Hästar och hundar=PROBLEM

B

**BORTTAGEN**

Jag har hästar,jag har hundar,man kan nog säga att jag är rätt stor djurvän.Min granne har hundar (Collie)som tycker om att jaga mina hästar,vilket har fått rätt tåkiga resultat.Till dags dato uppgår veträkningarna till ca 12000kr.Har pratat flera gånger med min granne som säger att det inte är deras hund som jagar(jag har följt efter den hela vägen hem!!)Jag har pratat med polisen,dom säger skjut hunden om den är i din hage och jagar dina hästar.Finns det nå´n som haft liknande problem och kanske löst dom utan att ta till bössan?Jag mår jättedåligt för det här och min plånbok börjar bli tämligen tom.Mina hästar tror inte att jag är riktigt klok när dom bara får vara ute ca tre timmar om dan för att jag inte vågar lämna dom utan uppsikt. :cry: :confused:

Nu har jag inte riktigt koll, men är inte hundägaren ersättningsskyldig om hunden varit i dina hästhagar och jagat?

Det skulle väl kanske motivera hundägaren att få koll på sin/a hund/ar.

Ta ett snack med hundägaren. Du kanske kan lägga upp det som följande:

En collie som ser precis ut som deras har jagat och skadat hästar. Du trodde att det var deras hund, eftersom du följde den till deras gård. Fast de förklarade ju att det var en annan hund. Nu har polisen sagt år dig att skjuta hunden om det händer igen, vilket du kommer att göra. Eftersom hundarna är så lika, tänkte du be dina grannar att hålla sin hund inne tills du har skjutit "den andra hunden". Bara för säkerhet skull, alltså.

filma dom!! då kan ju inte ägaren neka... eller koppla upp hundarna om det går och skjutsa dom till polisen... och lämna ersättningskrav till ägarna...

Du har helt rätt. Som hundägare är man strikt ansvarig för sin hunds handlingar. De ska alltså i det här fallet betala alla utlägg "offret" haft för veterinär etc.

Jag rekommenderar att verkligen polisanmäla hundägarna! Inte bra ringa och fråga, utan anmäla dem. Då finns det på papper, vilket kan vara bra att ha ifall man väljer att försöka skjuta hunden. Hundar som driver och river tamdjur/boskap (hästar) har man rätt att skjuta har jag för mig. Man måste freda sina egna!

Collie är en ras med starka vallningsanlag. De kan inte hjälpa det, men vallning och jakt är väldigt närbesläktat. Och collies är stora hundar som kan göra stor skada.

Måste bevisa,Har nu för tiden alltid videokamera med mej till hagarna.

Jag har pratat med hundägarna,dom bara påstår att jag hotar dom.Nu har jag videokamera med mej,för på nåt sätt måste jag ju få slut på detta.För att polisen ska kunna göra något så ska jag helst ha hundens idnr fotat.Så jag känner mej rätt maktlös.

Hundägaren påstår att inte en collie har klarat vallningsprovet på dom sista 15 åren,men det betyder ju inte att dom inte har lust att valla och en hund som inte kan sin sak den blir farlig eftersom den inte vet hur den ska bete sig.Jag har ju själv hundar(Irl.Vargh.o Cocker)Jag skulle se till att jag hade en bra hundgård eller se till att hunden blev kedjad så den höll sig hemma.Eftersom den här människan rider själv och aldrig sett det här beteendet hos sin hund när hon är med så tror hon att den inte gör något när den är utom synhåll.....!!Man blir bara så frustrerad när man inte får nåt gehör. :crazy:

Ta du bössan hundägaren värkar ju inte fatta vad jycken ställer till med, lämmna kvitton på veterinärkostnader och kräv ersättning från dessa människor omedelbart....
Innan det händer nåt tragiskt med nån av hästarna...

Jag tycker du ska göra som någon ovan skrev, gå till grannen och tala om att du fått tillstånd av polisen att skjuta hunden om du ser den i hagen igen. Tala även om att det är precis vad du tänker göra!

Eller om du har möjlighet att sätta upp en eller två tillfälliga eltrådar till och se till att öka styrkan lite på elen.

Men det är klart man vill inte gärna lägga ut ännu mera pengar för att grannen inte kan koppla sin hund. :smirk: Men det är kanske ett nödvändigt ont. Du får väl handla på krita och ange grannens namn och adress. :D

Jag förstår dig, men det måste vara hundägarens ansvar. Min hund är alltid kopplad när han är i stallet, både för hans och hästarnas säkerhet.

Det finns faktiskt många praktiskt vallande collies, även om man knappast kan tävla i vallning med dem. Anlagstestet har flera klarat bara i år.

Jag tycker *inte* du ska skjuta hunden, lite väl drastiskt. Förutom att det naturligtvis är synd om hunden kommer du att få en fiende för livet i din granne, och det skulle inte jag vilja... Innan jag skulle gå så långt att ta fram bössan skulle jag:
*Be någon annan (ej familjemedlem) intyga att det är just denna hund som jagar
*Filma hunden, och visa filmen för ägaren och se om hon fortfarande nekar.
*Försöka skrämma hunden (collies är ganska lättskrämda...) - Du känner inte någon med en bestämd, inte hundrädd häst? Min gamla häst hade ingen collie kunnat valla, det hade behövts tuffare hundar för det...
*Försöka skrämma ägaren, tex genom att:
- fånga in hunden och lämna den till polisen tillsammans med en anmälan
- varna att man tänker skjuta hunden som liknar grannens och som jagar hästarna (som någon tidigare skrev)
- skjuta i luften och beklaga sig att man missat hunden som liknar grannens...

Försök att i första hand tala med ägaren igen och förklara vad som kan hända om hon inte kontrollerar sin hund.

Jag tycker det är himla drastiskt att ta till vapen och mörda en hund fast det är ägarens fel. Förstår inte hur några ens kan tänka på det ens! :mad:
Det bästa vore som andra redan nämnt:
Fånga in hunden och ta den till polisen, då måste ju ägaren hämta ut h*n och då har du bevis!
Och om ägaren inte hämtar ut hunden så borde h*n placeras på ett hundhem och förhoppningsvis få en ny, ansvarsfull ägare. Jag skulle iaf ta till alla åtgärder innan jag sköt den...

Men skräm dom och säg att om hunden visar sig i hagen igen så skjuter jag den.
Då kanske dom börjar att ta in hunden, man kan ju alltid hoppas.
Eller så försöker du fånga hunden när den är i hagen och tar hunden till grannen och frågar om den är deras, om ja så kräv dom på pengar.

hellre en hund mindre än att en häst såsmåning om blir obrukbar..

Jaha du, och det finns inte andra sätt att ta bort en hund än att mörda den? :confused:
Tex lämna den till ett hundhem eller till polisen som jag skrev tidigare.

Nej inte om man inte vill ha en rättsligpröning först.. Hon har fått lov att ta fram bössan för polisen så något mord är det inte....

Hunden inkräktar på privat egendom..

Hade det varit en varg hade du inte yppat ett ord ellerhur?

Denna hund är en fara för hennes egendom då är det skottpengar på dem om ägarna inte tar sitt annsvar..

Mer med det är det inte

En varg kan man ju knappast fånga in och lämna till polisen?
Jag tycker inte att hunden ska lida för att ägaren inte kan ta hand om den.
Återigen upprepar jag att det finns andra saker man kan göra istället för att ta till bössan..Lämna in h*n på ett hundhem tex där h*n kan få en ny, ansvarsfull ägare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 689
Senast: Lobelia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 250
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 552
Senast: Tibben
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 979
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden