Sv: Hästens själ av Klaus Ferdinand Hempling
ah jsut det, glömde att säga att (innan boxvilan, för är ju tien ritkigt shysst att bedöma en häst enbart på hur den är när den är ultra pigg) han har visat att han tolerarerar mina misstag, trots att han är känslig.
Han känns som en "kompis"häst verkligen, som söker konstakt mycket och kankse är lite ung mentalt men ändå försöker sitt bästa, och han verkar lita på mig ganska bra trots sin ofta lite frånvarande natur. Står ofta och kollar lååångt långt bort, man kan vifta framför honom eller klappa påryggen utan att han ens märker att man håller på med något, så blir lätt överraskad, men om han väl är i nuet lite mer så är han ganska stabil, och försöker generellt inte ta över för mycket. Dominans är enbart på unghsätnivå, lite testande men inte något som är svårt i hantering, alls.
Är aldrig sur, men kan visa lite attityd som dock är väldigt lätt korrigerat med röst eller en åtsägning.
När han väl blir åtsagd lite mer rjeält så brukar han titta förvånat på mig och se ut som "oj ja men förlåt matte" och sen brukar han inte gör det igen (kan tex vara att dra ifrån bakbenet om man raspar)
Är inte lurig elelr beräknande alls.
Och så älskar han mat, enormt mcyket! Fast han är lite åt det tunnare hållet hullmässigt så äter han extremt görna och ofta. Väldigt matmotiverad.
Det är väl typ...honom. mest från marken dock för har inte ahft chans att börja rida pga, skada.
Det lilla vi sett i ridning är tolerant, känslig men inte överkänslig, shysst, men ltie omogen (kan försöka ha ltie attityd om man kräver för mycket, men det var efter boxvila)
Han är genrellt en lätt häst
Hej o hå gissa på