hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Men på våren och hösten så har alla hästar i det stallet jag stod i innan haft termotäcke(inte den tjockaste varianten) under regntäcket temperaturen legat runt 10+ och dert har fungerat utmärkt för vår "rygghäst".

Oj vad märkligt, att alla abnormt frusna hästar samlats på ett och samma ställe minsann. så abnormt frusna att de behöver termotäcke vår och höst samt regntäcke ovanpå i 10 graders värme.

Oj vad märkligt, att alla abnormt frusna hästar samlats på ett och samma ställe minsann. så abnormt frusna att de behöver termotäcke vår och höst samt regntäcke ovanpå i 10 graders värme.

Jag vet att det är överdrivet men alla hästar var tävlingshästar så det förklarar nog det något överdrivna täckesanvändandet. Tror att jag var nog den enda med en riktigt bra anledning att klä på min häst så mycket.

Varför klipps den till sommaren?

min ena satte lite päls när det var kallt om nätterna. tycker oxå att den gör så när det är mkt insekter- varför?

Nu står de inne 9- 21 för broms :devil:-rna

Mitt 17 åriga fullblod tas in när han vill in...Vid regn. Som har fallit de senaste 3 veckorna har han varit inne nästan varje natt. Och vilat upp sig. Han älskar sin stora box. Och varför hindra honom....

Nu på sommaren går dom ute dygnet runt. Vi har tagit in dom nån enstaka gång när det har hällregnat i över ett dygn. Då fick dom gå in några timmar o torka o sen ut med regntäcke några timmar, sen in o torka o sen slutade det regna o då fick dom gå ut igen utan täcke ;)

Hästarna klarar sig, du kan vara lugn. Att ta in ett par timmar efter flera dagars regn är en sak, men en regnnatt dödar ingen pålle.

I mitt "medryttarstall" i vintras gick hästarna ute ca 12 timmar om dagen i alla väder - de flesta helt utan täcke. Varierande raser, åldrar och storlekar, men de frös aldrig.

Andas och rabbla inom dig "hästen haaaar päls, den kan vara ute, hästen haaar päls...." ;) Eller lägg på ett regntäcke om du känner för det.

Jag ser till att gå ut med Blixten de dagar de inte regnar, så jag slipper regntäcket och blöt man. Fast han gillar att äta blöttgräs. Så jag brukar öppna ett fönster åt honom som han kan sticka ut huvudet genom och äta lite gräs (:

hur hårda är ni på detta när hästarna går på bete? vart går gränsen för när ni lägger på ett täcke eller tar in dom?

jag försöker att stå emot lusten att ta in henne när det har varit regnit ett tag, just för att hon är en häst och hästar dör inte av lite regn... eller?

är jag för hård?

hon är i gott hull och skakar inte i första taget, men vad hon gör på nätterna när det regnar och är +8 vet jag ju inte.... :confused:

detta är så svårt!!!!

Vi tar in våra hästar på kvällen...oavsett väder.....de verkar inte heller misstycka eftersom de alltid kommer till grinden för att gå komma in. Dels är det knottigt om kvällarna....och min har lätt för mugg och strålröta så det är bra om han får vara i torr box på natten, dessutom är han unghäst och vill sova mycket.

Jag tycker inte det är fel om hästar går ute om nätterna med då ska de ha myggmedel, blir förbannad då jag ser hästar som är alldeles såriga pga av att ägarna inte smörjer dem eller tar in dem....

Jag tycker inte det är fel om hästar går ute om nätterna med då ska de ha myggmedel, blir förbannad då jag ser hästar som är alldeles såriga pga av att ägarna inte smörjer dem eller tar in dem....

jag använder sällan myggmedel på min, men klarar henne bra från bett och sår ändå... tycker dom medel som jag prövat varken gör till eller från, så varför lägga ner pengar på det? :crazy:

Håller med. Tycker inte heller att det finns något som hjälper riktigt bra mot mygg och knott. Jag har Switch på mina, men mest för fästingarnas skull. Mina hästar har då inga sår någonstans, och jag tar aldrig in dem när de går på bete eftersom stall och bete är åtskilda med drygt en mil.

-kl-

har mitt tävlingssto ute nästan varje natt sommartid, undantaget är 3 dagar innan start då hon får komma in & samla krafter. Annars står hon & de andra inne på dagarna när det är varmt.

Nu ligger "betet" 10 meter från stallet & eftersom hon är just en tävlingshäst så kommer hon in & äter morgon,lunch & nattamat. Sen ut om bra väder, vid regn åker ett regn täcke på.

Hästar tål generellt sett att gå ute i ur och skur. Det är när vi förändrar förutsättningarna fysiskt och miljömässigt som det blir problem. Skulle någon häst här hemma frysa blir jag orolig då det troligtvis skulle bero på sjukdom :eek:

För att klara besvärande insekter, vilket man absolut ska göra, det finns boskap som dött av knottattacker, kan man tillhandahålla ett lästall som är mörkt. Det är ju inte lag på lästall på sommaren men det är då det används här hemma på morgon och kväll och lite på dagen. Nattetid står de aldrig där, eller på vintern. Därför vill jag inte stänga in dem nattetid då de har lindrigast och skönast ute på sommaren.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag tycker oxå det är svårt.

Nu är det ju en väldans massa krux trix och krångel med min då han har idér om det mesta.

Han är väldigt flugkänslig så han får vara inne när trycket är som störst och även nattetid eftersom vi har otroligt med knott och mygg i år.
Släpper ut honom vid 6 på morgonen och in vid 22 tiden .Jag har honom hemma så det är lätt att kolla av hur statusen är.
Han går med flugtäcke vi uppehåll och jag slänger på regntäcke vid ihållande regn annars springer han bara runt runt.(knäppa häst! han kan ju lixom gå och ställa sig under ett träd så slipper han bli så blöt.Men nejdå spring och stressa upp sig ska han tydligen göra då sparka och slå och arg blir han tom.)
är det flugfritt kan han få gå helnaken med luva på. Tog av honom luvan en dag den här sommaren vilket jag sedan fick ångra eftersom han fick en ful infektion i ena ögat så vet vi komma ut och spola och sen fick hästkraken gå på cortisonsalva i 14 dagar. :(
Han håller inte hullet på betet heller så jag stödfodrar med hö inne på nätterna på fri tillgång.Han har inte ro och ork bland flugorna uta att äta så mycket som han skulle behöva.Inne äter han dock bra.

Knapplånar mig själv.

Är det nån som har en häst som är som min ?
Kan en häst begripa så mycket eller är det nått jag fått för mig.

för så här är det. om jag släpper ut min utan flugtäcke börjas det ganska omgående slås sparkas hugga sig själv viftas och springas mm. Lägger jag då på honom flugtäcket så står han lugnt och betar i stället.
Och detta även om inte flugtrycket är så högt.Utan det verkar precis som att hästen gjort det till en vana.att är inte flugtäcket på blir han stressad av minsta lilla fluga och sen är han igång.

gjorde ett test med honom i stallet en gång.Det var en fluga som surrade omkring där inne .inte på hästen men runt i stallet och hästen började på en gång steppa på gången och stressa upp sig.
Då lade jag på honom flugtäcket över rumpan och då stod han plötsligt och halvsov trots att flugan surrade vidare.

Är det någon som varit med om liknade?
Kan även säga att påfundet med flugtäcke har följt med honom sen tidigare ägare inget jag börjat klänga på honom alltså.han blev tydligen lika irriterad då som han blir nu utan täcke.

Jag tycker inte att det är så konstigt. Han har helt enkelt lärt sig att flugtäcket innebär färre flugfän.

Om det finns flugor eller ej är inte lika viktigt (det kallas något..:confused: var så länge sedan jag läste etologi...:o).

Du menar kanske "betingade reflexer" eller Pavlovs hund som det också kallas.

Rolle

För mej är det inte så svårt då jag länge studerat hästar på bete då jag haft ett 20- tal hästar hemma i många år.
För det första så måste väl avgörandet vara vad man villl göra med sin häst.?
Ska man rida och träna så måste den vara utvilad så den kan koncentrera sej på sin uppgift.
Ska hästen bara vara ledig så kan den väl vara ute hela dygnet om den har tillgång till vind och solskydd och den har ordentligt med mat.
( föl behöver dock komma in och vila)
Men allvarligt talat titta på hästen vad tror du att den mår bäst av?
Grönbete är fyllt av plågor som vi inte bryr oss om då vi vill vara lediga.
Mina hästar blir aldrig så ompysslade som just sommartid då dom verkligen behöver det för att få en dräglig tillvaro.
Denna fråga är verkligen individuell då vi har olika raser och olika ryttare med olika användningsområden.
:grin:

För mej är det inte så svårt då jag länge studerat hästar på bete då jag haft ett 20- tal hästar hemma i många år.
För det första så måste väl avgörandet vara vad man villl göra med sin häst.?
Ska man rida och träna så måste den vara utvilad så den kan koncentrera sej på sin uppgift.
Ska hästen bara vara ledig så kan den väl vara ute hela dygnet om den har tillgång till vind och solskydd och den har ordentligt med mat.
( föl behöver dock komma in och vila)
Men allvarligt talat titta på hästen vad tror du att den mår bäst av?
Mina hästar blir aldrig så ompysslade som just sommartid då dom verkligen behöver det för att få en dräglig tillvaro.

Tack, vilket klokt inlägg!

Jag tycker också hästar ska vara ute så mycket som möjligt, det är naturligt för dem - men ibland undrar jag. hästägare som duttar och dattar vinterhalvåret med sina hästar, släpper helt plötsligt ut dem med minimal omvårdnad och tillsyn, och åker på semester för de själva vill vara lediga. :crazy:
jag kan sälla mig till det jag tolkar dig som, att jag är en av de hästägare som upplever sommaren som i många fall MER behov av ansvar och tillsyn och pyssel runt hästen för att den ska må så bra som möjligt. sommaren är ingen vilo period för mig ang. detta gällande hästen.

tack för ett bra inlägg och ett intressant tillförande perspektiv på debatten! :bow:

Jag förstod inte riktigt vad du menade med

Tror inte det är genetiskt om de klarar att gå ute, det beror nog till största delen miljön.

Vi jobbar och tränar pållarna nästan varje dag och vi har inte sett några problem med att ha lösdrift med större hagar. Vilka skulle problemen vara? Tycker nog att de hästar som är flockvana och går i flock på tillräckligt stora beten är lugnare och tryggare i sig själva även bland andra hästar.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag tolkade henne som att hon menar insektsplågan, betesbrist, brist på skydd mot sol , väder och vind, och att många ger sina hästar minimal tillsyn under denna tid på året för att de anser att "det är sommar hästen ska gå ute".

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka