Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

*kl*

Det här med mörka fläckar kan man ju bli tokig på, Trodde min förra häst hade lera i pälsen när jag fick henne men icke, en stor mörk fläck! På bilden är det februari. På sommaren så var fläcken nästintill svart och hon var mkt ljusare ffa på magen! Så lurad jag blev hehe

Någon som vet vart hon finns nu? Havanna?

2381_67509579407_7196_n.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Sett någon här på Buke som har en liknande som jag har för mig heter Havanna (hästen alltså)
Men jag vet tyvärr inte vad h*n har för användarnamn. Kolla eventuellt i en tråd som IronWills tråd om vilka färger man kan ha på isabeller?...
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

jo jag vet att poisonheart har en haflinger vid namn havanna, men detta är en annan.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Den hästen är så sjukt snygg! Här kommer en bild från en annan vinkel.

385941_267751816621401_1435524370_n.jpg


Denna är också grymt snygg! Tror den är pearl av något slag.

392102_267752579954658_1756774638_n.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Någon som vet vad detta kan vara för färg? Gulsvart?

556683_449927938403787_677934186_n.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

svår färg, gissar på sooty silver buckskin :)
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Jag tänker lite som du Urkella, men det finns en del som talar emot det som jag ser det.

Benen ser svarta ut, de borde vara ljusare om silver genen är inblandade. Å andra sidan ser ben lätt svarta ut på kort även om de inte är det när man tittar nära (har märkt det på mitt egna sto som just är chokladbrun på bena men nästan alltid ser svart ut på kort).
Gult + silver bleker gärna skinnet en aning - lyfter man på svansen borde hästen därför ha ljusare pigment än den vanliga (men inte rosa utan i grå nyans.)
Typ som denna bild:
DSC_0011.JPG


När sooty är inblandad brukar man även prata om att hästarna byter färg - vilket skulle kunna stämma bra med att hästen på bilden har olika toner på kroppen. Men, vad jag förstått är de ofta mer apelkastade.

Hästen på bilden har lite samma effekt som hästen ovan och är troligasten silvergulbrun med sooty gen, här ser man tom benen är bruna och inte svarta. Appelkastningen är även här frånvarande, den kom fram när vinterpälsen försvunnit.
DSC_0060crop.jpg


Hästen ovan är ganska mörk om man jämför med en del andra silvergulbruna, mest troligt pga sooty genen. Det gör mig också aningen tveksam då bildexempelt ovan är ännu mörkare.

Det som talar för färgen är ändå att hästen är svartbaserad och inte fux - benen är svarta/mörkare längst ner. För silver talar det ljusa taglet och inom många raser är det inte ljusare än så här här efter ett litet tag, det kan tom mörkna ännu mera. Och gult - det ser ju helt klart ut som om vissa partier på hästen är väldigt gula... Sedan har jag sett solblekning som påverkat förvånansvärt mycket med och om hästen lever i ett land med mycket sol och inte skyddas något kan den såklart blekas mer än vad vi är vana att se i Sverige.

Men gissningen är nog fortfarande silvergulbrun, möjligen silvergulsvart, solblekt silverbrun med sooty eller mycket solblekt silvergulsvart eller silversvart. Eller silversvartbrun med eller utan gulgen. De andra varianterna skulle kunna förklara varför den är så mörk.

Sedan vore stam/ras en hjälp för att veta om silvergenen finns som möjlig kandidat, det finns även bruna hästar som har ljusa strån i taglet, men de verkar inte se ut som denna när jag kollat på bilder.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Det är en lusitano, tror inte de finns i silver?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Det är en lusitano, tror inte att de finns i silver?
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Det verkar tveksamt om det är en lusitano, ja. Jag vet att en spanjor testat positivt för silvergenen, så helt omöjligt är det ju inte, men troligt, njae.

Då skulle man ju vilja säga mörkfux, men benen motsäger det. Nyligen har jag läst om bruna hästar med ljusa slingor i man och svans, men det verkar inte riktigt stämma på denna heller. Läs mer om det under det som handlar om "silver mimics" här.

Det är också på samma sida jag hittat information om den spanjor som testat positivt för silvergenen.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

kl

Inte en ovanlig farg men sjalva nyansen ar val inte sa vanlig?
Hans mamma ar isabell och pappa brun.

Vad kan jag fa om jag korsar honom med min fux (med endast fux bakom)?

pan3_zpscf27a4df.jpg


pan_zpsb75f2148.jpg
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Du kan få fux, isabell, brun, gulbrun. Ev. svart, gulsvart.
 
Sv: Hästar med annorlunda färger eller tecken *bildtråd*

Fast Bend Or fläckar är väl lite felaktigt ändå, fullblodshingsten Bend Or hade såna fläckar men fenomenet finns bland hästar utan honom i stamtavlan, vad heter det då?

min vackra fux har en även en anoorlund huvud teckning 2 vita halvstrumpor och även dessa fläckar:) bild ej i denna dator tyvärr
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 154
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 674
Senast: yamyam
·
Gnägg Jag satt och läste i gamla generalmönsterrullor från 1820-1820-talet idag. Hästarna beskrivs med färg, tecken, kön, ålder och mankhöjd...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
16 126
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp