hästar som klarar vuxna män?

Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag tycker faktiskt inte att varken jag eller iNHALE bemötte TS otrevligt, men det blir ju svårt att hjälpa någon som inte är beredd att ta emot information.

För övrigt tror jag att TS bara är ett troll ändå, och att personen som skrev "flohäst" är hans kompis ;) Så jag skulle inte vara alltför orolig för TS om jag var du.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Vad i mitt inlägg tycker du är otrevligt? Förklara gärna det för mig. Vad tycker du jag ska göra, ljuga och säga att "jamen visst, alla hästar klarar 140 kilo obalanserad nybörjare utan problem och visst ska du köpa häst trots att du själv säger att du är ovan"? Är det sådana svar man ska ge för att TS inte ska bli sårad och tycka man är elak?

Det jag gjorde var att tala om precis hur det ligger till, att 140 kg inte är en vikt som är fördelaktig när man vill rida och att man måste ha en hel del på fötterna innan man tar steget och köper en egen häst. Tycker du det är elakt? Att berätta sanningen?
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Man måste faktiskt inte svara så otrevligt :( Nu tycker jag synd om TS! Men det är så typiskt buke att det blir såhär. Många är på denna sidan för att LÄRA sig och då tycker jag att vi just kan lära varanndra. Och även om man berättar sanningen kan man göra det snällt!
Men jag säger som många andra. Vänd dig till ett stall som har lite grövre hästar. Dom kanske har någon häst som är vältränad och som klarar detta. Dom i det stallet kan ju avgöra det. Lycka till!

Detta är också typiskt Buke.
Någon är så finkänslig och diplomatisk att man inte får ge ett ärligt svar.
Jag tycker personligen att det är snudd på djurplågeri när jättetunga, obalanserade människor prompt ska upp och rida på en häst. Strunt samma rasen.

Jag förstår faktiskt inte vad det är för fel på åsikten att en gravt överviktig, eller en bara storväxt och därför tung, person faktiskt inte ska rida!

Jag förstår heller inte vad som är fel med åsikten att en person som inte kan något om hästar, inte bör köpa en egen, utan först bör skaffa sig kunskapen.
Och den kunskapen skaffar man sig inte på ett internetforum utan i ett stall. Ridskola, travstall, privatstall - välj själv. Men som sagt inte på ett internetforum.

Och rida ska man inte göra när man väger 140 kg. Då ska man, ridning eller inte, gå ner i vikt.:devil:
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Käpphästen är annars förjävla tålig ska ni veta :P

Men 140kg är satans mkt vikt. Kan du inte försöka gå ner lite? HA det som en morot och sen leta lite vart du kan börja rida.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Sorry, jag vet fan inte vilken jag ska klicka på. Snabb-svar eller Svara på detta. Vilken är vilken? Skulle ju svara på TS inlägg men svarade visst till Kryddelydd.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Sorry, jag vet fan inte vilken jag ska klicka på. Snabb-svar eller Svara på detta. Vilken är vilken? Skulle ju svara på TS inlägg men svarade visst till Kryddelydd.

Du ska trycka på "svara på detta" som är under det inlägget du vill svara på. Om du vill svara på Ts inlägg trycker du alltså på dens "svara på detta" knapp. Du kan också skriva knapplån och skriva till Ts överst i ditt inlägg om du svarar på någon annans knapp.
Om du trycker på "snabb svar" så svara du på det inlägget som ligger sist.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

En sak jag finner intressant är att många oroar sig för att vara för tunga, många oroar sig och nojjar helt i onödan (att tro att man som 60 kilos ryttare är för tung för ett friskt halvblod på 165 tex) medan andra verkar se det som en mänsklig rättighet att rida oavsett hur mycket man väger.

Senast idag svarade jag i en gammal tråd som fått nytt liv där en person försökte rättfärdiga att en shettis skulle bära ryttare på 70 kg eftersom barnet kan ju vara överviktigt men inte vilja rida D-ponny och inte vilja gå miste om sina ponny-år, som om det skulle vara argument nog för att en liten shettis skulle behöva bära 70 kg ryttare.

Måste säga att jag faktisk blir glad när jag ser väldigt stora människor som inser att det är olämpligt för dem att rida och istället väljer att göra andra saker med hästen (tex köra). Har sett otaliga väldigt stora personer som promt ska rida, oavsett vad och jag blir lika beklämd varje gång.

Sen finns det ju en annan aspekt också, bortsett från själva vikten och det är avsaknaden av utrustning för stora ryttare. Hästar kan inte ha hur stora sadlar som helst och när en stor person försöker pressa sig ned i en sadel som storleksmässigt passar hästar (dvs inte är för lång) blir effekten ändå att sadeln skadar hästar eftersom den är för liten för ryttaren och ryttare exempelvis sitter på bakvalvet.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Man måste faktiskt inte svara så otrevligt :( Nu tycker jag synd om TS! Men det är så typiskt buke att det blir såhär. Många är på denna sidan för att LÄRA sig och då tycker jag att vi just kan lära varanndra. Och även om man berättar sanningen kan man göra det snällt!
Men jag säger som många andra. Vänd dig till ett stall som har lite grövre hästar. Dom kanske har någon häst som är vältränad och som klarar detta. Dom i det stallet kan ju avgöra det. Lycka till!

Jag håller helt med om att tonen här borde vara en smula trevligare. Även lite mer okuninga måste kunna få ställa frågor med vettigt svar.

Jag känner en man som nog är i din vikt och längd ungefär. Han har en tinkerkorsnig som han rider. Stoet är ca 158cm i manken och ligger nog på ca 700kg. Hon är kraftig och bastant, men samtidigt förvånansvärt smidig. Hon visar inga tecken på att fara illa av att han rider henne. Dock så är det bara ibland och enbart lite skritt och lite trav i mellan åt.
För mer än promenadridning behöver nog tyvärr ryttaren vara i lite bättre form. Det är inte bara för hästen som det är krävande med ridning. Och för regelbunden träning med galopparbeten måste ryttaren speciellt lite längre och tyngre ryttare ha en god ballans och kunskap om hur man kan avlasta hästen och inte slita på den i onödan.

Som andra har tipsat om, ridskolor och bli medryttare först.

Lycka till! :)
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Ett valdig otrevlig mottagenda till ditt brev, ledsen för det, som du marka är inte mogenhet på en del av dessa Buke Folk deras bäste siden, dålig inlärning under uppväxttiden.

Om du är kvar jag ska fösöka ger ett svar.
Ett färdig vuxen häst med god ben och val musklad är att föradra, typ Nord Svensk eller kraftig Varmblods typ.
Runt 600kg/160cm.
Valaker är bäst, då slappa du stons brunsten under det bäste rid tiden.
Good Luck
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Vad i mitt inlägg tycker du är otrevligt? Förklara gärna det för mig. Vad tycker du jag ska göra, ljuga och säga att "jamen visst, alla hästar klarar 140 kilo obalanserad nybörjare utan problem och visst ska du köpa häst trots att du själv säger att du är ovan"? Är det sådana svar man ska ge för att TS inte ska bli sårad och tycka man är elak?

Det jag gjorde var att tala om precis hur det ligger till, att 140 kg inte är en vikt som är fördelaktig när man vill rida och att man måste ha en hel del på fötterna innan man tar steget och köper en egen häst. Tycker du det är elakt? Att berätta sanningen?

Den Karlolina hästen som var knappt av D-Ponny skulla bära 135kg. och klara av 50km. om dagen.

känner månge övervikt kvinner som rida Island Ponnies.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Bara för att "det var så förr" behöver det inte betyda att det var bättre. Hästarna förr i tiden var gjorda för att bära tungt, det är inte dagens hästar. De hästar som inte fixade att bära 135 kg 50 km om dagen blev troligen pålägg på mackan och man avlade på de starka som klarade det. Idag prioriterar man inte den typen av styrka, idag vill man, beroende på ras såklart, ha helt andra kvalitéer, flashiga gångarter, hästar som hoppar högt, hästar som springer snabbt osv.

För övrigt var Karolinarna tämligen duktiga ryttare. Det var inga nybörjare som vinglade runt, lutade än hit än dit och hotade att ramla av så fort hästen snubblade till. Just balansen spelar en väldigt stor roll när det gäller hur jobbigt det är för hästen så att jämföra dugliga ryttare som Karolinarna med en total nybörjare på 140 kg tycker jag inte är en rättvis jämförelse.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Lite svårt att sitta har och bedoma en annans "balance".
Historisk var inte dom Karolina så balancerad! dom var bond pojkar och dräng med igen rid erfarenhet alls. Dom sättts i ett Kil Formation där han var "Inkillad" mellan komrater runt om, knä vid knä som källas for "Det Svenska Männeret" uppfann av Gustav II Adolf för sitt lätta kavalri och förfinad av Karl XI.
Han son Karl XII och sina Karolina var så övermaktig på slagfält trötts flera gånger stora motstånd, och det berör på systemet, inte på non Rid Syklighet!

Dagsverk är det bäste gällring för en god avel.
Att hitta en häst som klara en "Dagsverk" nu för tiden är inte lätt, hästen har blivit ett "Hobby Pet" som man inte har tid med!
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Angående islandshästar, så är det väl idag konstaterat att de inte är mycket mer viktbärande än andra hästar. Bara en input.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Om man vill ger sig in i hästens hålbarhet då för man plucke frän DVM Lars Erik Magnasson´s doktors avhändling.
Häster som tas i bruk i ett för tidig stadiet kan inte räknas att hålla länge oavsätt vad den har för viktbärenda läst!
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Ts, jag är ingen mobbare så läs mitt inlägg med ett leende.

Om jag var du:
Jag slulle börja cykla eller promenera till ett stall, privat eller ridskola och be om att få hjälpa till med stallsysslor. Såsom att bära vatten, fodra och ta in och ut från och ill hagarna.
Du kanske vill sopa ridhus sarjen, köra traktorn när ridhus och paddock behövs harvas?
Du vill hemsk gärna mocka också, så många boxar du får!
Säg att du gör allt, för att få arbeta och då går ner i vikt och samtidigt lära dig så mycket som du bara kan få in i huvudet om hästar. Det finns nog ingen bok om all fakta med hästar- om det gör det- ge mig namn!!

Tänk på att dricka vatten dagligen och ha inte med dig mycket mat utan frukost so du tar efter utsläpp, sen mellanmål efter lunch och sen middag i liten portion, mellan mål igen osv..
Drick inte massa mjölk, men ett -två glas om dagen är nyttigt.
Vatten är dock bäst.
Finns massor du kan söka på internet om bra kost..

Sätt upp ett mål- du vill inte rida förens du kan så mycket som möjligt och du vill gå ner till 90-kg klassen innan du hoppar upp. Det gör dig nog mer motivierad tror jag.
Den dagen du väger dig och du ligger på 90-95 som MAX, kan du börja ta lektioner varannan vecka för att få in intresset men du får absolut inte tröttna!!
Imellan ridlektionerna vill du hjälpa till att bygga banor, stallsysslorna och glöm inte cykelbiten eller promenaden till stallet!!

Du förstår nog vad jag menar.
Glöm inte vara nöjd när du går ner i vikt och får på dig dina allra första ridbyxor!!
Den dagen får du vara riktigt stolt!

Det börjar bli sommar!! Bara ut och tagga!! Hjälp till !!!
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

*KL*
Ingen som tycker det är märkligt att TS gör ett inlägg som är ganska extremt om man ska ta hänsyn till debatterna här på Buke ;) Sedan direkt en syrlig replik för att sedan försvinna med bara 2 st inlägg på Buke.
Ja det är inte svårt att få fart på forumsdeltagrna precis :rofl:

Rolle
IpL
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Att en för tidigt inriden och riden häst håller sämre är jag medveten om. Men det gäller hästar i allmänhet.
Jag kommenterade att islandshästar inte lär vara mer viktbärande än andra hästar av samma grovlek (exteriör) och storlek.

känner månge övervikt kvinner som rida Island Ponnies.

Over and out.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

*KL*
Ingen som tycker det är märkligt att TS gör ett inlägg som är ganska extremt om man ska ta hänsyn till debatterna här på Buke ;) Sedan direkt en syrlig replik för att sedan försvinna med bara 2 st inlägg på Buke.
Ja det är inte svårt att få fart på forumsdeltagrna precis :rofl:

Rolle
IpL

Svårt att säjer Rolle om det var TS mening att provacera Buka Daggis Barn eller var serious för information och med såna oförskämpt svar bliv ärg :mad: ledsen och förbanad:mad: och insog "här blir man inte klok" och söka kundskap non annan stäns.
Folk kan vara riktiga svin.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Att en för tidigt inriden och riden häst håller sämre är jag medveten om. Men det gäller hästar i allmänhet.
Jag kommenterade att islandshästar inte lär vara mer viktbärande än andra hästar av samma grovlek (exteriör) och storlek.



Over and out.

Nej, Island Ponny´s är ingen mer viktbärande än andra.
Man för fråga sig "värför" är dessa ponny´s så popular bland folk som har vuxet ur ponny stadiet?

Ett + för Gutte som var vuxen nog att fråga "Experterna Här" vilket häst var bäst för sin storlik.
Nåt som månge av Buka Ponny Ägerna börda ställa sig själv.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp