hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

men det är ju vår uppgift som människor att ge dom det bästa...
en stor hage, med bra gräs, skugga för solen och helst ett ställe fritt från knott. (yeah, sure thing!!! :rofl: ) men sanningen är den att knott förds och utvecklas i blöta marker, så det bästa betet är sånt som ligger låååångt från surmarker.
vi har blivit väldigt förskonade från sån skit i år, men lite knott och fän i luften får man ju alltid räkna med.

Bello:

tror inte att det är så många av oss hobbyryttare som lämnar våra hästar vind för våg under sommaren. jag pysslar like lite med henne nu, som jag gör på vintern, bara att jag slipper åka till stallet fler gånger. och med pyssle menar jag lite kli, lite borst, lite prat och en och annan ridtur eller träning. som vilken annan månad som helst egentligen. fast jag slipper släppa in och ut i tid och otid.... :D

lånar knapp... :D

Ursprungligen postat av Rolle
Du menar kanske "betingade reflexer" eller Pavlovs hund som det också kallas.

Rolle

jag vet inte jag..
tror du verkligen att den betingningen funkar på hästar och flugtäcken? en förutsättning för pavlo är ju att belöning, eller beting kommer i omedelbar samband med saken man betingen med... eller?
onekligen intressant iallafall...

på sommaren går min häst ute jämtdygnet runt även om det regnar eller åskar hästar är faktist vilda från början hade de ju inget stall att gå in i ;P

på hösten/våren/vintern går han ut kl 8 på morgonen och in mellan 6-8 på kvällen beroende på årstid stallägarna tar in hästarna i stallet om de tär extrem storm ute

min häst är en såndär Arab duvet en sån som måste gå med 10 täcken för att inte frysa :angel: -.-'

jag har använt 1 ofodrat regntäcke på honom p åvintern när det snöar/regnar för han blir tunn väldigt lätt (är tunn redan) och ska inte behöva slösa det fettet på att hålla sig varm när det är riktigt blött och kallt på vintern

* rider gör jag som vanligt på sommaren förutom att jag inte tränar något för tränare då ridskolan är stängd ;P

Är de såna fuktexem som hundar får,så ska du i all mån undvika att täcka hästen.Bättre att du isåfall låter han stå inne när vädret är dålig och ut utan bara när de är varmt och fint väder. fuktexem ska Torkas ut.Blir de varmt på dom så "förökar" dom sig.torka ut dom,gärna med typ jodopax flera gånger om dagen då de hjälper.Har stor erfarenhet då min hund får detta ofta.

Hästen har fukt exem och du tar på honom ett fodrat regntäcke för du är rädd att han blir blöt :confused:

Mia

Om jag minns rätt så är en obetingad reflex när hunden drägglar när den ser något gott. Om man då i samband med att hunden fick något gott gjorde något ljud så skulle det innebära efter ett tag att det räckte med det ljudet för att hunden skulle dräggla, alltså en betingad reflex.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Det är väl så "klickerträning går till"

Rolle
IpL

Jag tolkade henne som att hon menar insektsplågan, betesbrist, brist på skydd mot sol , väder och vind, och att många ger sina hästar minimal tillsyn under denna tid på året för att de anser att "det är sommar hästen ska gå ute".

Okay, men då talar vi om avarter ju. Likadant med hästar som står många timmar på box som kanske är undermåliga och med dålig stalluft. Avarter finns i alla former av hästhålling. Tyckte det bara var en generalisering av hästar som går på bete. Jag tror flertalet sköter det som man ska med daglig tillsyn som djurskyddslagen kräver.

Om jag minns rätt så är en obetingad reflex när hunden drägglar när den ser något gott. Om man då i samband med att hunden fick något gott gjorde något ljud så skulle det innebära efter ett tag att det räckte med det ljudet för att hunden skulle dräggla, alltså en betingad reflex.
Rätta mig gärna om jag har fel......
Det är väl så "klickerträning går till"

Rolle
IpL

jo, visst är det så!
kanske funkar med hästar och täcken åxå, vad vet jag. :D

Vi har lösdrift, (med ligghall). Hästarna ute året om, täcke på vintern. Enda gången dom står i ligghallen är när det är varmt och/eller mycket insekter. Vi har två uteboxar. När en av hästarna var tvungen att stå över en natt pga behandlad hovböld och sedering, hade hon nästan grävt sig ut på morgonen, så att stå inne var väl ingen hit tyckte hon......
Ska dock erkännas att vi har en "sidenkudde-häst" som står inne på nätterna.....;)

Jag har just nu en sommarhäst och ridskolan som jag hyr han ifrån hade inget täcke till honom, så vi har en spilta i ladugården som vi tar in honom i ifall det blir hur blåsigt och regnigt som helst.

Förlåt att jag frågar men har du bara en häst inget sällskap till honom? eller de va bara så det lät i texten? Jag bara undrar...

Jag har för mig att det visst finns en lag att efter ett visst datum måste hästarna ha tillgång till vindskydd eller ligghall.
Det var en massa skriverier om det förra året om jag minns rätt..:crazy:

Under icke betessäsong när hästarna inte har så stort behov av ligghall är det lag på att det ska finnas. Det innebär att det är olika i olika delar av landet. Förra året växte betet ända in i december här nere i södra Skåne.

Rolle
IpL

När ska man ta på täcke/ta in?

Hej

Tycker också det är svårt. Vi är nya ägare till två islandshästar, sedan midsommar. Efter lite tillvänjning går de nu ute dygnet runt och mår bra. Men idag kom heldagsregn och mycket blåst så nu tog vi in dem några timmar.

De såg inte ut att frysa i hagen - men hur ser man det? När vi tagit in våra pållar skakade mitt sto hejdlöst. Men jag tror att hon var rädd för ljuden - regnet på taket, blåsten runt knuten - det låter mycket i vårt oisolerade stall. Hon var nipprig och stressad och orolig. Jag lade på ett fleecetäcke en stund. Efter någon kvart, skakade hon inte längre och andades normalt. Jag tog av täcket för jag såg att hon ville rulla sig, men nog tyckte täcket var ivägen. Hon var nästan torr. Fortfarande lite nipprig, men "normal".

Men nu grunnar jag på när vi ska släppa ut dem igen? Om det bara regnade vore en sak, men nu blåser det ju så infernaliskt också.

Och jag är ju lite osäker på om mitt sto frös OCH var rädd, eller om bara rädslan fick henne att skaka?

Att ta på täcke i regnet känns osäkert - även den bästa "Goretex-jacka" blir ju genomblöt med tiden, vet man ju. Då har de ju blötan på sig hela tiden?

Våra pållar har i alla fall ordentligt fet päls och är bara blöta på ryggen, så jag är väl hönsig, men just kombinationen blåst/regn gör mig orolig ...

Ja, usch! Idag är det inget väder att vara ute i, varken för djur eller människa!
Låt du pållarna stå inne inatt och släpp ut imorgon igen.
Våra hästar är inne och är mkt nöjda med det..:D

Vid ihållande regn o "sommartemp" på 10-15 grader verkar våra må väldigt bra av att få torka upp inne en natt.
PL

Måste erkänna att det hade känts rätt bra att kunna ta in pållarna idag, för vädret är rent vidrigt :crazy:. Men stallet ligger drygt en mil ifrån hagen, så det går inte... Dock har de ett hörn av hagen med en väldigt tät gran där jag inte tror att det regnar igenom mycket. De gick och åt när jag var där för ett par timmar sedan, och såg faktiskt inte särskilt besvärade ut. Ibland verkar de må sämre när det är varmt och fullt med insekter i luften. Hoppas att jag har rätt!!

Ja, jag håller med :crazy: verkligen inget vidare väder idag. Våra såg helt ok ut för ett par timmar sedan men det oroar sig lite i magen för den kommande natten. Har betet 2 mil från stallet, så det är ju inte bara att plocka in dem. Men, de har också en stor björkdunge och obegränsat med mat, så jag hoppas de klarar sig bra. Jobbigt dock!

Håller med om att alla hästar borde få vara ute dygnet runt. Det är dock inte alltid så enkelt att efterleva och beror helt och hållet på hästindividen.

För mig är det helt självklart att hästarna ska leva utomhus dygnet runt, året runt. Jag vet ju att just mina hästar trivs allra bäst så, men det är ju så olika.

Hästar är djur som är anpassade till att leva på det viset, men pga riktad avel på "ädlare" raser, diverse knott- och solkänslighet m.m. så klarar inte alla hästar det.

För tillfället har jag själv två små föl i flocken. Jag oroar mig inte det minsta för hur de klarar väder och vind, eftersom min hästar (basjkirer) är tåliga. En tumregel är ju dock att verkligen titta på hästarna och se hur de verkar reagera på t.ex. hårt regn och kyla. Det ÄR inte farligt när hästen skakar, och den far troligtvis inte så illa som vi tror, men jag har full förståelse för att många tar in hästen ändå - helt ok. För mig blir sådant mycket sällan aktuellt. Mina hästar blir fuktiga i pälsen och tydligt missnöjda med tillvaron inomhus istället!

Apropå fukt, så är det helt förkastligt att lägga på täcke på en häst med fukteksem - och i de flesta fall även lika förkastligt att ta in den för att torka. Skulle hästen välja själv, så ställer den sig på ett ställe där det blåser. Jag tänker likadant när det gäller en svettig häst. Det bästa för hästen är naturligtvis att torka så fort som möjligt och det gör den bäst ute i friska luften. Även en kall vinter, får min svettiga häst gå direkt i hagen utan täcke. Har ALDRIG haft en förkyld häst!

Nöjda och sunda hästar lever utomhus helt enkelt! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka