Du har fått svar men jag vill ändå vara med och svara! :smirk:
Min islandshäst är utlånad åt en 12 årig tjej. Hon dyrkar min häst och är
super rädd om honom. Jag vet att jag kan känna mig 110% lugn. Hon har fullt ansvar för hästen (hennes storasyster har egen häst i samma stall och hennes mamma lägger stor vikt och mkt. tid på dom i stallet).
Men en gång hade jag en 14 årig fodervärd på samma häst. Jag lånade ut en rätt så vältränad häst (efter Ellen Ofstads träningsmetod). Han var inte det minsta svår att träna, tog bettet ur handen nästan och var mjuk i munnen att rida osv.
Det blir lite märkliga omständigheter runt hästen, jag tycker det verkar skumt och säger upp avtalet. (Bla. efter att hon ringt och sagt at than är svårfångad i hagen. Jag åker ut och tittar, hon går in i hagen och min häst får syn på henne. Han vänder och går direkt, jag följer tätt efter henne och går om henne, ropar hans namn och han tittar bak mot mig, får syn på mig och vänder och kommer fram till mig...)
Hem får jag en häst som inte tar bettet när jag vill tränsa, är hård som granit i munnen och inte alls tycker det är roligt att umgås med människor.
Jag har även varit med om en halvfodervärd som innan vi kom överens om halvfodervärdsskap frågar om hon (mamman) i framtiden får köpa hästen. Hon säger ingen exakt tid för det tänkta köpet.
De är H.fodervärdar i en månad, får ha hästen nästan som egen osv. En dag ringer hon bara och säger att om de inte får köpa hästen NU så vägrar hon att fortsätta vara fodervärd! HOn vägrade betala mer än 10.000:- för hästen och då skulle hovslagarens kostnad (som varit där en vecka tidigare på DERAS begäran) dras av från köpesumman, hon skulle ha en sadel med på köpet samt ett träns, de stal mina svindyra kandartyglar i läder och gud vet vad mer de plockade på sig! Hon var helt oresonlig och skulle när jag inte ville sälja hästen (fick väldigt dåliga vibbar av henne pga. detta ändrade sätt) hämnas på alla de sätt hon kunde. Jag fick inte ha kvar boxen jag stog i för det var hennes (det fick jag inte veta när jag flyttade dit och jag flyttade dit pga. att hon skulle kunna ha hästen i ett stall där hon kände andra men också för att det var det närmsta stallet från där jag bodde). Hon skulle ta ut allt spån ur boxen för det hade hon betalat (en överennskomelse vi hade, hon betalade spånet och jag havren)... Hon spred ut en massa lögner i stallet och de började ljuga ihop historier om att jag jagat min förra häst ner för ett stup så den bröt benet (den gick omkull i hagen när den bråkade/busade (vet ej vilket) med min andra häst och slet sönder senor och ligament i ena bogen). Sedan började hon sprida ut att jag troligast inte ens ägde hästen och att jag försökte sälja en stulen häst till henne! Helt galen. Jag flyttade från det stallet efter en månad till! Detta med att om hon inte fick köpa hästen omedelbart kom nån dag före eller efter julafton. Gissa om min jul/nyår var rolig då? Hon var vuxen, hade barn och man!
Så åldern har inte betydelse, det är hur mogen och ansvarsfull man är. :smirk: