hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Har själv min häst ute på bete augusti ut oxå. Men tar in honom när det är soligt och varmt ngr tim/dag vilket han uppskattat. Nu tog jag in honom då det regnat hela natten så han står inne ngr tim med msigt täcke och värmer sig och regntäcke sätter jag på när jag släpper ut honom då det ska fortsätta regna. Han blir kall om ryggen! Vi har skogsdunge med bra skydd i hagen men iallafall. Tycker att jag ser många sommarhagar utan skydd vilket är bedrövligt! Hästarna måste få komma undan regn samt solen om dom vill!

*kl*

Intressant att höra olika reaktioner på hästar från olika ställen. Anledningen till olikheterna tror jag kan bero på två saker, dels genetiska och dels miljö.
Min uppfattning är att det oftast (alltid) är miljö som styr om hästen inte klarar det ena eller det andra som hästar normalt ska klara. Det innebär att det är vi människor runt hästen som styr att det blir olikheter.
Det var någon klok hästkarl som sa att:
"det finns inga problemhästar, bara en massa hästar som har problem med vissa människors beteende"

Filosoferar
Rolle
IpL

Jag håller med till 99%. Miljö spelar in. En häst med regnskydd t ex, klarar sig bättre/längre än en utan. En häst van att söka skydd, klarar sig bättre än ett hjon som står och väntar på personal.

Men det finns ju indiviuella skillnader med. Inte alls så vanliga som man kan få intryck av genom att läsa trådar, men jag har haft ett sånt där 'måndagsex', otroligt frusen och det spelade ingen roll om miljön var rätt etc. Han njuter dock av det perfekt tempererade klimatet i Trapalanda nu.

Sen så t ex ha ett icke regntätt, dyblött täcke, gör att hästen som naken skulle klara sig fint istället går omkring i ett iskallt, dyblött sjok tyg, och därför fryser. Osv. Det är ju människoorsakat, men inte alltid bara att 'ändra på'.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka