Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt

Sv: Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt

Det står ordagrannt att hästen ska kunna röra sig fritt i samtliga gångarter, longering är alltså inte tillåtet som ersättning.

Att det blir hästar som kanske bara blir lösläppta i ridhuset är ändå framsteg mot att bara gå under ryttare eller skrittmaskin/longering...

Vaddå ?

Blir hästarna svåra att hantera om dom inte får busa av sig i hagen med andra hästar ;)

Nä, den varianten har jag stött på förut några gånger med bortskämmda snorungar som har fått pappa till att köpa nån dyr och nervig "tävlingshäst" som står själv och helst inte ska gå ut öht (den kan ju frysa ju...) så kommer dom och kläcker ur sig att "min häst är så het" när den bara är stallmodig :grin: ofta så stallmodig att dom inte kan leda sin egen häst utan behöver hjälp av personalen... vansinne.

Det står ordagrannt att hästen ska kunna röra sig fritt i samtliga gångarter, longering är alltså inte tillåtet som ersättning.

Att det blir hästar som kanske bara blir lösläppta i ridhuset är ändå framsteg mot att bara gå under ryttare eller skrittmaskin/longering...

Var har jag skrivit något om longering?
Longering och hålla på lina är inte samma sak.

Jag är säker på att ryttare kommer att intyga att deras hästar kan röra sig fritt i lina, men att de ändå, ex med grimma inte står under arbetspåverkan av människan..Och det kan de ju faktiskt.Att röra sig fritt betyder inte att de ska släppas ut i hage o få galoppera runt, rejsa o krumma, bocka, så jag tycker inte detta är särskilt bra skrivit.

De borde skrivit att hästar skulle släppas ut i hage, det skulle vara gräs så de kan beta, minimimått så de kan röra sig ordentligt, alltså inte paddock,dessutom skulle det stå lös utom någonsomhelst kontakt med människan.
Sedan skulle det också vara ett minimumtid, nu räcker det säkert med några minuter.

Nej, just din häst har säkert glömt att den är ett strövande flockdjur, och är precis lika glad utan möjlighet att röra sig fritt:cool:/Migo

Hur menar du nu? Min häst går ute varje dag med kompis om jag inte tävlar, har fri tillgång på hö vintertid och gräs på sommaren. Dock tävlar jag regelbundet, och de dagarna går min häst inte i hagen. Eller menar du att alla hästar inte ska ridas utan 365 dagar om året ska gå i en stor flock? Ett sådant liv lever nog inte många hästar i Sverige!
Och varför skulle min häst ha glömt att den är ett flockdjur och inte vilja röra sig fritt? :confused:
Du är ju konstig! :crazy:

KL

Hur kommer de ridskolor som finns i storstad att lösa detta? Spilta + Ingen hage = ???

Hur kommer de travbanor som finns att lösa utegången? Finns inga hagar för flera tränare...

Hur kommer galoppbanor, ex Täby, att lösa detta?

Var finns hagarna?

Kanske gäller ej reglerna just nu. Vilka kryphål finns :confused: För några måste det finnas om verksamheterna skall fortgå.

kl

Och hur blir det med tex tredagarsmeeting? Svårt att släppa hästen lös ens i ridhus om det pågår tävlingar och framridning hela dagarna.

Funderade också på meetings. Det finns ju ingen möjlighet att släppa häst de dagarna.

Blir det en massa dispanser för t.ex. tävlingsdagar?

Hur många har sina hästar mer än 16 timmar i spilta? Kommer dessa, som måste sakna allt vad empati heter och dessutom det mesta av hästkunskap, att ändra något?

Hur många har sina hästar i box 24/365 förutom ridtider? Kommer dessa, som måste sakna allt vad empati heter och dessutom det mesta av hästkunskap, att ändra något?

Tja, ta hovstallet t.ex. De kommer ju att bli tvingade att ändra sin verksamhet. Och det är ju inga okunniga nybörjare.

Eller så får de dispans och då tappar lagen all mening.

Ett helt underbart beslut, nu väntar jag bara på att det ska bli lagstadgat hur små hagarna får vara vara precis som med boxar.

:crazy:

Förstår inte varför man är så glad i att det skall bli fler regler?

Hagarna skall anpassas efter hästen tycker jag liksom stallet, någon meter hit eller dit spelar i mitt tycke ingen roll. Mår hästar dåligt gör det de oavsett en två cm högre/lägre stall

Undrar hur lagen ställer sig till tävlingshästar på tävling? Ska kusarna rastas i flock eller enskilt på morgonen i Scandinavium och Globen tro? :angel:

:rofl:

Eller så får man tävla i Danmark där de gör små hagar på tävlingsplatsen till sina hästar ;)

Jag kan ju lugnt säga att jag säkert kommer bryta mot den lagen, knappast att jag hemkommen seeent på dagen efter en tävling sent på hösten där det regnat hela dagen kommer släppa ut en trött häst i spöregn i hagen!

Ja här är en till..

Lagen har två stora fördelar, dels är det nu klart och tydligt uttalat att hästar ska social samvaro med artfränder och dom ska få röra sig annat än i skrittmaskin eller under ryttare - på jordbruksverkets hemsida finns det även en del vetenskapligt underbyggd information som visar att hästar faktiskt mår dåligt av för lite rörelse och för lite umgänge med andra hästar.

Fast det är inte många hästar som står inne dygnet runt i Sverige..

Det andra är att man vid en inspektion faktiskt kan påtala för den där tävlingsryttaren som minsann vet bäst själv vad dennes häst mår bra av att h*n har fel och att hästen/hästarna ska få röra sig fritt och umgås med andra hästar.

Tror inte att det är tävlingsryttarnas hästar man vill komma åt med alla lagar, vad jag vet så finns det inga hästar som inspekteras mer än just dessa..

Jag har en här hemma som "gärna" vill umgås med andra hästar.. :crazy:

Förut var det tvunget att i domstol kunna bevisa att djuret verkligen lider av sin situation för att kunna säga åt nyss nämnda tävlingsryttare att h*n är ute och cyklar med nattmössan nerdragen.

Som sagt hänvisa gärna till de utlåtande där TÄVLINGSryttare har varit inblandat rättsligt i djurplågeriärenden!!

Vad gäller vistelsen i spilta så förekommer det på ridskolor, en häst som av någon anledning inte går lektion kan mycket väl tas in på fre em och sedan inte komma ut ur spiltan förrän bortåt 1-1,5 dygn senare eftersom alla ungar ska ha nån fritidsgård under lördagen och då ska hästarna stå inne i spiltan så att ungarna kan tvinga sig på hästarna ordentligt, skulle det sen regna lite grann så kanske hästen står där i sin spilta till söndag morgon :grin:

Har du något belägg för detta uttalande??

Tycker faktiskt att du är ute i det blå med dina uttalanden, de flesta ärenden i rätten gäller INTE tävlingsryttare utan helt vanliga hobbyryttare/hästhandlare av den gamla sorten eller djursamlare..

kl

Och hur blir det med tex tredagarsmeeting? Svårt att släppa hästen lös ens i ridhus om det pågår tävlingar och framridning hela dagarna.

Det blir uppehåll en timme... alla hinder/dressyrstaket kommer att plockas bort och så släpper alla hästarna i ridhuset 10 st i taget.... så får dom rörelse OCH sina sociala behov tillgodosedda.

Sen måste funktionärerna gå och mocka ridhuset, harva och bygga upp hela banan igen och tävlingarna kan fortsätta...

Det blir uppehåll en timme... alla hinder/dressyrstaket kommer att plockas bort och så släpper alla hästarna i ridhuset 10 st i taget.... så får dom rörelse OCH sina sociala behov tillgodosedda.

Sen måste funktionärerna gå och mocka ridhuset, harva och bygga upp hela banan igen och tävlingarna kan fortsätta...

:rofl::rofl:

Det vore en syn, flera funktionärer springer där med skottkärra och hetsslänger bajshögar hejvilt mot sin tidspress! :rofl:

Kanske borde bli en sport i sej i pausen på tävlingar, vilken funktionär klarar flest högar på 1h!!? :idea: :p

Och så kan publiken tippa på vilken funktionär = extra klirr i kassan! :angel:

Tja, ta hovstallet t.ex. De kommer ju att bli tvingade att ändra sin verksamhet. Och det är ju inga okunniga nybörjare.

Eller så får de dispans och då tappar lagen all mening.
Det vore väl för väl om deras hästar fick ett annat liv? Funktionen som rid/körhästar kan ju ändå bibehållas. Personalen är säkert inga nybörjare, men kunskapen om hästars behov ...

Lagen är redan i stort sett meningslös.

LIA

:rofl:

Eller så får man tävla i Danmark där de gör små hagar på tävlingsplatsen till sina hästar ;)

Ja här är en till..

Ja det gör man här i Sverige också, ofta förekommande på våra tävlingar.
I regel finns ett elstaket att första tråden i, på så sätt finns el i de tillfälliga rast/boxhagarna. Iofs inte så stora att de kan röra sig i valfri gångart, men definitivt större än vad en box kan erbjuda.

Tror inte att det är tävlingsryttarnas hästar man vill komma åt med alla lagar, vad jag vet så finns det inga hästar som inspekteras mer än just dessa..

Ja fast det var väl inte sant, när man inspekterar våra stallar så nog sjutton kollar man även hästarna vilket har hänt varje inspektion. Dessa stallar är inte enbart med inriktning på tävling, även om många faktiskt tävlar.

Lagen har två stora fördelar, dels är det nu klart och tydligt uttalat att hästar ska social samvaro med artfränder och dom ska få röra sig annat än i skrittmaskin eller under ryttare - på jordbruksverkets hemsida finns det även en del vetenskapligt underbyggd information som visar att hästar faktiskt mår dåligt av för lite rörelse och för lite umgänge med andra hästar.
Vilket man tycker vore en självklarhet att alla som har häst vet om. Och att man också anpassar sin hästhållning efter.

Det andra är att man vid en inspektion faktiskt kan påtala för den där tävlingsryttaren som minsann vet bäst själv vad dennes häst mår bra av att h*n har fel och att hästen/hästarna ska få röra sig fritt och umgås med andra hästar.
Kan ju redan idag göras. Men det borde alltså vara en överflödig information tll hästägare. Dom som inte inser det redan nu kommer inte att bry sig sedan heller.

Förut var det tvunget att i domstol kunna bevisa att djuret verkligen lider av sin situation för att kunna säga åt nyss nämnda tävlingsryttare att h*n är ute och cyklar med nattmössan nerdragen.

Vad gäller vistelsen i spilta så förekommer det på ridskolor, en häst som av någon anledning inte går lektion kan mycket väl tas in på fre em och sedan inte komma ut ur spiltan förrän bortåt 1-1,5 dygn senare eftersom alla ungar ska ha nån fritidsgård under lördagen och då ska hästarna stå inne i spiltan så att ungarna kan tvinga sig på hästarna ordentligt, skulle det sen regna lite grann så kanske hästen står där i sin spilta till söndag morgon

Så denna lagstiftning är absolut ett framsteg jämfört med tidigare, även om den hade kunnat göras bättre.
Möjligen ett myrsteg på vägen ;)

Lagen är för luddig, för tandlös och ger (närmast) obegränsade möjligheter att strunta i den. En typisk skrivbordsprodukt, skriven av folk som endast tänker på människorna i hästvärlden.

LIA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 301
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar