”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Lugn promenad :confused:..... funderar på det en stund och kommer fram till ....Är inte det slöseri med tid????

Min natur är lite åt hållet..... * allt eller inget*... *Ska det vara så skall det vara ordentligt* (vilket även inbegriper vurpor)... :D

Träning skall kännas i kroppen.... annars har det inte gjort nytta :p

Sorry, han åker hem på söndag;)

Syrran, springa och fara omkring...finns ingen anledning. Undra på att folk blir stressade. Nä, lugnt och fint. Vi har 24 timmar per dygn allihop, antingen vi springer eller går.

Problemet idag är att vi ska stoppa in så mycket som möjligt i dessa 24 timmar. "Spara tid". Till vadå? Kan man ta ut den sen, den sparade tiden, som på en bank? Nä, andas, njut och ta det lugnt:)

och förlåt Syrran för att jag skrattade när jag läste om ditt fall i mörkret men du gav en sån målande beskrivning så jag "såg" hela händelsen framför mej

Skratt på du.... det bjuder jag på... Faktum var att jag skrattade rätt gott åt mig själv... speciellt över hur det måste sett ut när jag skulle kravla mig upp på benen igen... ;) Självklart hände vurpan längst bort hemmifrån... så det var ju bara att *spotta i nävarna* och bita ihop och jogga vidare... Dock något mer försiktigt resten av vägen... :D

Rätt åt dig tok-fia:laugh: Fara fram på de där viset. Motionera så är farligt o skadligt ju:o

Arbetskompisen håller på lika dant o är mer eller mindre skadad jämnt o jag får jobba med att fixa till leder o ligament .:laugh:

Nä får jag sådana där tankar är de dags för en mugg kaffe o eftertanke:laugh:

Vår Herre skapade ingen brådska , han sa bara vi skulle skynda oss på:o

ohhh sa fina polser.. de roda slathariga ar de basta tycker jag.. dock deras har kan verkligen satta sig i saker och hopplosa att fa bort.. men vembryr sig, har ju hasthar overallt ocksa.. och bryr ngn sig sa blir det "my way or the highway"

inget regn annu.. och jag kom pa att jag maste impregnera madeiras nya regntacke.. tosen jag kopte den fran hade varit sa snall och tvattat det, men forstas ingen impregnering.. sa madeira var vat pa ryggen i gar kvall, TROTS tacke.. jag har en flaska ngnstans.. var vet jag inte men hittar val sa smaningom...Behover reda ut hennes trollman ocksa.. det tar aldrig slut med de har pallarna..
Tant ponny, skall leta reda pa detaljer och sander till dig pa FB. Om du nu inte vill ha en duktig fjordis pa 144cm nasta vinter, Dar Valdemar kommer ifran har de ocksa ett sto, och hon ar jatteduktig att hoppa ocksa.. Hon har gatt pa ridksola/gar pa ridskola nu i vinter men agarna vill att hon skall gora ngt annat nasta vinter.. Kanske ngt att tanka pa?? Och da har du din hoppehast hehehe.. Sander info om bada..
nu tillbaka till reguljart program...

Får gratulera :) De där var riktigt fina taxar , inte något man ser var dag.

Hur är de med diskbrocken numera på rasaen??

Har för mig att amn för många år sedan tog tag i de där eller hur vart de??

Jag tror de säljs rätt många skotrar där nere :)

Ja inte snöskotrar men väl vattenskotrar :angel:

Fast de säljer nog inte skoteroveraller för de är fodrade

kl.
Så då har man vaknat till liv efter ngr muggar kaffe,dags att åka till pållarna.
Solen skiner o ca 8 grader varmt,de får nog inte nån vilodag som tänkt:laugh:
Ha en härlig dag allihopa

Får gratulera :) De där var riktigt fina taxar , inte något man ser var dag.

Hur är de med diskbrocken numera på rasaen??

Har för mig att amn för många år sedan tog tag i de där eller hur vart de??

Diskbråck finns fortfarande i rasen. Och visst jobbas det för att göra nått åt problemet. Men problematiken är inte helt lätt. Kortfattat kan det beskrivas så här.

Den gen som ger de rastypiska korta benen ger också ökad kalkinlagring i diskarna... Det är en form av dvärgväxt. Men det är också den gen som gör att en tax är en tax.

Om man skall hårddra det hela så är det avel på en defekt egentligen.
Så att avla bort risken att få diskbråck går inte... Då får man även avla bort de korta benen.

Däremot går det att inrikta aveln på linjer som har mindre kalkinlagring i diskarna. Detta går att fastställa med röntgen...

Mindre kalkinlagring i diskarna minskar också risken för att en individ skall utveckla/drabbas av diskbråck.
Uppfödare måste erkänna detta och utesluta de hundar som har hög kalkinlagring i diskarna. Kan vara svårt om man har ett superexemplar av hund med mycket kalkinlagring.

Tyvärr är röntgen inte tvingande... utan frivillig. Så de allra flesta uppfödare väljer att blunda för problemet. Så länge man inte fått diskbråk på sina linjer så kör man på. Skulle diskbråck uppstå så släcker man den linjen....

Tyvärr är det så att rapportering av diskbråck även den är frivillig... och det vet man ju hur det är då.... Det finns ju uppfödare över hela registret. Från de som aktivt jobbar med problemet till de som leker struts och stoppar huvudet i sanden. Dock skall tilläggas.... att majoriteten av taxuppfödarna tillhör kategorin *aktivt jobbar med problemet*

Sällar mig själv till den skaran... Avelstiken Ina är röntgad med utlåtandet Typ A dvs lite kalkinlagring. Även om hon nu är för gammal för fler kullar... och dottern (Busan) haft problem med livmodern är där med kastrerad. Sitter således inte på en avelshund i dagsläget så kenneln vilar för tillfället.

Senast ändrad:

Kl Varit ute på höstpromenad. Då hinner man se alla härliga fenomen i naturen. Tyvärr bara mobilkamera, men...

Får med ullig gullig päls
Foto0630.jpg

Mossan tar över stockar och stenar
Foto0633.jpg

Foto0634.jpg

Träden klär sig i gyllene skrud
Foto0635.jpg

För att sen ge oss en matta att gå på
Foto0640.jpg

Oj, var det HÄST vi var intresserade av? Jaja, jag älskar ju HÖSTEN också, så jag delar med mig ändå;)

Jag måste bara få visa vad jag hittade på KappAhl idag. Solklart ska nya barnbarnet börja rida så snart hon kan hålla huvudet stadigt ;) Och för att förbereda inför det har jag köpt hennes första ridbyxor idag.

DSC00029.JPG

Storlek 62 :love:

Härliga höstbilder. Det är så vackert med alla färger.

Jag älskar också hösten...när den är som den ska vara... :p Här är det just nu blandning mellan regn, hagel och snö...Inte den bästa blandningen iaf... Är grymt grinig på Herr Kamel som har trampat bort en framsko igen...självfallet så hittas den inte heller...så, nu har jag rotat i diverse gömmor och funnit en hyffsad ersättare men då saknar jag SULAN:devil: Satan...vad irriterande...idag skulle jag galant kunna auktionera ut varenda pålle för en struntsumma och skaffa mig marsvin å undulater :devil:dessutom så har jag surnat till över att alla gårdsåsnor, men främst då Kamel, roar sig med att stampa ihjäl varenda skithög till knappnålsstora kluttar och spritsar pinket över precis ALLT:devil:

Ghaa.... Jaja, skit samma, hur som, såg att ni skrivit om overall och även länkat till Jula... Jag använder en sån 500:kr sak...hur underbar som helst vintertid... funkar till allt, rida, skotta, mocka...Vi har ju oftast både massor av snö och minus 35 och då är den kanon och krypa in i innan man går ut...:love:

Men Syrran Seriöst!!!! Jogga i mörker...du är ju inte klok... det enda man ska göra i mörkret är dansa sängkammarvalsen... till allt annat behövs adekvat LYSE:laugh:

Ja, nä, men nu ska jag väl ta det allmänt lugnt ikväll för att imorgon flirta med min kompis så han komme rå fixar Kamel's framfot... sen ska jag som rent straff ta ut honom (Kamel alltså) på en redig tur i Roliga Skogen... så han blir så trött att han vare sig orkar trampa lös dojjor eller döda skithögar:cool:

Kram å hej...

Men GUD, så gulliga... helt outstanding...:love: Så jävvla söta bysser.... gudars=)

Du är en ängel:love: Ja har ju som alltid problem vid barnbarnets födelsedag om några veckor , men nu blir de väldigt lätt i år.

Nu gav du ju mig en perfekt ide för ett antal år framöver :)

Du måste ju visa oss ett kort med underverket iklädd ytstyrseln ju :laugh:

Pröva o sätt på Kamel ett par boots i hagen , många trampar av sig mindre skor då , bara ett förslag :)

Visst är hösten vidunderlig :love: jag tar ut min semester på hösten , har en deal med arbetsgivaren , så jag tar semesterde dagar jag jobbar dagtid , vilket gör att jag i 4 månader är ledig alla dagar , jobbar bara nätterna:laugh:

En höst dag med klar himmel , nästan noll grader , strålande sol o en långtur är balsam för själen. :laugh:

Fast jag gillar när hösten är som idag också - 9 plusgrader, lite halvgrått, skogen är tyst och liksom insvept i en varm filt. Kanske är jag som är konstig:confused:

inte är du konstig heller:) Det är ju de som är så fantastiskt med vädret i vårat land , alla kan hitta sin favorit o sitt inte gilla.:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka