”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Hm, doktorn lät inte alls så glad i hästar, så det är nog dumt att hon hoppar upp än så längen. Men vi har hästarna i stallet hemma på gården, och hon har hållt i Destiny själv när jag skulle hämta något inne i stallet i helgen, så hon är inte rädd för dem ifrån marken. Så hon är inte rädd för hästarna. Däremot får vi se hur det blir med ridning på själva ridskolan, för det var där det hände, på en ridskoleponny.
Men, som jag skrivit innan här, så går det med all säkerhet att muta upp henne. En kanelbulle om du sitter upp, 2 glassar om du skrittar ett varv och lite sånt. Vi har 3 ponnyer här hemma, shettis, C och D ponny, så hon kan i lugn och ro sitta på dem när hon känner för det utan att jag betalar massor av pengar för ridlektioner som hon kanske inte vill rida på sen.

Jisses va duktig du varit. Nu får jag kanske be om ursäkt, jag har läst och försökt hänga med i tråden, men var det inte du som knappast ville rida ifrån gårdsplan för ett tag sedan?
Ja, nu vet du att du klarar av mer än du tror, eller hur? :D

Nja, jag ville väl, men inte hästen :)
Eller det tog 1 år innan jag vågade ta tag i det, rättare sagt. Jag vågade inte göra nåt som innebar att jag blev tvungen att "bråka" med henne.
Men när hon började vända hem även med sällskap, hade jag inget val.

Det känns ju roligare nu när jag vågar mer, helt klart.

Imorgon har vi nog ingen barnvakt på dan, äldste sonen har ju varit hemma förkyld och kunnat hålla koll på de små , så imorgon måste jag kanske rida iväg ensam. Men det tror jag går bra.

Trist med dottern.
Hoppas hon inte blev avskräckt.
Min dotter red en ponny som hon ev skulle bli medryttare på. sen skulle de hoppa för första gången och ponnyn ramlade på sidan , med dotterns ben under. Tror hon blev lite mindre intresserad efter det. Synd.

Senast ändrad:

Du hade sådan otur att så mycket gick sönder:cry: Hade hoppats att det inte skulle vara mer som behövde lagas.

Jag krossade handleden vid ett fallskärmshopp (gjorde det absolut förbjudna, satte ner handen och tog emot, det sade krasch) och det har peppar, peppar blivit helt bra funktionsmässigt, även om det tog tid. Så hoppas att du också blir helt bra :)

KL

För tillfället har jag bara en skada som snart är helt bra hoppas jag, jag "tappade hakan" vid en liten oväntad avsittning från prinsessan. Jag brukar sitta kvar, men denna gången blev det tvärnit i galopp, därefter 180 grader sväng följt av ny galopp, jag klarade mig till ny galopp, men vid det laget var jag så i obalans att jag körde huvudet i backen. Jag rev upp mjukdelarna i ansiktet från ena sidan av läppen runt hela hakan. När jag reste mig och skulle ta prinsessan röt min ridkompis "SITT" eftersom hakan hängde bara i senorna och den lilla 12-åriga flickan vi hade med oss blev lite blek om nosen.

I alla fall 30 stygn och två tänder senare (de är fixade) är jag helt ok funktionsmässigt:laugh:

Usch, det är med skräckblandad :devil: förtjusning som man rider över huvud taget faktiskt.
Tur att det är fler härliga galopper i skogen än avåkningar med rejäl markänning, annars hade man snabbt gett upp :crazy:

Men fy, nu får ni sluta med era skräckhistorier, annars får jag sälja hästen :p
Jag har *peppar peppar* aldrig ramlat av.
Sambon brukar säga att det är svårt att ramla av i skritt :rofl:

*kl*
Just det, måste ju visa här att marodören som skickade av mig över hindret kan hoppa riktigt bra- ibland om han vill.
Jag lär mig inte hur man får in foto här, så det kommer en länk.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29741375.html
Fotat för ett år sen, det är min då 10 åriga dotter som rider.

Min avramling var inte prinsessans fel, hon är en unghäst och inte riktigt van vid allt, en gubbe med en stor svart hund som gömmer sig under en gran kan skrämma slag på vem som helst:eek:

Och Lobell, du får tala om för sambon att du minsann rör dig (er) i andra gångarter än skritt också:p

Yrrol Han ser kanon ut :)

Tack för era gratulationer! Jag har haft en skön dag, med stall och ridtur på fm, sen spa på Tylöhus med skrubb, massage, ansiktsbehandling, bubbelpool, pedikyr...Jag är fasen inte mer än 30 nu!!!
Middag ikväll med barnen utom ena dottern som är i Gbg, fast henne träffade jag ju i Malmö när vi var där för vernissagen<3

Ja, nu har man klarat av den här dagen på ett skönt sätt, då är det bara att fortsätta:)

KL

Godmorgon alla härliga... Vilka fina bilder ni delat med er av..Här har det vart viloläge sen igår...fixade ju till min rygg ganska illa när jag böt bort städning av nedervåning mot att mocka alla 4 boxar..:o Tsss, kände mig som hundra år i söndagar...:crazy:

Iaf... Overollerna på Jula är helt underbara...har själv köpt 2 och ska köpa den tredje senare... Personligen så ska jag ju bara använda 1 men mina två töser ska också ha varsinn.... Jag har tidigare haft en liknande från samma ställe...hur skön som helst...:love:

Iövrigt så har det väl inte hänt så mkt... Vintern har kommit och det har småsnöat i 2 dagar...inte alls kallt utan milt... idag har det dock tagit ett uppehåll med flingorna...tänkte mig nog en tur idag... fast...sonen får nog hjälpa sin ömma moder med att lyfta upp sadeln på älskade Kamel:angel:

Önskar er alla en härlig dag..återkommer senare med lite nytt uppdate:bump:

hahahah, du far lara el camelo att ligga ner som hans vanner gor i oknen.. da ar det bara att satta pa sadeln och kliva pa.. lite vingligt forstas nar de reser sig men hey du ar pa toppen av honom..

har regn sno och blota. jag vantar pa petra hasttjej att komma, saj ag kan kora till stan och handla ett par (rosa) vinterstovlar/kangor pa hooks.. och i morgon kommer mer pellets.. ja jag maste hamta men i alla fall.. sa storstadning av boxar..

bullen ar fet, jag ar fetare, en dag kommer vi vara i shape...

Jag har precis kommit hem efter att ha köpt min Jula-overall.
Provade stövlarna jag beställde igår och de var sköna :)
Köpte oxå mössa med inbyggd pannlampa, som sambon snodde direkt. Jag har ju beställt oxå så får ha en själv sen med.
Sen slank det ner en adventsljusstake :)
Jag blir galen när jag ser alla fina belysningar :idea:

Här har det regnat, så hoppar ridning tror jag.

ahhh vad jag onskar (ibland) att det fanns in Jula nara har.. men kanske lika bra, jag spenderar nog med moolahs som det ar..

I andra news, jag fortjanar bananer idag. Froken Madeira har nu lart sig att nar grimskaft droppar pa marken/tyglar hanger ned skall man sta stilla. En verkligen bra sak att kunna om man ar palla. Och hon var sa stolt over att hon stod still och vantade pa mig, visst forsokte hon att ga ivag, men allt jag behovde saga var, no stand still och dar stod hon som en statue.. Det finns verkligen hopp for den hasten. Jag ar valdigt fortjust i henne och hennes "hjarna".
Sa pallar ar nu ute och ater eftermiddags ho. Jag slafsar i mig proscutti med tortellini och senblir det naptime.. Gor inget mer an nodvandigt idag.. Ingen palleritt alltsa.. Jo, jag har lagt undan ett par av de dar rosa winter/snowboots fran Hooks, 249,00 pa special.. sa monday nar jag ar hos doctorn skall jag ta en tur runt pallebutiken.. Nej nej inget annat skall kopas.. tror jag..
Sitter har med spisen gaendes, Kronljus i staken och det ar ganska mysigt

Grattis till framsteget med Madeira :banana:!

Här har det verkats hovar på fm och som vanligt var Winnie som en bortskämd tjurig liten ungdjävel :mad: (ursäkta språket men det finns inget annat att ta till) Jag blir galen på henne!! Hon ska inte lyfta fötterna och gör hon det så hänger hon som en potatissäck på M, hon rycker åt sej benen, hon stegrar sej halvt om halvt, hon ränner med benen och det värsta är att hon tycker att det är skiiiitkul, det aset! Gud va arg jag blir!

Ina däremot var jätteduktig i dag, hon har varit lite skeptisk till det här med att verka fötterna men nu stog hon så stilla och fint så jag blev riktigt glad!

Nu har jag varit nere och fixat med höburen och gjort den ren från blött hö, ja jag fick bra med hjälp av dottern min. Nu ska jag åka och handla lite gott till helgen.

Hmm, det brukar bli mer om man är i pålle-affär... Och duktigt av fröken Madeira, väldigt användbart att de står stilla så.

Här regnar det, och blåser, så det fick bli ridhuset. Men pålle jobbade på bra, och fick t o m vara draghjälp när rädda halvblodshästen inte vågade gå förbi kalvarna som var i sin fålla utanför ridhuset. Fullblod och klok som han är hade han koll, öronen var väldigt spetsade:) men gjorde som matte bad honom. :love:

KL

Herregud.... vad jag skäms:o... jag är verkligen en förtappad uslig själ:cry:

Sonen ville att vi skulle kolla film, han fixade kaffe å macka och sen la jag mig ner för att .............................................................somna:cry:... FÖRLÅT älskade Kamel...förlåt, förlåt förlåt.... :cry: men kudden var så skön, magen så mätt och täcket så omhuldande....

så, ja, ni förstår vart jag vill komma med denna bikt.... jag somnade å sov istället för ta ut Kamel på lite Roliga Skogen-skump:cry:

Jaja, skäll nu på mig... Imorgon ska jag inte låta mig luras av vare sig goda mackor, sköna kuddar eller varma täcken..:angel:

LobellHärligt, nu slipper du frysa om det blir vargavinter...alltid skönt å veta...

KatRosa vinterpjucker låter skojjigt...du får ju allt slänga in en bild på nyförvärvet sen...

Jag tror att herr Kamel förlåter dig om du går ut och ger honom en morot lite senare :)

Det där är ett på ren svenska jädra ofog , men de är hon som är ung va.

När de är sådär så vägrar jag verka fötterna på dem , då får ägaren hemläxa o uppfostra hästen ,

Nu vet du ju om de , men när du blir frisk i handen får du träna på de där.

Skäll inte på henne , utan lugnt o sansar , när hon drar benet eller lägger tygnden där , släpp benet med gång , tjyvhåll inte . Ta upp benet o börja igen , släpp om hon gör om , håll på så så slutar hon snart.

Nervpåfrestande för matte men funkar om du håller dig lugn o inte blir arg.

lycka till :laugh:

Blött o surt så de skvätter om de :(

Idag har jag kört nordsvensk i timmerskogen . Pållen var riktigt duktig faktiskt, lite het i början men vartefter timmarna gick så lugnade de ner sig.

Så nu vet ägaren att de går att köra han , ska bara få han till att göra de med :)

Men fy tusan va blöt man blir o frusen , de droppar från träden o allt man tar i är blött .

Nä en varm dusch o en balja lut med en droppe värme i så är man på banan igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka