hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Jag tror att man inte ska överföra sin egen uppfattning om väder på hästarna, de reagerar inte alls som vi!

:bow: Instämmer tillfullo!
Mina fyra går ute dygnet runt sedan slutet av maj - de rids/arbetas som vanligt. Den enda gången någon av dem får regntäcke på sig är när de ska på kurs och jag inte vill att de ska bli blöta under natten.
Regn bekymrar de sig inte över öht, men när det är gassande sol uppskattar de att komma in i det svala stallet en stund.

Immer

Senast ändrad:

Mina går ute mellan en timme och två per dag. Av giltiga skäl.
Täcke får de inget när de går ute ( endast flugtäcke om sol, regntäcke om det blåser mycker och regnar samtidigt) eftersom de inte hinner bli kalla när de går ute så få timmar.

Mina går ute mellan en timme och två per dag. Av giltiga skäl.
Täcke får de inget när de går ute ( endast flugtäcke om sol, regntäcke om det blåser mycker och regnar samtidigt) eftersom de inte hinner bli kalla när de går ute så få timmar.

Men herregud, varför är häststackarna bara ute 1 el 2 tim per dag?

Norrland

Foderhästen går aldrig ute på natten. Han får komma in på kvällen. Han får komma in några timmar om det är riktigt varmt ute också. Han tycker det är skönt att komma in i det svala stallet då :idea:-lampa

Han måste också ha täcke på sig när det regnar, annars får han ont i ryggen.

Han hade nog tyckt (och jag också) att det hade varit trevligare att vara ute på natten och gå utan täcke, men tyvärr är det inte möjligt.

Min häst går på lösdrift på vintrarna så hon få gått stå ute hela sommaren också ;) Vid ihållande regn på nätterna kan hon ha ett tunt regntäcke på sig nu under sommaren. Hästen mår kanon! :) Det finns även ett bra vindskydd i hagen så det går ingen större nöt på dom...

Vår häst får täcke på sig om det är 10-15 + grader eller kallare. Då ett fodrat regntäcke blir det mycket under 10+ så finns det nog stor risk att termotäcke åker på under.

Hon får komma in några timmar nästan varje dag och sova då hon inte lägger sig ner och sover i hagen. De har varit ute på nätterna i drygt en vecka nu och jag har försökt att låta en henne vara mer "naturlig häst":angel:. Det har visat sig vara ganska svårt när man har en "rygghäst" med stränga order från veterinär och ET om att hästen inte får frysa eller bli det minsta kall mer eller mindre.

Hästen i fråga är ganska bortskämd med att sova inne och har under de dryga 2 åren vi haft henne endast varit ute 3 nätter innan förra veckan :crazy:.

Men idag när det hade regnat hela natten och dagen frös de hästar som inte hade haft täcke på sig. Tom. lilla minishettisen med ganska rejäl päls som inte är allt för välborstad frös så han skakade och fick en liten filt på sig inne. Det gjorde mig ganska förvånad :confused:.

Hur kan halvblod, fullblod mm. gå ute dygnet runt när inte ens den här lilla lurviga minshettisen inte kan det i det här vädret???

:eek:
Detta låter helt osannolikt för mig. Ingen av hästarna i beteshagen har visat minsta tecken på att frysa. (quarter, korsning, araber, fullblod och halvblod) Regn om sommaren mår en frisk häst bara bra av. De gillar att slippa insekterna. Det har ju inte varit kallt även om det regnat en hel del.
Att sätta på termotäcke på en häst i 10 plusgrader låter som vansinne. Den kan inte bli annat än för varm. Vad är det för fel på "rygghästen" ? Att den inte får bli kall förstår jag om något är fel med den, men jag tror inte hästar i allmänhet blir kalla av regn om sommaren.

Frågan är väl snarare varför era hästar behöver termotäcke(!) när "våra" hbl klarar sig dygnet runt, året runt utan några täcken.

Tänkbara orsaker?
Dom får inte vänja sig vid utevistelse? Dom daltas med? Dom får sitt regnskydd förstört av tvätt och ryckt? Dom har inte tillräckligt att äta eller får kraftfoder i st f grovfoder? Felavlat? Dåliga hagar? Vantrivs?

Det finns säkert fler möjligheter, men dessa kom min trötta hjärna på nu.

LIA

Tävlar du med dina hbl?

Vi har väl alla hört andra hästägare säga "vad kallt det är" och lägga på hästen ett extra täcke trots att hästen inte visat några tecken på att frysa...

Jag har som sagt ett sto med föl på bete nu i sommar och jag har tittat till dem i alla sorters väder. När det regnat har fölet varit torr i huden för regnet har stannat utanpå pälsen men när det varit riktigt varmt har han varit så svettig att jag först trodde att han badat! Hans mor är som vanligt helt oberörd, det enda som biter på henne är snöstorm;)

Nu finns det ligghall på deras bete annars hade jag nog kunnat tänka mig att ta in dem ett par timmar på dagen om det är riktigt varmt.

Har mitt fullblod på bete, just nu på ett bete utan regn/vindskydd. Igår när det regnat hela dagen och skulle fortsätta hela natten la jag på henne täcke. Hon var inte kall så hon skakade (vilket hon gör av ihållande sommarregn) men hon var tydligt kall och obekväm av vädret. Så hon gick med täcke över natten och mer var det inte med det..

Tycker det hade varit mer synd om "häststackarn", som gått igenom Sveriges hitills mest komplicerade operation, hade varit ute och härjat i hagen och brakat sönder sina kotor i halsen som blivit flyttade på...
Den andra måste vara inne som sällskap då det är jätteviktigt att sjuklingen måste vara lugn och stilla.

Vi diskuterar väl inte sjuklingar här utan friska hästar. Konvalecenter tar vi i en annan tråd.

Min pålla har gått ute dygnet runt sen 1 Juni, har under den tiden bara haft sitt ofodrade regntäcke på sig 3 gånger och då bara vid kraftigt regn. Tycker att en häst är en häst och klarar naturligtvis lite väta men då hon är svår att hålla i hull så går det onödig energi om hon skulle stå och frysa. Hon får bara kraftfoder de dagar jag rider henne,men så har vi bra bete.
Min mammas fjording däremot(som går med min häst) skulle få dåndimpen om man la på han ett täcke, han ogillar täcke även på vintern.

Mitt halvblod klipptes för två månader sen, men hans päls har inte växt ut särskilt mycket. Han får gå ute i ur och skur iallafall nu, han har stora träd som regn och vindskydd i hagen. Han mår inte dåligt utav det, jag vet ju inte om han står och skakar om nätterna iofs. Men jag vet att han kan hålla sig nästintill torr under träden och han visar ingen stelhet eller har fått någon förkylning så jag tror att han klarar sig bra ;)

Han är väldigt känslig så varje natt när det regnar vaknar jag och vill åka och ta in honom, men jag tvingar mig själv att inte vara så pjoddig med honom, och han mår alldeles utmärkt. Han får så lätt skav, dessutom blir han irriterad av när man tar av och på täcket, så jag har helt enkelt fått välja.

Men när han gick i hage utan träd hade han faktiskt regntäcke på sig vid regn:p

min pålla har gått ute dygnet runt utan täcke sedan i maj. :) det är ju olika hur mkt olika hästar "tål", men jag har aldrig sett min häst frysa ute. om hon gjorde det skulle jag ta in henne så hon fick torka, men täcke ute i JULI?? knappast. men det är jag det. ;)

jag har min ute på bete har inte än en gång tagit in honom eller täckat honom i sommar då han inte behöver det.
däremot stallkompisens häst som just nu står i sjukhage fick täcke på sig igår när det regnade då hon inte kan röra på sig o hålla värmen på samma sätt, hon står ute hela nätterna dock är hagen minst dubbla vanliga sjukhagsmått.

Så jag behöver inte göra mig dåligt samvete att de står inne. Vissa gånger när de gått in några h på kvällen bara för att äta har det slutat med att de fått sova inne. När två hästar ligger, och ingen reser sig när jag går in i boxarna, då har de valt själv och brukar få hösilage och vatten för natten och lampan släckt och få tryna inne en natt. Brukar hända ungefär varannan vecka att de väljer att ta 'en natt på hotell' =)

Ha ha jag håller med! Ibland får de komma in när knotten är som värst. När man sedan kommer tillbaka till stallet ligger alla tre och snarkar utan minsta antydan till att resa sig! Då blir det som sagt en natt "på hotell". Men katten vad pigga och utsövda de är på morgonen vid utsläpp!:banana:

Min häst (Blixten) går lös inne i huset och äter gräs genom fönstret. Han trivs i alla fall. Självklart tas han ut och rids någon gång i månaden.

:eek:
Detta låter helt osannolikt för mig. Ingen av hästarna i beteshagen har visat minsta tecken på att frysa. (quarter, korsning, araber, fullblod och halvblod) Regn om sommaren mår en frisk häst bara bra av. De gillar att slippa insekterna. Det har ju inte varit kallt även om det regnat en hel del.
Att sätta på termotäcke på en häst i 10 plusgrader låter som vansinne. Den kan inte bli annat än för varm. Vad är det för fel på "rygghästen" ? Att den inte får bli kall förstår jag om något är fel med den, men jag tror inte hästar i allmänhet blir kalla av regn om sommaren.

Jo när det regnade då blev det riktigt kallt, nu har det regnat ett par gånger efter det utan att det varit speciellt kallt och då har de varit ute utan täcke utan att frysa. Tar ändå in min häst om det blir för långvarit då jag inte vill att allt det jobb vi lagt ner ska vara förgäves.

Nu har hon varit ute några nätter då det varit under 10+ med bara ett fodrat regntäcke så det verkar räcka. Men på våren och hösten så har alla hästar i det stallet jag stod i innan haft termotäcke(inte den tjockaste varianten) under regntäcket temperaturen legat runt 10+ och dert har fungerat utmärkt för vår "rygghäst".

Hon har tättliggandes tornutskott och problem med en kort och spänd muskel på vänster sida av korset. Både veterinär och ET har sagt hellre för varm än för kall och det märks när hon blivit kall. Hon blir sällan för varm dock och skulle det hända så klär jag självklart av henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023