Inlägget syftade till att Jag håller med dig..
Jag vill även återge något som jag själv har råkat ut för i ett liknande fall.. och denna gången var det svåra och besvärliga hästägare!
Jag tar emot hästar för in / tillridning, numera i oerhört liten skala, och kanske det som hände fick mig att bli mer skeptiskt till att göra det! Jag rider även andras hästar, i närheten, vilka inte då stallas upp hos mig.
Denna gången var det ett par som ville få sin häst mer utbildad. Jag var flyktigt bekannt med ägarna sedan tidigare, och vi gjorde en muntlig överenskommelse att jag mot en summa, skulle träna hästen.
En dag skrittade jag ut hästen i skogen, efter ett träningspass, varvid hästen dessvärre halkade och gick omkull. Hästen skadades, och veterinär fick tillkallas.
Jag hade oerhört dåligt samvete, trots att hästen faktiskt halkade (i skritt!!!) men det var ändå jag som red, och därför erbjöd jag mig betala vet. kostnaden motsvarande självrisken på försärkingen. Trots att det inte fanns några avtal om detta! (är ju god ton)
Dagarna efter olyckan, blev hästägarna som galna. De ringde och var oerhört otrevliga, gapade och skrek samt att de hotade oss. (mig och sambon)
Jag talade då om att jag skulle betala, men att jag ville få kopior på kvitto samt vet. journal. Dessutom ville jag ha en kopia på försäkringsbrevet för att kunna se vad självrisken var.
Ägarna talade om att de skulle ha hela beloppet, inte bara självrisken på försäkringen, som de av någon anledning inte valde att nyttja!
Det kom aldrig några kopior, däremot har jag mottagit otrevliga mail, telefonsamtal samt att dessa gapat och skriktit när vi har stött på varandra i tävlingssammanhang!
Tvärtom har jag kommit att undra över om hästen ens var försäkrad, eftersom ägarna promt skulle ha hela kostnaden... och dessutom var ovilliga till att visa kvitton och försökrningsbrev!
Jag ångrar oerhört att jag var godtrogen, och inte upprättade skriftligt avtal med dessa människor. Men då jag som sagt var kände till dessa sedan tidigare, trodde jag inte det skulle behövas!
(Kan tillägga att hästen ifråga lever utan några som helst men. )
Numera skriver jag ordentliga avtal, med alla! Oavsett om det gäller uppstallning, eller tillridning. Dessutom har jag kommit att bli mer skeptisk och nogrann med vilka jag tar uppdrag ifrån :smirk: