hästar som klarar vuxna män?

Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det handlar bara om ord. Ponny = häst 148 cm och lägre. Islandshästar och fjordhästar är ofta under 148 cm, men har "häst" i namnet, inte "ponny".

Hästar, oavsett mankhöjd, är mer viktbärande än många tror. Hade de inte varit det hade inte införandet av kavalleri varit den revolution inom krigföringen det var. Vuxna män med full utrustning på hästar av ponnymått...och det handlade inte om en timmas promenadridning om dagen, heller.

Idag tänker vi ponny = barnhäst, men vuxna människor har ridit små hästar i alla tider.

Jag har aldrig förståt värför vissa Isis äger ska slå utt täggerna så fort man säjer "ponny"?
Ordet Ponny är ett relative begrepp där ordet Häst/Ponny kan växle....Russ/Island/fjord häster, Indian Ponny, Shettis ponny ect.
Måttet kom av det militär där kronan vill få främ Fält Duglig Häster:
Karl XI fästställt det militär mått till 9 kvarter 2 tum men ej över 10 kvarter bakom sadeln, (139 - 150cm)
Man kunde ta mindre om hästen var "av goda ben, tjocka och breda av kreutz och bringa".
Man kan fråga sig "Värför ej över 10 kvarter?" var dom stora häster mindre Fält Duglig?

Tråkig hur dessa Buke tråd så fort balla ur, tror inte vi komma att se TS "Gutte" på den här siten efter en sån näsbränna.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag har aldrig förståt värför vissa Isis äger ska slå utt täggerna så fort man säjer "ponny"?

Därför att i Sverige är det barn och ungdomar t.o.m. 18 som får rida och tävla på "ponnies". När de passerar 18 år de "vuxna" och tävlar på större hästar. Ponny är då i mångas mun och sinne en barnhäst. Ska vi visa respekt för varandra oavsett vilken disciplin vi utövar så måste vi lyssna på varandra och respektera varandras åsikter och känslor.

Filosoferar
Rolle
IpL
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Oj, det är en tung ryttare det. En vältränad Shire eller ardenner (eller liknande raser) är vad jag kan tänka mig.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Hmmm, hur mycket väger ett troll? ;):rofl:

Sorry, kunde inte låta bli:cool:
Rolle
IpL
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

KL

Bryr mig inte så mkt om Ts ursprungsinlägg utan svarar vidare på er andra.

Tycker att det är så fel att folk anser att man inte kan rida ponnymåttade hästar när man är över 18 år.

Många QH som tävlas av vuxna karlar är under 148cm. Mitt cobsto är 146, liten kompakt med rejälare ben o bringa än dotterns rejäla halvblod på 167. Hon klarar utan problem en tyngre ryttare utan egen balans. Ungarna rider ofta 2st på henne o även 3 st ibland. (nu pratar vi om normalviktade 15 åringar på 55 kg/st)

Jag tror att vi mjäkar med våra hästar idag, det finns forfarande rejäla hästar som kan bära upp ryttare, inte bara spindelhästar.....
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det är väl ingen som tycker att man inte kan rida ponny när man är över 18 år? Däremot ska man ju anpassa sig efter vad hästen orkar, vissa ryttare är helt enkelt för stora för somliga hästar.

Och tävla ponny kan man inte göra efter 18 år, så länge vi pratar om ridsport.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jodå, men inte som ponny. Det är inte jätteovanligt med ponnyer bland storhästarna på lokala tävlingar, vad jag har sett. Ridna av vuxna, då.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Du får visst tävla ponny i sverige om du är över 18 år

TR1 mom132:4. Ponnyekipages rätt att delta i klasser för stora hästar.Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter
anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.

I t.ex distans är detta mycket vanligt.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Nja, jag har då aldrig sett en C-ponny hävda dig bland storhästarna på hopp- och dressyrsidan. De kanske finns, men vanligt vill jag inte påstå. Sedan finns det ju inte jättemånga vuxna som är i storlek att de kan rida och se proportionerliga ut på en C-ponny.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Ponny är då i mångas mun och sinne en barnhäst. Ska vi visa respekt för varandra oavsett vilken disciplin vi utövar så måste vi lyssna på varandra och respektera varandras åsikter och känslor.

Ooops! Hoppas inte jag har sårat min foderhästs känslor när jag kallat honom Ponnybuset. Han är connemarakorsning men dock 162cm i mkh. Stor ponny. :p :D
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Nja, jag har då aldrig sett en C-ponny hävda dig bland storhästarna på hopp- och dressyrsidan. De kanske finns, men vanligt vill jag inte påstå. Sedan finns det ju inte jättemånga vuxna som är i storlek att de kan rida och se proportionerliga ut på en C-ponny.

Nej, men d-ponnyer, och det är ju ponnyer det med. Jag har sett exempelvis fjordingar hävda sig utmärkt bra på lokala hopptävlingar, och de ridponnyer som föds upp idag har väl så mycket gång som de storhästar som tävlar t ex LB. Det är kanske inte på den nivån man hittar gångartskanonerna, oavsett storlek. Och det finns många vuxna som kan rida och se proportionerliga ut på en d-ponny.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Fast det känns lite konstigt att ponny i detta sammanhang skulle innebära uteslutande D-ponny. En ponny är en häst under 148 cm, och här använder vi ju begreppet ponny i dess fulla vidd (alla hästar under 148 cm även om de räknas som t ex kallblod).

Själv är jag lärd att t ex fjording och islandhäst är kallblod, och vissa individer är ponnymått.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Fast det känns lite konstigt att ponny i detta sammanhang skulle innebära uteslutande D-ponny. En ponny är en häst under 148 cm, och här använder vi ju begreppet ponny i dess fulla vidd (alla hästar under 148 cm även om de räknas som t ex kallblod).

Ja, i tävlingssammanhang är alla hästar under 148 cm ponnyer, även om de rasmässigt är t ex halvblod, och alla hästar över 148 hästar, även om de rasmässigt är t ex newforestponnyer.

Du skrev att man inte kan tävla ponny om man är över arton i Sverige, och det inbegriper väl då rimligen D-ponny? Och är således helt enkelt inte sant. Man kan visst tävla ponny om man är över arton, det du skrev stämde inte.

Och i princip, om man är väldigt kortväxt, så kan man även tävla C-ponny. Det finns ingen regel som förbjuder det.

Alltså kan man i högsta grad tävla ponny även efter 18, givetvis av lämplig storlek. Men det gäller ju även under 18, en 17-åring är ju sällan en lämplig ryttare till en A-ponny, exempelvis.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Det är ju stor skillnad på häst och häst.

Många ponnies idag är smäckra sporthästar, långt ifrån de närmast kallblodsliknande ridhästar som fanns förr i tiden. En jättehäst med lång, svag rygg kommer aldrig att bli viktbärande, även om den tränas till stordåd. Med träning klarar den mer vikt, men inte hur mycket som helst.

Att se 100 kg ryttare på en c-ponny kommer jag alltid tycka är en skam, oavsett vilket namn man vill sätta på rasen.

Hästarna "förr i tiden" var av varmblodstyp i södra Sverige, mer lika russ än islandshästar. Det fanns många lokala hästtyper som skulle kunnat bli trevliga ponnyraser, precis som på Brittiska öarna, om de inte avlats bort till förmån för lämpliga fälthästar.

Det var ren tur att russet finns kvar, det var på håret. Ölandshästen fanns så länge att det finns foton på dem, annars får man gå till konstverk.

Sen ska man inte glömma att de flesta arbetande hästar "förr i tiden" drog vagnar och slädar. Rida var för överklass och militärer.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Jag tror att Snubbelfot menade tävla ponny som just ponny. I hopp, dressyr etc får man lösa hästlicens för ponnyn och tävla bland hästarna, om man vill tävla sin ponny efter att man själv blivit vuxen. I western och distansritt (om jag minns rätt) kan man tävla utan att byta licens/lösa hästlicens.

*kl*

Angående huruvida ponny är en barnhäst... Min fjord är som sagt under 148cm, och därmed en ponny. Jag kallar honom för ponny (eller ponnyskrälle :devil:) rätt ofta. För mig är en ponny en häst som är under 148cm i mankhöjd, jag lägger ingen som helst "värdering" i det.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Man kan fråga sig "Värför ej över 10 kvarter?" var dom stora häster mindre Fält Duglig?

Nej, de åt för mycket mat. Du kan ju tänka dig skillnaden mellan att försöka hitta foder/bete åt ett par tusen lättfödda D-ponnyer, jämfört med att hitta foder åt ett par tusen halvskrangliga jättehalvblod (inte för att det fanns sådana på den tiden). Det är ganska många ton om dagen.

Väldigt många slag handlade i grund och botten om att skaffa sig tillgång till områden där det fanns mat till soldaterna och foder till deras hästar.
 
Sv: hästar som klarar vuxna män?

Nej, de åt för mycket mat. Du kan ju tänka dig skillnaden mellan att försöka hitta foder/bete åt ett par tusen lättfödda D-ponnyer, jämfört med att hitta foder åt ett par tusen halvskrangliga jättehalvblod (inte för att det fanns sådana på den tiden). Det är ganska många ton om dagen.

Väldigt många slag handlade i grund och botten om att skaffa sig tillgång till områden där det fanns mat till soldaterna och foder till deras hästar.

Hej Svea:
Intressant terrori, kan ligga nåt i det:
Karl XI Foderstätte åt sitt Arm'i häster,
16 Skolpund Hö (6.800gr.)
2 Kannor Havre (5.2lt.)
4 Kannor Hackelse (10.4lt.)

Professor Göste Bengtssons Foderstätt åt medal stor häster av Russ typ (lik den gamle Karolina Häst)
5kg. Hö
1kg. Havre
1kg. Morötter

Ridhäster:
6kg. Hö
1kg. Halm
4kg. Havre

Som du se är själva grovfoder mängd nästan samma, (dock verka den Karolinska hästen att trivas med ett stadigar grovfoder mängd....Ho+Hackelse) skjillnad ligga någat i Krafftfoder giv.
Jag tror man för leta vidar än häst uttfodering för att komma främ till "varför krigsmakten vill inte har stora häster".

När Gustav II Adolf vill hafva fullmakt för kriget sa bonde ståndet:
"Bättre är det att binda våra häster till findens gässelgård än att han binda sitt till vårt" (kloka bonder)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp