hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Sv: hästarna ska vara ute - BASTA!!!!

Jag plockar in så de får torka upp, antingen på dagen eller på natten, när det är heldagsregn som nu. Behövs kanske egentligen inte, men jag är väl lite larvig. Dessutom hade valacken en lättare förkylning i början av sommaren, och ponnystoet, 24 år gammal, är så pippinett att hon minsann INTE ligger ner om det är blött, och jag märker att hon blir trött när hon inte ligger och vilar på flera dagar. Däremot täckar jag inte på sommaren - tycker det är bättre att de får komma in och torka och vila emellanåt.

Jag tar dessutom gärna in dem några timmar på dagen när det är riktigt varmt och/eller högt insektstryck, just för att de ska få svalka och vila från flygfän.

AKO - fjantmatte kanske ;) , men dock är valacken den enda pålle jag känner häromkring som kombinerar utesovande med tävlande i msv dressyr- så det finns ju värre.

Kan vara för ni är för noga med att borsta och tvätta hästen..jag brukar ta händerna fulla med solrosolja och klappa lite på hästen över rygg länd och kors och jag lovar det blir inge vatten innan för den oljan;)

Visst hästen är lite klibbig inte så extremt men men hon har ett bra skydd mot regn och för mig är de viktigare=)

Min gräns går vid nollgradigt. Jag vill att det ska vara plusgrader samt att hästarna ska kunna ligga torrt. Har dem ute från april - peptember/oktober beroende på vädret.
Jag har mycket skog i hagarna så hästarna har skydd.
Under sommaren har jag inte ens funderat på att ta in dem. Nu är det så varmt att de inte mår dåligt av att marken är lite fuktig ibland.

Kan vara för ni är för noga med att borsta och tvätta hästen..jag brukar ta händerna fulla med solrosolja och klappa lite på hästen över rygg länd och kors och jag lovar det blir inge vatten innan för den oljan;)

Visst hästen är lite klibbig inte så extremt men men hon har ett bra skydd mot regn och för mig är de viktigare=)

Ett varningens fingrer. En mörk häst, och med känslig hud riskerar att bli 'kokt' och få brännskador av olja. Aldrig olja där solen när, risk för brännskador.

(Having said that så hade jag vitlök, djungeolja och kronolja som hemmabyggt insektsmedel på ponnyerna som liten, en fux och en konstantskimmel. Ingen brände sig, men de var rätt tjockhudade och tåliga)

Min pålle får komma in o torka eller ha ett tunt täcke på sig vid regn. Och det är helt enkelt för han skakar som en dåre och bara vill in när han blivit blöt och då tar jag in honom.:cool:
Kommer det dock bara en skur eller varm regn så går han ute utan täcke.

Jag är aldrig hård med varesig utevistelse eller innevistelse, eller hur man nu ska säga :D

Fryser hästen får den komma in en sväng, även om det är högsommar och asvarmt - dock fryser aldrig våra hästar under de premisserna. Men är det 10 + o regnar länge kan stoet mycket väl behöva komma in och käka hö o torka en timme innan de går ut igen. Våra hästar (eller snarare stoet, valacken gillar både att gå ut som att vara inne) är tydliga med vad de vill.

Precis som de bara var ute några timmar 3 gånger om dagen i vintras när valacken växte mycket och tydligt visade att han behövde ligga och vila väldigt stor del av dygnet. Då fick de vara inte längre på deras matpauser - tills han stod upp igen.

Utevistelse är bra i så stora mängder som det är möjligt men ex så varken vill/kan våra hästar vara ute nattetid på sommaren pga alla j*vla knott här. Man blir totalt galen bara av den korta biten ut i stallet och de vill bara in. Då får de vara inne.

Täckar aldrig pga regn. De få gånger det är så kallt o regnar så mycket på sommaren (inget regnskydd i den hagen) så står de inne en timma o torkar o äter sig varma. Vinterhagen har regnskydd så där fryser de aldrig. De täckas inte vintertid heller.

Min häst är alltid inne om nätterna. På sommaren kan vi göra så att hon är inne på dagen och ute på natten då det är svalare och skönare ute. Beror på vädret.
Anledningen till att hon står inne är enkel; hon blir smällfet på absolut igenting..:cool: Hon tävlas och tränas en del, och jag vill hellst att hon inte rullar fram. :D
Sen om täcken. Igår på morgonen spöregnade det, och då släppte jag ut henne med ett supertunt regntäcke eftersom jag skulle rida ca. två timmar senare (skulle hem och äta innan). Damen rullar sig mer än gärna mest hela tiden, och blöt lera är inte så mysigt att få bort... Annars får hon gå naken, leran torkar ju trots allt och lite regn tar dom inte skada av.

Mina hästar går ute dygnet runt på sommaren. Tar enbart in dem när de skall ridas. Är det för mycket insekter och skit och de står vid grinden får de komma in i stallet. Men vid regn är man som hästägare DUM om man tar in hästarna. Hästar älskar regn på sommaren! De slipper ju alla irriterande insekter! Om man har en häst som lätt fryser räcker det ju med ett täcke.

Min ponny går på lösdrift. Han har vindskydd som han kan gå in i, men han brukar mest stå där när det är soligt och varmt :P

Försöker ha honom utan täcke så länge som möjligt, för det ska han ju klara + att han behöver vinterpälsen. Men när det är kallt, blött och någon slags nederbörd och han ser "vild" ut så brukar han få ett täcke xD

Han är rätt lätt att "tyda" iaf. Vill han inte ha täcke går han ifrån mig när jag kommer med täcke :rofl: Men vill han ha så står han drypstilla och ser jättenöjd ut :P

Jag är nog lite fjolligare med täcke och sånt. Skulle egentligen vilja täcka honom mycket oftare, för att JAG fryser :P Men jag får nöja mig med att täcka honom i riktigt busväder istället, för han fryser ju inte direkt lika lätt som jag xD

Jag har inte täcke på mina hästar på somrarna.

Om det regnar flera dygn i sträck kan de få komma in och vara inne och torka upp lite i några timmar, men sen är det ut igen. De har skydd i hagen och gräs att äta.

Vår häst får täcke på sig om det är 10-15 + grader eller kallare. Då ett fodrat regntäcke blir det mycket under 10+ så finns det nog stor risk att termotäcke åker på under.

Hon får komma in några timmar nästan varje dag och sova då hon inte lägger sig ner och sover i hagen. De har varit ute på nätterna i drygt en vecka nu och jag har försökt att låta en henne vara mer "naturlig häst":angel:. Det har visat sig vara ganska svårt när man har en "rygghäst" med stränga order från veterinär och ET om att hästen inte får frysa eller bli det minsta kall mer eller mindre.

Hästen i fråga är ganska bortskämd med att sova inne och har under de dryga 2 åren vi haft henne endast varit ute 3 nätter innan förra veckan :crazy:.

Men idag när det hade regnat hela natten och dagen frös de hästar som inte hade haft täcke på sig. Tom. lilla minishettisen med ganska rejäl päls som inte är allt för välborstad frös så han skakade och fick en liten filt på sig inne. Det gjorde mig ganska förvånad :confused:.

Hur kan halvblod, fullblod mm. gå ute dygnet runt när inte ens den här lilla lurviga minshettisen inte kan det i det här vädret???

Hur kan halvblod, fullblod mm. gå ute dygnet runt när inte ens den här lilla lurviga minshettisen inte kan det i det här vädret???
Frågan är väl snarare varför era hästar behöver termotäcke(!) när "våra" hbl klarar sig dygnet runt, året runt utan några täcken.

Tänkbara orsaker?
Dom får inte vänja sig vid utevistelse? Dom daltas med? Dom får sitt regnskydd förstört av tvätt och ryckt? Dom har inte tillräckligt att äta eller får kraftfoder i st f grovfoder? Felavlat? Dåliga hagar? Vantrivs?

Det finns säkert fler möjligheter, men dessa kom min trötta hjärna på nu.

LIA

Det är kanske en vanesak?

Mitt halvblod är en robust dam som förutom en kotledsinflamation varit frisk de fem år jag haft henne. Hon fryser sällan innan det är nollgradigt. Jag har aldrig pjoskat med henne och hon har alltid fått ordentligt med grovfoder.

Mina har en ligghall att gå in så jag tar inte in dom och på vintern fungerar ju den som lösdrift. Har en shettishingst och har har inget skydd, men han är i gott hull och jag har aldrig sett han frysa fast det har varit en regning natt:)

Har däremot ett äldre shettisto (30 år) och hon fryser om det är kallt/blött om nätterna har jag sett, ant för att hon e gammal. Men jag har inte sett henne frysa på vintern, men då sätter hon ju ordentlig björnpäls:D

*kl*

Min häst är ute dygnet runt i de flesta väder på sommaren men åker upp i en annan hage på nätterna som har riktigt vindskydd.
Är det regnigt åker regntäcke på.

Jag tycker att det är lite "töntigt" att klaga på "oss" som täckar fast det är sommar med motiveringen att "hästen dör inte av lite regn".
Nej det kanske den inte gör men jag har inte häst med målet att hon inte ska dö utan att hon ska ha det så bra som möjligt...
Jag är lika noga med att hon inte ska bli för varm då jag vet hur obehagligt det är, men min häst tycker inte att det är behagligt med regn (spänner sig och ser synbart missnöjd ut) så jag täckar henne när det är väldigt regnigt helt enkelt!

Är det ihållande hällregn hela dagen kanske hästarna åker in några timmar för att torka sig själva + täckena och sen åker de ut igen.

Frågan är väl snarare varför era hästar behöver termotäcke(!) när "våra" hbl klarar sig dygnet runt, året runt utan några täcken.

Tänkbara orsaker?
Dom får inte vänja sig vid utevistelse? Dom daltas med? Dom får sitt regnskydd förstört av tvätt och ryckt? Dom har inte tillräckligt att äta eller får kraftfoder i st f grovfoder? Felavlat? Dåliga hagar? Vantrivs?

LIA

Ja, precis! Min ponny var en riktig fjolla när jag löpte honom. Han klarade ingenting och var tvungen att täckas och skötas hela tiden!

Men nu, efter något år på lösdrift har han äntligen insett att han inte behöver den uppassningen. Han är ju en häst! :D

Men jo, daltar man med hästen för mycket får man ju en häst som inte klarar så mycket. Menar ju inte att man inte ska ta hand om sin häst, klart man ska! Men kanske inte riktigt sååå extremt mycket som vissa verkar göra :P

Vuxna hästar som går på bete kan jag lägga på regntäcken om det är ihållande dags (och natt) regn. När de har föl vid sidan tar jag faktiskt in dem om det är heldagsregn och kallt.

Mina hästar är rätt känsliga i ryggen och har inte just någon päls på sommaren, bara tunn sådan. Därför får de täcken om det är heldagsregn och kallt väder. Är det bara enstaka skurar så går de nakna.

Tänkbara orsaker?

LIA

Kanske för att de flesta har hästarna för att rida på eller köra osv och då vill man inte ha pälsen en dm lång pga svettningen och inte heller genomskitig eftersom det kan ge problem när man lägger sadel mm på en igengrodd rygg.......

Vill man ha dem att titta på och se "naturliga" ut utan att användas så visst. Men sen kanske man ser olika på när en häst fryser också, man kan ju vara mer eller mindre lyhörd:angel:

Tänkbara orsaker?

LIA

Några fler anledningar:

1. Det finns ett fåtal 'klena' individer.
2. 'Rygghästar' t ex är ofta känsliga för kyla, och det kan bli värre med åren.
3. Hästen är en presterande sporthäst som ryktas och badas sommartid, samt dessutom klipps vintertid
4. Hästen är täckesvan, eftersom det är en presterande häst där man vill kunna rida och inte ha X h torktid.

Araben kan få regntäcke på sig om det är väldigt ihållande regn i flera dagar. Hellre på med ett täcke än att ta in dem...

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023