hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Min får täcke på sig om det är mer regnigt än lite småskurar. Regnar det ordentligt får de komma upp till hagen vid stallet där de har ligghall och är det duktigt oväder så får de komma in i stallet på nätterna.
Visst tror jag dom flesta hästar klarar att vara ute hela somrarna men när tom nordsvensken på 20 + som inte vill röra på sig ett steg i onödan kommer galopperandes när man ropar på dom och sen nästan travar in i stallet så är det rätt klart att dom helst vill stå inne ett tag.

KL

Mina pållar går ute dygnet runt nu, skurar klarar de utan problem. Men i går morse (måndag) så jag hittade jag 2 st frysande pållar i hagen som absolut ville in. Det var då +8 grader och blåsigt, det hade regnat ihållande hela natten.

Hästarna var totalt dygnsura ända in till skinnet, även shettisen var blöt ända in till skinnet. Så det var inte alls underligt att de frös.

De fick komma in och torka i 3 timmar och sedan ut igen, eftersom det fortfarande var kylande regn och blåst så fick de på sig regntäcke.

Jag har mina pållar hemma så jag kan hålla koll på dem och täcka efter behov. Det är verkligen inte ofta de fryser, oftast så räcker det ju att öka på grovfodergivan. Men när de blir totalt genomblöta ända in till skinnet - då fryser vilken häst som helst.

/Lizzie

Frågan är väl snarare varför era hästar behöver termotäcke(!) när "våra" hbl klarar sig dygnet runt, året runt utan några täcken.

Tänkbara orsaker?
Dom får inte vänja sig vid utevistelse? Dom daltas med? Dom får sitt regnskydd förstört av tvätt och ryckt? Dom har inte tillräckligt att äta eller får kraftfoder i st f grovfoder? Felavlat? Dåliga hagar? Vantrivs?

Det finns säkert fler möjligheter, men dessa kom min trötta hjärna på nu.

LIA

Mitt mål har då aldrig varit att min häst ska gå ute dygnet runt året runt utan täcke:grin:. Trodde aldrig heller att hon skulle kunna gå helt på bete är bara förvånad över att den lurviga lilla ponnyn inte heller klarar det.

-De har gått ute från morgon till sen kväll innan de släpptes ut helt.
-Min häst är nog den enda det daltas med men det är tyvärr nödvändigt.
-Ja det är liksom nödvändigt att ryckta en häst om man vill träna och tävla. Har även tvättat ibland.
-De har tillgång till mycket bra hagar med bra bete och täta träd.
-Min häst och avelsstoet är de enda som ens får kraftfoder just nu.
-Felavlat?? Det är 4 halvblod och en minishettis, svårt att kommentera.
-De har inte riktigt blivit en stabil flock än men tror inte att någon vantrivs.

Minishettisen har gått ute året runt de senaste åren och inte haft täcke alls, han är dock lite äldre(17år). Kan vara så att han blivit van vid att stå inne då han stod på boxvila i början av sommaren. Han har även munkorg ute men verkar få i sig en hel del mat iaf:o.

hur hårda är ni på detta när hästarna går på bete? vart går gränsen för när ni lägger på ett täcke eller tar in dom?

jag försöker att stå emot lusten att ta in henne när det har varit regnit ett tag, just för att hon är en häst och hästar dör inte av lite regn... eller?

är jag för hård?

hon är i gott hull och skakar inte i första taget, men vad hon gör på nätterna när det regnar och är +8 vet jag ju inte.... :confused:

detta är så svårt!!!!

Mina har varit ute en månad, men stått (legat och sovit) inne på nätterna sedan i lördags pga det efterlängtade regnet.

De uppskattade det.
I övrigt har vi hittills haft en bra sommar, knappn några knott och inga bromsar. dock gott om flugor men hellre det...
Får se vad som kläcks efter regnet....

Om det regnar hela dagar eller nätter så kan de komma in en timme eller två på dagen och torka till. Iallafall ponnyn behöver det då han blir öm i ryggen när det regnar mycket.. Däremot araben behöver väl egentligen inte komma in;) Har frysit en gång under de 2 åren jag haft honom än sålänge. Det var när han var 1 år, hade endast sommarpäls samtidigt som det regnade flera dagar i sträck var 10 grader och de gick ute dygnet runt. Han fick då under EN natt ha på sig ett ofodrat regntäcke och har sen dess inte frysit alls! (är nu 3 år)
Har ännu inte behövt täcka ponnyn, men om det skulle behövas så får han på sig ett ofodrat regntäck under en del av dygnet.

Min gammelman (27 år, kbltravare:love:) får sitt fodrade regntäcke på sig regniga dagar nu på sommaren. När det ösregnar heldag/natt får han komma in över natten för att torka och äta. Har känsliga leder och muskler som inte mår bra av kyla och blöttan. Är dessutom svårfödd, och "betet" är urdåligt...:(
Hans flickvän (arabsto, 13, överviktig:o) frös så hon skakade igår kväll, ösregn halva dagen, var visserligen naken. Hon ville in i stallet, medan min herre var torr och varm i sitt regntäcke och inte vill in först.

Mitt halvblods sto 21, och hennes hag kompis 26 går ute dygnet runt oavsett väder.

Tas enbart in ifall det blir riktigt dåligt väder.
Dem har regntäcken vid regn eftersom dem är lite äldre och fryser lätt.
/R

:rofl:
Kanske för att de flesta har hästarna för att rida på eller köra osv och då vill man inte ha pälsen en dm lång pga svettningen och inte heller genomskitig eftersom det kan ge problem när man lägger sadel mm på en igengrodd rygg.......

Vill man ha dem att titta på och se "naturliga" ut utan att användas så visst. Men sen kanske man ser olika på när en häst fryser också, man kan ju vara mer eller mindre lyhörd:angel:

Jag använder min häst fast han har lång päls (pälsen blir inte ens oftast en dm, om man inte har en sån häst som har mycket päls). Han går ute jämt också, men jag anvnder honom utan problem.

Och iom att han går ute jämt (lösdrift då alltså) får han "tillbaka" sitt naturliga fett i pälsen vilket gör att han inte bli genomskitig och genomblöt. Det tar heller inte ett X antal timmar att torka honom, det räcler oftas med att han får stå inne i ca 20 min så är han torr, just pga den pälsen med naturligt fett!

Eller så har jag det ovanligt bra, en fin naturlig häst som man KAN använda :rofl:

Mina får inte på sig regntäcken förran till vintern när det går ner mot +2 och kallare. De har iofs vindskydd, men de står hellre ute i regnet... :)

:rofl:

Jag använder min häst fast han har lång päls (pälsen blir inte ens oftast en dm, om man inte har en sån häst som har mycket päls). Han går ute jämt också, men jag anvnder honom utan problem.

Och iom att han går ute jämt (lösdrift då alltså) får han "tillbaka" sitt naturliga fett i pälsen vilket gör att han inte bli genomskitig och genomblöt. Det tar heller inte ett X antal timmar att torka honom, det räcler oftas med att han får stå inne i ca 20 min så är han torr, just pga den pälsen med naturligt fett!

Eller så har jag det ovanligt bra, en fin naturlig häst som man KAN använda :rofl:

Jag tycker det är otroligt individuellt om man kan ha de fullpälsade eller ej rent teoretiskt ens. Vissa sätter kort men tät päls, dvs lättare hålla rena. Andra sätter långt lurv. Vissa svettas lätt, andra svårare. Vissa är rullomaner och vältrar sig i varenda lerpöl (och där spelar var man bor in, hur mkt/litet lera man har och hur mkt snö t ex. Samt vad för slags lerjord man har,s andig jord är mkt lättare att borsta av än blålera som är hopplös).

Jag har ju kallstall så torka svettiga, långhåriga hästar går extremt långsamt. Därför så ironiskt nog så jag klipper för hästarnas skull, så de ska torka fortare och svettas mindre (de som behöver klippas alltså, men de flesta i full träning behöver någon form av klippning, om inte annat låg spårklippning).

Sen, hur GRISIGA de är spelar stor roll med om de kan gå otäckade. Har haft raringar som inte skulle komma på TANKEN att rulla sig i något så äääckligt som lera.

Och så har jag haft sådana här som följer på bilderna nedan. Att hitta en fullpälsad, otäckad sådan blöt och nyrullad när man ska rida, och ha kallstall och ingen spolmöjlighet, det är INGEN hit..alls.. :devil:

Det här är fyra h efter att han släpptes ut i nytvättat täcke, dvs det är resultatet av 4 h i hagen, inte 4 v..

thumbnail.aspx

Hela albumet: https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=27332c7b-b8a7-4d1a-9ee6-32d2eb17a37a

Såhär blir det när de är otäckade, det är inte värsta sorten och ena sidan är borstad när jag tog bilden på skitigheten (syns på undersidan av halsen, bringan, svansen och så
c att det är borstad redan, innan jag kom på att ta bilder)

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=27332c7b-b8a7-4d1a-9ee6-32d2eb17a37a

En såndär har jag också:crazy:

Men hon har en päls som är lätt att göra ren trots att hon älskar att bada i lera och hon blir också snabbt torr. Jag brukar faktiskt bli glad när jag ser att hon har rullat sig eftersom jag vet hur mycket hon tycker om det.

*kl*
Oavsett vad man gör är det bra att veta hur hästens klimatsystem fungerar.

Till att börja med så har hästen en komfortzon på över 20 grader, att jämföra med människas 2 grader.
De har mindre yta (hud) i förhållande till massa och har lättare att hålla värmen.
De har en päls som kan resas eller vridas efter behov.
De har ett fett lager som skyddar och även blodkärlen i ytterhuden hjälper till genom att öppna och stänga.
De har även ett fettskikt på hud och päls som avvisar vatten under en tid.
De lever i flock och har hjälp av varandra att hålla värmen.
De har (fri)tillgång till foder så de kan "äta" sig varma

Så fort vi sätter något av ovanstående ur spel börjar problem med hästens värmebalans uppträda.

Till slut vill jag citera Karin Morgan (SLU)
* Hästens foderintag och storlek samt kroppens egen isolering avgör hur hästen klarar vintervädret.
* Med tillräckligt mycket foder, ett bra skydd för väder och vind samt eventuellt ett täcke klarar hästen att hålla värmen under vintern.
* Det är skötarens ansvar att anpassa skötseln och utfodringen till hästens storlek, kondition, ändamål och inhysningssystem, så att hästen inte fryser.

Älska gärna era hästar, bara ni inte gör det till döds...:crazy:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Jag blir inte glad. Inte i lera. Den förbenade blåleran tar en evighet att få bort, och blir aldrig riktigt rent utan slang (som jag ju inte har vintertid). Dock, med halstäcke och så enligt bild så blir det ju hyfsat drägligt, även om dreadsen i manen samt det han lyckas (han får ner halsen lite när han rullar) få på hals och mage och ben tar tiiid att få bort.

Däremot så han får hjärtans gärna rulla i jord och annat som inte är lika 'klibbigt'. På kursen så det första han gjorde när jag tog ut honom var att väääältra sig i dammig jord, extra fint tyckte han det var när det regnat. De andra tyckte 'Alex, alex han rullar, han blir jätteskitig' och jag tyckte mest 'jo, och så finns det borstar' :devil: Så 'bara' kletleran jag inte tycker om. Den är naturligtvis myyysigast.

Och ponnyn är likadan, stör ingenting nu iom att han inte är inriden, men jag vet nån mer som när han blir stor och ridhäst kommer gå täckad under lersäsong.. Tänka sig :devil:

*KL*

Helt annan sak. Men min arabvalack var ju en extrem fryslort. Gick bra ner till minus fem, sen frös han (otäckad, trots full päls). Och man fick klä på mer när temperaturen dippade med, dvs gick inte ha samma täcke i minus fem som i minus tio, och inte samma i minus 10 som minus femton. Drygt som fan.

Han var i gott hull (dvs lite plus till och med men inte tjock), han satte lurvig till synes rejäl päls som dock var värdelös när det kom till kritan. Hade fri tillgång etc.

Uppvuxen på lösdrift, försökte dessutom 'härda' flera omgångar men nix. Otroligt känslig för väta, även sommarregn.

Hursom, han och två av mina andra hästar var med i ett projekt via SLU, hull/vikt kontra sundhet/osundhet (hältmässigt). Bland mkt annat så det som då gjordes var att på korset, på 'fettigaste' delen mäta underhudsfettets tjocklek med ultraljud.

Triinda arabstoet (klen päls men tät, MYCKET ofrusen) hade ju rejält mkt mer underhudsfett än honom, men det var först när slimmade fbl utan ett enda extrakilo även hon hade markant mer underhudsfett än honom som det började plinga till. Och jag frågade de som höll i testet vad som var 'normalt'. Min valack låg strax under det.

Och där tror jag EN del av anledningen var till att han var så lättfrusen, att trots den tillsynes trinda kroppshyddan, så underhudsfett hade han ganska klent med. Och underhudsfett isolerar (jag har jättedåligt med det, och fryser som f*n även när ingen annan fryser..), och underhudsfett behöver inte automatiskt finnas utefter hullet.

(Jag tror inte det var hela anledningen, jag tror att han dels 'var sån', och dels att han var en rygghäst spelade in också. Men jag tror ABSOLUT att det var en av anledningar och klart spelade in)

Jag förstår att det är skillnad på typ av lera och hårrem på hästen. Hade jag haft en annan häst än den jag har skulle jag kanske resonerat annorlunda.

Nu är jag bara tacksam för att jag har den hästen jag har!

Mmm, jag har ju haft TVÅ små söta flickor som hellre skulle döden dö än att lägga sig i någon äcklig LERA. Den ena rullade i jord/gräs ibland, den andra kunde BARA tänka sig spån eller möööjligen gräs. Hon var skimmel med. Gissa om det var bekvämt och trevligt =)

Resten har varit avancerade skitgrisar. Colgate var hyfsad tills i vintras då han säkert lärde sig av de andra (liten härmpapa ju) och började vältra sig i lera.. Nu är han fullfjädrad rulloman han med.. Bara försöka se glad ut och sammabitet mumla 'de lever ju hästliv i alla fall' :devil:

Men jag hoppas på en vinter med SNÖ, då är det ju en högst begränsad tid höst och vår det är klet (jmf med som förra vintern och förrförra då det var lera månad ut och månad in)

Men jag tar som sagt tillbaka allt om att halstäcken är en onödig, fjantig uppfinning. är de inte alls, det är guds gåva till rullomanhästars ägare :devil:

hur hårda är ni på detta när hästarna går på bete? vart går gränsen för när ni lägger på ett täcke eller tar in dom?

Jag har min häst på dagbete numera sommartid. Går ute 12 timmar om dagen i härliga gräshagar. Kommer in över natten. det fungerar utmärkt, hästen trivs och mår bra. Det är ett fullblod, och de somrar jag haft honom ute dygnet runt har det varit idel meck och mickel med dels att fodra extra, då han behöver mer än bara gräset, och dels tappskor till förbannelse, samt regniga ruskiga somrar, alternativt total bromsinvasion, så det har varit ett evigt intagande i vilket fall. Funkar utmärkt som det nu är, och han verkar glad och mycket harmonisk och njuter av sina långa dagar ute, men verkar tycka om att komma in på kvällen.

när min gick på bete (8 veckor) så var hon ute i ur å skur. inga problem alls! den första veckan var det till och med hård markfrost...lika glad ändå. jag är övertygad om att hästarna klarar mycket mer än vad vi ägare tror. i bland undrar jag vem som mår bäst om hästen kommer in; ägaren eller hästen....

*kl*

Tja, blir allergisk vare sig det är fanatiskt åt endera hållet. :)

Vi vill använda våra hästar. Vi rider, både skogsrider och tränar, tävlar på lite låg nivå ibland.

Det är skillnad på våra tre hästar. Två klarar sig bra i mer väder och vind, den tredje är en fryslort som står med baken under sig och ihopkurad när det blir lite värre väder.

Så jag är inte åt endera hållet. Hästarna får täcken när det är riktigt kallt eller när de visar att de behöver. Då anpassas täckena efter väder och temp.

Sommar går de på bete dygnet runt. Vintertid kommer de in eftersom vi inte har ligghall.

Så jag tror på lyhördhet för individuella hästen och täcken när det behövs. Samt stall ibland. Jag tror inte att prick alla hästar passar för lösdrift.

Norrland

Mina hästar står ute året om i alla väder dock med täcke om det regnar elelr snöar eller blåser. Dom har lösdrifter i alla hagar. även mitt 2 månaders föl går ute dygnet runt nu å har gjort det sedan han var 1 mån. dom får komma in någon enstaka natt i stallet och sova bara för att dom ska få vila upp sej.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 298
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka