hästar som klarar vuxna män?

Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det var ju just det jag ifrågasatte. Jag tolkade din kommentar om att många överviktiga rider islandshäst, som att "det är inga problem, islandshästar bär överviktiga vuxna utan problem". Efter ditt förtydligande inlägg, tror jag att vi egentligen befinner oss på samma "sida" ;)
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

jag har en fråga jag funtar på att skaffa häst men det vore ju roligt att kunna rida den med har ingen stor häst vana men frågan är vilken typp eller ras lämpar sig för en kille på 140 kilo och 2 meter lång tack sam för svar

140 kilo är övervikt även för en 2 metersperson så gå ner i vikt är rätt bra om man tänker börja rida.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

140 kilo är övervikt även för en 2 metersperson så gå ner i vikt är rätt bra om man tänker börja rida.
Även om oddsen lutar åt det hållet så är det inte helt säkert frågan om en överviktig person i traditionell mening. Exempelvis är Aleksandr Karelin "bara" 191 cm lång och har vägt 130 kg under sina aktiva år. :angel:
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Men då har man ju gjort valet att se ut som en broiler. :p
Ridning är inte en rättighet, vill man rida så bör man se till så att ens vikt är lämplig.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

*KL*

Det beror ju lite på hur bra balans man har och vad man tänker göra med sin ridning. Några av hoppelitens storlekar:

Mark Todd längd 190 cm vikt 82 kg
Ludger Beerbaum längd 190 cm vikt 80 kg
Robert Smith längd 183 cm vikt 86 kg
Ludo Philippaerts längd 180 vikt 85kg

Visst är det skillnad på att kunna rida och att inte kunna göra det vad gäller balans. Men de flesta nybörjarna hoppar inte hinder på 1.50-1.60 cm till vardags heller med sina hästar, vilket ovanstående killar gör. Och detta är normala lättare sporthästar.

En ardenner, shire, större bruksnordis etc kan gott och väl bära runt på en tyngre ryttare.

Det handlar ju om vad man gör med hästen när man rider den. Är man stor så ska man nog inte överbelasta hästen ännu mer med att hoppa höga hinder när man knappt håller balansen. Man ska nog inte hitta på en massa tokiga upptåg heller. Men normal ridning ska inte vara några problem alls.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Men då har man ju gjort valet att se ut som en broiler. :p
Ridning är inte en rättighet, vill man rida så bör man se till så att ens vikt är lämplig.
Självklart. Jag bara flikade in att en vuxen man på två meter inte nödvändigtvis behöver lida av fetma och okontrollerad övervikt för att väga uppåt 140. Även om det säkert är så i väldigt många fall.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Islandshästar är HÄSTAR inga ponnies......kan ju börja att benämna dem rätt om ni inte vill ha alla islandshästfrälsta på er. Varför vi tycker om islandshästarna är för deras underbara lynne, deras otroliga gångarter och deras explosivitet. Åtiminstånde därför jag valt islandshästen framför andra raser. Självklart ska man se till varje individ ridmässigt beroende på hur stor man är som ryttare, men det handlar ju även där om balans, en ryttare som väger 80 kg och har god balans skadar hästen mycket mindre än en ryttare på 60 kg utan någon som helst balans. Hur som, den här tråden handlade väl ändå inte om att vara för stor för att rida islandshäst eller?
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det handlar bara om ord. Ponny = häst 148 cm och lägre. Islandshästar och fjordhästar är ofta under 148 cm, men har "häst" i namnet, inte "ponny".

Hästar, oavsett mankhöjd, är mer viktbärande än många tror. Hade de inte varit det hade inte införandet av kavalleri varit den revolution inom krigföringen det var. Vuxna män med full utrustning på hästar av ponnymått...och det handlade inte om en timmas promenadridning om dagen, heller.

Idag tänker vi ponny = barnhäst, men vuxna människor har ridit små hästar i alla tider.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det är ju stor skillnad på häst och häst.

Många ponnies idag är smäckra sporthästar, långt ifrån de närmast kallblodsliknande ridhästar som fanns förr i tiden. En jättehäst med lång, svag rygg kommer aldrig att bli viktbärande, även om den tränas till stordåd. Med träning klarar den mer vikt, men inte hur mycket som helst.

Att se 100 kg ryttare på en c-ponny kommer jag alltid tycka är en skam, oavsett vilket namn man vill sätta på rasen.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Nej, Island Ponny´s är ingen mer viktbärande än andra.
Man för fråga sig "värför" är dessa ponny´s så popular bland folk som har vuxet ur ponny stadiet?

Jag har islandshäst pga gångarterna, lynnet ( dom är inga ouppfostrade trädgårdsuppfödningar som blivit daltade med sedan dom kom ut i vida världen ), deras inställning till arbete och jag föredrar även mindre hästraser.

Jag är inte intresserad av att harva runt i en paddock eller ridhus, vill inte hoppa och vill inte ha en porslinshäst som inte klarar av att gå ute med andra hästar i hagen. Jag vill kunna rida fram i en häftig ökad tölt med tårarna rinnande ner för kinderna, rida utan att slänga på en massa skydd och ha en någorlunda frisk hästras som är allsidig.

Jag undrar mer varför man prompt måste ha en "stor brun" bara för att man vuxit ur ponnyåldern?
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag har islandshäst pga gångarterna, lynnet ( dom är inga ouppfostrade trädgårdsuppfödningar som blivit daltade med sedan dom kom ut i vida världen ), deras inställning till arbete och jag föredrar även mindre hästraser.

Jag är inte intresserad av att harva runt i en paddock eller ridhus, vill inte hoppa och vill inte ha en porslinshäst som inte klarar av att gå ute med andra hästar i hagen. Jag vill kunna rida fram i en häftig ökad tölt med tårarna rinnande ner för kinderna, rida utan att slänga på en massa skydd och ha en någorlunda frisk hästras som är allsidig.

Jag undrar mer varför man prompt måste ha en "stor brun" bara för att man vuxit ur ponnyåldern?

:bow: tack! Då är vi två här med samma inställning till val av ras....
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag har samma inställning som du! :) Vad gäller islandshästars viktbärandeförmåga har ju ämnet stötts och blötts i all evighet. Faktum är att det finns raser som ofta mäter ponnymått men som är otroligt starka och kompakta med korta ryggar, och som många gånger har förutsättningar för att bära mer vikt än en smäcker och långbent sporthäst på 170. Tänker på haflinger, cob-raser, fjordingar osv.
Styrkan ligger inte i mankhöjden.

Men jag måste ändå säga att jag tycker att det är en betydlig skillnad på en islandshäst på 140 respektive en sportponny på 140.
Nu är det länge sen jag red islandshäst, men jag träffade en isis för ett par veckor sen och blev tagen av hans storlek. Han var så maffig och bred som en ladugårdsdörr över ryggen, med ett stort huvud som inte alls påminde om en ponny. Det var en häst, punkt slut. Hade man ställt en new forest med samma mankhöjd bredvid honom så hade nf-ponnyn verkligen sett ut som en ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Min islandshäst är av den smäckra modellen ala 140 cm sportponny, man får ju se till hästens exteriör och inte till deras ras om man ska vara rättvis.

Det finns så många olika typer av islandshästar. Det är korta ryggar, långa ryggar, smala ben, kraftiga ben, breda över bringan, smala över bringan. Jag har en äkta sportponny ;-)
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

*KL*
Man kan fråga sig varför storhäst skulle vara mer viktbärande än en Islandshäst? En stor häst ex halvblod eller fullblod har oftast inte grövre ben men längre, de har en betydligt längre rygg och c:a 200 kg mer egenvikt :cool:

Att kalla den för ponny är ju också ganska missvisande, vad kallar man då en islandshäst som är 148 och över vilket inte är så ovanligt i dag?
Annars kan jag bara hålla med mina islandshäst-vänner här ;)

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

*hugger min egen knapp

Kanske bör tillägga att jag inte vill ha 100kg+ ryttare på min fjordhäst (eller förra hästen, vbl.trav. med kort rygg) heller, då jag anser att det är för tungt. Jag vet inte om jag skulle kalla honom "sportig" - han är rätt bred etc., men heller inte väldigt grov. Mäter cirkus 145cm i mankhöjd (har inte mätt, men han faller iaf ett par cm under gränsen för "häst").
 
Senast ändrad:
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Men jag måste ändå säga att jag tycker att det är en betydlig skillnad på en islandshäst på 140 respektive en sportponny på 140.
Nu är det länge sen jag red islandshäst, men jag träffade en isis för ett par veckor sen och blev tagen av hans storlek. Han var så maffig och bred som en ladugårdsdörr över ryggen, .

Islänningen var väl fet;). Många av dem är det, här i Sverige.
På Island har de sådant hull att jag tycker att de påminner mycket om "sportponnyer" i kroppskonstitution. Åtminstone var det så när jag var på Island för några år sedan.
Titta på de islandshästar som är med i större tävlingssammanhang även i Sverige. De är inte breda som ladugårdsdörrar över rumpa och rygg. De är i korrekt hull och därmed smalare.

Jag rider själv islandshäst med viss tvekan. Tycker egentligen att mina 70 kg är lite för mycket för en C-ponny men visst verkar de orka.

Vad gäller skillnad på att bära 100 kg på ryggen för en C-ponny med matchvikt 350 kg jämfört med ett hbl med matchvikt på 600kg: ja, vilken häst har mest muskelmassa och därmed troligen mer styrka?
C-ponnyn (islandshäst är det jag här tänker på men en mindre fjording går också bra för resonemangets skull) som får bära nästan 30% av sin vikt eller storhästen som får bära knappt 20%?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp