Sv: Hästar slaktas flera gånger
Tar sista knappen!
Mycket av kontrollerna som görs på svenska livsmedel är bestämt på EU-nivå och går inte att ändra på. Viss kontroll är hårdare här i Sverige än utomlands, ex. provtar man mer/oftare mot salmonella för att bevisa att vi är fria från det.
Det man måste komma ihåg när det gäller våra livsmedel är att systemet till en stor del bygger på tillit. Det gäller
ALLA livsmedel.
Man måste lite på att djurägaren inte levererar ett djur som är under karens (begränsad eller under livstid), man måste lita på att den som odlar växter inte har använt olagliga medel mot ogräs eller skadeinsekter.
Det är här stickproven kommer in. Man testar ett visst antal djur eller partier med grödor för att se om man kan upptäcka otillåtna medel.
Kontroller av restsubsanser som det kallas är inte gratis och om man skulle testa allt kött alltid så skulle bönderna inte få något betalt och priset för oss konsumenter skulle vara skyhögt!
Stickprovet är ett sätt att göra det bästa av läget.
Men misstänker man att ett djur är behandlat så går det att skicka in prov från just det djuret för analys, så man är inte strikt bunden till stickproven.
Om jag inte missminner mig så var slaktkarensen på ”butta” 14 dagar innan livstidskarensen infördes.
Jag vet många veterinärer som i och med detta väljer buttan som ett sista alternativ om inget annat fungerar på hästen.
Därför så tror jag att det är betydligt färre hästar som behandlas med butta nu än för 15 år sedan. Och för 15 år sedan åt man glatt dessa hästar och jag har inte sett någon studie som har kopplat ihop sjukdom hos människa med hästar som fått NSAID.
Pjok – har du en länk till någon sådan studie? Det hade varit intressant att läsa!

(Finns ett stort dokumenterat utbrott där människor insjuknat av att äta hästkött. De smittades av trikiner efter att ha ätit rått hästkött. Hästarna hade utfodrats med foder som innehöll rester av andra djur.)
Systemet med pass fungerar inte klockrent ännu, men på sikt kommer det nog att bli bra.
De flesta hästarna kommer att vara märkta med chip eller märkta på annat vis så att man lätt kan koppla hästen till passet. Och utan pass kan de som bekant inte slaktas.
Det som krävs för att systemet skall fungera är att de som hanterar hästen under dess liv sköter detta med passet. Att ägaren/representant för ägaren ser till att ha passet tillgängligt så att det går att skriva in behandlingar i det och att behandlande veterinär verkligen fyller i det som behövs.
Jag håller verkligen med peter_lundin, det känns inte som att risken med butta är den stora grejen. Det finns massor med andra saker som man kan stoppa i eller hälla på en häst som ger karens men som de flesta ignorerar.
Handen på hjärtat – hur många har koll på vilket datum som hästen fick ex. Switch och hur lång karens det är? Hur många har läst på sitt flugspray och vet hur lång karen det har, eller om det tom. har livstidskarens (det finns några stycken, bla. Renons)?