Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt

Sv: Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt

Hur kommer de ridskolor som finns i storstad att lösa detta? Spilta + Ingen hage = ???
Flytta verksamheten eller lägga ner. Vilket borde skett för länge sedan.

Hur kommer de travbanor som finns att lösa utegången? Finns inga hagar för flera tränare...
Hur kommer galoppbanor, ex Täby, att lösa detta?
Skaffa mark externt och låta hästarna "bo" där mellan loppen. Ungefär som många tränare gör idag.

Var finns hagarna?
Utanför tätorterna. På landet, du vet.

Kanske gäller ej reglerna just nu. Vilka kryphål finns För några måste det finnas om verksamheterna skall fortgå.
Hela lagen är ett kryphål!! :mad:

LIA

Det blir uppehåll en timme... alla hinder/dressyrstaket kommer att plockas bort och så släpper alla hästarna i ridhuset 10 st i taget.... så får dom rörelse OCH sina sociala behov tillgodosedda.

Sen måste funktionärerna gå och mocka ridhuset, harva och bygga upp hela banan igen och tävlingarna kan fortsätta...

Förmodligen är minst hälften av hästarna halta efter att ha blivit ihopfösta med nio okända hästar så tävlingarna får avbrytas.

Men är det här en nyhet egentligen? Följande 5 kap. Rastning och utevistelse Allmänna krav Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter. har ju stått i jordbruksverkets föreskrifter en längre tid? Sedan följer ju en hel mängd med undantag, men det har funnits med en längre tid.

Det enda som ändrats är väl att orden normalt sett har tagits bort men undantag kommer alltid att finnas då det inte direkt är lämpligt att släppa ut en häst med benbrott tex i en stor hage med kompisar.

Om jag känner till vad jag talar om ?

Tja, till att börja med så har jag jobbat i stall ganska många år - inklusive några års anställning på ridskola :grin:

Jag har sett alltför mycket av hästsverige för att veta att det finns många som inte ser hästarna som just hästar, utan ser dom som antingen redskap eller små förmänskligade spädbarn.

Vad gäller "djursamlare" så brukar dessa hästar faktiskt få komma utomhus, ibland så mycket att dom öht aldrig nånsin får komma inomhus vilket inte heller är särskilt bra.

Men de som har hästen ständigt ståendes inomhus med ibland rentav dubbla täcken trots +10 eller rentav +15 i stallet är "tävlingsryttare".

Dessa stackars hästar som aldrig får sträcka ut i en spontan galopp är som regel tävlingshästar...

Tja, ta hovstallet t.ex. De kommer ju att bli tvingade att ändra sin verksamhet. Och det är ju inga okunniga nybörjare.

Eller så får de dispans och då tappar lagen all mening.

Nu så kan ju inte vare sig Hovstallet, K1, Polisrytteriet eller Ryttis ses som några exemplariska föredömen när det gäller hästhållning.

Visserligen kan dessa en del när det kommer till att rida eller köra hästen - men om modern djurhållning verkar dom inte kunna ett jota öht.

För min egen personliga del så skulle alla dessa uppräknade gärna få lägga ner verksamheten, men om dom ska vara kvar så finns det ju en massa mark som fortifikationsverket kan vaska fram - efter tex nerlagda regementen där deras övningsområden fortfarande finns kvar.

Det är ju inget självändamål att hålla dessa hästkrakar i centrala Stockholm, det finns landsbygd några minuters bilväg utanför tullarna.

Travbanor brukar väl ha hagar? Nu är jag noll insatt i trav vilka som använder hagarna, men nog finns hagar på travbanor och nog går det hästar i dem, det har jag i allafall sett!

Ofta är det ju storstadsridskolorna som inte har hagar som även har spiltor, det tycker jag är en urusel kombination! Spiltor kunde ju vara ok i stall där hästarna gick ute länge i stora hagar, och sedan arbetades rejält, då skulle ju timmarna i spilta bli minimal, och det skulle kännas rätt ok tycker jag.

I övrigt så var det ju just hur det ska gå till på tävlingsdagar jag också undrade över? Eller blir det dispenser där tro? För det skulle ju inte fungera om hästarna på en tävlingsplats skulle behöva gå i hagar.

Oj! Så det finns små hagar på tävlingsplatserna i Danmark? Har varje ryttare med sig lite stolp och eltråd och fixar en ruta till hästen, eller hur fungerar det?

Det blir uppehåll en timme... alla hinder/dressyrstaket kommer att plockas bort och så släpper alla hästarna i ridhuset 10 st i taget.... så får dom rörelse OCH sina sociala behov tillgodosedda.

Sen måste funktionärerna gå och mocka ridhuset, harva och bygga upp hela banan igen och tävlingarna kan fortsätta...

Och efter det har tävlingsveterinären lite att pyssla med när hingstar gjort upp rangordning, hästar har sparkat lite här och var på sina medhästar, och en och annan kuse har hysteriskt brallat sig till en och annan skavank!
Trist också om man missar att ens sto är i brunst och hon råkar bli betäckt av en hingst... ;)

Oj! Så det finns små hagar på tävlingsplatserna i Danmark? Har varje ryttare med sig lite stolp och eltråd och fixar en ruta till hästen, eller hur fungerar det?

Ja de har med sig egen hage :D

100710004.jpg

Det jag alltid blir fascinerad av är att hästarna stannar kvar i hagarna :p Samtliga mina hästar hade stannat kvar en stund, en rätt liten stund. Max tills gräset var slut. Troligen redan innan om de sett en morot eller en extrasmaskig grästuva utanför :d

Liten hage med eltråd:
19933601.jpg

Ännu en ponny som gärna äter utanför, även här el i tråden:
10124597.jpg

Det var ju ganska gulligt! :) Där går de och myser i sin lilla rasthage!

Trist bara om marken som finns att tillgå är leråker! Och att det regnar non-stop! :crazy: Är danskarna så hårda att hästägarna måste ställa ut tävlingshästarna i hällregn? Eller tänker de hästvänligt och logiskt för hästarnas väl?

Släpper de hingstar på samma sätt?

Tur att jag säkerligen inte kommer tävla meeting, har inte gjort det hittills, så chansen att jag ska kunna göra det i framtiden är nog rätt liten! Skulle i och för sig vara om jag lyckas kvala någon unghäst till Breeders eller något.
Illa tråkigt också när man gjort hästen ren och fin, och sedan ut med den i en hage så den får skita ner sig! :crazy:

Fö så finns väl inget trevligare än att komma hem efter en tävling, vädret är fint, och då kunna släppa ut sin duktiga häst i hagen så den får rulla och äta gräs! Och att ju ha valet att SLIPPA släppa ut sin duktiga häst som varit tapper och tävlat i regn hela dagen om det regnar småspik och blåser små- :devil: ...

Senast ändrad:

Ja det är ju också något att tänka på! Väldigt många hästar gör ju som på dina bilder, slut på gräs, häng ut över tråden! Och sedan hoppsan, jag var visst lös, kuuul! ;)
För jag gissar att danskarna inte har med sig elaggregat, jordspett osv så de får ström i tråden?

Sådär gjorde alltid vi på den tiden som jag tävlade Islandshäst som mest aktivt.
Och jo vi hade ett litet aggregat med oss och för en så liten hage räckte det att gjorda i en staketstolpe av stål.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 301
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar