hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

*kl*
Var ute och kollade hästarna nu när det blåser och regnar. De stod på andra sidan skogen på vindsidan hela högen. Det har regnat ordentligt idag (30 mm) men det torra och blåsfria lästallet har varit tomt hela tiden nästan. När de själva väljer att vara ute så är jag inte orolig för att de inte har det som de vill ha det ;)

Rolle
vars hästar har möjlighet att själv välja.....

Och jag som sitter här och oroar mig :angel: Trots att mina hästar har naturliga skydd i alla väderstreck *host*

Tog dessutom in 2 hästar idag som står i stallet och myser (pga sjukdom), men det är ändå 6 ute...

Trodde min åkt på en fång smäll häromdan när jag skulle ta in honom gick knappt att få han att gå framot. Som tur var så var det ingen fara med honom utan hann ville inte in. Annat var det för en vecka sedan i värmen då ville han vara inne hela tiden. Så busväder för människan behöver inte innebära att det är det för hästen. Sedan är det olika från häst till häst.

Vi fick ta in våra hästar ikväll. De har gått ute hela sommaren, men efter ihällande kraftigt regn+blåst hela eftermiddagen/kvällen stod båda och skakade rejält i hagen :crazy: Ingen av dom är känsliga för kyla men just rgen och blåst är ju svårt. Så vi halmade upp och tog in dom. Får dock gå ute nattetid igen om det blir sommarväder.

Verkar vara samma busväder över stora delar av landet,här blåser det så man knappt kan stå rak,regnet har stått som spön i backen sen tidig förmiddag,själv blev jag dyngsur på dom 103m mellan hus o stall ,så här står det ochså 2 huttrande och fleecetäckta hästar inne sen 20 min tillbaka.

hur hårda är ni på detta när hästarna går på bete? vart går gränsen för när ni lägger på ett täcke eller tar in dom?

jag försöker att stå emot lusten att ta in henne när det har varit regnit ett tag, just för att hon är en häst och hästar dör inte av lite regn... eller?

är jag för hård?

hon är i gott hull och skakar inte i första taget, men vad hon gör på nätterna när det regnar och är +8 vet jag ju inte.... :confused:

detta är så svårt!!!!

Visst är det svårt! Det är nog lite individuellt från häst till häst.
Vissa hästar ju väldigt tunn päls och fryser lätt. Typ tävlingshästar men även andra.
Jag har lärt mig genom åren att inte ta in o ut vid regnoväder, det har istället oftast ställt till det så de blir förkylda och snorar och hostar.
Mina går ute alltid, sommar som vinter. De har ligghallar och ständig tillgång till mat och vatten och strö. Det tog emot i början (blödig som man e, ;) ) men,,,,jag har nog aldrig haft så friska hästar som nu.:)

I natt står min pålla inne, första natten på hela sommaren.
Här har det regnat oavbrutet i snart ett dygn, har kommit ca 50 mm regn o det bara fortsätter...

När pållarna kommit in hörde jag ett brak, kikade ut, och såg att taket på en av transporterna hade blåst av. Tror nog att det blåser storm också.

Hon verkade väldigt nöjd med att få komma in.

*KL*

De 6 hästar som jag hade kvar ute överlevde utan bekymmer och står nu lugnt, torra och hela och äter.

Det tog däremot en bra stund innan jag kunde somna, oron efter att akut fått avliva en häst för nån vecka sen gjorde spöken i huvudet på mig.

Men då 2 som var inne var lika glada!

Mina gick ut som vanligt på kvällen då vinden mojnade och regnet bara var skurar. Vid 22 kom jag hem, börjat blåsa lite men inget regn.

Halvtolv var jag i ficklampans sken (ingen ström) och tog in två pojkar från regnstormen. Jag är en vek matte måhända, men jag låg och hörde träden knaka, vinden vina och regnet piska mot rutorna. Och ena herrn hade eksemtäcke enbart, den andra flugtäcke + ett tunt sommarregntäcke över.

Ingen av dem frös, men de hade börjat bli blöta igenom, och hade hittats huttrande på morgonkvisten om jag lämnade dem ute, och de hade inget emot att gå in igen och käka hö istället.

Hade det börjat tidigare, då hade de åkt ut med ofodrade regntäcken med hals, och då hade jag inte ens lyft ögonbrynen eller funderat på att ta in, utan lagt huvudet på kudden och sussat.

Men tyvärr drar eksemtäcket åt sig vatten, och det var det som fick mig att gå ut. Var spöregn en hel natt häromdagen, och två dränkta, skakande pojkar jag tog in, för ovanlighetens skull, ingen av dem är frusna och SÄLLAN de fryser, men det blev för mkt, ffa för ponnyn var det nog det blöta eksemtäcket som gjorde det.

Var oväder imorse med, men då åkte de ut i regntäcken med hals, så går ingen nöd på dem alls.

*kl*
Min stod ute och huttrade i morse då jag kikade till hästarna. Det har regnat och blåst hela natten. Satte ett fodrat regntäcke på och han verkade genast nöjdare med tillvaron.

Usch, hade så gärna tagit in de andra 6 också, men jag har bara plats till 3 och de är här för bete... Lämnade faktiskt min äldsta dam ute, hon var den som verkade minst bekymrad igår så det vore dumt att ta in henne (gissar att hennes späcklager värmer en del :D )

Nu avtar det sakta, men det två som var inne i natt får snällt vara inne kommande natt också.

min häst har gått ute hela sommaren, regn som sol. hon går i en ganska stor flock och har tillgång till både vinskydd och ett skogsparti och givetvis bra med bete. hästar är hästar, så länge de har rätt förutsättningar så klarar de av att gå ute hela sommaren. :)

***knapplån***

Det har regnat minst 110 mm här sedan klockan 03 natten till igår. Regnmätaren har svämmat över flera gånger. Igår eftermiddag och i natt har det blåst upp emot 30 sekundmeter.
Men hästarna har gått ute, med rumpan mot vinden och med nosen i backen och ätit gräs. Vi var ute och tittade till dem vid 20-tiden igår kväll, de var varma och goa trots att de var genomblöta.
Det finns vindskydd i form av träddungar i hagen, men de har mest varit ute på de öppna ytorna.

Immer

KL

Mina hästar frös så de skakade igår kväll så de fick komma in i stallet. Där står de nu och mumsar på hö. De ska snart ut i hagen igen. Här regnar det och blåser än...

jag försöker verkligen att inte vara en vek matte i de allra flesta lägen, men det åkte på ett regntäcke...:)

mina hästar går ute dygnet runt om det inte öser ner och blåser hela tiden. som igår när det blåste och regnade jätte mycket så tog jag in dom över natten. annars om det regnar mycket lägger jag på dom ofodrade regntäcken. dom mår ju bra av att vara ute så mycket som möjligt. dom är ju inte gjorda av porslin

Våra står inne mellan 12 och 17 på sommaren för att slippa flugor och värme och för att få vila lite. Det tror jag de tycker är värre än regn. Men i natt hade de täcken på för det var stormvarning och regnade 100 mm.
Jag tycker man får känna efter själv. Mina erfarenheter säger att de är mer känsliga för värme än regn. Men det är naturligtvis olika för olika individer.

Jag tycker man får känna efter själv. Mina erfarenheter säger att de är mer känsliga för värme än regn. Men det är naturligtvis olika för olika individer.

Olika är det! Min är definitivt känsligare för regn än för värme. Börjar skaka lätt av regn och avskyr att vara våt öht.

Hej.
Jag tycker dem kan vara ute om det inte åskar mkt å så, om man har en tålig häst så
Hoppas du kommer på ngn bra lösning
MVH Elin

Jag har bara inne min bantare på nätterna, annars har jag haft dem ute hela sommaren, tills igår. Vid åtta tog jag in dem och då stod dom och skakade, så de fick komma in och torka under kvällen. De har bra skydd i de olika hagarna, antingen hus de kan gå in i eller träd, men i gårkväll och natt räckte inte det här i skåne. Storm och ösregn var inte poppis.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring