”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Vi kan ju i alla fall tydligen utgå ifrån att vi bor på rätt sida av Sverige väderleksmässigt :laugh:

Jepp!!!
26120_382083597765_735617765_3657443_333164_n.jpg

Så här ska det se ut här, då blir jag nöjd :D

Fy vad jobbigt! Föredrar när termometern håller sig över nollan;) Fast visst, hagarna håller sig bättre, men man fryser ju hela tiden:(

Nejdå...det är bara att hoppa in i skoteroverallen och ta storstövlarna på så håller man sig varm...och det tar rätt bra att trussa i djupsnön :D

Håller med du :) fryser som en hund när de är runt nollan o surt o blåsigt :confused:

Upp till minus 15 går bra sen måste jag ha rånarluva för luftrören .

Snö är suveränt o muskla upp hästar i. När man körde in hästar passade man på när de var snö , de var liksom lite lugnare då:laugh:

Skoteroverall, vad är det:confused: Säljs det söder om Sundsvall, eller nåt?

Det har kvinnor norr om dalälven i stället för de laxrosa flossade mammeluckerna söderöver:laugh:

Nä skämt åsido ,.. vet du ju va de är .. ett mycket praktiskt plagg vis kyla , går utmärkt att rida i tex:)

andra gangen pa tva dagar jag hor om denna skoter overall.. och ingen tycks veta ngt eller var man kan fa tag pa eller hur mkt etc... som tajger, jag behover en, man kan ju inte ga i kronans vindrock hela livet (obs! matchande quilted byxor ocksa m90). eller man kanske kan..
en gang for lange sedan hade jag ett par moonboots.. toppenvarma.. gar sana att fa tag pa numera? och var och hur mkt??
sager tant kat som sitter har och fryser som en lort, men strax skall hoppa ner bland duntackena, ett under, 2 over och varmvattenflaska for tossingarna.. mums det..

Men:eek: skoteroveraller finns ju överallt ju. kolla på Grann gården tex sportbutiker , helt klart ett suveränt plagg. Min har jag haft i 5 år o jag använder den väldigt mycket.

Praktiskt med dragkedjor längs hela benen , väldigt lätt o ta på å av .:laugh:

Det är inte så att du sitter annorlunda i den här sadeln ? jag tyckte som du et tag men la ett vattenpass på sadeln i våg och mätte stiglädren o de var lika långa , då återstod ju bara jag o kollade o jo jag satt lite snett, av någon anledning.

Rättade till sitsen o sen var de okey. Bara en tanke :laugh:

Det kan nog vara mej det är fel på.
Sambon säger, att jag alltid säger samma sak så fort jag byter sadel :)

Men några gånger har de faktiskt varit ojämna, så då har jag haft dem på olika hål.
Nu vet jag inte, ska mäta fendrarna imorgon.

Sen tycker jag att fendrarna är för korta, medans sambon säger att de ser perfekta ut. Fan, jag får kramp i benen, men å andra sidan kan jag inte ha för långa då hon skumpar så i traven så måste kunna ställa mej upp.
Sicka problem man har :D

Ja, här på blåsiga, regniga västkusten kanske man skulle behöva en var 25:e år ungefär:crazy: Har inte letat innan, men de säger att den här vintern ska bli ännu värre än förra:eek: Granngården, sa du? Annars är det det de säljer som ridoveraller här och kan ta dubbelt betalt;)

kan tänka mig de:) enkelt är ju att googla skoteroverall , Bole har affärer som säljer jobbkläder , sportbutiker etc etc :)

Kanske ska fjäska för sambon. Han har konto på ett ställe som säljer arbetskläder, jaktkläder osv. Han köpte min ridregnkappa där.

Fast undrar hur Michelingubbe jag blir med skoteroverall!? :D:o:crazy:

jag håller med dig:) Tyckte fendrarna såg korta ut , du kan ju ine vrida till dem ordentligt.

Testa o läng tills du tycker de känns bekvämt och skritta några gånger o känn efter.

Så gjorde jag tills jag hittade rätt , nu har jag inga hål kvar o länga :o

att de inte känns bekvämt kan var en orsak till att tycker dig sitta snett,

Om du inte är lite sned i kroppen förstås :laugh: många är ju de utan att veta om det

Men kramp o obekvämt skall de absolut inte kännas utan mer som att du satt i en fåtölj:laugh:

Japp! Googlade och de såg ut precis som tösernas ridoveraller (synd att de var mycket mindre när de red ponny). Lite sportigare, kanske, lite "motorcykligare". Samma pris, ungefär. Då kör jag på ridoverall om det skulle bli en sån vinter. Annars duger regnstället;)

Du blir inte mer Michelin gubbe i en sådan än annars :laugh:

Lovar du kommer o älska den o inte villa ha något annat vid kyla och går utmärkt som sagt o rida i .

Ett termounderställ var enda jag hade inunder förra vintern när jag red i 15 minus

fanns de något lika bra för händerna så vill jag veta :o

andra gangen pa tva dagar jag hor om denna skoter overall.. och ingen tycks veta ngt eller var man kan fa tag pa eller hur mkt etc... som tajger, jag behover en, man kan ju inte ga i kronans vindrock hela livet (obs! matchande quilted byxor ocksa m90). eller man kanske kan..
en gang for lange sedan hade jag ett par moonboots.. toppenvarma.. gar sana att fa tag pa numera? och var och hur mkt??
sager tant kat som sitter har och fryser som en lort, men strax skall hoppa ner bland duntackena, ett under, 2 over och varmvattenflaska for tossingarna.. mums det..

Jag hittade en sida där man kan beställa : itab
och Gubbrjyv, de har en massa varma handskar :)

Jag vill ha ett par muckboots.
Gubben har lovat att köpa imorgon.

Senast ändrad:

Ja, de är korta, men jag är inte så lång heller :)
1.64 och brukar nästan få ha på kortaste hålen .
Sambon är 1.95 och brukar knappt kunna ha på längsta :)

Ska visa ett fint kort när han skulle rida med en jobbarkompis. Hon skulle ev komma ut och rida ibland på hans häst , så fick provrida honom, och sambon tog Trullan, med mina stigläder, ser liite jobbigt ut :D

30425080.jpg

ha ha ja de där såg inte skönt ut:laugh: men jg har längre än hon som rider efter , nästan raka ben men de där är ju upp till var o en vad som känns bekvämt.

Trav har ju jag o Ädle Springaren hoppat över:laugh: rida trav i westernsadel går inte bra. :o De är ju inte avseeda för den gångarten skritt jog galopp är de utmärkta i.

Du får ta o ta en galopp istället:idea:

Skoteroverall används flitigt även av oss som bor söder om dalälven. Nu bor jag ju bara 3 mil söder om Dalälven men när det blir vinter åker skoteroverallen på :D Och man köper den där man kan köpa skotrar, därav namnet skoteroverall! Alltså har man skoter så har man en skoteroverall :D.

Är absolut alldeles slut av ännu en dag av bärande och packande. Vänsterarmen är okej men ryggen går av närsomhelst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 472
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat