Hästförsäljning

E

Ekra

Vad frågar man spekulanterna egentligen? Jag får mer eller mindre tunghäfta när de ringer. Jag vill ju veta allt om dem, men har svårt att komma på värst mycket mer än att fråga hur länge de har ridit, hur hästen kommer att stallas upp, samt vad de har för förhoppningar om hästen. Och på det så får jag ju egentligen inte veta så mycket. Nu kommer det snart en och provrider, och jag vill vara väl förberedd.

Nu är denna häst iallafall ordentligt inriden, men jag har varit med om skitklantiga spekulanter vid ett annat tillfälle som sa sig vara jätteduktiga och mycket vana. Så efter att ha visat dem de två unghästar jag ville sälja lät jag dem sitta upp själva för att känna på dem. Jag hade ridit dem i drygt två veckor, och de gick att styra och stanna i skritt och trav på lösa tyglar både på ridbana och i skogen.
Jag berättade exakt hur lite ridna de var, och vad de kunde och inte, och vad de kunde och inte kunde göra med dem. Grundregeln var "Dra inte i munnen och kläm inte med skänklarna". De lyckades trots det ganska omgående sätta rejäl fart på dem genom att dra dem i munnen och knipa sig fast. Den snällaste hästen blev skitskraj och irrade runt i hög fart inne på banan tills kärringen ramlade av. Det tog flera veckor innan hästen repat sig helt. :eek: På avvägar senare fick jag höra om vilka förfärliga hästar jag försökt sälja. Trots att problemet enbart satt hos ryttaren. Det vill jag inte vara med om igen. Så jag skall verkligen göra mitt bästa nu för att verkligen instruera dem att ta det försiktigt, jag vill ju inte att de skall dimpa i backen om det visar sig att de överskattat sin egen förmåga. Jag har sagt att han är PIGG och KÄNSLIG, och spekulanten (som är en "tant") sa att hon gillar pigga hästar. Men man vet ju inte riktigt vad folk har för referenser och vad som är piggt i deras värld och "håller man i handbromsen" och driver för mycket (dvs hårdare än "försiktigt") så kan han mycket väl sticka för att han känner sig trängd. Inte så att han skenar, men han kommer defenitivt att flänga runt och böja hela sig åt fel håll som en hängmatta och vara svårstoppad.

Urk, jag kan tänka mig en massa skräckscenarios. Jag fick intryck att provryttaren inte är riktigt så duktig som hon ville påskina. Och det lär väl visa sig om jag har rätt. Men hursomhelst. Det diskuteras ofta vad som skall frågas vid hästköp, men vad 17 frågar ni säljare köparna?

Sv: Hästförsäljning

Jag står ju på "andra sidan" alltså spekulant.

Men det jag "vill" att säljaren ska fråga är ju allt från hur lång erfarenhet jag har till hur fodringar och installning ser ut.

En jag pratade med frågade i förbigående om jag ridit förut:eek: när hon förklarat att hennes häst var den snällaste i världen, och att vilken nybörjare som helst kunde hantera och rida den.....

Som köpare vill jag veta allt om hästen ärligt, om jag säger att jag är ute efter en viss typ av häst så vill jag inte behöva åka i onödan och provrida en häst som ägaren egentligen vet att det inte är vad jag letar efter.

Sedan tycker jag att man som säljare ska intressera sig för var hästen ska stå, antingen att man kör hem hästen eller följer med för att kolla läget.

Om du tycker det låt dem inte provrida!!!!

Det jättesvårt att veta efter endast telefonsamtal exakt hur bra hon rider. Så jag tycker att hon skall få en chans. Hon bor inte mer än 20-30min bilväg från mig. Så det är inte direkt jättelångt för henne att åka. Jag träffade på några som känner hene på en tävling jag var med på nyligen och någon beskrev henne som "riktigt duktig", en annan sa "glad amatör" och någon som "lite rädd". Jag skall ringa henne igen så snart jag har lite mer kött på benen och bra frågor till henne. Jag vill inte släppa upp folk för lättvindigt. Helgerna är den enda tiden jag kan rida lite längre turer medan det är ljust så jag vill inte förlora några sådana på spekulanter som inte funkar på grund av att de inte varit ärliga i sina svar. jag vill ha bra frågor att ställa så att jag kan få reda på hur hon egentligen rider, och vad hon vill få ut anv hästen hon köper. Utan att skrämam bort hene totalt och utan att låta dryg och dum som frågar sådant trots att jag redan sagt åt henne att det ärhelt okej att hon kommer och provrider.
Jag känner just nu att just den spekulanten körde över mig i samtalet och i princip bokade in sig själv. Först tänkte jag att jag lika gärna kan låta henne provrida. Det visar sig väl om hon talade sanning eller spädde på sina ridkunskaper. Men nu vacklar jag lite. Jag vill veta mer om henne.

Jag har en till som skall provrida. Supertrevlig, men kanske inte heller så van som jag skulle önska att hans nya ägare är. Jag skall ringa igen och fråga lite mer om hennes ridkunskaper, jag skall skicka henne en film också. Han är inte skitenkel att rida, och det har jag förklarat, och varför, men hon var ändå mycket intresserad. Måste ringa och diskutera med henne också igen. Jag vill inte lägga ned en massa tid på dem om de bara kommer för att konstatera att de är för nervösa för att klara av min häst.. Han är dödsvacker á la sagohäst och jag tror att många kan dra till med lite nödlögner och hoppas på det bästa när de ringer och vill köpa honom.

Hur lägger man fram de svåra sidorna på ett ärligt och bra sätt utan att hästen framstår som ett monster? Jag har försökt förklara så gott jag kan hur hästen är. Det är jätteviktigt för mig att det fungerar inte bara just när de provrider, utan även om han får en dålig dag där han är spänd och stirrig och struttar på tvären med huvudet i vädret i hög hastighet. Just det sista säger man inte på första telefonsamtalet.

Däremot har jag beskrivit honom som mycket framåt och känslig, och att det är viktigt att man är en relativt van ryttare som inte blir rädd om han stressar upp sig och vill springa, eller rent av sticker. För det har hänt. Jag påpekade också att jag hade en del problem med honom i början som jag jobbat på att få bort, dels att han stack, men även att han var spänd och satte huvudet i vädret. Av den anledningen behöver man rida mycket dressyr på honom. Om man inte är intresserad av det så är han inte rätt häst. Just den biten tror jag att de båda som skall provrida inte ville höra. de började prata om andra saker. Jag kanske skall ta upp det igen.

Han försämras nämligen rejält i hållning och gångarter om man inte arbetar ordentligt med honom även om man bara rider ut; Jag jobbar jättemyckt med att han skall slappna av och länga överlinjen och hoppas hitta någon som vill fortsätta på samma vis.

Hur skulle du reagera om en hästsäljare ringde upp igen och började korsförhöra dig om ridkunskaper när du redan var inbokad för provridning? Det känns som om det är lätt att det blir fel. Skall jag bara bita ihop och träffa dem med öppna ögon och hoppas att de är skickligare än jag inbillar mig att de är och kanske bli positivt överraskad, eller ringa och avstyra dem om jag är osäker?

Jag är kankse inte den som borde lägga mig i, för jag har ALDRIG sålt en häst.

Men jag tycker att de låter som om du inte tror de passar, och tror du inte de så gör dem nog inte de. Du känner din häst bäst!
Had ejag varit du, hade jag avstyrigt de hela och letat vidare!

Har du redan lovat att de får komma och provrida skulle jag tycka att det kändes lite konstigt om säljaren ringde upp och frågade om ridkunskaperna igen. Däremot är det nog smart att först själv visa hästen (både på lina och riden) innan spekulanten får chansen att sitta upp. Skulle ha se för "vild" ut för deras smak så har de ju läge att avstå. Sedan skulle jag mycket noga instruera om vad man får eller inte får göra (ex.knipa med benen) och berätta att anledningen till att du är så noga är att du har en dålig erfarenhet från tidigare spekulant.
Jag får lite känslan av att du kanske inte är mogen att sälja än?! En häst (såvida den inte är otroligt färsk) går ju sällan sönder eller får livslånga men av en provridning med annan ryttare. Du har dessutom valet att när som helst säga "-stopp och kliv av!"

När jag själv var nere och köpte unghäst var jag både glatt förvånad och ibland smått förbannad över vad de satte upp mig på. Jag red bl.a. ut en kort, liten sväng på en häst som var sutten på 5 ggr (han var dock ordentligt longerad före och uppförde sig oklanderligt) och blev också uppslängd på en 3 åring vilken det efter ridturen visade sig hade stått i över en månad (förståeligt nog var bräddfull av energi och bus).
Tur man är sadelfast och hade hjälm! Jag tycker dock inte att det var helt juste gjort (även om allt gick bra) och hade aldrig utsatt en spekulant för att provrida en så ung, orastad häst utan att först tala om det.

Klokt svar. Jag kör på och låter dem komma. Jag har berättat att han kan vara något svårriden, och är olämplig för osäkra ryttare av den anledingen. Mer än så kan jag ju inte göra. Sedan är det upp till dem att avgöra om de klarar av det. Det känns lite fräckt att ringa och säga att jag inte tror att de klarar av honom innan jag ens sett dem försöka. Hursomhelst kommer jag själv att rida honom först (och han är varken vild eller galen, bara pigg och känslig och blir nervös om man är ovarsam med honom) och sedan instruera dem om att han är väldigt lyhörd för små hjälper och hur de skall bemöta honom. Med en lyhörd ryttare går han superbra, och det finns andra som rider honom bättre än jag. Och med somliga så springer han bara omkring med huvudet i vädret. Jag hoppas att de säger ifrån om de känner att han är fel för dem.

Annars får de faktiskt skylla sig själva om han lever rövare med dem. Han själv lär inte ta någon större skada.

Apropå dina hästprovarerfarenheter så hade jag också blivit upprörd om någon gjorde så mot mig! Jag tycker atat det är A och O att se till att informera köparen om både positiva och negativa sidor hos hästen. Köparen lär ju upptäcka dem ändå så småningom.

Korsförhör eller inte, det beror på vad som sagts innan, men jag ser hellre att säljaren ringer en extra gång "för att kolla det där som man inte kom ihåg:angel:" hur det egentligen var.

Så länge du inte tror att hästen tar skada så är det väl ok, om då provryttaren har tagit sig vatten över huvudet och du verkligen har förklarat hur hästen är så får ju provryttaren stå sitt kast.

Jag skulle vilja veta att hästen kan leka älg ibland och att han stuckit flera gånger.

Min dotters häst fd ägare var verkligen ärlig och berättade allt han gjort, som att springa på bakbenen när han blev rädd och att han stuckit ifrån henne när hon flög av ute i skogen.

Då hade vi en ärlig chans att välja, var det ok för oss eller inte?!

Nu valde vi att ta "risken" vi har haft honom nu i snart ett år och än har han inte sprungit på bakbenen med dottern, däremot med mig:o

Han är så fäst vid min dotter och litar så blint på henne att även när de mötte en älg så stod han still med bultande hjärta:love:

Hade jag eller någon annan suttit på så hade det nog inte stannat med det:angel:

Så ja jag hade velat veta allt hästen tidigare gjort, både possitivt och negativt för att jag skulle kunna göra ett riktigt val, klarar jag en häst som kräver en viss sorts ridning?
Kan jag hantera en häst som blir okontaktbar av rädsla osv...

Jag tror att är man ärlig så har hästen störst chans att komma till rätt hem:)

Jag kan tänka mig in i din situation. det är inte lätt att sälja hästar.
men när jag var 9år (var typ ett tag sedan) och skulle köpa min första alldeles egna häst så hade jag varit väldigt glad om ägarna till en ponny som jag provred hade förklarat att hästen var het och svårriden, jag menar en 9åring på en i princip oridbar ponny det kan väl inte sluta speciellt bra, men jag hade tur eftersom min pappa var med och fick tag i en skenande häst i en paddock. och pappa hade pratat med försäljaren och sagt att han ville ha en första ponny som var lungn och sansad och som man kunnde ha roligt i skogen med!
och så hamnar man på ett monster. hur tänker folk???:confused:
sedan kläcker hon ur sig värdens snällast sak att säga till en häst tjej som ska få en häst: hon är nog inte tillräcklogt duktig för att ha en egen häst ännu ni borde nog vänta några år.
men då fick pappa no och vände på klacken och vi körde hem har aldrig satt min fot där igen.
Men sen hittade jag MIN drömhäst en svart newforest valack som är helt underbar, han var väl kanske inte precis någon nybörjar häst men jag är hans människa och han är min häst.
han skenade,bockade sparkade mm den första månaden men sedan byte jag bett från pessoa bett till ett vanligt tränsbett,och tog bort alla onödiga remar från både träns och sadel.nosrem,brösta mm.
alla sa till mig att köpa ett skarpare bett och mer remmar men jag var nio så jag tänkte väl in mig själv i hästens situation ocj jag ville inte ha ett sånt bett eller såna remar på mig så jag tog bort allt sedan des har han varit underbar!! så tänk på att fråga gärna föräldrarna eller om dom har med sig någon vad dem tycker om deras ridvana.

MvH
Annie

Jag har berättat för dem att han har stuckit med mig ett antal gånger tidigare, och varför jag tror at det blev så. Samt att han (med ett undantag) inte har stuckit med mig på ett helt år. Och att jag i början hade en hel del bekymmer med honom där han försökte dra iväg och sprang omkring med mig lite som han ville bitvis. MEN att jag ju inte vet om han kanske kan göra samma sak om han hamnar hos en ny människa i en ny miljö. (underförstått måste man vara kapabel att reda ut det om problemet skulle uppstå)

Han kan dessutom vara väldigt het tillsammans med andra hästar i galopp. Och vill gärna smygöka när man rider så man måste jobba mycket med halvhalter för att han skall vara lugn och cool. De höll med men jag vet inte om de förstod/ ville förstå vad jag sa egentligen. :-) De lät båda väldigt sugna på honom och då kanske man spär på lite om sina ridkunskaper och hoppas på det bästa.

Han är inte vild och galen alls, men jag vet att man kan skrämma upp honom till att bli det om man tjoar och drar i honom.

Jag brukar innan jag sätter upp folk på honom förklara detta och hellre skrämma upp dem lite än att säga att han faktiskt ÄR jättesnäll, vilket han är trots sina egenheter. Men man måste bemöta honom med respekt för att han skall vilja samarbeta.

Den som bor närmast känner jag kan komma hit och testa så får vi se vad hon tycker. Hon bor bara några mil bort. Den som bor längre bort (men var jättetrevlig) skall jag skicka en film till och beskriva lite mer om hur hästen är, och fråga lite mer om ridkunskaper. Kanske är han för svår för henne, och då känns det dumt att "lura hit henne". Men jag vill att hon skall inse det själv om så är fallet, och inte behöva knäppa henne på näsan och förringa hennes kunskaper i onödan. Jag kan ju ha helt fel. Det är det som är lite svårt.

Jag brukar fråga vad de har tänkt sig med den nya hästen då får man ofta veta lite om det första intrycket stämmer. Sedan är det för min del jätteviktigt att veta hur hästen kommer att bo, läs hagar och box. Oftast känner man instinktivt om det är bra eller ej. Jag har nekat tilltänkta köpare att köpa min häst om det inte "klaffar":devil:

Nu har spekulanten provridit, och det blev ungefär som jag trodde. Jag värmde upp hästen, sedan harvade spekulanten runt med hästen med huvudet i vädret och underhals i alla sorters taktfel. Hästen såg inte nöjd ut. Men spekulanten tyckte att hästen var underbar och ville köpa trots att det var ganska uppenbart för oss som tittade på att det var hästen som bestämde tempot och tom riktningen vissa gånger. Hon verkade inte ha koll på läget, och då var hästen ändå lugn och snäll idag. Själv tyckte hon att det gick bra. Men jag sa tack men nej tack och förklarade varför så neutralt och vänligt jag kunde, hon verkade lite irriterad över det, men tjatade inte.

Jag sa rent ut som jag kände att jag vill hitta en köpare som har lite mer koll redan från början på honom, så att de inte efter några veckor när de träffat hans andra sidor inser att de inte alls trivs med honom. Idag var han väldigt snäll och lydig och bara lite stökig, han kan vara fem ggr stökigare vissa dagar, och då skall det också kännas okej utan att ryttaren förlorar kontrollen över läget. Och jag kände att det finns risk att hästen blir fräck och tar över.

Till råga på allt gav hon honom godis ur handen när han dessutom hade bett i munnen vilket är förbjudet i mina ögon. Utan att ens fråga mig om det var okej. Det gillar jag inte och påpekade vänligt att han aldrig får godis ur handen, och aldrig mat med bett i munnen.

Nepp, ingen connection med den spekulanten och den hade ingen ärlig conection med min häst heller. Så.. – Nästa tack!

känner igen det som du säger nästan ordagrannt.
Exakt så upplevde jag det nären tjej provred min häst jag skulle låna ut på foder.
Hennes mamma som var med var dessutom riktigt extrem från marken, trots jag
talade om snällt att jag inte ville man gjorde så med hästen sket hon blankt i det.

*ryser av tanken*

Ja det är ju viktigt att det känns rätt, och det är ju trevligt om man har lite samma syn på hästhantering. Min häst är för väluppfostrad för att ta emot godis från främlingar, så de fick lirka ett tag för att ens få in godiset i munnen dessutom. (Duktig kille) När jag sa att jag inte brukar ge godis berättade de att han först inte tog emot det utan att de fick stoppa in den i munnen på honom och konstaterade att det nog var därför han inte förstod. Men varför framhärda då? Fattar man inte vinken? :smirk:

Den som köper honom får muta honom så mycket de vill och lära honom att äta godis utr handen om de vill, men så länge han är min vill jag slippa riskera att bli tuggad på om jag behöver känna i hans mun.

Det där med godiset var väl kanske inget att hänga upp sig på..
Men ridningen däremot håller jag med dig om.
När jag varit med och spekulanter ridit unghästar så har jag helt enkelt lett i kort longlina några varv tills jag sett att det funkar - detta för att inte riskera flax o fläng.
Ryttaren styr och driver men jag finns där. Går det bra kan man länga linan för att sen plocka bort den - går det inte ber man dom kliva av och säger tyvärr.
När jag köpte min förra häst sa ägaren som det var - hästskrället hade stuckit hem med otaliga ryttare och krävde en del av ryttaren.
Jag provred enligt hennes instruktioner och när det funkade stack jag ut en sväng - hon sa att hennes hjärta stannade en sekund när hon såg mig och hästen försvinna i full galopp bakom en krök - men jag kom tillbaka helnöjd med vad jag satt på.
Galoppen var på mitt villkor och hon stannade när jag ville.
Hade det inte funkat så skulle jag aldrig köpt hästen.

Det där med godiset var väl kanske inget att hänga upp sig på..

Nej, det var bara gräddde på moset. ;) Det var framför allt ridningen som gjorde att jag tackade nej till att sälja till henne. Det+ att jag inte alls fick intryck av att hon var det minsta förälskad i hästen, för visst borde man konstant ha ett brett leende på läpparna om man hittat drömhästen? Hon kanske var en sådan som inte visar några känslor alls, men det kändes inte som att det var någon kemi från något håll. Inte mellan henne och mig heller.

Skall jag någonsin sälja en unghäst igen så blir det "ponnyridning" med ledare första varven. Min häst är dock vuxen och väl inriden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar