Hästen skadat efter att medryttaren ridit.

Ja du måste skriva å tala om hur det har gått!!!
Fy fan vilken dålig stil av henne.. :mad: :mad:

Det verkar som om du hittat den oseriösa sorten av medryttare din stackare... Men ge inte upp hoppet det finns seriösa personer som verkligen tycker om hästar och sköter sina sysslor... :) Tycker du skall söka ny medryttare en som du känner du kan lita på... :)

Det är en tråkig situation. Jag har läst igenom inläggen här och hade "mobben" fått bestämma så hade tjejen blivit lynchad. Givetvis har din medryttare gjort fel som inte dykt upp igen, men kanske är det inte så illa som folk tycks tro här, det kan finnas en rimlig förklaring.

Det är lätt hänt att bli rädd och osäker (i synnehet om hon är yngre) om man råkar ut för en olycka och om hon dessutom känner sig rädd för dig som ägare, kanske känner sig påhoppad om hon läser inläggen här. En del människor reagerar irrationellt och försöker gömma sig för tråkigheter, skyla ifrån sig, bortförklara etc. Hade jag varit i dina kläder hade jag försökt få tag i personen i fråga och lungt försökt prata igenom vad som har hänt, berättat hur du upplever vad som hänt och lyssna på hennes förklaring. Om ni efter i efter detta kan tänka er att fortsätta så formulera tydliga regler och vilkor och om du inte anser dig kunna/vilja fortsätta så tala om varför och hur hon skulle gjort istället.

Håller med dig nu när du säger det.

Men även om hon blev rädd så borde hon iaf hört av sig och tagit hästen den där dagen som hon skulle ha haft.

Kan till viss del hålla med dig..men det är svårt att "kontakta" ngn som inte är kontaktbar om du förstår? :smirk:

Ännu en av hennes dagar har passerat förbi och hon har inte dykt upp, enöliogt mig har jag rätt att bli förbannad och tycka och skriva precis hur jag vill :mad: Min häst blir lidande!!

Jag pratade ju med henne senast i Söndags och då var allt frid och fröjd...hon skulle ut "senare" sa hon YEAH RIGHT!!
Fick idag tag på hennes sambo och han sa att hon var i stallet (vilket hon inte var...för där var jag) så hon ljuger ju för honom med tyvärr :crazy:

Tjejen i fråga är över 25 och ska bannemig kunna ta ansvar för sina handlingar. Eller vad tycker du? Hon borde iallafall kunna säga till mig om det är så att hon vill sluta...eller?

Tycker det är fruktansvärt lågt gjort av henne...& omoget.
Vill man inte rida hästen längre får man ju säga till.....och om det nu är så att hon "rädd" för dig för att hon ridit din häst halt...TRIST LÄGE, det lir bara värre av att inte höra av sig!!! :mad:

Ska bli intressant att få höra vad hon har att säga, när du väl får tag på henne!!

Jag hade sagt till hennes sambo att hon inte varit i stallet på ett tag...så kanske han kan snacka henne till rätta eller något...fast det kan ju skapa "problem"...för var är hon när hon ska vara i stallet egentligen?!?... :confused:...men det är ju inte ditt problem :angel: :devil:

//Becky

Visst har du rätt att bli arg, jag reagerade mest på "lynchstämningen" från folket här, hon har kanske läst tråden här, och då förstår jag att hon inte dyker upp, det är dock ingen ursäkt. Får du inte tag på henne så är det liiite svårt att diskutera saken och är man 25 år är det dags att börja ta ansvar.
Jag tror att ett allvarligt samtal biter mycket bättre en en utskällning, fast ibland kan det vara skönt att få ut sina aggressioner :devil:.

Näe...jag är faktiskt en riktigt SNÄLL hästägare :crazy: därför jag tycker det är taskigt att uppföra sig som hon gör :(

Ja personligen tycker jag nog att hon ska bli lynchad :mad:

Har sökt henne nu i snart 4 dagar...funderar på att fråga hennes sambo :confused: men eg vill jag inte behöva dra in stackars han :crazy:

hoppas nästan hon läst/läser denna tråd så kanske hon förstår hur jag känner det, hursom verkar det ju som om det skulle kunna vara enda sättet att "nå" henne. (tror dock inte hon är aktiv här)

Har absolut inte tänkt gå på hårt...vill mest ha en förklaring faktiskt. Samt ha pengar för den tid hon ridit utan att betala.

Ja.
Tyvärr är dom otroligt svåra att formulera. :(

Fast det beror väl på, jag hade funderingar på att skriva in i kontraktet att om något skulle hända hästen under ridturen så står medryttaren för kostnaden.
Däremot är jag skyldig enligt kontrakt att ha min häst försäkrad och även nyttja försäkringen i alla lägen, trots att det inte var jag som red hästen .
Ev medicin kan man kanske dela på eller så står ägaren/ jag för den.

Men som sagt det är svårt med kontrakt, tyvärr nödvändigt.

Det kan ju vara så att medryttare brutit mot ev regler om vart man får och icke får rida, chansat på en väg men hamnat i trubbel. Hästen blir skadad. Då anser jag att Medryttaren får betala alla kostnader, för då har hon varken brytt sig om regler eller ridit säkert.

.. Fast med en närmare eftertanke, ja det är ju svårt att bevisa och kanske inte helt rättvist det heller. :smirk:

Problemet är (som jag ser det) att hästar trots allt är just hästar, med allt vad det innebär.
En häst blir lätt skrämd, reagerar på något som är oväntat för ryttaren, den kan halka, snubbla mm... Oavsett hur försiktig och nogrann ryttaren än är, kan olyckor lätt ske.
:crazy:
Det är problematik med att "låna ut" sin häst, då olyckor som sagt var kan inträffa. Avtal är det bästa sättet att skydda ALLA parter faktiskt....
Det är tyvärr lika problematiskt med att rida andras hästar, vilket jag själv har erfarit...

Som jag ser det är ägaren alltid skyldig att ha sin häst ordentligt försäkrad, och den försökringen ska också nyttjas i alla lägen! När det gäller medicinkostnader, finns det idag faktiskt även tilläggsförsäkringar som man kan teckna för att innefatta dessa kostnader.
Om jag som hästägare vill gardera mig även för dessa kostnader, ja då är det ju upp till mig att teckna en sådan tilläggsföräskring. Gör jag inte det, ja då får jag vara beredd på att ta dessa extra kostnader utöver vad min försäkring täcker. :smirk:
Har jag som hästägare otillräckligt försäkringsskydd, ska ju inte någon annan behöva belastas för det, i alla fall inte om det sker en ren olyckshändelse!

Ta hennes saker så honm åste kontakta henne.Sen skäll ut henne och ta bort henne somm edryttare.Jag skulle aldrig acceptera ett sånt beteende på min häst skötare.Lycka till och hoppas att det löser sig.

Jag vet inte om du kritiserade mitt inlägg eller höll med :smirk:

Men du skrev ungefär som jag skrev fast med annat ordval ! :)

Inlägget syftade till att Jag håller med dig.. :)

Jag vill även återge något som jag själv har råkat ut för i ett liknande fall.. och denna gången var det svåra och besvärliga hästägare!

Jag tar emot hästar för in / tillridning, numera i oerhört liten skala, och kanske det som hände fick mig att bli mer skeptiskt till att göra det! Jag rider även andras hästar, i närheten, vilka inte då stallas upp hos mig.

Denna gången var det ett par som ville få sin häst mer utbildad. Jag var flyktigt bekannt med ägarna sedan tidigare, och vi gjorde en muntlig överenskommelse att jag mot en summa, skulle träna hästen.

En dag skrittade jag ut hästen i skogen, efter ett träningspass, varvid hästen dessvärre halkade och gick omkull. Hästen skadades, och veterinär fick tillkallas.
Jag hade oerhört dåligt samvete, trots att hästen faktiskt halkade (i skritt!!!) men det var ändå jag som red, och därför erbjöd jag mig betala vet. kostnaden motsvarande självrisken på försärkingen. Trots att det inte fanns några avtal om detta! (är ju god ton)

Dagarna efter olyckan, blev hästägarna som galna. De ringde och var oerhört otrevliga, gapade och skrek samt att de hotade oss. (mig och sambon)
Jag talade då om att jag skulle betala, men att jag ville få kopior på kvitto samt vet. journal. Dessutom ville jag ha en kopia på försäkringsbrevet för att kunna se vad självrisken var.
Ägarna talade om att de skulle ha hela beloppet, inte bara självrisken på försäkringen, som de av någon anledning inte valde att nyttja!

Det kom aldrig några kopior, däremot har jag mottagit otrevliga mail, telefonsamtal samt att dessa gapat och skriktit när vi har stött på varandra i tävlingssammanhang!
Tvärtom har jag kommit att undra över om hästen ens var försäkrad, eftersom ägarna promt skulle ha hela kostnaden... och dessutom var ovilliga till att visa kvitton och försökrningsbrev! :(

Jag ångrar oerhört att jag var godtrogen, och inte upprättade skriftligt avtal med dessa människor. Men då jag som sagt var kände till dessa sedan tidigare, trodde jag inte det skulle behövas! :crazy:

(Kan tillägga att hästen ifråga lever utan några som helst men. )

Numera skriver jag ordentliga avtal, med alla! Oavsett om det gäller uppstallning, eller tillridning. Dessutom har jag kommit att bli mer skeptisk och nogrann med vilka jag tar uppdrag ifrån :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 306
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 826
Senast: BobberiBoo
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 316
Senast: Sammet
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 393
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar