Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2
KL
Stoppar in ett livstecken från mig. Det har varit vääääldigt körigt den sista tiden så jag har bara skummat tråden det sista
Jobbar som en tok och alla mina lediga dagar åker jag 8 mil till min mor och vårdar henne i hennes hem. Har i princip noll tid för Pållan men så är livet ibland.
Hon går mest och lerbadar i hagen. Fölis hälta är utredd. Det var en hovböld och den är under behandling. Men under fyra dagar stod hela klanen inne efter som fölis inte fick gå ut. Släppte dock ut pållan en stund i ösregnet varje kväll så hon fick lerbda lite. Resulatet av det- några regnskållor
Så nu är hon pottsur när jag borstar henne. I fortsättningen så är det täcke på ute!
Hullet kommer så sakta men fölis är lite tun så nu ska hon fodras med det foder hon år under dräktigheten igen. Det ska visst främja mjölken. Allt det jag puttar i henne nu fastar mest på henne. Inte fölis. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle vara så krångligt att sätta en foderstat på sto med föl
Å andra sidan var jag ju inte med från början med foderstaten utan fick det lite på köpet med hästen så att säga....
Här om dagen fick jag ny information om det stall som jag var mest intresserad av från början. Två av mina vänner vill flytta dit f.o.m samma datum som jag ska flytta pållan och en box var ledig. åkte och tittade och blev jättesugen. Men så har jag ju sagt ja till den andra platsen. Dock bara muntligt.
Priset och avståndet blir exakt det samma.
Stall nr 1 (det jag är sugen på) har större ljusare box, högre takhöjd, riktig stallgång att ställa upp hästen i, spolmöjligheter är på gång, varmvatten kommer att finnas. Liten uppvärmd sadelkammare. stooor paddock med gummiflis. Sommar och vintebete. 5-6 hästar så vi blir ett litet gäng. Känner alla och det är BRA folk. Transport finns att låna. Superbra ridvägar.Vi delar in och utsläppen på 5 personer under vardagarna. Morgonfodring sköter ägaren. Hagar sådär ännu men mer mark ska stängslas in med tiden. Utevistelsen bestämmer vi själva.
Stall 2 (det jag sagt ja till muntligt) mycket mindre och lite mörkt stall. Boxen mindre och takhöjden var i lägsta laget. Ingen direkt stallgång att ställa upp hästen i vilket kan behövas i mitt fall särskilt under sadling ( surpuppa när man ska dra gjorden). Stor uppvärmd sadelkammare. inget varmvatten utan det hämtas i bostadshuset. Inga spolmöjligheter. Paddock, sommar och vinterbete. Alla in och utsläpp ingår. Ägaren verkar jättebra att ha att göra med. Två hästar (båda hennes) men bara en som är ridbar. Lite sällskap m.a.o. Mycket utevistelse, bra hagar. ridvägar sådär.
Å så har jag ju redan sagt ja
Kan man ändra sig två månader innan flytt? Är sååå villrådig.
Grejjen med stall nr 1 är att jag kan få även motionshjälp av pålitligt folk till pållan. Vännerna som också flyttar dit är mor och äldre dotter och de har en unghäst samt en ridbar så de lånar gärna pållan ibland vilket gör att hon får de möjligheter att gå så mycket som jag önskar.
Hur ska jag göra??? Vill ju verkligen inte dumma mig mot stall nr 2. Kan tillägga att hon inte letar aktivt efter en inakordering utan det var jag som sökte upp henne och frågade. I boxen idag står en av hennes hästar som ska bort.
känner att jag måste bestämma mig innan helgen....
Snurrvoff