Hästar utan skor!?

L

Livie

Hej!
Jag undrar en grej (ganska självklart xD) men såhär:
Jag rider på en maxad c-ponny som bara är skodd fram. Och där jag bor finns det i princip bara grusvägar. Och han behöver komma i bra kondition och det är svårt om jag bara kan skritta för jag vågar inte trava och absolut inte galoppera. Jag vet inte om man kan trava. Snälla, hjälp!

Sv: Hästar utan skor!?

Du menar att du inte vågar trava bara för att han är skodd fram? Min medishäst är oskodd på alla fyra och han klarar sig super på alla slags vägar.

Så länge han inte ömmar är det ingen fara. Ut och prova :)

Är hästens hovkvalité ok och hovarna inte är särskilt nedslitna så kan du väl både trava och galoppera tycker jag. Men grus sliter väldigt så håll koll.

Hos mig har inga hästar skor på sommaren, om inte hoven är sprucken eller liknande såklart.

De hovslagare jag har träffat säger att de inte behöver skor på sommaren.

Det enda är när man först tar bort skorna och de får gå barfota så kan det ömma lite på dem, men efter några dagar är det inga problem. De första gångerna man är ute o rider när de är barfota så skrittar jag bara på grusvägen för att de ska vänja sig.

Hästar i det vilda har inga skor ;)

Generellt sätt kan jag tycka att rider man hästen så har man skor på den och rids den inte så bara verkas den regelbundet. Självklart finns det undantag och hästar som klarar sig minst lika bra utan skor och ändå rids regelbundet. Men man måste vara uppmärksam på hur hästen klarar det. Många gånger tror jag att om man väljer att inte sko hästen så handlar det om att tjäna pengar, fast man i själva verket sliter ut hovarna i onödan och i längden så tjänar man absolut ingenting på det.

Nu i sommar kommer min häst att gå utan skor fram till augusti hade jag tänkt (blir verkad imorgon, har skor nu). Min medryttare kommer rida kanske två ggr i veckan, själv är jag bortrest. Hon kommer bara att rida ut med honom i framförallt skritt. Så jag tror inte att det kommer att bli några större problem och jag slipper tänka på tappskor.

Mitt bästa tips till dig är att kolla med hovslagaren. Kompisens häst går barfota året runt utan problem medan min gamla foderhäst knappt kunde gå barfota alls.

Som sagt, individuellt om hästen kan gå med bara framskor eller inte.
Min gamla häst gick alldeles utmärkt att ha skodd enbart fram medan min nuvarande sliter för snett så han måste ha runt om. Ett halvblod jag red in för något år sen gick barfota utan problem, likaså min systers häst.
Här är det grusvägar som gäller, så gott som varje dag ca 1 h i snitt varierande tempo.
Går hästen utan att ömma är det inget problem. Ömmar den så antingen sko eller köpa boots.
Systers häst har boots på framfötterna när vi rider långt, länge och hårt. Hon är inte riktigt lika van vid grusvägar som min, men hon klarar det bra ändå.

Min polle går utan, det funkar utmärktpå honom. Men om han bara är skodd fram borde vell ägaren(om det inte är din) veta om han klarar gruset?

Som de flesta sagt, rådfråga din hovslagare och du märker ju om han ömmar. De flesta av våra lektionsponnyer är bara skodda fram och de går mycket på utebana och i naturen i alla gångarter utan problem.

okej. Då får jag väl prova och se om han klarar av grusvägarna :laugh: Tack för alla kloka svar xD

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar