”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det behövs inte mycket för att göra de små liven glada:) Men sorry, pålle stannar:love:

Här blir det inte så mycket hästeri idag. Gjorde stallet direkt i morse, sen iväg och göra skäl för lönen...

Nu ska jag köra till Malmö öch hämta maken som varit i Italien. De orkade inte vänta på tåget, så då blir det en liten tur för mig. Men det gör jag så gärna, då får jag ju hem honom snabbare:love:

Ha en bra dag!

KL

Nu ska ni få en litet ridhusäventyr!

Min dotter Johanna, 9 år, ville rida efter mig när jag hade ridit klart. Så hon hoppar upp och rider ett par varv i ridhuset och när hon i skritt kommer på långsidan har hon förmodligen gett en svag galopphjälp och hästen börjar sakta galoppera. Johanna blir lite rädd och hennes pappa kommer till undsättning, stoppar pålle som gör en sväng, vilket får Johanna att glida lite på sidan. När hästen stannar glider hon av och landar ganska mjukt på sidan. Hon blev lite rädd och gråter en skvätt. Men som den grymma och elaka mor jag är fick hon sitta upp igen, men nu har jag hästen i lina. Johanna får skritta, trava och galoppera, nu är det en mycket glad och skrattande tjej som rider! Hon är nog ganska stolt ändå, tror jag, för när vi kom hem så sa hon att hon vill galoppera i morgon igen!!

I övrigt så är det en riktigt fin dag här nere, vi har bytt hage så nu går dom i vinterhagen till hästarnas stora glädje!! Där finns ingen lera och gott om gräs.

Susanne.

Haha, stackarn!

Här är det jag som ibland hotar med avveckling på hästarna och sambon som ropar -Nej!
Fast jag gör det oftast som ett knep för att kunna få köpa ännu en sadel eller stövlar .
Det är ju ingen ide' att ha häst om man inte har en bra sadel. Och man kan ju inte rida om man inte har bra stövlar.

Idag är det gråväder och fuktigt, fast det börjar skymta lite blå himmel.
Har mockat och gett hö och väntar på att hämta dottern vid tåget.
3 timmar kvar och tiden sniglar fram. ska ju bli så kul att se henne igen! :laugh:

Tror att min husse hyser hemliga drömmar om att jag skall komma fram till beslutet att släppa hästarna... Men han säger inget... inte ett knyst... Men när jag någon gång muttrar nått om att sälja eländena.... då tänds en gnutta av hopp i hans ögon.... :D

Idag har jag så här långt brottats med snabeldraken.... Sånt måste ju göras .. När det dessutom gått en ansenlig tidsperiod sen den sist motionerades så blir det till att göra det hela rätt grundligt. Det är ett träningspass av guds nåde och man blir lika svettig som vid joggingturer i den mörka småländska höstnatten.

Stela och blåa muskler har i alla fall tvingats igång och kroppen känns ovanligt medgörlig...

Om en stund är det dags och gå ut och ta hand om stallet och de fyrbenta varelserna... Både kort och långbenta....

Ha ha, stor skillnad här! Om jag någon gång nämner att jag kanske ska sälja hästarna hörs makens muttrande: "Över min döda kropp" ....:D...han är inte intresserad av ridning och kan väl sucka någon gång när det kostar lite men aldrig att han vill vara utan dessa familjemedlemmar:love:...

Har precis kommit in från en härlig skogstur på Rödhättan. Upptäckte nya stigar som jag utforskade...Jisses, jag kan vara ute i flera dar i sträck utan att ha täckt upp alla ridleder:bow: ... Nu vände vi lagom så att hela ridturen tog ca 1,5-2 timmar ... Ska börja tidigare på dagen nästa gång. Idag var det tjock dimma hela förmiddan så jag kom inte ut förrän vid 12:30.

Rödhättan är nöjd, jag är nöjd och Rocket blir nog nöjd sen. Har precis lyckats knåpa ihop tie strapen på hans sadel...nu ska bara off billeten på också:cool:

...fasen också...tror förkylningen tog omtag. Herrejisses så jag är just nu...trots medikamenter :(

*KL

Ikväll har jag tagit farväl av gammeltanten som står i stallet:cry:

Min son har ridit henne ganska mycket och hon är en häst som alltid har varit het, det var inte längre sedan en ett halvår som hon drog med honom, förbi mig (sittandes på en unghäst som inget hellre ville än följa efter). Hennes min vid detta tillfälle var obetalbar, här kommer jag, jag vill galoppera tills jag tycket att det räcker:p Hon stannade efter ett tag och undrade varför vi andra inte hängde med;)

Damen har uppnått en ålder av 29 år och hon har haft ett väldigt bra liv, hos samma ägare de senaste 19 åren. Funkat som het hopphäst (tävlat med bra resultat), som familjehäst med anpassning efter vad olika ryttare gillar, som häst på ridläger där hon hjälpt till och tagit hand om de mest oerfarna, till att som äldre mer få göra det hon tycker är roligt. Jag önskar att alla hästar fick ha ett så bra liv som Zerina.

Imorgon kommer Zerina att få somna in

mina sympatier till er i de svåra valet vi alla djurägare ställs inför förr eler senare:cry:

Men Damen har haft ett strålande liv , som hon nu får fortsätta på ett ännu bättre ställe , där vi tyvärr inte har tillträde.

Vi föds och vi dör , de enda som är säkert i livet för både djur och människa

Minnena bär vi alltid med oss i ett eget rum i hjärtat .

lev väl Damen nu är gräset alltid grönt o vattnet porlar friskt under en evig sol

Styrkekramar till er inför imorgon.
Hon har haft ett bra liv där hon varit omskött o älskad.
Det är ni som upplever tomheten men alla fina minnena har ni kvar och hon galopperar ut på Trapalandas evigt gröna ängar till nya kompisar som väntar.

Åh, vad det är jobbigt, att behöva ta såna beslut. Men man får ta fram de logiska argumenten och veta att man gör rätt.
Kram på er och behåll de lyckliga minnena.

Vad tråkigt. Vid den åldern har en häst levt ett långt liv, det måste vara skönt att veta att det har varit bra och att ni har så många fina minnen av henne. jag hoppas att allt går lugnt och fint i morgon så att hon får lämna jordelivet med flaggan i topp.

Kram!

med en gammel tant sjalv i stallet vet jag hur hart det ar att ta den dar sista beslutet. Tant fjanta skulle vara borta nu egentligen men sa blev det inte, och det var val ngn mening med det ocksa.. Jag ser inte fram emot den dagen alls.
All my best till agarna av din gammel dam och du vet ju att hon inte lider langre utan kan galoppera runt med sina vanner och familj.. och en dag...

Tack alla för era snälla ord.

Damen fick lämna jordelivet på ett mycket lugnt och fint sätt. Ägaren är ledsen naturligtvis men inser samtidigt att hon har det bätte på de evigt gröna ängarna, eftersom hon blivit så mycket sämre på ganska kort tid. Där kan hon rejsa som en unghäst igen:) utan begränsning av sådana saker som gamla ben och leder.

kl - har vi gamlingar gått i ide? Det verkar lugnt med hästeriet nu när vi gått in i november, eller så är det fullt upp så ingen hinner skriva.

Själv har jag inte ridit sen i fredags, av kända skäl, men nu har pållen fått nya skor och det är dags att ta tag i oss igen. I kväll ska dottern hoppträna, men i morgon tänkte jag hinna med en liten uteritt. Om vädret är någorlunda.

Jag rider ju mycket, men har uppehåll på grund av magsjuka.
Jag provade att rida igår. Jag tyckte jag mådde lite bättre, men efter ett par travsteg ångrade jag mig. Så det blev inte mera ridning.
Jag och hästarna hoppas att jag snart blir bättre.
Jag har inte råd med att vara sjuk.:cry: Jag får snart panik om jag inte snart blir frisk.

Nej då inte ide men jobbade över 50 timmar förra veckan+att dottern fortfarande går i gips så hon rider inte varje dag så mkt att pållarna faller på min lott.
Var härligt väder här igår så det blev markarbete med båda för att sedan åka o kolla på träningen.
Får väl se vad jag hittar på med dem idag.

Usch magsjuka är inte skoj,hoppas att du kryar på dej snart.

Ja här händer det inte mycket på hästfronten mer än att dom får mat och lite klappar :laugh:. Men igår var jag med min hästkompis och tittade när hon red för instruktör och jag var sååå avundsjuk! Annars har vi ju bara hjälpt sonen med familj att flytta hela helgen men nu är dom installerade i sitt hus så nu får dom ta reda på alla kartonger själva.

I helgen när jag var och nattade hästarna en kväll så hittade jag en liten kattunge som låg och tröck i halmen inne i lösdriften. Den såg så rädd ut men smet iväg när jag försökte närma mej. Fick känslan av att det var en "sommarkatt" som blivit kvarlämnad, jag har aldrig sett den förut. Mamma och pappa såg den dan efter när dom var hit, då var den efter vägen och sprang. Lilla skrutten!

Hujedamej , de där är inte roigt alls , man blir ju så matt.:(

Gammal huskur jag brukar köra med , te och skorpor o Imodium tabletter, brukar hjälpa.:)

Glöm inte dricka o äta , annars blir du ännu sämre. Håller tummarna för att snart går över

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat