Hästdagis

N

Natte

Sitter här och funderar på detta med hästdagis och hur det funkar och om det går ihop ekonimiskt och med allt jobb man måste lägga ner.
Letade runder här på buke men hittade inget som gjorde mig direkt klokare runt detta.

Vad tror ni ? Kan det funka ? Vad bör man ha för utbildning ? Vad bör man tänka på ? Vet ni någon som har prövat och klarar av det både ekonomiskt och orkar arbetet eller har ni kanske egna erfarenheter ?

Går naturbruk inrikting hästhållning nu och ska välja till inviduella valet nu, ska dock prata med syo imorgon men tänkte att här finns ganska kloka människor som kan komma med lite råd =)

Sv: Hästdagis

Alltså,vad menar du med dagis? hur har du tänkt dig?

Jag har hört talas om hästdagis eller riddagis som det också kallas.
Föreldrarna lämnar barnen på dagis, och på ett häst dagis håller de på med hästar lite också, istället för att bara leka i sandlådan och rita och vad dom nu gör på ett vanligt dagis.

Som sagt, jag vet knappt själv men jag är helt öppen för att utvecka och komma på nya ideer. Jag har verkligen ingen aning om vad jag vill hålla på med när jag har gått ut skolan, så jag börjar kolla runder lite på vad det finns.

Hahaha, jag trodde att du menade att man skulle lämna hästarna hos dig som typ hunddagis fast med hästar.:rofl:

Haha, trodde jag också första gången jag hörde det xD
Men det låter ju jätte mysigt och allt det, men tjänar man pengar på det gemtemot hur mycket man får jobba. Tänkte att man kanske kan praktisera eller något på ett hästdagis, men det är ju inte så lätt att hitta tyvärr.

Jag har hört talas om hästdagis eller riddagis som det också kallas.
Föreldrarna lämnar barnen på dagis, och på ett häst dagis håller de på med hästar lite också, istället för att bara leka i sandlådan och rita och vad dom nu gör på ett vanligt dagis.

Som sagt, jag vet knappt själv men jag är helt öppen för att utvecka och komma på nya ideer. Jag har verkligen ingen aning om vad jag vill hålla på med när jag har gått ut skolan, så jag börjar kolla runder lite på vad det finns.

Tror nog att det är få föräldrar som vill lämna sina små barn där de under andras ansvar ska hålla på med hästar! Det rör sig ju om barn under 6 år och ansvarsbiten runt detta blir nog väldigt svår att upprätthålla på ett bra sätt. Samt att det måste ju bli i praivat regi med rätt mycket anställt folk, så det kostar ju en slant att dra runt kostnader för lokaler, löner, hästar o.s.v.

Kicki :laugh:

Hästfritids kanske kan vara något istället? Säg mellan åtta och elva år eller något sådant, lite äldre barn som ändå kan klara vissa saker på egen hand.

Jag skulle personligen inte lämna ett barn under sex år med personal i ett stall. Det händer så lätt olyckor på dagis ändå så underbemannade som de är. I ett stall tiodubblar man säkert den risken.

Men - ska du starta någon verksamhet med barn behövs utbildning - inom barn/fritid. Dessutom bör ni vara minst två för att inte behöva stänga om en av er är sjuk...

Ja, jag har tänkt på det mer och det med små barn kan ju bli svårt. Men jag hade tänkt typ att ha det som ett helt vanligt dagis, anställa personal som har utbildning och som andra dagis åker på utflykter några dagar i veckan så gör vi också det, fast med hästar.

Jag ska gå en kurs i tvåan eller trean som heter "ledarskap inom hästsport". Där får jag lära mig att vara en ledare för barn och ungdomar både avsuttet och i sadel.

Hästfritids hade också varit kul, jag ska prata med min syo och se vad hon säger och tycker också =)

Hej! Har för mig att jag läste om något liknande någonstanns på nätet för ett tag sedan.

Prata med din kommun och på LRF där tror jag att du finner svaren på dina frågor.

Men som sagt det behövs både kunskap om barn och djur för att få en sådan verksamhet att fungera, ska leta o se om jag hittar notise så länkar jag den om jag klarar det.

Som förälder kanske jag inte skulle gilla ideen om ett dagis med häst ;) För de är rätt små då men ett fritids och efter skolan plats är nog mer lockande för barnen är lite äldre klokare ;)

Hej! Har för mig att jag läste om något liknande någonstanns på nätet för ett tag sedan.

Prata med din kommun och på LRF där tror jag att du finner svaren på dina frågor.

Men som sagt det behövs både kunskap om barn och djur för att få en sådan verksamhet att fungera, ska leta o se om jag hittar notise så länkar jag den om jag klarar det.

Tack så jätte mycket =)

Som förälder kanske jag inte skulle gilla ideen om ett dagis med häst ;) För de är rätt små då men ett fritids och efter skolan plats är nog mer lockande för barnen är lite äldre klokare ;)

Ja, jag har tänkt på det också, fritids är nog bättre så som flera säger. Pratade med min syo idag och hon sa att det skulle säkert gå med något åt det hållet och att jag inte bara ska se det som skulle kunna gå fel.
Tänk så underbart det hade varit om det skulle funka och gå runt :love:

Jag har sett den här tråden ett tag och missförstod också helt. :rofl:

Jag har också haft tanken på ett dagis/fritids på en gård. Själv hade jag garanterat velat ha mina ungar där. Men de som håller i det måste förstås verkligen inge en känsla av trygghet och kunskap.

Det finns djurdagis vet jag - där barnen håller på med gårdsdjur varje dag.

Jag hade nog hellre haft ett fritids/dagis i den stilen. Där man hjälps åt att ta hand om olika djur, sköter, matar, pysslar med. Sen kan man ju inkludera ridning i det hela om barnen är stora (dvs kanske inte 1-2åringar) nån gång, och då kanske ta in hjälp just för detta så att varje barn har en ledare vid sin sida. Men istället kanske man kan köpa en droska eller liknande så att man kunde åka häst och vagn. Jag tror att det är minst lika uppskattat.

Alla ideer är bra. :D

Åhh, det är sånt jag tänker hela tiden ! Att det hade ju varit så himla mysigt med massa barn och massa djur ! Jag vill inte bara ha hästar, utan andra djur också. Typ grisar och getter och massa mysigt !!

Vet du någon hemsida till något dagis eller fritids ? Jag har letat jätte mycket men jag hittar inget :cry:

jag har sett att det finns nått sånt här i närheten, jag har inte en aning om hur det går för dom, och det tycker jag är lite underligt för jag är ganska "häst"aktiv men jag har inte hört en enda människa pratat om det.

jag kan Pma dig om hemside adressen..

*kl*
Har jobbat lite på Ridlekis.

Du bör förbereda dig på att skaffa mer utbildning än vad Naturbruks ger. Har själv gått Hästhållning och det är en jättebra grund, men för att starta eget företag så ska du läsa på mer. Folk vill inte gärna lämna sina barn (eller pengar..) till någon som inte har bra meriter även "på pappret", så gå förbundets Ungdomsledarkurs, Ridledarkurs och/eller Hippologen. Även några kurser i eget företagande är bra att ha med sig i bagaget.

Att komplettera detta med t.ex. utbildning till Fritidspedagog på Universitetet blir nog strålande - men då finns studielån att betala av tillsammans med alla kostnader för din verksamhet. Slutligen så ska du göra en grundlig marknadsundersökning, och se om det finns kundunderlag för din satsning. Det är en sak att man vill göra det som är "kul", men det ska gå att leva på det också.

Du har PM ;)

Tyvärr inte. Hm.. undrar vem det var jag träffade som hade gått på ngt liknande. Funderar vidare.

På en av ridskolorna jah jobbat på hade vi ridlekisgrupper - nybörjargrupper för barn under 6 år.
De fick borsta en shettis, åka häst och vagn, leka i spånhögen , rita, göra käpphästar
Blev inte särskillt mkt utbildning, men en bra slant extra för dessa grupper till ridskolan tror vi tog 700 kr för tio gånger. Givetvis med utbildad personal och oftast en ungdomsledare som hjälp.Endast en shettis som fick jobba (ibland), de övriga ponnierna gick lektioner.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här är lite specifikt, men jag känner att det inte skadar att fråga här på Bukes ändå... Sonen är inne på sitt andra år för att...
2
Svar
33
· Visningar
3 539
Senast: monster1
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar