hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Vi tar in dem över dagen när det är för mycket broms, knott etc. Och de vill gärna gå med in då vilket är förståeligt.

Vi har också tagit in dem över natten någon gång när det ösregnade hela nätterna. Oftast är de dock ute oavsett väder, de har rejäla träd i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

*Kl*

Apropå detta med att hästarna ska in i stall etc och torka.
Våra hästar blir blöta endast mitt uppe på ryggen. I övrigt rinner vattnet av dom som på ett tak.
Hur är era erfarenheter ang detta?
Ska lägga till att vi i möjligaste mån inte stör deras hårrem och naturliga infettning.

LIA

min var som en dränkt katt idag... fick skrapa hela hästen

minna står ute dygn, de står nu i skogen så det var inte så blöta men jag har lite dåligt samvete:(

Satt precis och funderade på det då det ösregnat hela här hela dagen! När jag för en stund sedan kom hem stod hästarna mitt ute på öppna åkern (trots både grantätningar och lösdriftstillgång). Araben såg ganska spänd och frusen ut och var på gång att gå ut och lägga på honom täcke. Men nu ha regnet avtagit och jag ser genom fönstret (bra att ha uppsikt lätt ;)) att nu går de båda och betar och ser inte ett dugg ut att vare sig frysa eller vara spända. Så ser ingen anledning att lägga på täcke nu. Men är det så att han fryser (shettisen tål mer...) så får han täcke ute över dagen, eller natten om det nu är så. Tills han torkat upp en vända emellan skurarna i alla fall.

Mina går in för insekterna, och även insektsfria dagar går de in iaf några timmar för att äta sina mineraler (och i fbl fall sitt kraftfoder). Mycket uppskattat ffa av unghästen som brukar lägga sig och vila, när det är lugnt och knottfritt. Även äldre herrn brukar ta sig en tupplur.

Vad gäller regn tar jag inte in för regn per automatik, men när det häller ner hela dagen och tänker fortsätta hela natten eller omvänt, får de komma in. Mest för att lillens eksemtäcke blir så äckligt (regn + jord = lera - super att rulla i) så jag vill tävtta det.

Ingen av mina är minsta fryslortiga alls, har haft en extremt regnkänslig även för sommarregn, han fick komma in för han frös vid ihållande dags/dygnsregn, annars få tunt, tunt regntäcke.

Ang frågan hur de blir blöta, normallregn blir de bara blöta 'uppepå', heldagsregn dränkta katter. De badas och shamponeras dock regelbundet. Ponnyn varje - varannan vecka, fbl en gång i månaden ungefär.

Tillägg - ponnyn har kort men enormt tät päls. När han duschas så får man spola vatten på honom i en halv evighet innan han blir genomblöt, det vill mest bara rinna av som på en gås. Fbl spolar man en gång och pang poff är han helt genomblöt. Han torkar på snudd på ett ögonblick med, ponnyn tar längre tid på sig.

Trots att fbl blir genomblöt på 'ingenting' är han som sagt inte mer frusen än ponnyn såhär i sommartider dock.

Mian nuvarande har (tack och lov..) inget alls emot att stå inne ens långa tider. Ungponnyn brukar sova, sova mer och så sova lite till (han växer nu med), och fbl brukar vila - sova - slöa - äta - slöa lite mer. Så jag behöver inte göra mig dåligt samvete att de står inne. Vissa gånger när de gått in några h på kvällen bara för att äta har det slutat med att de fått sova inne. När två hästar ligger, och ingen reser sig när jag går in i boxarna, då har de valt själv och brukar få hösilage och vatten för natten och lampan släckt och få tryna inne en natt. Brukar hända ungefär varannan vecka att de väljer att ta 'en natt på hotell' =)

Senast ändrad:

*Kl*

Våra hästar blir blöta endast mitt uppe på ryggen. I övrigt rinner vattnet av dom som på ett tak.
Ska lägga till att vi i möjligaste mån inte stör deras hårrem och naturliga infettning.

LIA

intressant!
jag försöker att undvika att tvätta bort (med schampoo) det fettet som blir. tror det är ganska viktigt för att hålla värmen och kunna rugga upp pälsen, termoseffekten ni vet... :D

*kl*
och ang att härda hästar.
jag vill undvika att ta in henne, för att jag vill att hon ska sätta en duktigt vinterpäls. då slipper jag ha täcka på henne så mycket till hösten och slipper därmed en massa knutor på ryggen. täcka hästen gör jag först när hon blir klippt och då med vintertäcke på en gång.
det kan man ju kalla för en typ av härdning, men jag ser det snarare som en planering för att klara hösten på bästa sätt!

*Kl*

LIA

Oftast är mitt sto som dina hästar. Jag förväntar mig att hon ska vara genomblöt men är det inte. Likadant med hennes föl, vätan fastnar utanpå pälsen och tränger inte ner mot huden.

Hästen har fukt exem och du tar på honom ett fodrat regntäcke för du är rädd att han blir blöt :confused:

Mia

Mina hästar kan gå ut och in i en stor box .
De står inne vid starkt solsken och smådjur och går ute när det regnar då använder de inte boxen alls ?

Mia

Det är löst Cilla:)
Alla hästar kom in förut och torkade och vilade lite. Men nu går dom med dom tunnaste täcken vi kunde hitta;)
Men ute får dom att vara i natt. Monty får ha sitt täcke på tills i morgon bitti för han är ju förkyld:cry:

Vi hörs sen!!!:banana:

Våra ston med föl går ute dygnet runt även vid regn. Fälen släpps inte ut nattetid förrän de är 2-4 veckor. Skulle det vara fruktansvärt väder många dar i sträck får man kanske äverväga att ta in någon natt men hittills har det inte varit någon fara alls.

De har ordentligt med skog och torra liggplatser i hagen som används.

Jag har just nu en sommarhäst och ridskolan som jag hyr han ifrån hade inget täcke till honom, så vi har en spilta i ladugården som vi tar in honom i ifall det blir hur blåsigt och regnigt som helst.

I vanliga fall går min ute dygnet runt, men igårkväll bestämde vi oss för att ta in dem när himlen fullkomligt öppnade sig. De har visserligen lite skydd under träd men tycker att det är på tok för lite för att låta dem stå ute i sånt rusk. Och snacket om att de hellre går ute trots att det regnar är bara snick snack, i alla fall vad det gäller min häst - hon kom galopperande i full fart och gnäggade överlyckligt när jag ropade på henne igår kväll! De ville verkligen in, så varför då hålla på och "härda dem"?

mina är ute, jämt. Utom vid senaste besöket på ATG - kliniken, då märktes det att det var ett tag sen han gått in i en byggnad(utom ligghallen då-men den är ju öppen).

Amazing och hennes kompisar går ute dygnet runt :)

Tar in min lilla om det pissregnar och ingen har kunnat ta in henne (dem) och när hon har torkat ordentligt så får hon gå ut med täcke på sig om det fortsätter att regna :)

Är det bara några små skurar eller ett kraftigt kort men "varmt" regn hon ute och duschar, bara skönt efter hettan! ;)

Skulle aldrig täcka hela tiden men just när det blåser kallt och regnar (kombinerat) ihärdigt har hon täcke på sig! :) Hon störs inte av det men samtidigt har hon det ju inte flera dagar i sträck heller, o sen tar jag av det minst en gång om dagen och borstar henne om det skulle vara så att det regnar hela tiden mer än 1-3 dagar.

Ursprungligen postat av LIA
*Kl*

LIA

Så blir det på min lilla med vid skurar! :)

Om man inte borstar frenetiskt på hästen så får de ett naturligt fettskydd mot regn.
Idag har det regnat konstant hela natten och hela denna dag.
När ajg åkte ut stod min häst utan täcke i hagen jag tog in henne och hon frös nada och när jag vickade upp pälsen var hon snustorr längst in av pälsen och längst in mot husen.
Varm och go:laugh:

Vi människor måste sluta gämföra oss mot häsatrna..Nej en häst fryser inte bara för jag eller du fryser.

Många fryser om vintern och tänker BRRR fyy så jävla kallt på med 1 extra täcke på hästen:confused::crazy:

En hästs om är räkad är en annan femma, fdå har man ju tagit bort de som skyddar men 1 täcke räcker och inte 3 eller 4 st ovanpå varandea!:grin:

Min häst går ute juni juli aug sep utan att ha täcke en endaste gång påsig oavsätt om det regnar 2 dagar i rad!

Nu är det lite undantag och hon ska bantas samt sättas igång och har fått gått in under natten men går ute 08 till 18-19 om kvällarna!

Hon ska iväg på töltsättning nu i aug därför installningen!

Men nästa sommar kommer hon få gå ute så länge som möjligt dock inte på värsta supergräset jag kommer nog stödutfodra i hagen men hon kommer få gå ute dygnet runt..Semester för mig som slipper åka ut varje dag å mocka å göra mat.
Semester för hästen med=)

Förstår inte de som aldrig har sina häsatr ute dygnet runt hur de orkar hålla på med hästar åka ut 7 dagar i veckan under 52 veckor om året fyy...

Bara tanken påatt kunna tänka.. ähh orkar inte rida idag hon får stå så gör man annat skoj under sommaren är underbart..
Tillsyn hjälps man ju åt med de övriga som har häsat i hagen=)

Skulle ha tagit en bild på min häst idag rorr längst ner på låren och under magen och under magen bara blöt längs ryggen oavnpå stråna typ som om hon hade regnkappa=)

*knapphugg*

Mina åker in beroende på deras åsikter :angel: Vissa dagar ska de helt enkelt in. De står båda vid öppningen och tänker inte flytta sig ur fläcken förräns de får gå in.

Även mitt på dagarna när det är väldigt varmt och mycket insekter så får dom stå inne tills dom tycker det räcker.

Ikväll har dom åkt in eftersom travaren frös förut. Det har regnat konstant här i två dagar nu.

Skulle ha tagit en bild på min häst idag rorr längst ner på låren och under magen och under magen bara blöt längs ryggen oavnpå stråna typ som om hon hade regnkappa=)

Så ser min också ut vid kortare skurar! Annars blir hela hon blöt :(

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka