Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt

Sv: Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt

Det var (enligt mig) självklara "regler"

Att stallinredningen ska tåla hästsparkar
Och att hästarna ska få röra sig fritt!

Jag trodde ärligt talat att spiltorna var helt förbjudna redan:o

Ett helt underbart beslut, nu väntar jag bara på att det ska bli lagstadgat hur små hagarna får vara vara precis som med boxar.

*kl*

Men vad innebär det egentligen? Ska hästen ut i hage lagom stor för att den ska kunna galoppera, eller räknas ridning i alla gångarter som tillräckligt inom lagen?

Hästen måste få röra sig fritt, dvs utan inverkan från ryttare, kusk, handler osv.

Men det står inte hur länge hästen ska få röra sig fritt eller var. Alltså kan man då släppa hästen en kvart i ridhuset och sen har man uppfyllt kraven eller?

Men det står inte hur länge hästen ska få röra sig fritt eller var. Alltså kan man då släppa hästen en kvart i ridhuset och sen har man uppfyllt kraven eller?

Tror att det räcker för att hästen ska få "röra sig fritt". Och så kan storstadsstallen fortsätta ha sina stall utan hagar... :(

Hoppas allafall att det inte blir något tjafs när det gäller konvalescenter som inte får röra sig, det kan ju alltid komma paragrafryttare om en lag lämnar någon som helst möjlighet till egen tolkning! :crazy:

Undrar hur lagen ställer sig till tävlingshästar på tävling? Ska kusarna rastas i flock eller enskilt på morgonen i Scandinavium och Globen tro? :angel:

Jag kan ju lugnt säga att jag säkert kommer bryta mot den lagen, knappast att jag hemkommen seeent på dagen efter en tävling sent på hösten där det regnat hela dagen kommer släppa ut en trött häst i spöregn i hagen!

Nej, just din häst har säkert glömt att den är ett strövande flockdjur, och är precis lika glad utan möjlighet att röra sig fritt:cool:

*kl*

Mycket motsägelsefull mening:
"boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses."

Hur i h-vete ska en hästs sociala behov kunna tillfredsställas i en spilta?!?

/Migo

Ska man skratta eller gråta åt denna lag?
Tror man sig verkligen ha uträttat något för hästarna?
Eller är den medvetet skriven för att avväpna djurrättsanhängare och hästälskare medan allt får fortgå som förut? :eek:

LIA

Det var väl den här lagen som gjordes tandlös tack vare lobbying från ridsportsförbundet?

Det var väl den här lagen som gjordes tandlös tack vare lobbying från ridsportsförbundet?

Ja tandlös är rätta ordet. Varför ha en massa regler som varken gör till eller från?

Visst Sverige har den kanske mest omfattande och enligt vissa bästa djurskyddslag på pappret, men den är så j-la full av undantag och kryphål så det är löjligt.

OT

I land lantbruk fanns en intervju med Eskil Erlandsson där det står följande: "Vi ska efter Eva Erikssons utredning se över hela djurskyddet, både lantbrukets djur och sällskapsdjur. Vår ingång är att vi ska ha djurvälfärd och inte så mycket centimeter och andra fixerade regler"

Någon som läst denna utredning? Kan man hitta den någonstans?

Senast ändrad:

Den är inte klar- 2011 om det blir som planerat.

I föreskriftsdokumentationen står ett snitt mått på 300 m 2 för tre halvblodshästar för att de ska kunna utöva alla sina gångarter. Att föredra är så stor som möjligt givetvis för skaderiskens skull om inget annat. Men jag kommer ställa krav på tillräckliga ytor för just lite galopp. Så om den inte var bra för något annat så för att slippa se hästar stå i små kvadrater utomhus.:angel:

Mumin

säger som många andra, behövs nog vara lite klarare besked vad som menas med 'röra sig fritt'. 100% fritt lär det ju aldrig bli, vi lär ju vilja fortsätta ha våra hästar inhängnade! Och för att en häst ska kunna galoppera behövs inte så jättestort utrymme. Tyvärr blir nog många 'frimärkshagar' kvar...

Och som någon sa, hur länge? Räcker 15 min i ridhus/paddock? För lagen kanske men inte för hästen...

Men, tycker ändå vi ska vara glada att det händer någonting! Detta är ju helt klart rörelse i rätt riktning! :)

Ska man skratta eller gråta åt denna lag?
Tror man sig verkligen ha uträttat något för hästarna?
Eller är den medvetet skriven för att avväpna djurrättsanhängare och hästälskare medan allt får fortgå som förut? :eek:

LIA

Men rätta mig om jag har fel här. VISST har man gjort något för hästarna? En häst får inte stå i spilta mer än 16 timmar, har de fått stå dygnet runt tidigare?

En häst måste få möjlighet till att röra sig fritt i sina naturliga gångarter, tidigare har de kunnat stå inne i en box 24 timmar per dygn utan att ens behövas tas ut för att röra sig.

Visst kan man dra det till sin spets, som med allt, men trots allt så äör det nya regler och det är en bit på vägen.

Hur många har sina hästar mer än 16 timmar i spilta? Kommer dessa, som måste sakna allt vad empati heter och dessutom det mesta av hästkunskap, att ändra något?

Hur många har sina hästar i box 24/365 förutom ridtider? Kommer dessa, som måste sakna allt vad empati heter och dessutom det mesta av hästkunskap, att ändra något?

Är det inte för att ändra förhållandena för dessa människors hästar som lagen kommit till??
Det kan då inte vara för mina hästars skull.

Svaret på följdfrågorna ovan är att ingenting kommer att ändras för dessa människors hästar, detta eftersom lagen inte tvingar ägarna till det. Suddigare, tänjbarare och verkningslösare lag torde inte finnas! Och det är just det som är så illa. Gemene man, och eventuellt byråkraterna som åstadkommit lagen, tror antagligen att NU har hästarna fått det så bra, så bra. Nästan som friheten på prärien. :o :cry:

Eftersom vi nu efter en evighet av påtalanden av ol9ika slag fått denna "fantastiska lag" till hästarnas fromma, hur lång tid tror du det dröjer innan en verkningsfull lag som verkligen ser till hästars behov, kommer? Den lagen har nu skjutits på framtiden, förmodligen i många, många år.

Så ja, jag tycker du har fel i din slutsats.

LIA

Ja inte är lagarna exakta direkt...
"Röra sig fritt i alla gångarter"- Det KAN ju faktiskt vara en liten ruta. För allt kan hästarna röra sig där i alla gångarter... Men fritt? Nja:cool:

Ett träningsstall jag åker förbi varje dag har hästarna en och en i varsin hage á la 10x10/15m:(

Lagen har två stora fördelar, dels är det nu klart och tydligt uttalat att hästar ska social samvaro med artfränder och dom ska få röra sig annat än i skrittmaskin eller under ryttare - på jordbruksverkets hemsida finns det även en del vetenskapligt underbyggd information som visar att hästar faktiskt mår dåligt av för lite rörelse och för lite umgänge med andra hästar.

Det andra är att man vid en inspektion faktiskt kan påtala för den där tävlingsryttaren som minsann vet bäst själv vad dennes häst mår bra av att h*n har fel och att hästen/hästarna ska få röra sig fritt och umgås med andra hästar.

Förut var det tvunget att i domstol kunna bevisa att djuret verkligen lider av sin situation för att kunna säga åt nyss nämnda tävlingsryttare att h*n är ute och cyklar med nattmössan nerdragen.

Vad gäller vistelsen i spilta så förekommer det på ridskolor, en häst som av någon anledning inte går lektion kan mycket väl tas in på fre em och sedan inte komma ut ur spiltan förrän bortåt 1-1,5 dygn senare eftersom alla ungar ska ha nån fritidsgård under lördagen och då ska hästarna stå inne i spiltan så att ungarna kan tvinga sig på hästarna ordentligt, skulle det sen regna lite grann så kanske hästen står där i sin spilta till söndag morgon :grin:

Så denna lagstiftning är absolut ett framsteg jämfört med tidigare, även om den hade kunnat göras bättre.

Senast ändrad:

Lagen har två stora fördelar, dels är det nu klart och tydligt uttalat att hästar ska social samvaro med artfränder och dom ska få röra sig annat än i skrittmaskin eller under ryttare - på jordbruksverkets hemsida finns det även en del vetenskapligt underbyggd information som visar att hästar faktiskt mår dåligt av för lite rörelse och för lite umgänge med andra hästar.

[/B]

Jag ser faktiskt ingen större skillnad från förut. Har man inte hagar utan bara ridhus så räcker det att släppa lös därinne, och då blir det säkert lina.

Man behöver fortfarande inte ha hage, det räcker med en liten paddock.

Dessutom står det klart o tydligt att hästar ska skyddas, och då kan man ha de inne fulltid, mot svåra insektsangrepp, inte ett ord nämns att de kan vara ute nattetid istället.

Hur många har sina hästar mer än 16 timmar i spilta? Kommer dessa, som måste sakna allt vad empati heter och dessutom det mesta av hästkunskap, att ändra något?

Jag vet en ridskola där hästarna står i spiltor och går ute halva dagen (om ens det) en och en eller möjligtvis två och två i rasthagar som är så små att de inte kan galoppera. Och ja dessa hästar är hemska. Griniga till tusen, bockar och skyggar för allt, skenar stup i kvarten (i ridhuset, de rids typ aldrig på ridbanan). Till saken hör att den här ridskolan fick en splitter ny anläggning för ca 5 år sen, och man har alltså valt att bygga så här. Jag hoppas verkligen att denna ridskolan tar till sig av den här nya regeln!

Sen finns det många ridskolor i stockholmsområdet som inte ens har hagar till sina hästar. Jag har inte varit inne i stallen så jag vet inte om hästarna står i spilta eller i box, men jag gissar att det finns bägge varianter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 301
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar