9-årig hingst, fd travare. Kastrerad honom och tränade hoppning och senare dressyr + att han tävlades i distans av en fodervärd under några år. En helt underbar kompis som jag tyvärr fick ta bort för 2 somrar sedan. Då var han 28 år.

Visste då att jag måste gå vidare med ny häst. Har alltid haft en dröm om att vara med från början och köpte ett 1-årigt sto av en bekant. Min förhoppning är att hon och jag ska ut på tävlingsbanorna ihop i framtiden, och så småningom kanske ta nåt föl på henne. Tyvärr har vi haft lite motgångar på vägen... Effie ramlade i transporten och fastnade under bommen i våras så det satte stopp för planen att visa henne på 3-års testet. Satte igång med inridningen i somras och hann väl rida ca 20 ggr, både hemma och turer själva i skogen. Men när vi skulle prova en ny sadel så "exploderade" hon. Jag minns inte vad som hände. Vaknade till på marken. Det resulterade i en fraktur i nacken och spricka i knät. Så hösten har passerat utan ridning. Har fått henne genomgången av kiropraktor och hon hade mycket låsningar (efter transportolyckan? Varför kollade jag inte detta innan jag började rida??? Men hon har ju varit så duktig, inte visat något obehag... man kan alltid vara efterklok) Så hon ska träffa kiropraktorn igen om två veckor, kanske jag kan sätta igång henne efter det om han får loss det sista... (Troligtvis kom en nerv i kläm vid manken vid olyckan. Min kompis som var mer har berättat för mig i efterhand vad som hände.)

Så vi ligger lite efter i utbildningen om man jämför med många andra i -07 tråden. Men vem tänker på det om några år... Jag vill ju att hon ska bli bra och hålla i många år framöver. Planen är att hon ska var min ridhäst fram till pensionen... Kanske dottern fortsätter med hästar och tar över henne om 10 år?

Förutom att jag vill träna och tävla henne lite i hoppning (och naturligtvis träna markarbete för att ha en lydig och lättriden häst) så gillar jag mest att rida i skogen. Har underbara ridvägar och kan i princip rida hur långt jag vill...

Hej och välkommen hit!

Visst är det rolig läsning i bukevärldens absolut bästa tråd :D Och det bästa av allt är att här är det ingen som träter och tycker att man är århundradets rikspucko utan här får man som sagt bananer om man gör nåt bra och bara en massa pepp om man gör nåt som inte är fullt lika bra :angel:. Man kan och får vara sej själv med alla fel och brister :bow:

Jag har inte varit med i församlingen här så fasligt länge men det har kommit mycket nytt folk efter mej och det är alltid lika kul att läsa om allas bravader och stolleprov, så numer startar jag dagen med att gå in här för då får man börja dagen med ett hjärtligt skratt och det är så skönt!

Oj !
här tänker jag att man ska hänga mer er i vad som händer men så är man borta 2 dagar och vips har ni hunnit skriva flera sidor.
Jag heter alltså maria och den enda hästen jag har är en gunghäst! Vet inte vem det var av er som hade en hästgosedjur ...men du kanske förstår mitt dilemma??

Nåväl jag är mycket ute i olika stall i alla fall genom att vara medryttare samt att driva ett litet företag som heter Marias Stalltjänst. De hästar jag för närvarande rider är tre st fullblod, alla tre avdankade tävlingshästar. jag tog upp min ridning igen när jag var 40 efter att ha slutat vid 18 års ålder. Och vad kan jag säga jag är ledsen över att jag kom i gång så sent för nu vill jag syssla med allt, dressyr, hoppning, western ... yuo name it... allt är jag sugen på....men nu när klockan är efter nio och jag ska upp tidigt i morgon är jag sugen på att lägga mig och läsa... vi hörs god natt

Sent :eek::eek: inte då , tok heller . du har ju minst 40 år kvar ju , du hinner :)

Du får göra som de andra här när de tar emot o hiva sig upp. De har någon mirakelgrej de använder då.

finns visst o köpa någonstans för en överkomlig peng . Fråga dem du:laugh:

Kul, jag har också ett fullblod som gick några löp när han var bäbis;) Härliga hästar!

Och välkommen Ulrika C! Bara lugn, du har många år på dig att hinna med allt. Du är ju rena ungdomen här:)

Jag skottar snö:cool:

Har kommit en hel del av den varan nu. Tidigare såg det ut så här:
101112SnowFarm.jpg

Nu är det det dubbla snödjupet. Har snöat mest hela dagen...

Jag är bättre men hostar illa. Tänkte börja jobba häst i morgon, har inte vågat tidigare för febern har inte velat släppa greppet + att jag slitit ont på utbildningen på självskyddsträningen. Jisses, hade ingen aning om att det fanns så mycket muskler kvar i kroppen att få fart på:eek:. Det blir till att leta fram skoteroverallen och hålla sig varm och torr nu...vidare rapporter kommer framöver:D

Åh, vaf jag är glad att det har regnat här idag:) Det behöver man iaf inte skotta bort...
Och krya på dig, men ta det lite lugnt, så du inte tar ut dig.

Välkommen Ulrika C ...du ska inte ha dåligt samvete för hur du ligger till med din 07:a...min blev insutten förra vintern och sen har han mest fått slå dank men det ska bli ändring nu. Lyckades fixa alla delar till hans sadel för ett par dagar sen och nu ska vi bli lite seriösa. Inte bara min lilla rödhätta (född 04) som ska få jobba framöver ;)

Du är gullig :) ... tack, jag jobbar på att bli bättre men det får vara någon måtta på det lugna nu. Hästarna behöver ju jobba och jag behöver ha mina sköna ridturer i vildmarken här :D

Välkommen Ulrika :)

Här är det glatt och trevligt, och som flera sagt man delar med sig av både det ena och det andra:D

KL

Idag blev det ingen ridning, hela huset fullt av barn och barnbarn, de sista åkte för 20 minuter sedan. Det är så kul att ha huset fullt ibland, man saknar faktiskt alla skor i hallen när de är borta:p

Prinsessan och jag hade dressyr träning igår, och något måste ha hänt:D Hon skötte sig exemplariskt, jobbade på och gjorde allt matte ville att hon skulle göra, hon har varit så här snäll i tre veckor, är det lugnet före stormen tro?:o

Snön är dock ett elände, vi har inte fått på snösulorna ännu, så är man inte försiktig med vart man rider så går stackarn på styltor:eek: Hovis kommer om 1,5 vecka men då är väl snön redan borta:angel:

Idag hade Prinsessan närkontakt med barnbarnet 1 år gammalt, hon ville väldigt gärna köra vagnen, vilket hon fick med lite styrhjälp, synd att jag inte hade kameran, häst som kör barnvagn, det hade varit något att ha på kort:p

valkommen ulrika, som herr gubbe sa, har ar vi, med skavanker och bryr oss inte ett dugg. Vissa har hallit pa i aratal, andra har precis borjat, men det ar inte fragan om att folja normen i hastvarlden. Ngt som vi INTE gor. Och oroa dig inte for din 3 aring inte vara inriden, mitt sto blir 5 i june (och formodligen mamma da) och hon har precis borjat sin traning. Vissa hastar, ja de flesta hastar skulle ma bra av att inte bli startade forrann varen de ar 4. Och nu pratar jag om ridningen forstas. Markarbete kan ju startas nar de ar nyfodda.. Sa hang bara med, vi alla lar oss ngt nytt och har manga goda skratt och delar ut grona gubbar for pepp och dansande bananer nar vi behover uppmuntran.. Bor du i mellansverige, sa ar tanken att en trail ride vill handa slutet av may borjan av june.. Runt Skagern, och inte den i Danmark. Ta med dig shettisen och kor, alla ar valkomna, med eller utan hast.

Marias, valkommen tillbaka. Yep gunghastar ar ocksa hastar.. Du far ta bilder pa kraken och lagga in lol.. Tant Ponny som just kopte sig en Flinga (Haflinger), Nappe den dar uppstoppade saken, well uppstoppad eller inte han ar HENNES palle for ogonblicket. Forstas Ville, wonderpony special, finns ocksa med i bilden men det ar ju egentligen dotters. Sa gunghast gar bra att galoppera over de fina angarna med.

Ida, du far upprepa barnvagns korning med princessan. Och ta kort. Det kan vinna arets ogonblick eller ngt sant lol.. Princessan tjanar egna havrepengar..

Piraja: Vaselin. Massor av vaselin som du slabbar pa i hastars hovar, da fastnar inte snon. Vet inte om de skall vara barfota eller i skor, men har for mig det inte spelar ngn roll. Dock undvik att satta pa sa det kommer pa skon, ellers det blir halkigt..

KL.
har har snon borjat smalta igen, pa ett satt bra da jag maste kora en drag i paddock for att fa ut ojamnheter och sant.. Det behover inte tina hela vagen, bara lite grann. Sen far det garna frysa igen haha.
Inte mkt blev gjort forstas, dalig dag men jobbade med Mirrimouse the dangerous stallion lite. Han har borjat komma in i en troubled twos period, da man inte vill lyssna sa dar mkt. Men korde lite bett traning och tomkorning och bortsett fran radjuren som var intressanta gick det bra. Jag har en flock med radjur har, de ar fredade sa de har ju ingen radsla for manniskor tyvarr. Manga ganger kommer de upp till huset for en visit.. Och visst ar de fina, men villinte ha dem ata mina tulipaner nar varen kommer.

Algkalvarna var ocksa nara. Deras mamma dog, de ar arskalvar sa de blir nog fodrade i vinter. Dock, och igen jag vill inte ha dem for nara.
Annars inget nytt fran torpet i skogen. Bullen ar fet, jag ar fetare och vi bada behover motion.. Ha en god natti..

Välkommen hit. Som flera andra sagt så är det här mysigaste tråden på hela Buke. Jag blir lika glad varje gång jag öppnar den.

Nu har jag och dottern släppt ut hästarna för dagen. De som är vana att få komma ut runt kl 8 (speciellt på vardagar när stallägaren sköter utsläpp) såg minst sagt snopna och sömndruckna ut när vi kom och tände i stallet kvart i sex :) Men sådär är det när man bokat upp sig på utsläpp och glömt att man ska börja jobba kl 7,15 :cool: Kan tillägga att dottern ligger i sin varma, mjuka, mysiga, goa, härliga säng igen. Men inte jag :cry:

Hej och välkommen.... gäller alla nya som hunnit hit medan jag inte haft tid..

Säger som Piraja... ha inte dåligt samvete...

Har också en 07:a Hon gör inte så fasligt mycket och har inte heller gjort.
Hon är tänkt som körhäst.. (jag är trasig i kroppen).. Vi har väl hunnit halvvägs ungefär... dvs hon är inte satt i skaklar ännu... Men vi jobbar på det..:D

God morgon förresten...

Nu får ni ursäkta om jag inte tar mig tiden att läsa ikapp sen jag var här sist.

Livet rullar på som vanligt. Chefen är fortfarande sjuk... vilket lämnar mig med dubbla arbetsuppgifter... Hans och mina egna...
Jag har sen han blev sjuk sprängt flexgränsen på 40 timmar plus.... Så nu kan jag i teorin ta en vecka ledigt... Men i praktiken är det omöjligt, så man kan ju undra vad jag skall ha de extra timmarna till.... Övertid är inte att tänka på ... så jag får väl fortsätta att bygga på flextimmar som jag inte kan utnyttja.

Hästarna har mest fått stallträning senaste tiden. Det har regnat i princip oavbrutet senaste veckan. Blött är bara förnamnet. Det innebär att de får komma in på stallet på nätterna för att torka upp lite. De nyttjar ju inte ligghallen för det ändamålet.

Nåja... det har varit nyttigt. Den lilla Loppan har lärt sig att stå i box kan vara rätt trevligt. Där finns god mat och där går det att sova... Ett stort avtryck av en sovande ponnydam finns där varje morgon jag kommer och släpper ut dem.
Faktum är att hennes nya ideé är att slå på en tvärnit i stalldörren på morgonen när hon skall ut i regnet.

I morse hade jag inget tålamod... Så jag slog hennes grimskaft runt bogen på den stora damen och sen gick vi... Kan meddela att den lilla Loppan åkte med ut ur stallet med en faslig fart... Den stora damen är nämligen av motsatt åsikt. Det är bråttom att komma ut....

Nu längtar jag efter lite vinterväder.. Lite vitt på backen skulle vara mer än välkommet....

Varmt välkommen till vårt underbara gäng... :love:Hoppas du ska trivas lika bra som vi gör....

Iaf... igår låg jag å mumsade ostkrokar å kollade IDOL... men idag ska Kamel å jag på äventyr till Roliga Skogen... Han uttrycker sitt missnöje varje morgon genom att bita mig i rumpan när jag böjer mig fram för å komma åt grimman så idag har jag bestämt mig för att få ett slut på det...rumpan är mer än lovligt öm nu:eek: Hoppas verkligen INTE att han planerat att skicka mig flera meter upp å ner i sadeln bara för då lär jag ju inte kunna sitta på flera veckor...

Snön ligger vackert på plats och det är lagom kallt... så nu har jag verkligen inga ursäkter till att utebli från Roliga Skogen mer...

Kamel är en rolig prick han... har nog aldrig träffat på ett djur med sådan personlighet...och han lämnar aldrig någon oberörd...oavsett vilket..antingen så älskar eller hatar man honom... ungefär samma status på min "lilla" terrorist, hunden Disa... hon lockar också fram känslor hos de allra flesta... och förmodligen så är det så med jag åsså... :devil: antingen så älskar man eller hatar man mig:o

Är nog sant som maken säger..."du har verkligen en sån där "pucko"radar som guidar dig vid dina djurköp" Han menar att allt är MITT fel.... fast jag tror han skojjar....

han är egentligen ganska förälskad i våra djur han me, fast han inte gärna skryter om det... det bästa är ju när han fyller badkaret under sommarbetet.... då ser man riktigt hur Kamel lyser upp...tar sig en stor tuva gott grönt gräs och sen sätter igång med sin favoritsysselsättning.... nämligen leken "Försök att knuffa sura pappa i badkaret":love: Det är en ren fröjd att beskåda.... Maken gör allt för å slippa bli blöt, svär och hotar med slakteribil, grillspett,skjutlicens, arsenik i foderhinken, ommontering till cykelställ, järnspett i röven etc etc och Kamel som bara skrattar åt honom och fortsätter knuffa, böka och stöta å jag som ligger 3 meter bort å skrattar så jag gråter...:rofl:

Jaja, nu är det vinter iaf... idag blir det ridning så jag lär ju dyka upp senare och ge er en uppdate...kanske skriver jag ståendes, eller liggandes...ni lär ju få veta läget iaf...

Kram å hej på ett tag....

PS
Syrran, du måste ju ändå försöka att inte jobba till 5oo%... vore trist om du jobbade dig sjuk...:crazy:

Det ar en gra morgon pa torpet i skogen. DDet har snoat lite, ett puderlager men nog att borsta fran bilen, det ar -0C vilket betyder blixthalka pa E45an. Och jag bara maste inhandla giftpinnar och de dar pelleten. Pallar mumsar, jag har coffee och livet ar sadar.
Petra hasttjej kom inte igar, jag ringde henne har at 10, och hon var sur. Vi har lite problem med en av hennes "kompisar" som inte ar speciellt bra sallskap \(drugs,alcohol etc) men hon ar ju myndig sa vad kan man gora.. "kompisen" far petra att ringa och saga hon inte kan komma, for kompis ar avundsjuk och tycker inte att petra skall agna sig at smutsiga hastar... oh well, livet med barn...Jag skall kora forbi och dra ur henne ur sangen pa vag till gasmacken, se om det hjalper..

Och om det inte ar alltfor halt, jag skall prova mig upp pa bullen, kroppen ar inte vaken annu sa vet inte hur jag mar.. men hoppas pa god kropp idag..
Hoppas ni alla har battre vader an har, och dagen blir fylld med manga pallar och pyssel..

Kl.

Jaha, då var det dax för en ny dag. Har vaknat och fått i mej frukost, hundarna och pållarna har oxå fått sitt. Vet ni gott folk att om 6 veckor har julafton redan varit :eek:. Undrar varför julen kommer så plötsligt varje år. Jaja, det blir nog nån rå med det oxå, jul blir det i vilket fall som helst.

I dag är det tusen saker som ska hinnas med så man får ligga i som en iller och ikväll blir det 50 årskalas för en kompis.

Ha en härlig lördag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka